Kreupel tijdens hengstigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Kreupel tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 12:07

Mijn merrie is regelmatig kreupel op 1 van de achterbenen wanneer ze hengstig is. Ze is in de omgang tijdens de hengstigheid gewoon braaf en alleen wat slomer.

Vaak op de 2e of 3e dag van haar hengstigheid begint ze stijf te lopen en loopt dan op 1 van de achterbenen kreupel. Heel wisselend welke, de laatste 2 x rechtsachter, en nu linksachter.

Ook heeft ze dan wat vocht in dat been.

Zodra de hengstigheid voorbij is loopt ze met 1/3 dagen weer rad en is er niets meer te zien.

Ik denk zelf dat het komt omdat ze dan bijna de hele dag op dr tenen staat te piesen en hierbij haar kogelgewrichten van de achterbenen overbelast.

Zijn hier misschien mensen die dit probleem ook hebben (gehad) en is daar een oplossing voor?
Evt een supplement wat haar helpt?


Anoniem

Re: Kreupel tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:44

Ik zou eerst een kreupelheidsonderzoek doen. Want eigenlijk zou ze niet kreupel moeten worden van dat plassen.

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kreupel tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:54

Als ze steeds in de plashouding staat zou het wellicht spierpijn kunnen zijn. Misschien eens overleggen met je dierenarts?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:13

Kan hoor. Sommige merries hebben echt fysiek problemen van de hengstigheid. Je ziet het niet veel, maar het kan zeker. Dat is ook de voornaamste reden waarom men, zeker in de dressuur, liever op ruinen en hengsten rijdt. Bij merries werken de hormonen (en de merrie-onderdelen binnenin) wel eens in op het gebruik van de achterhand.

Overleg eens met je dierenarts om wat te geven om de hormonen wat meer in balans te brengen. Ik denk nu aan Regumate, maar weet niet of dat vrij verkrijgbaar is (en een beetje begeleiding is natuurlijk ook verstandig).

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Kreupel tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 14:08

Ik zag ook op Google Groene Os Provarium voorbij komen. Lees daar ook wel goede ervaringen over. Vraag me alleen af of het nu nog nut heeft dit te kopen en te gaan gebruiken. Gezien we nu in de herfst zitten. Kan maarzo de laatste hengstigheid zijn van dit jaar? Ze is dit jaar vanaf maart iig elke 3 weken, 5 dagen hengstig geweest. Waarvan 5x kreupel achter en 1 x niets aan de hand geweest (kwam er een maand geleden pas achter dat het iedere keer gelijk viel met haar hengstigheid (bijgehouden op kalender)

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Kreupel tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 18:00

Iemand een idee tot wanneer een merrie hengstig is in het seizoen? Kan ze nog een keer hengstig worden? Of zal dat pas weer het voorjaar zijn?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:17

Met een beetje pech wordt een merrie het hele jaar rond hengstig :D
Meestal is de cyclus meest rustig tussen dec-feb. Afbouw begint al in sept.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Kreupel tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 20:00

hmm wat is wijsheid. Toch maar dit jaar nog beginnen met iets wat tegen de hormonen helpt, of het voorjaar pas beginnen.

Stom ik heb haar nu 2 jaar, en geen idee wanneer vorig jaar haar laatste hengstigheid was voor de winter. Vorig jaar heeft ze ook niet kreupel gelopen, wel 3x over slokdarmverstopping gehad tijdens de hengstigheid. Wat ze dit jaar weer niet gehad heeft.

Moet er wel bij zeggen dat ik vorig jaar nog wat rustiger aan deed met haar, toen reed ik 3x per week ongeveer. En dit jaar zijn we er ook bij gaan springen, en wat intensievere trainingen gaan doen. Meer wedstrijdgericht, maar wel op eigen tempo. Gemiddeld genomen rijd ik nu 4x per week, waarvan 2x relaxt buitenritje, 1 x dressuurwerk, en 1x springtraining, en soms nog een keer longeren.

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-17 19:32

Even mijn topic van vorig jaar een schop omhoog. Nog steeds kreupel elke hengstigheid. Dierenarts wil als oplossing regumate geven, maar er moet toch een oorzaak zijn?

Waarom na al die jaren ineens problemen met dr hengstigheid (ze wordt 14 binnenkort) ze loopt nu ook weer kreupel.
Linksachter, belast met lopen alleen t puntje van de teen.
In het been zelf nergens warmte te voelen. Achterhand, stuk achter de heup is wel erg warm.

Iemand die dit ook herkent?

Enige wat er voor de kreupelheid begon veranderd is, is dat ze lucerne bij de brok krijgt.
Maar kan lucerne zoveel invloed hebben?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Kreupel tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:29

Probeer Regumate maar eens. De oorzaak zit waarschijnlijk bij die merrie-onderdelen en Regumate werkt daar op in. Zou het zeker een poging geven.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Kreupel tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-17 10:58

Ik heb nu moody mare van de paardendrogist.. Ook hele goede ervaringen over gelezen.

Neemt nog niet weg dat ik niet snap waarom het ineens zo ontstaan is.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Kreupel tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:10

Laat de merrie eens scannen, voor en tijdens de hengstigheid.

Ze kan een cyste of andere problemen in haar baarmoeder of op haar eierstokken hebben.
Dat kan op latere leeftijd ontstaan en klachten geven in de rug van het paard en zich uiten in kreupelheid.

Denk maar aan de kramp die we zelf soms hebben en dat je dan ook niet lekker ontspannen rechtop loopt.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Kreupel tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-17 11:19

Ik ga het de paardenarts vragen!

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:50

En als je nou de luzerne weg laat en een maand afwacht? Dan weet je in elk geval of het daardoor komt.

Het kan natuurlijk toeval zijn. Maar voor hetzelfde geld heb je de oorzaak te pakken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Kreupel tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-17 13:00

Ja die plannen had ik ook al gemaakt. Heb eigenlijk pas de link gelegd dat dat misschien het probleem kan vormen. Denk je niet aan dat lucerne zoiets kan veroorzaken.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:11

Nee, ik heb er ook nooit van gehoord. Maar dat weet jouw merrie niet. En het is een aanwijzing, dus waarom zou je er niet wat mee doen. Ik vind het knap dat je zo opmerkzaam bent op wat er tegelijkertijd veranderd is.

Mijn merrie krijgt 2 verschillende soorten gemalen plantjes om te helpen de hengstigheid wat te temperen. Wie weet heb jij wel het eerste plantje gevonden wat - in ieder geval bij jouw merrie - het erger maakt. Je weet maar nooit :D

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Kreupel tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-17 13:34

Nee inderdaad! Ik hoop dat het dat is! Dan is het makkelijk op te lossen.
Ik laat de lucerne nu weg in haar menu, en geef haar gewone brok, samen met moody mare van de paardendrogist, zodat haar hormonen even ''gereset'' worden.
Dat blijf ik toen tot aan de volgende hengstigheid, gaat dat goed. Dan zonder de kruiden, en alleen dr brok. En dan de volgende hengstigheid maar weer duimen dat het goed blijft gaan.

Verder heeft ze ook een hele lage pijngrens, dus van een beetje spierpijn loopt ze echt al onregelmatig.
Momenteel loopt ze echt beroerd, gewoon zielig. Zondag begon het, nog geen verbetering momenteel, maar ze is ook nog hengstig (een week al hengstig nu!)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Kreupel tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:40

Als het de lucerne is, zou die dus alleen effect hebben tijdens de hengstigheid.

De lucerne lijkt mij dan geen oorzaak, alleen iets wat een groter probleem duidelijker maakt.

Ik heb van een merrie gehoord die problemen had met de eisprong, er bleven meerdere eitje in de eierstok hangen en die eierstok werd daardoor dusdanig groter en zwaarder dat het dier er duidelijk last van had inwendig.

Dat kan zich weer uiten in kreupel lopen.

'Als het regent in mei, is april voorbij'


Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:12

LBLGypsyCobs schreef:
Als het de lucerne is, zou die dus alleen effect hebben tijdens de hengstigheid.

Hoezo? Er zijn zo veel paarden die uiteenlopende klachten krijgen van luzerne. Waarom zou TS nou niet de eerste kunnen zijn die het verband legt met de hengstigheid?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Kreupel tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:37

Ik weet niet hoor, maar een merrie die zoveel staat te piesen tijdens de hengstigheid, kreupel is tijdens de hengstigheid.

Was het mijn merrie, dan liet ik haar scannen om ongemak door cystes of andere (wellicht schadelijke) zaken uit te sluiten.

Wellicht zit er tijdens die dagen iets te drukken bij de nieren, wat rugpijn geeft en aandrang tot plassen.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:39

LBLGypsyCobs schreef:
Ik weet niet hoor, maar een merrie die zoveel staat te piesen tijdens de hengstigheid, kreupel is tijdens de hengstigheid.

Was het mijn merrie, dan liet ik haar scannen om ongemak door cystes of andere (wellicht schadelijke) zaken uit te sluiten.

Wellicht zit er tijdens die dagen iets te drukken bij de nieren, wat rugpijn geeft en aandrang tot plassen.

Dat zou kunnen. Maar het verklaart niet jouw stelling dat de luzerne niet de oorzaak zou kunnen zijn ;)

Niemand weet nu wat de oorzaak is. Waarom zou jij dan uitsluiten wat TS door logische beredenatie nu vermoedt?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:55

Zou het kunnen dat ze zich laat dekken in de wei als ze hengstig is en dat dat misschien tot de kreupelheid leidt?

Be the change you wish to see in the world.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:56

Als de lucerne alleen tijdens de hengstigheid klachten geeft, kun je het niet alleen op de lucerne steken, anders zouden er steeds klachten zijn.

Wellicht zit er een cyste die reageert op een stofje in de lucerne + de hengstigheid.
Stop je met de lucerne, reageert de cyste niet meer, maar zit er nog wel.

Ik heb een paard gezien waarbij zo'n cyste er al heel lang zat en uiteindelijk kapot ging, dat wil je niet mee maken.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 17:38

Ik vraag me echt af of dit gaat helpen ts..
Zelf hormonale issues, al jaren en ik gebruik hetzelfde als regumate, maar dan voor mensen.
En echt dat is een wereld van verschil, en als ik een merrie met zulke klachten had zou ik het doodzielig vinden haar de regumate niet te geven.
Ooit goed last gehad van je hormonen? Enig idee hoe rot je je daar van kan voelen?
Het is waarschijnlijk echt niet alleen de kreupelheid, maar dikke kans dat je merrie zich dan algeheel niet fijn voelt, en dat kan ook in gemoedstoestand zijn.
Mijn mening, het is aan jou wat je ermee doet maar echt als ze zoveel last heeft kan ik me niet voorstellen dat die kreupelheid het enige ding is wat ze voelt.

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Kreupel tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-17 20:02

Moonfish. Dit probleem is vorig jaar ineens ontstaan. Daarvoor nooit geen problemen ermee gehad.

Verder is ze gewoon een blije merrie, ook als ze hengstig is. Geen verandering in gedrag. Alleen dat ze dus dan ineens na 2/3 dagen hengstig te zijn kreupel loopt (bijna op 3 benen) deze keer duurt het wel heel lang, 5 hele dagen, en het lijkt alleen maar erger te worden.
Hiervoor kreeg ze ook kruiden (merriesupport) daar was ik in februari mee begonnen, maart en april hengstig en geen last, nu dus gestopt met de kruiden, om te kijken of het nu zonder kon. Maar duidelijk dus niet.
Heel vreemd dat zoiets zo ineens kan ontstaan.
Heb de paardenarts op WhatsApp en ben aan het informeren voor een evt scan om cyste uit te sluiten.
Hij heeft mobiel apparatuur, dus kan zo langs komen gelukkig. Zie het nu niet zitten haar in de trailer te doen. Kan amper staan op dr been


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, Balou_k, Earth, Lithya, Trendiction en 40 bezoekers