Hengst voor Daminka(Cardento x Mr Blue)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Hengst voor Daminka(Cardento x Mr Blue)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 15:56

Hoi,

Voor de eigenaar van de merrie ben ik, samen met hem, opzoek naar een passende hengst.
Het gaat om Daminka een nu 9 jarige merrie van Cardento. Volledige afstamming is hier te vinden: https://horsetelex.nl/horses/pedigree/1504009

Ze is pas laat beleerd want ze heeft eerst 3 veulens gehad. Maar het rijden pakt ze goed op. Haar niveau is nu L-springen, maar ze is zeker geschikt voor het Z, helaas hebben we nu geen ruiter om haar uit te brengen. De merrie heeft van nature een zeer goede instelling om te springen met een goede techniek, maar het vermogen moet aangevuld worden.

Standfoto van de merrie:

Afbeelding

We zoeken een hengst die deze punten zou kunnen verbeteren:
1. Meer maat, de merrie is maar 1,63m.
2. Hengst moet souplesse vererven vooral in het rug gebruik.
3. De hengst moet vermogen vererven en daarbij een zeer goede galop.
4. Het karakter moet 100% zijn, de merrie bouwt gauw spanning op.
5. Geen weke koten, ook niet in de moederlijn.

Zoals eerder geschreven heeft ze 3 veulens gehad. Als eerste Haminka(v. Quasimodo van de Molendreef) dit leek een erg goed veulen ze heeft toen in de herfst in de opfok een klap gehad tegen haar been. Ze is toen nog wel verkocht maar we hebben geen idee hoe ze uitgegroeid is.
Haar tweede veulen was Iminka(v. Zirocco Blue VDL) dit leverde wel een groter paard, met 3 jaar was ze 1.67m. Ze had hele lompe platte hoeven en was te week gekoot verder sprong ze altijd goed.
Dan haar laatste veulen Jaminka(v. Inshallah de Muze). Dit veulen lijkt veel op dr moeder. Ze heeft een vrij lomp hoofd en is maar 2-3cm groter dan haar moeder op dit moment maar laat een goede sprong zien. Als veulen van een maand of 3-4 besloot ze al om over het hekwerk(1.3m) heen te springen terwijl dr moeder rustig in de wei stond. Ook nu met vrijspringen laat ze een enorme sprong zien.

Iminka vrijspringen 2 Maanden geleden:



De hengsten die de eigenaar op het oog heeft:
- Glasgow van het Merelsnest
- Glenfiddich VDL
- Inaico VDL

Hij heeft Glasgow al een lange tijd op het oog alleen van de week is hij langs de dierenarts geweest maar daar staat een veulentje van hem wat erg week gekoot is, dus hij is erover aan het twijfelen.
Hetzelfde met Glenfiddich, hij zei dat in de merrielijn ook weke koten voorkomen. En het nadeel met Inaico is dat hij niet zo groot is. Maar de eigenaar is weg van de merrielijn en Indoctro-bloed heeft eerder erg goed uitgepakt op de moeder van Daminka.

Om op dit moment genoeg opties open te houden is stamboek en dekgeld niet heel erg van belang, we willen eerst selecteren op kwaliteit van de hengsten. Er is vooral gekeken naar KWPN, BWP en Zangersheide hengsten op dit moment.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties en ideeën.



Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:46

Kapitale merrie.

Zou bij Glasgow niet zo huiverig zijn voor weke kootjes. Hij geeft ze correct genoeg. Denk dat dit ene veulen 'toeval' is geweest. Eentje die jullie misschien ook wat sneller zien omdat jullie volgens mij heel bang zijn voor weke koten. Gezien de foto van de merrie lijkt me dat niet echt nodig.

Mijn tip voor jullie: Ibiza, NRPS goedgekeurd.
http://www.staldehameren.nl/ibiza-2/
Komt uit een hele mooie fokkerij met correcte, presterende paarden. Hengst zelf is zo lenig als een katje en springt super. is een plaatje om te zien.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Re: Hengst voor Daminka(Cardento x Mr Blue)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:12

Hele mooie merrie. Aandachtspunt is inderdaad de platte voeten, en ze zou voor het mooie een wat rassiger hoofd mogen hebben. Kun je erg veel kanten mee op, Cardento bloed is heel functioneel. Die Inshallah is ook echt machtig zeg.

Ik zou je Bubalu aanraden. Bewezen hengst ook. Krijg je een dijk van een papier mee, met 2 elite hengsten achter elkaar. Bovendien vind ik ze erg atletisch springen, goed ruggebruik, veel rek. In het verrichtingsonderzoek van 2015 liep er een hele gave Bubalu X Cardento mee, is tot de tweede bezichtiging gekomen volgens mij.

Op zo'n langgelijnde merrie zou ik Emerald van 't Ruytershof ook nog wel aandurven. Geeft veel kracht en techniek mee.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-17 17:25

Ik zal nog een update geven

In eerste instantie toch geprobeerd met glasgow van t merelsnest, helaas heeft dit niet gepakt en omdat we niet langer wilde wachten(we zaten inmiddels begin juli) gekozen voor een andere hengst, namelijk falaise de muze. Inmiddels zijn we alweer een tijdje voorbij de 18dagen scan en daar was een vruchtje te zien, dus nu hopen dat alles voorspoedig blijft gaan en we in juni een veulentje kunnen verwelkomen :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers