Fjord Urinka, nog eventjes samen genieten....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Fjord Urinka, nog eventjes samen genieten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-17 23:24

Op 10 oktober 2015 schreef ik: Fjord Urinka voor het eerst ITP. Wat had ik niet verwacht dat ik dat nu al voor het laatst zou zijn. 'Afscheidsfoto's' > dat klinkt naar!

Urinka is mijn 17 jarige fjordenmerrie. Ik ken haar sinds 2007 en heb haar in 2014 gekocht. Een heerlijke allrounder, onder het zadel en voor de marathonwagen en huifkar. Het paard dat je misschien niet bij mij zou verwachten, maar waar ik zo gek op ben.

Afgelopen zomer, tijdens een huifkarvakantie, werd Urinka in het bos spierbevangen. De precieze oorzaak is niet duidelijk, veel gepauzeerd, helemaal geen lange route, maar wel wat koud geweest in de nacht en een paar zware paden. Na een aantal weken boxrust en pijnstilling eerst maar eens een tijdje op rust. Na een aantal weken een osteopaat laten komen, het moest beter worden, dat werd het niet. Toen begin februari een osteopaat er bij gehad die ook dierenarts is, wellicht zou dat wat opleveren. Al snel kwam de diagnose: een verschoven SI gewricht. Na het rechtzetten moesten we aan de bak, 6 dagen per week trainen, vooral aan de longe en met balken. Het ging goed, we zagen verbetering. Na een week of 3 ook weer een kort buitenritje, wat was het heerlijk om weer op mijn eigen paard te zitten!

Helaas, iets meer dan een week daarna zag ik een zwelling in de flank, ter grootte van een pingpongbal. Aangezien de DA toch moest komen voor een enting, direct naar laten kijken. Het leek een reactieve lymfeknoop, als ik meer wilde weten moest ik naar de kliniek komen. Al snel begon de hele achterhand te zwellen, dus binnen een week waren we bij de kliniek. Met echo's niet helemaal duidelijk te vinden, maar het leek een vergroeid heup/ bekkengewricht en daarop reagerende lymfeklieren. Keuzes: of op medicatie (metacam en later buut) of met pensioen voor zo lang als het kan. Dat was een flinke klap, wat was ik van slag. Toch zat het me niet lekker. Met heel wat mensen gesproken en zo de keuze gemaakt om naar Emmeloord te gaan, mede omdat de zwelling in de achterhand weer toenam en in de flank zelfs al ter grootte van een handbal was. Uiteindelijk 2 dagen in Emmeloord geweest, allerlei onderzoeken (inwendige echo, uitwendige echo, foto's, meerdere dierenartsen, puncties, etc.). Het leek eerst een vocht/ pus ophoping, bleek bij het open snijden toch niet zo te zijn. Uiteindelijk allemaal monsters opgestuurd naar het lab, en ruime en week later was daar het slechte nieuws: een kwaadaardige tumor diep van binnen. Medicatie mee voor 3 weken, die is nu op, en nu is het eigenlijk afwachten.

Het kan een kwestie zijn van enkele dagen, weken en misschien, in het beste geval, nog een paar maanden.

Afgelopen week is vriendinnetje Caroline (Car0linee hier op bokt) mee geweest om nog wat prachtige afscheidsplaatjes te maken, heel erg bedankt, ik ben er echt heel blij mee <3 ! Ik duim stiekem dat het van de zomer toch nog een keer kan bij het water :o

Geniet mee van deze kleine geluksmomentjes met mijn gele maatje en mijn vriendje!
Oh, en we krijgen in augustus de sleutel van ons nieuwe huis, dus er komt een canvasje!


Afbeelding
1. Lekker bekkie! :+

Afbeelding
2.

Afbeelding
3.

Afbeelding
4.

Afbeelding
5.

Afbeelding
6.

Afbeelding
7.

Afbeelding
8.

Afbeelding
9.

Afbeelding
10. Lekker arrogant bekkie :+

Afbeelding
11.

Afbeelding
12.

Afbeelding
13.

Afbeelding
14. Eigenlijke missie: weglopen en grasjes scoren!

Afbeelding
15. Tot slot nog een plaatje met haar mama, die mee was voor de gezelligheid!


Caroline, nogmaals heel erg bedankt, en ik hoop dat jullie er net zo van kunnen genieten als ik doe!


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Fjord Urinka, nog eventjes samen genieten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 23:28

Heel veel sterkte, geniet nog even van elkaar.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

maj0

Berichten: 6571
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Fjord Urinka, nog eventjes samen genieten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 23:31

Heel veel sterkte

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

car0linee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 23:35

Lieve Urink <3 als je dit hele verhaal zo leest dan zie je pas weer hoeveel pech jullie hebben :(:) Nog lekker van Urinka genieten zolang ze er nog is <3

Ik vond het leuk om met jullie mee te gaan :) en mocht het aankomende zomer bij het water lukken ga ik graag weer mee :)

Suzy ♥ Just another part of me ♥

mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 23:40

mooie fotos, vind 1 echt briljant en die met jullie 4en erg mooi.
Heel veel sterkte en hoop dat je nog even een poosje kan genieten van je paardje.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 23:42

Wat moet dat hard zijn om zoiets te horen... Ik wil je allereerst heel veel sterkte wensen en nog veel mooie momenten met haar! Hopelijk kan ze nog een hele tijd mee en kunnen jullie nog leuke dingen doen samen! Heel mooie foto's ook! Ik vind foto 2,4,8,15 de mooiste :) .

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Re: Fjord Urinka, nog eventjes samen genieten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-17 22:37

Dank jullie wel!
We hebben inderdaad heel veel pech gehad, maar ik kan ook nog steeds erg genieten van de kleine momentjes! (Ondanks best een huilbui af en toe :+ )

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Fjord Urinka, nog eventjes samen genieten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 22:40

Hele mooie foto's! En ze is echt prachtig. Wil je heel veel sterkte wensen.

Dragan! <3

_Ismayy

Berichten: 25
Geregistreerd: 24-05-17

Re: Fjord Urinka, nog eventjes samen genieten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 22:53

Mooie foto's! Heel veel sterkte

Nieuw met paarden. Advies welkom :)

Anoniem

Re: Fjord Urinka, nog eventjes samen genieten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 23:00

Heel veel sterkte met het afscheid nemen van dit knappe kind.
Ze lijkt me een onwijs lief dier.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 23:03

Prachtige foto's en jullie "liefde" voor elkaar spat er echt van af! Wat kijkt ze mooi, lief en rustig uit haar ogen. Ik wil je echt heel veel sterkte toewensen in deze moeilijke tijd. Probeer optimaal van haar mooie aanwezigheid te genieten en vergeet niet om deze laatste momenten, weken en/of (hopelijk) maanden ten volle te beleven samen.

Dikke :(:)

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Fjord Urinka, nog eventjes samen genieten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 23:07

Prachtige foto's Lisan en geniet van de tijd die jullie nog hebben.

Fearn

Berichten: 4763
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 23:10

Ach nee toch, ik herkende de naam aan je topic titel, wat ontzettend zonde ;( Lieve Urinka. Ik herinner me jullie nog van de leuke/mooie meetings in Appelbergen <3 zo lief hoe ze altijd op commando kusje kon geven

Afbeelding
in de herfst

en de zomer
Afbeelding


Caroline heeft nu ook weer hele mooie foto's gemaakt! Ik hoop voor jullie dat Urinka nog een hele mooie fijne laatste tijd bij jullie heeft. Veel sterkte..

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Re: Fjord Urinka, nog eventjes samen genieten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-17 08:26

Ahh dank jullie wel allemaal, lief <3
Genieten doen we zeker!

@Isabelle, die eerste heb ik op canvas in huis! :D

MusicELINE

Berichten: 352
Geregistreerd: 29-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:05

Supermooie foto's Lisan! Foto 14 is leuk, zo vrolijk <3

Dus het is uiteindelijk toch uitzichtloos met Urinka... Hopelijk kunnen jullie nog van een mooie laatste zomer genieten. Heel veel sterkte!


Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Fjord Urinka, nog eventjes samen genieten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:10

Och nee, heel veel sterkte! Hopelijk mogen jullie nog een mooi zomer samen zijn!

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:22

Wat een naar nieuws zeg.. sterkte en hopelijk nog lang genieten van je knappe fjorden kind zolang het nog kan! :(:)

Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Fjord Urinka, nog eventjes samen genieten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 00:54

Nee toch ;(
Ik zag al iets op facebook voorbij komen, maar het uitgebreide bericht erbij is hartbrekend.
Wat heb ik ontzettend van jullie genoten tijdens de jurkjesmeeting...De band was zo duidelijk te zien en te voelen. Sterkte de komende tijd :(:)

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Re: Fjord Urinka, nog eventjes samen genieten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-17 11:50

Nog meer dank jullie wel!

@Marinda, jij moest er nog een keer op eigenlijk :+
En die foto's van de jurkjesmeeting blijven tof!

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Fjord Urinka, nog eventjes samen genieten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:14

Je staat in uitgelicht :)

Vind t echt zo oliebol voor je. Nooit gedacht dat t zo zou aflopen toen we daar midden in het bos stonden. Hopelijk blijft ze nog een poosje wel redelijk en kun je nog even van haar genieten en zij van een lekkere zomer in het gras.

Neon

Berichten: 4924
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Fjord Urinka, nog eventjes samen genieten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:47

Ah wat een naar nieuws :( sterkte... geniet nog even van je mooie fjord

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Fjord Urinka, nog eventjes samen genieten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:07

Poeh slik....

Wat een ontzettende leuke fjord.

Ik wens je heel veel sterkte en mooie momenten nog de komende tijd

Alleen dode vissen zwemmen met de stroom mee...

Lumi

Berichten: 4437
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Fjord Urinka, nog eventjes samen genieten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:10

Heel veel sterkte de komende tijd!


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Fjord Urinka, nog eventjes samen genieten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:27

Heel veel sterkte gewenst. Ik hoop dat jullie samen nog een hele mooie zomer mogen hebben en hopen op een wonder. Mooie foto's, foto 9 vindt ik heel mooi

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fjord Urinka, nog eventjes samen genieten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:39

Ah wat sneu zeg..hopelijk kun je nog lang van haar "genieten". Je hebt in ieder geval erg mooie afscheidsfoto's alvast.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 98 bezoekers