Few spot met maanogen. nachtblindheid/lichtgevoelig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KirstenChes

Berichten: 1155
Geregistreerd: 15-06-06

Few spot met maanogen. nachtblindheid/lichtgevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 10:24

ik ben opzoek naar een maatje voor onze shetlander en mijn oog is gevallen op een few spot met maanogen.

Nu heb ik gelezen dat de meeste few spots nachtblind zijn. En maanogen het licht soms moeilijk kunnen filteren dus lichtgevoelig kunnen zijn.

Ik vind dit diertje echt helemaal geweldig maar het lezen van de nadelen van nachtblindheid en maanogen schrikt me toch iets af

Wat is jullie ervaring hiermee en wat is jullie advies. Wel kopen of laten staan.

Anoniem

Re: Few spot met maanogen. nachtblindheid/lichtgevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:27

Wij hebben een paardje met nachtblindheid gehad, maar hij had hier verder geen last van.
Alleen dat hij schrok als je het licht uit deed, maar wij hadden altijd een nachtlampje aan in de stal en in de paddock en hij redde zich prima.

Hier ook eentje met een maanoog en ik merk geen verschil met haar en onze andere paarden.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 07:46

Ik heb een few spot gekend die nachtblind was en die liep 's nachts ook echt de sloot in. Maanogen is niks mis mee, het is alleen een gemis aan pigment en je ziet het vaak bij verschillende bontpatronen. Nachtblindheid staat dus los van maanogen. Ook van lichtgevoeligheid bij maanogen is mij niks bekend.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Few spot met maanogen. nachtblindheid/lichtgevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:19

Alle few spots zijn nachtblind maar in welke mate dat is verschilt per dier. Echter zijn maanogen/blauwe ogen bij het Appaloosa stamboek ongewenst en zie je ze dus erg weinig. Hoe de nachtblindheid is bij een few spot met blauwe ogen kan ik absoluut niet zeggen. Ik heb 3 few spots waarvan er 2 nachtblind zijn en 1 is volledig blind door maanblindheid. Ze hebben absoluut een beperking maar omdat ik ze al zo lang heb merk ik het haast niet meer. Ik houd in het donker veel rekening met ze en bestuur ze op stem. Wel bescherm ik de ogen van alle few spots in de zomer met vliegenmaskers.