De zoektocht naar mijn eerste eigen shetlander!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sascharoosje

Berichten: 39
Geregistreerd: 15-11-16

De zoektocht naar mijn eerste eigen shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 17:46

Hoi bokkers,

Op 20 mei 2017, heb ik te horen gekregen dat ik na de zomervakantie van 2017 een eigen shetlander mag! Althans als ik goede cijfers haal op school.( Ga naar de 1e)
Ik ben onwijs blij met dit super goede nieuws! /3
Zoals je kan lezen ga ik dus voor een shet, omdat ik dit toch wel in mijn ogen de leukste beestjes vind!
Ik heb al een idee qua stalling en ook al wat voor een shet ik zoek namelijk:

- Een merrie/ruin
- Minimaal 1 meter
- Tussen de 3 en 8 jaar jong
- Liefst zwart

Samen met mijn ouders hebben we besloten dat als het eenmaal zo ver is, we het liefst een shet van een fokker willen of anders van een "betrouwbare" handelsstal. Ik ga jullie meenemen in het hele avontuur! Tips van waar we op moeten letten bij het bekijken/kopen zijn altijd welkom ;)

langedeel

Berichten: 46
Geregistreerd: 22-06-16

Re: De zoektocht naar mijn eerste eigen shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 17:48

wat leuk dat je een eigen paardje mag! Maar wil je niet liever een wat grotere pony waar je op zou kunnen rijden, of mag dat niet van je ouders?

sascharoosje

Berichten: 39
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 18:09

langedeel schreef:
wat leuk dat je een eigen paardje mag! Maar wil je niet liever een wat grotere pony waar je op zou kunnen rijden, of mag dat niet van je ouders?


Ja hé!? Ik ben zelf erg klein van stuk.(1.43 cm) En rijd zelf voornamelijk op shets van rond de 100/105 m.(Heb d'r ook al een paar ingereden voor mensen) En ben er zeker nog niet te groot voor! :) Vind zelf de dingen om het paard eigenlijk leuker dan erop. Daarom leek een shet een goed idee! /3

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: De zoektocht naar mijn eerste eigen shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 18:12

Super leuk! Ik volg!
Een tip: bereid je altijd goed voor op alle kosten en dergelijke, dus van te voren uitzoeken hoe duur hoefsmid/dierenarts/stallingskosten/spullen zijn.

sascharoosje

Berichten: 39
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 18:17

CathyTBP schreef:
Super leuk! Ik volg!
Een tip: bereid je altijd goed voor op alle kosten en dergelijke, dus van te voren uitzoeken hoe duur hoefsmid/dierenarts/stallingskosten/spullen zijn.


Dankjewel! :)

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: De zoektocht naar mijn eerste eigen shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 18:23

Een vriendin van mij zou misschien ook een eigen shet krijgen, helaas is dit toch niet doorgegaan. Maar zij had er zo'n beetje een studie van alle informatie over een eigen shet, om haar ouders te kunnen overhalen :') . Ik zal is vragen of zij nog wat nuttige informatie voor jou heeft!

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 18:24

Ontzettend leuk, en mazzel dat je zo klein bent!
Hoe groot word je verwacht met zon groeicalculator?

Succes!

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Re: De zoektocht naar mijn eerste eigen shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 18:47

Hey Sas! Natuurlijk ga ik ook volgen. ;)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: De zoektocht naar mijn eerste eigen shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:46

Wat een leuk topic! Leuk dat je na de zomer een shet mag kopen. Ik heb vroeger een (zwarte) shet gehad en dat was echt m'n beste maatje!

Veel plezier met de voorpret en de zoektocht. Weet je al wat voor karaktertje je zou zoeken?

Ik volg!

sascharoosje

Berichten: 39
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 19:57

freetorun schreef:
Wat een leuk topic! Leuk dat je na de zomer een shet mag kopen. Ik heb vroeger een (zwarte) shet gehad en dat was echt m'n beste maatje!

Veel plezier met de voorpret en de zoektocht. Weet je al wat voor karaktertje je zou zoeken?

Ik volg!


Ah wat leuk, zijn echt leuke beestjes! Dankjewel :) Ja! Ik wil graag eentje die het leuk vind om voor je te werken, mag best pittig zijn, maar moet niet bijten, trappen ect. /3

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:57

Wat leuk dat je een eigen pony mag!

Als je wilt blijven rijden zou ik wel een maatje groter aanraden. Met 1.40 kan je nog net op een grote shet, maar als ik je leeftijd bekijk zou je verwachten dat je nog een groeispurt krijgt. Het zou natuurlijk jammer zijn dat je je pony na een paar maanden weer weg moet doen, of je je pony in de weg gaat zitten.
Als je liever een shet wilt en het rijden in wilt wisselen voor mennen of andere activiteiten als je te groot wordt dan kan ik je aanraden om een ervaren menpony te kopen. Dan kan je daarvan de kneepjes van het vak leren als je de overstap maakt.

Veel succes met je zoektocht!

sascharoosje

Berichten: 39
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 19:58

CathyTBP schreef:
Een vriendin van mij zou misschien ook een eigen shet krijgen, helaas is dit toch niet doorgegaan. Maar zij had er zo'n beetje een studie van alle informatie over een eigen shet, om haar ouders te kunnen overhalen :') . Ik zal is vragen of zij nog wat nuttige informatie voor jou heeft!


Jammer dat het niet is doorgegaan. Dankje, zou super zijn! :)

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:00

Wat leuk een eigen eerste paardje, :j
maar een shetje is wel klein.
Wat lijkt op een shet maar groter is, zijn IJslanders, ;)
ook daar even naar te kijken om straks een goede keus te maken.

Veel plezier met je voorbereidingen en zoektocht!

Groet Karin.

sascharoosje

Berichten: 39
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 20:01

mooney schreef:
Wat leuk dat je een eigen pony mag!

Als je wilt blijven rijden zou ik wel een maatje groter aanraden. Met 1.40 kan je nog net op een grote shet, maar als ik je leeftijd bekijk zou je verwachten dat je nog een groeispurt krijgt. Het zou natuurlijk jammer zijn dat je je pony na een paar maanden weer weg moet doen, of je je pony in de weg gaat zitten.
Als je liever een shet wilt en het rijden in wilt wisselen voor mennen of andere activiteiten als je te groot wordt dan kan ik je aanraden om een ervaren menpony te kopen. Dan kan je daarvan de kneepjes van het vak leren als je de overstap maakt.

Veel succes met je zoektocht!


Dankjewel! Ik zou er inderdaad niet eeuwig op kunnen blijven rijden, maar vind de dingen om het paard eigenlijk nog veel leuker! Rijden is dus meer iets extra's. ;)

sascharoosje

Berichten: 39
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 20:03

xDaim schreef:
Hey Sas! Natuurlijk ga ik ook volgen. ;)

Heey!Haha ;) /3

sascharoosje

Berichten: 39
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 20:06

missfalki schreef:
Wat leuk een eigen eerste paardje, :j
maar een shetje is wel klein.
Wat lijkt op een shet maar groter is, zijn IJslanders, ;)
ook daar even naar te kijken om straks een goede keus te maken.

Veel plezier met je voorbereidingen en zoektocht!

Groet Karin.

Dankjewel! Ja ijslanders zijn inderdaad ook erg leuk. /3 Alleen is er naast rijden, natuurlijk nog zoveel meer! Rijden is dus meer iets extra's! :)

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:11

Leuk! Ik volg. :)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:13

Helemaal niks mis mee hoor dat je juist een pony zoekt om - naast het rijden - van te genieten. Ik denk dat mensen bang zijn dat je het tóch gaat missn en er spijt van krijgt.

Al snap ik je heel goed! Ik vond het ook heerlijk om met m'n shet gewoon bezig te zijn ipv te rijden. Al heb ik erna toch een rijpaard gekocht. Gewoon dat het wel kan haha :Y)

sascharoosje

Berichten: 39
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 20:13

sascharoosje schreef:
Hoi bokkers,

Op 20 mei 2017, heb ik te horen gekregen dat ik na de zomervakantie van 2017 een eigen shetlander mag! Althans als ik goede cijfers haal op school.( Ga naar de 1e)
Ik ben onwijs blij met dit super goede nieuws! /3
Zoals je kan lezen ga ik dus voor een shet, omdat ik dit toch wel in mijn ogen de leukste beestjes vind!
Ik heb al een idee qua stalling en ook al wat voor een shet ik zoek namelijk:

- Een merrie/ruin
- Minimaal 1 meter
- Tussen de 3 en 8 jaar jong
- Liefst zwart

Samen met mijn ouders hebben we besloten dat als het eenmaal zo ver is, we het liefst een shet van een fokker willen of anders van een "betrouwbare" handelsstal. Ik ga jullie meenemen in het hele avontuur! Tips van waar we op moeten letten bij het bekijken/kopen zijn altijd welkom ;)


Misschien kan het overkomen dat ik er ook op wil blijven rijden, maar dat is niet zo. Rijden is meer iets extra's, aangezien je nog zóveel meer kunt doen met een shet. :)

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:14

sascharoosje schreef:
missfalki schreef:
Wat leuk een eigen eerste paardje, :j
maar een shetje is wel klein.
Wat lijkt op een shet maar groter is, zijn IJslanders, ;)
ook daar even naar te kijken om straks een goede keus te maken.

Veel plezier met je voorbereidingen en zoektocht!

Groet Karin.

Dankjewel! Ja ijslanders zijn inderdaad ook erg leuk. /3 Alleen is er naast rijden, natuurlijk nog zoveel meer! Rijden is dus meer iets extra's! :)


IJslanders zijn veelzijdig, dus je kunt er veel meer mee ... :j

Groet Karin.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:24

Leuk dat je een eigen paard krijgt! Houd je er ook rekening mee dat je het waarschijnlijk veel drukker met school gaat hebben? De overgang van de basisschool naar de middelbare school is erg groot, waar ik vroeger 10 minuten per week aan huiswerk had, heb ik nu 1 uur aan huiswerk per dag (minstens). Maar dat is mijn persoonlijke ervaring :P .

Als tips voor het kopen:
1. Kijken of het financieel mogelijk is, dat je niet straks tóch de pony moet verkopen, wat natuurlijk heel jammer zou zijn.
2. Ruim op tijd stalling hebben gevonden, en dat hij daar een (paard/pony) vriend(en) heeft staan.
3. Breng bij het bekijken van een pony iemand met veel verstand van het paardenlichaam mee (stand van rug/benen ect)
4. Veel plezier hebben als je hem hebt gekocht!! :D

Veel succes, en hopelijk veel plezier!! :)

sascharoosje

Berichten: 39
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 20:26

[quote="freetorun"]Helemaal niks mis mee hoor dat je juist een pony zoekt om - naast het rijden - van te genieten. Ik denk dat mensen bang zijn dat je het tóch gaat missn en er spijt van krijgt.

Ja, daarom ik vind dat zelf ook heerlijk! Kan dat ook wel begrijpen dat mensen dat denken, maar ik kan er bijvoorbeeld nóg meer van genieten om te mennen, longeren, NH, VD, lange lijnen & wandelen ect. Als om te rijden. ;)

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:30

Ik denk dat een shetlander en school redelijk goed te combineren zijn. Zelf zit ik nu in Havo 4, en ik moet zeggen dat ik het behoorlijk druk heb met 2 rijpaarden en school. Maar ik red het opzich wel! En de tips van PowerOfzoef hierboven vind ik hele goede tips!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:31

Heerlijk dat je daar ook zo van kan genieten. Horse agility ga je misschien ook samen super leuk vinden! Ik snap je voorkeur voor shetjes wel haha :j

sascharoosje

Berichten: 39
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 20:34

PowerOfZoef schreef:
Leuk dat je een eigen paard krijgt! Houd je er ook rekening mee dat je het waarschijnlijk veel drukker met school gaat hebben? De overgang van de basisschool naar de middelbare school is erg groot, waar ik vroeger 10 minuten per week aan huiswerk had, heb ik nu 1 uur aan huiswerk per dag (minstens). Maar dat is mijn persoonlijke ervaring :P .

Als tips voor het kopen:
1. Kijken of het financieel mogelijk is, dat je niet straks tóch de pony moet verkopen, wat natuurlijk heel jammer zou zijn.
2. Ruim op tijd stalling hebben gevonden, en dat hij daar een (paard/pony) vriend(en) heeft staan.
3. Breng bij het bekijken van een pony iemand met veel verstand van het paardenlichaam mee (stand van rug/benen ect)
4. Veel plezier hebben als je hem hebt gekocht!! :D

Veel succes, en hopelijk veel plezier!! :)

Dankje, Ga ik zeker doen!
Ja die overgang is inderdaad erg groot. Daarom moet ik ook eerst een draai hebben gevonden op m'n nieuwe school en moet ik kijken hoeveel tijd ik per dag overhoud. Als ik goede cijfers haal (scheelt dat ik heel makkelijk leer!) En ik genoeg tijd heb, gaan we kijken voor een shet! :)