Beveiliging in Nederland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Beveiliging in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 17:54

Ik vond het niet gepast om er over te beginnen in het recente topic over de aanslag, maar ik vroeg me af waar ben jij geweest waarvan je dacht er word eigenlijk niet gecontroleerd?



Zo ga ik regelmatig naar voetbalwedstrijden en word er nog wel gevraagd of ze in mijn tas mogen kijken maar verder dan 1 vak kijken ze niet en fouilleren gebeurd eigenlijk ook bijna niet. Wat zou nou een manier zijn om te controleren zonder teveel tijd? Dat is eigenlijk ook niet echt te doen. Vorig jaar was ik op strandfestival zand en het duurde 2 uur om binnen te komen, bijna zonde van je kaartje, er zou dan echt meer beveiliging ingezet moeten worden.

Aan de andere kant denk ik, als iemand echt kwaad wil doen is de kans dat je iemand tegenhoud zo ontzettend klein, zou het beveiligen echt wat uitmaken?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 23-05-17 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:58

Bij verschillende dag festivals waar ik geweest ben vind ik de beveiliging behoorlijk slecht, even snel aaitje over je jas en door. Ze moeten naar mijn idee meer beveiligers neerzetten, zodat ze meer mensen kunt bekijken op hetzelfde moment maar daardoor wel uitgebreider. Maar ergens, mensen die kwaad willen doen hett toch wel. Desnoods rennen ze door de beveiliging en laten ze zich dan ontploffen, bot gezegd.

Toen mijn moeder van london naar Amsterdam vloog had ze geeneens paspoort controle. Daar was iemand van schiphol wel lichtelijk 'geschokt' over.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Beveiliging in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 17:59

Volgens mij als je binnen Europa reist heb je op schiphol ook geen paspoort controle

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:00

moonsparkle schreef:
Volgens mij als je binnen Europa reist heb je op schiphol ook geen paspoort controle

Oh echt joh.. nou dat vind ik dus behoorlijk slechte beveiliging.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Beveiliging in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:02

Paspoortcontrole is iets anders dan een veiligheidscheck. In principe kan je gewoon van NL naar FR zonder paspoortcontrole rijden en vliegen dus ook. Alleen met vliegen krijg je dus op Schiphol nog wel een veiligheidscheck.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:04

moonsparkle schreef:
Volgens mij als je binnen Europa reist heb je op schiphol ook geen paspoort controle


Binnen Shengen ja, Londen ligt in UK en zij zijn niet aangesloten bij het verdrag van Shengen. :)

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:28

Als je bijv van Nederland naar Duitsland gaat heb je bijna nooit een paspoort controle, dat betekend niet dat ze niet kunnen komen. Ze kunnen eigenlijk op elk moment een controle kunnen houden.

Ik ga best wel vaak van Nederland naar Groot Brittannië met de boot, daar wordt je eerst in Nederland goed gecheckt (paspoort controle + bij sommige auto's wordt er in de auto gekeken.) zodra je in Groot Brittannië bent aangekomen wordt er opnieuw een paspoort controle gehouden en bij sommige auto's wordt er in de auto gekeken op de terug weg is het precies hetzelfde. Auto's controleren gaat daar heel wisselvallig, ze kiezen gewoon een paar auto's uit.

Vliegvelden weet ik niet precies, ben al een hele lange tijd niet meer met het vliegtuig weg geweest maar over 2 weken ga ik weg dus dan zie ik wel hoe het daar gaat.

Ik ben er overigens van overtuigd dat als een persoon een aanslag wilt plegen het toch wel lukt, neemt niet weg dat het heel laf is om zoiets te doen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:47

Ik ben eigenlijk maar zelden gecontroleerd. Als rolstoeler wordt je eigenlijk zonder iets doorgelaten. Enige grondige controle was van nice terug vliegen naar nederland. Heen was eigenlijk geen controle terug moesten zelfs de krukken uit elkaar. Zelfs op plekken waar iedereen heel degelijk wordt gefouilleerd en tassen controle kan ik dingen meenemen die anderen niet mee mogen nemen. Best gek eigenlijk. :?

O ja en een keer in engeland toen we daar met de boot aankwamen. Auto zat aardig vol inclusief dakkoffer omdat rolstoel ook meemoest. Hele auto is uitgepakt, we werden met automatische wapens aan de kant gezet en hotel moeten bellen en zo. We hadden kennelijk teveel bij ons voor twee weken zakelijk engeland. -O-

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:50

Beveiligingscontrole is leuk.
Maar dan blaast zo'n idioot zich wel op 3 meter voor de controle.
Daar waar het juist druk is omdat iedereen op de controle aan het wachten is.

Wat mij veel meer verbaasd is dat het 9 van de 10 keer al een bekende van de politie was in verband met terreur.
Daar zou veel anders mee om gegaan moeten worden lijkt mij

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Beveiliging in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:14

Tja, ik loop over de plaatselijke markt, verschillende treinstations, ik heb vorige week in Rotterdam feest gevierd, ik werk bij een zorginstelling - ik kom op veel plaatsen waar veel mensen zijn.

Ik ben niet voor defaitisme "beveiliging heeft geen zin", maar ik vind het niet erg dat ik nauwelijks gecontroleerd of gefouilleerd wordt/ werd.

Zie mijn onderschrift: het is afschuwelijk, maar laten we vooral onze eigen levensstijl, onze openheid, onze humor en ons vertrouwen niet kwijtraken. (En dat hoeft geen naïviteit te zijn, geen struisvogelpolitiek of andere kortzichtigheid.)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Beveiliging in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:07

Er is meer beveiliging dan je denkt en ziet :) bv bij grote evenementen lopen er ook altijd veel beveiligers in burger rond. En die halen ook regelmatig verdachte mensen uit de massa. Dit valt over het algemeen niet echt op.
Ook wordt er achter de schermen veel meer in de gaten gehouden dan je weet :j

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Beveiliging in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:17

En dan hebben ze alles gecheckt, vliegen ze van buiten het terrein met een drone het terrein op.... of kapen ze een vrachtwagen...
Hoever wil je gaan? Dagje zwembad: fouilleren, dagje Efteling, fouilleren, dagje dierentuin, fouilleren...
Als plan A niet (meer) lukt, volgt plan b...
Met de beste wil van de wereld.... tegen idioten kan je je niet beschermen....

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Beveiliging in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:29

ik volg de mensen die al die controles niet als oplossing zien.
zo geef je enkel maar toe aan de angst die ze willen zaaien.
want door zo'n controles,worden mensen ook weer extra met hun neus op het dreigingsniveau gedrukt.

en idd,ook al controleer je alles en iedereen,dan vinden ze bommen om in te slikken en ontploffen ze toch nog in een menigte of 1001 andere manieren die de controles links laten liggen of omzeilen.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:30

Ik was afgelopen jaar zoals al een aantal jaren weer aanwezig op de uitmarkt met de Musical-Sing-A-Long.
Wat mij opviel is dat het dit jaar minder vroeg op de dag druk was, en er ook meer politie rondes liepen.
Ook kom ik regelmatig op station Schiphol, en ook daar merk ik wel degelijk verschil in de hoeveelheid beveiliging t.o.v. een aantal jaren geleden.

Maar inderdaad, ik denk ook dat hoe je ook controleert, het nooit helemaal voor kunt zijn. En ookal hebben ze soms al wel vermoedens of houden ze iemand in de gaten, zonder bewijs kunnen ze weinig doen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:31

Tja, sowieso is het rechtssysteem en daardoor de politie in NL een lachertje, en het NLse leger wordt niet voor niets "beggers army" genoemd in het buitenland...
Maar idd hoe ver wil je gaan? Zal wel lastig zijn om daar een goed pad in te vinden. Jammer dat het nodig is.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Beveiliging in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:38

maar ik vraag me nog altijd af waarom extra beveiliging perse nodig zou zijn?
dat handje vol gekken die perse een aanslag willen plegen,gaan die volgens mij toch plegen hoor.
als ze nu overal extra bewakers,controles,.... zetten of niet.
dan slaan ze gewoon toe op een markt,aan de schoolpoort bij einde schooltijd,of desnoods in een prekpark op een vakantiedag,op het strand in een bloedhete dag,....

zat plaatsen te vinden waar je slachtoffers kan maken,maar volgens mij wordt het idee van 'een aanslag en angst' alleen maar aantrekkelijker bij zo'n gekken,door er met z'n allen panisch en angstig om te worden.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:26

antje_vip schreef:
Tja, sowieso is het rechtssysteem en daardoor de politie in NL een lachertje


Nou, ik heb vrienden die in het blauw werken en ik vind het wel meevallen.
Uiteraard: als een diender vermoed dat-ie een boef op het spoor is, wil hij of zij soms meer dan wettelijk mag.
Maar een lachertje, nee.

En juist rond aanslagen/ dreiging/ beveiliging werken ze kei- en keihard.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Beveiliging in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:46

Ik ga veel naar festivals en qua fouilleren is het niks. 9 van de 10 keer mag ik gewoon door lopen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:46

De dames en heren politie zijn inderdaad geen lachertje. Die werken kei hard voor een verschrikkelijk slecht loon.
Maar hun grootste irritatiepunt is ook dat de dader sneller vrij is dan dat hun er papierwerk van hebben.
Ja ons rechtssysteem is een lachertje klopt dan wel redelijk.

Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Beveiliging in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:26

Beveiliging is voornamelijk een afschrikmiddel. Mensen met echt kwaad in de zin komen overal. Dat zijn over het algemeen mensen die hun hele plan volledig uitgedacht hebben. Die hebben de beveiliging geobserveert, het betreffende gebied of gebouw bestudeert en alle risicos bekeken. Vaak zijn deze mensen ook al wel onder de aandacht van de politie geweest maar als de politie ze niet kan betrappen op strafbare zaken, kunnen ze ook niet handelen.
De persoon in londen begaf zich in openbaar gebied. Daar kan niemand tegen handelen helaas.

Beveiligers doen hun best maar helaas mag een beveiliger niet zo veel. Zeker als het om evenementen gaat. Vaak ook veel jonge en onervaren mensen, een zeer hoge werkdruk en geen hulpmiddelen om je werk beter te kunnen uitvoeren..

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:40

bruintje123 schreef:
De dames en heren politie zijn inderdaad geen lachertje. Die werken kei hard voor een verschrikkelijk slecht loon.
Maar hun grootste irritatiepunt is ook dat de dader sneller vrij is dan dat hun er papierwerk van hebben.
Ja ons rechtssysteem is een lachertje klopt dan wel redelijk.


Janneke2 schreef:
Nou, ik heb vrienden die in het blauw werken en ik vind het wel meevallen.
Uiteraard: als een diender vermoed dat-ie een boef op het spoor is, wil hij of zij soms meer dan wettelijk mag.
Maar een lachertje, nee.

En juist rond aanslagen/ dreiging/ beveiliging werken ze kei- en keihard.


Ik bedoelde niet de mensen zelf, maar idd het rechtssysteem.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:52

karuna schreef:
Ik ben eigenlijk maar zelden gecontroleerd. Als rolstoeler wordt je eigenlijk zonder iets doorgelaten. Enige grondige controle was van nice terug vliegen naar nederland. Heen was eigenlijk geen controle terug moesten zelfs de krukken uit elkaar. Zelfs op plekken waar iedereen heel degelijk wordt gefouilleerd en tassen controle kan ik dingen meenemen die anderen niet mee mogen nemen. Best gek eigenlijk. :?

Dit. Ik kan me nog goed herinneren dat ik, misschien een jaar na 11 september, ging vliegen en er iemand in een rolstoel zat, die totaal overgeslagen werd bij de controles. Door de nikab was niks zichtbaar en de persoon was erg dik - of verborg gewoon vanalles, wat niet alleen bij mij door het hoofd schoot. Dat voelde toen echt extreem onveilig en ik was erg blij toen ik weer veilig uit dat vliegtuig was. (begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen moslims, het ging me gewoon om het feit dat die persoon totaal overgeslagen werd bij de controles, zeker omdat er gewoon duidelijk echt veel onder die kleding verborgen kon zijn)


Maar aan de andere kant, als ze het echt willen dan komen ze toch wel door die beveiliging heen. Dat is helaas al vele malen duidelijk geworden en ik weiger me er verder bang door te laten maken.
Laatst bijgewerkt door _Mirjam op 24-05-17 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Beveiliging in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:54

Ik ben wel eens met mijn ex, naar een voetbalwedstrijd geweest, er waren ook vrienden van hem bij.

De mannen werden allemaal gefouilleerd en ik als enigste vrouw zijnde mocht doorlopen, ze raakte me niet aan, keken ook niet in mijn tas.

Dus als ik echt fout had gewild, hadden de jongens mij kunnen gebruiken voor gekke dingen..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:58

Als er alleen mannen staan te fouilleren kom je er als vrouw meestal goed langs af.
Niet in de tas kijken is dan wel weer nalatig.

Daarom worden er ook erg graag vrouwelijke beveiligers gevraagd bij evenementen, maar ook luchthavens.
Anders komt er gezeik over intimidatie.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Beveiliging in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:00

Ik voel me altijd minder veilig van al die maatregelen en ben dus eerder blij als er slecht gecontroleerd word dan teleurgesteld.

Als ze iets willen doen ze het toch wel, er zijn 101 manieren om ellende te veroorzaken die ze niet zo kunnen vinden met een snelle blik in je tas oid.