KWPN: Gelderse Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

KWPN: Gelderse Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-17 19:58

*kwpn
Fokkerij

Afbeelding
Jupiler S (v. Charmeur), foto door Amanda

De beide Gelderse hengsten die aan het 35-dagenonderzoek deelnamen, konden vandaag worden ingeschreven in het KWPN stamboek.

De driejarige Jupiler S (Charmeur uit Chamanta elite IBOP-dres van Jetset-D, fokker G. van der Es uit Een) van T.E. Mulder-Dolsma uit Dwingeloo en J. Koster-Robaard uit Tiendeveen kon afgelopen februari worden uitgeroepen tot kampioenshengst op de KWPN hengstenkeuring. Ook in het werk onder de man toonde deze goed meewerkende hengst zich als een compleet Gelders paard. Hij werd ingeschreven met onder meer een 8,5 voor de stap, galop en aanleg als dressuurpaard. Bij het springen liet de voshengst, die nog iets aan kracht mag winnen, zich ruim voldoende zien.

Eén jaar ouder is de Wynton-zoon Ibsen B (uit Rosita keur sport-dres pref van Cabochon, fokkers B. Veeneman en G.E.B. Voordes-Veeneman uit Beemte Broekland), die eveneens vanaf heden als KWPN-goedgekeurde hengst door het leven gaat. De zwarte hengst heeft zich in het hele verrichtingsonderzoek goed en werkwillig laten zien. Hij behaalde meerdere achten voor de dressuuronderdelen. "We zijn blij dat we twee fijn meewerkende, grote hengsten met relatief vrij bloed hebben kunnen inschrijven. Beide hengsten gaan terug op een Gelderse moederlijn en ze kunnen van waarde zijn voor de Gelderse fokkerij", sprak commissievoorzitter Reijer van Woudenbergh.

Klik hier voor de verrichtingsrapportages van de Gelderse hengsten.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


lovefi

Berichten: 1199
Geregistreerd: 07-01-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: KWPN: Gelderse Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:11

Een Wynton en een Charmeur voor de gelderse fokrichting? Ik hoop dat ze bij het KWPN goede keuzes maken voor de bloedspreiding en niet alleen voor het plaatje gaan.

Obi Wan <3 (L1+16; PR 212.5)

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:02

Ik hoop dat de fokkers goede keuzes gaan maken!

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: KWPN: Gelderse Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:04

Haha ik ook.
Gelukkig zijn er ook nog twee Gelders gefokte hengsten ggk dit voorjaar en vorig najaar.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN: Gelderse Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:02

Tja..relatief "vrij" bloed, hm hm..vind persoonlijk Jazz invloed in de gelderse fokkerij niet zo'n goed idee.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


aadburg
Berichten: 624
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:49

Elisa2 schreef:
Tja..relatief "vrij" bloed, hm hm..vind persoonlijk Jazz invloed in de gelderse fokkerij niet zo'n goed idee.

Inderdaad, hiermee ondermijn je een van de belangrijkste eigenschappen van de Geldersen. Als het zo doorgaat vind dit bloed op termijn weer aansluiting en dan ben je nog verder van huis. Gewoon een doorzichtige manier om op termijn de Gelderse fokkerij om zeep te helpen.

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: KWPN: Gelderse Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:04

Zo vrij is het bloed ook niet, want uit beide moederlijnen hebben we al GGK hengsten. De oma's van Henkie en de Charmeur zijn volle zussen. En de grootoma van de Wynton (moeder is Cabochon x Goudsmid x Heemraad) is ook de oma van Wilson (Koss x Cabochon x Heemraad), nl de Heemraad merrie.

Dus dan zou de meerwaarde moeten liggen in Wynton of Charmeur, inderdaad bloed dat in de dressuurfokkerij ruimschoots voor handen is.

Maar dat is idd ook waar ik bang voor ben Aalburg. We kunnen niet onbeperkt dressuurbloed blijven toevoegen en dan verwachten een op zichzelf staand type te blijven. Paarden waar zowel van vaders als moeders kant al RP bloed in komt, zijn soms al weinig meer te herkennen als Gelders paard (bijv. El Corona, Cabochon, Zep). Laat staan als je daar nog weer dit bloed aan toe gaat voegen.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:35

Zep kan je niet echt in een adem noemen met El Corona en Cabochon. De laatste 2 voerde zeker veel Gelders bloed maar waren onvervalst bedoeld als rijpaard. Hadden ook slechte cijfers voor het springen.

Zep had dan wel 2 Trakheners in demoederlijn maar was een Gelderse.(Basispaard genoemd ten tijde van goedkeuring.) Hij is veelzijdig getest. Volgens mij zelfs nog met tereinproef maar ook voor de menwagen.

Ook qua exterieur en beweging is hij anders dan de andere twee. Hij leek heel erg op Goudsmid.

Niet om een betoog voor Wynton bloed of Charmeurbloed te houden. Ik snap wat je bedoeld.
Maar Zep was echt geen rijpaard.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: KWPN: Gelderse Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:52

Maar neem een Koss x Cabochon x Zep bijv, dan heb je echt een modern Gelders paard, waarvan ik niet weet of ik direct op het wedstrijdterrein die eruit pik als een Gelderse. Een Koss x Cabochon x Satelliet (ik noem maar wat) waarschijnlijk veel eerder.
Je kent Goya, Wilson x Elegant x Zep. Blijkbaar vinden de rijpaardhengsten in Wilson hun match met het rijpaardenbloed in Zep, waardoor het een zeer modern Gelders paard is, waar je zeker niet de Charmeur op moet gaan zetten, wil je nog Gelders type over houden.
Zelfde geldt voor Henkie eigenlijk, als ik hem niet kende weet ik niet of ik hem eruit zou pikken als 'ongetwijfeld een Gelderse'.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 06:34

Op een paard als Goya zou ik zeker geen Charmeur of Charmeurzoon zetten.
Uiteraard dien je met de twee Trakheners die op zijn papier staan rekening te houden. Dat is evident.

Maar dat was niet wat ik wilde zeggen.

Ik vind dat je Zep eerder in de lijn van Koss moet zetten. Wel Rijpaardbloed op het papier maar wel Gelders gekeurd.(niet perse qua nalatenschap)

Door Zep in een zin te zetten met Cabochon en El Corona dacht ik even dat jij dacht dat Zep eigenlijk destijds rijpaard goedgekeurd was en net als El Corona en Cabochon wel zijn ingezet voor de Gelderse fokkerij.
En ik ben dan bang dat andere die dat lezen er dat ook uit halen. Dat zou ik jammer vinden als men dan de verkeerde conclusies trekt.

Ik vind het jammere dat de regio inspecteur in dit soort gevallen niet beter adviseerd(van de Wynton en de Charmeur). Want ik denk dat deze twee hengsten best op sommige merries iets kunnen toevoegen. Maar waarschijnlijk inderdaad juist gebruikt worden op de merries die al modern zat zijn. En dan hou je inderdaad geen herkenbaar Gelders type over.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: KWPN: Gelderse Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 07:32

Ja ik snap hem, maar zo bedoelde ik het niet. Noemde alleen wat hengsten die rp bloed in de populatie brengen. Had ook Koss, Upperville, Zep, Zichem kunnen zeggen.

Ja dat vind ik jammer. Ik denk dat veel fokkers die graag Kossvrij fokken, ook Jazzvrij blijven. En degenen met Koss nazaten die het meest met een bloedspreidingsprobleem zitten.
Maar op dit vlak adviseren ze niet. Sterker nog, op een fokkerijadvies middag worden er gewoon moderne dressuurhengsten geadviseerd voor GP geregistreerde paarden waar het GP bloed een stuk verder terug zit (op een sp x tp bijv)

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: KWPN: Gelderse Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 07:52

Het stoort mij ook dat ze bij een advies, digitaal in deze, ook niet vermelden waarom ik dan voor een bepaalde hengst zou moeten gaan.
Als ik een advies vraag wil ik er van leren. En simpelweg een naam noemen daar kan ik niks mee.
Maar goed....dat is weer een andere discussie.

Voorlopig ben ik dus wel blij met Jupiler omdat dat er een is die ik beter kan bekijken. Ik heb een hele fijne merrie maar niet alle hengsten vind ik geschikt binnen de Gelderse populatie. Hij is een manier voor mij om Koss vrij te blijven en het model te gebruiken waar ik op val.
Anders val ik al snel terug op Alexandro of Henkie.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

aadburg
Berichten: 624
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:05

GJ9 schreef:
Ja ik snap hem, maar zo bedoelde ik het niet. Noemde alleen wat hengsten die rp bloed in de populatie brengen. Had ook Koss, Upperville, Zep, Zichem kunnen zeggen.

Ja dat vind ik jammer. Ik denk dat veel fokkers die graag Kossvrij fokken, ook Jazzvrij blijven. En degenen met Koss nazaten die het meest met een bloedspreidingsprobleem zitten.
Maar op dit vlak adviseren ze niet. Sterker nog, op een fokkerijadvies middag worden er gewoon moderne dressuurhengsten geadviseerd voor GP geregistreerde paarden waar het GP bloed een stuk verder terug zit (op een sp x tp bijv)

Zulke adviezen zeggen eigenlijk al genoeg... Wie geven die adviezen dan? Ik vraag me dan af welke richting men dan op wil, GP paarden fokken die je Gelders noemt? Het is mooi als er een keer een uitschieter als Henkie bij zit maar als je massaal die kant op wil gaan waar blijft dan het betrouwbare, blije en toch wakkere karakter? M.i. is dat juist het onderscheidende punt waardoor gebruikers voor een Gelders paard kiezen, als je dat ondergeschikt maakt geef je ook een groot deel van je bestaansrecht op volgens mij.

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: KWPN: Gelderse Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:34

Die adviezen werden gegeven door de gast die ze uitgenodigd hadden voor de fokkerijadvies middag. In het verleden deed de inspecteur dat ook wel, van haar kwamen dit keer vooral de Gelderse adviezen. Ik weet niet of er een bewust plan achter zit hoor, maar ik denk dat de echte Gelderse fokkers veel te bang zijn het Gelderse type kwijt te raken als ze dit soort adviezen opvolgen. Ik kreeg ook een Jazz kleinzoon aangeraden, maar dat ga ik dus echt niet doen, hoe braaf die ene hengst misschien toevallig ook is.

Helemaal eens hoor, het betrouwbare en blije karakter moet echt op 1 blijven staan, volgens mij is dat de meerwaarde van een Gelders paard. Als je alleen voor beweging gaat, kan je net zo goed een DP kopen, daar kan je ook echt wel een heel goed bewegend paard vinden met evt wat meer massa als dat je smaak is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers