Stukken kwijt uit jeugd.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Stukken kwijt uit jeugd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-17 01:50

Hoi bokkers,

Vanavond heb ik met een andere bokker zitten praten. En nu ik er overna denk besef ik me, dat ik ergens last van heb, en ik weet niet hoe of wat.

Laat ik het vertellen,

Ik heb een vrij heftige jeugd achter de rug.
Maar.. van bepaalde dingen kan ik me niks meer herinneren.

Sinds mijn 7e tot en met mijn 9e heb ik 5 sterfgevallen gehad.

Maar van de mensen die overleden zijn, kan ik me bijna niks tot niks meer herinneren.
En dat heb ik eigenlijk van veel meer dingen. Ook voor mijn 7e heb ik dingen die ik niet meer weet of kan herinneren, of alleen maar ken uit verhalen.

Wel heb ik sommige dingen (gekke kleine dingen) die ik nog wel weet.
Maar t groten deel is weg..

Is dit een soort bescherming vanuit mijn hoofd tegen mij, of is dit juist gek?


Van de laatste jaren kan ik alles wel heel goed herinneren, vooral van na mijn 9e jaar.

Mijn vriend denkt dat het een soort bescherming is, van het negatieve omdat het heftige dingen waren/zijn.

Maar kan iemand mij hier iets meer over vertellen?


Peelie

Berichten: 13394
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Stukken kwijt uit jeugd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 03:43

Het zou idd heel goed kennen dat dit bescherming is van je hoofd.

Het kan ook zo zijn dat bij bepaald komende levensgebeurtenissen kken aan trouwen, zwangerschap, overlijden) dat juist die oude verstopte herinneringen geactiveerd kunnen worden.

Je zou daar best eens met een therapeut over kunnen praten als je er echt last van hebt.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Stukken kwijt uit jeugd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 04:57

Het kan idd een soort van coping zijn. Het komt best vaak voor.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Stukken kwijt uit jeugd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 05:35

Ik ga even volgen. Hier ook een heftige jeugd en kan me heeeel veel niet meer herinneren..

Nu is wat ouder begin te worden begint me dat te storen. Ik wil gewoon zelf weten hoe ik het heb meegemaakt ipv wat andere mij vertellen.

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

Wendy_Komen

Berichten: 6281
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Stukken kwijt uit jeugd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 05:49

Is het niet gewoon zo dat je nog wat te jong was om de dingen heel goed te kunnen herinneren? Ik heb geen traumatische dingen mee gemaakt, maar kan me van die leeftijd ook maar weinig herinneren. Denk dat je wellicht gewoon te jong was om het nu nog goed te weten.

Peelie

Berichten: 13394
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 05:50

Wendy_Komen schreef:
Is het niet gewoon zo dat je nog wat te jong was om de dingen heel goed te kunnen herinneren? Ik heb geen traumatische dingen mee gemaakt, maar kan me van die leeftijd ook maar weinig herinneren. Denk dat je wellicht gewoon te jong was om het nu nog goed te weten.

Ik weet zelf toch echt wel een hele hoop dingen van die leeftijd. Zelfs van 2/3/4 jaar oud. Daar ben ik toch niet bijzonder in
Laatst bijgewerkt door Peelie op 19-05-17 05:59, in het totaal 1 keer bewerkt

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33749
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Stukken kwijt uit jeugd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 05:56

Ik ben nog maar 21 en de eerste 6 jaar van de basisschool weet ik bijna niks meer van. Is inderdaad uit bescherming. :j

Suzanne F.

Berichten: 48952
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:01

Ik weet ook niet veel meer. Alleen nog flarden. Maar het zijn steeds dezelfde herinneringen. Soms helpt het om videobeelden (tekenfilms of oude foto's) te bekijken. Ook sommige geuren of liedjes kunnen herinneringen terugbrengen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Stukken kwijt uit jeugd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:07

Volgens mij is dit gewoon normaal. Ik ben 23 maar weet ook echt heel weinig van voor mijn tienerjaren. Soms kan ik wel een vage herinnering oproepen, maar dan moet iemand anders de aanzet geven.

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

Mariett

Berichten: 4379
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:10

Wendy_Komen schreef:
Is het niet gewoon zo dat je nog wat te jong was om de dingen heel goed te kunnen herinneren? Ik heb geen traumatische dingen mee gemaakt, maar kan me van die leeftijd ook maar weinig herinneren. Denk dat je wellicht gewoon te jong was om het nu nog goed te weten.

Ja precies, ik ben 19 en ik heb nooit (erg) heftige of traumatische dingen meegemaakt.
Een paar flarden weet ik inderdaad wel, maar niet veel.

Edit: Om eerlijk te zijn hoef ik het ook niet per sé te onthouden van mezelf, ik vind het niet zo belangrijk. Het fijne, warme gevoel wat ik voel bij mensen die ik al lang ken blijft wel, ook al weet ik niet alles precies meer. Ik denk dat dat een beetje door een soort focus komt. Het valt jou op dat je er weinig over hebt onthouden, dus is het voor jou onprettig. Ik denk dat dat inderdaad best zelfbescherming zou kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Mariett op 19-05-17 07:14, in het totaal 1 keer bewerkt

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:12

Ik ken meer mensen die dit hebben en dat is inderdaad zelfbescherming voor hele heftige dingen of zelfs trauma.

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:15

Mariett schreef:
Wendy_Komen schreef:
Is het niet gewoon zo dat je nog wat te jong was om de dingen heel goed te kunnen herinneren? Ik heb geen traumatische dingen mee gemaakt, maar kan me van die leeftijd ook maar weinig herinneren. Denk dat je wellicht gewoon te jong was om het nu nog goed te weten.

Ja precies, ik ben 19 en ik heb nooit (erg) heftige of traumatische dingen meegemaakt.
Een paar flarden weet ik inderdaad wel, maar niet veel.

Dit dus. Ik weet echt maar heel weinig van voor m'n achtste, en ik heb een supergelukkige jeugd gehad.

Zij springt over wolken heen, en ze komt niet meer omlaag ...
Dag vrouwtje, dag liefje.
Dag tutje.
† 16-07-2011

Flowery

Berichten: 2442
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:15

Ik heb het ook, verlaten door mijn vader op mijn 10e maar kan die man zelf helemaal niet herinneren. Enkel van foto's

Winged

Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:28

Suzanne F. schreef:
Ik weet ook niet veel meer. Alleen nog flarden. Maar het zijn steeds dezelfde herinneringen. Soms helpt het om videobeelden (tekenfilms of oude foto's) te bekijken. Ook sommige geuren of liedjes kunnen herinneringen terugbrengen.

Dit inderdaad. Hier ook echt gaten. De basisschool bevat voor mij vooral nare dingen.

Eleionomae

Berichten: 19589
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Stukken kwijt uit jeugd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:32

Hier ook alleen flarden van de basisschool tijd. En geen nare jeugd gehad :) ben inmiddels 30. Denk dat het opzich normaal is dat je je niet alles herinnert maar als je je zorgen maakt kun je altijd es met de huisarts gaan praten.

♥ Lieve Jos wat missen wij jou.. 07-04-2017 ♥

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Re: Stukken kwijt uit jeugd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:33

Het is normaal dat je rond je 20e nog meer kan herinneren van je jeugd dan op je 30e en later op je 40e, etc.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Stukken kwijt uit jeugd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:37

Ik herinner me ook weinig. Maar die herinneringen heb ik ook niet tot mijn 16e of daar ergens.
Mijn hele jeugd zijn wat flarden.
Ik heb geen idee of ze terug te halen zijn, dus het zal wel zo zijn en bij me horen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

mystica11
Berichten: 127
Geregistreerd: 16-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:40

Het kan dissociatie zijn, op zich heeft iedereen momenten die te zwaar zijn om te dragen even 'parkeert'. Dat kunnen gebeurtenissen in het recente verleden zijn maar ook herinneringen van langer geleden. Maar omdat ik lees dat jouw jeugd zo heftig is geweest , kan de dissociatie onderdeel zijn van PTSS. Als je er erg last van hebt, kun je hier hulp bij krijgen,. En voordat ik het over me heen krijg: ik weet waar ik over praat, ben hulpverlener in de GGZ.

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Stukken kwijt uit jeugd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:46

Het kan zo zijn omdat jouw ervaringen naar zijn dat het zo werkt, maar het is natuurlijk niet zo dat je altijd wat naars meegemaakt moet hebben.. ik noem het zelf gewoon 'vergeetachtig'... :j

Ik kan me amper wat herinneren van mn jeugd, en ik herken mezelf niet goed op jeugdfotos, maar ik heb niks aan de hand gehad...

En het wordt idd erger als je ouder wordt.. :j

loez

Berichten: 11062
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:47

Klinkt deels herkenbaar.
Van mijn jeugd zelf (onder de 11 jaar) weet ik eigenlijk nog heel veel.
Juist vanaf de periode dat het mis ging, (12 jaar) tot zeker 16 jaar weet ik lang niet alles meer van.
Aan een kant vind ik dat prima, want de periode was zwaar genoeg, maar stoor mij er inderdaad wel aan dat ik dat niet allemaal meer kan herinneren.

[o]

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17914
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Stukken kwijt uit jeugd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:11

In wezen is het heel normaal dat je je weinig herinnert van je jeugd, en hoe ouder je word, hoe minder het word. Bij de meeste mensen zal dat niet zo opvallen, wat je niet weer mis je ook niet. Bij mensen met heftige gebeurtenissen ligt dat wat anders. Je wéét namelijk dat er heftige dingen gebeurt zijn, maar je hebt er geen herinnering aan.
Zo weet ik bijvoorbeeld nog wel dat ik bij de kinderrechter zat en daar dingen vertelde. Ik weet ook nog dat ik me toen de dingen herinnerde waar het over ging, maar ik kan nu die herinnering niet terug halen. Dat heeft niks met verdringing, PTSS of wat dan ook te maken, dat is gewoon het natuurlijke verloop.

De grote vraag is eigenlijk, heb je er echt last van? Heb je andere problematiek die er op wijst dat hulp handig of nodig is? Zo nee, als het echt alleen om het niet herinneren gaat, zou ik me er niet te druk om maken.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Stukken kwijt uit jeugd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:56

Ik merk het ook, mensen om me heen vertellen soms verhalen over vroeger dat ik denk, hoe weet je dat nog joh?! Ik weet bepaalde dingetjes nog wel maar de rest is weg.. en dan bedoel ik niet eens alleen van toen ik heel jong was maar ook van toen ik 16/17 was. Ik heb vroeger altijd in dagboeken geschreven, deze heb ik laatst teruggelezen. Sommige dingen kwamen daardoor weer boven, bij andere dingen was ik echt verbaasd om te lezen dat ik dat had meegemaakt, had geen idee meer. Ik heb daarentegen geen slechte jeugd gehad, ondanks mijn slechte geheugen weet ik dat haast wel zeker.

Als je er geen last van hebt zou ik zeggen laat het zo... maar loop je nu tegen problemen aan doordat je misschien dingen van vroeger hebt weggestop, niet goed verwerkt of wat dan ook, dan zou ik er hulp bij zoeken..


Anoniem

Re: Stukken kwijt uit jeugd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:01

Herkenbaar, lees even mee. Ook ik heb geen leuke jeugd gehad maar veel dingen kan ik me niet meer herinneren. Heb op m'n 14e een lichte hersenschudding gehad en had altijd het idee dat dat er voor gezorgd heeft dat ik niet veel meer weet. Ik ben inmiddels 21.

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:30

aMomentLT schreef:
Hoi bokkers,

Vanavond heb ik met een andere bokker zitten praten. En nu ik er overna denk besef ik me, dat ik ergens last van heb, en ik weet niet hoe of wat.

Laat ik het vertellen,

Ik heb een vrij heftige jeugd achter de rug.
Maar.. van bepaalde dingen kan ik me niks meer herinneren.

Sinds mijn 7e tot en met mijn 9e heb ik 5 sterfgevallen gehad.

Maar van de mensen die overleden zijn, kan ik me bijna niks tot niks meer herinneren.
En dat heb ik eigenlijk van veel meer dingen. Ook voor mijn 7e heb ik dingen die ik niet meer weet of kan herinneren, of alleen maar ken uit verhalen.

Even heel precies: je schrijft dat je een heftige jeugd hebt gehad en met 5 sterfgevallen in 2 jaar geloof ik dit grif.
Dat je de heftiger dingen 'kwijt bent', is dat de reden dat je zegt (...concludeert...) dat je last hebt - of zijn er ook andere klachten...?

Citaat:
Wel heb ik sommige dingen (gekke kleine dingen) die ik nog wel weet.
Maar t groten deel is weg..

Geheugens zijn gekke dingen en op zich kan dit heel erg goed.
Citaat:
Is dit een soort bescherming vanuit mijn hoofd tegen mij, of is dit juist gek?

Het kan een beschermingsmechanisme zijn. Dat is gewoon nuttig.
En het wil niet zeggen dat je gek zou zijn.
Het nadeel van een beschermingsmechanisme is wel 'dat het energie kost'.
Vergelijk het even met oude schoolkennis: wat je niet nodig hebt 'zakt weg', zoals we dit noemen. Dat gaat vanzelf/ kost geen energie.
Associaties etc wegfilteren kan ook, maar kost energie.

In een goede therapie gaat men om de gedachte te bepalen als volgt te werk: je krijgt uitleg over allerlei beschermingsmechanismen, hun nut en noodzaak - en je denkt na en oefent met alternatieven. (= Dingen die je bij een volgende heftige gebeurtenis kunt toepassen.)
Tegelijkertijd maak je je leven 'in het hier en nu' zo prettig en stevig mogelijk.
En daarna kun je met bijvoorbeeld een techniek zoals emdr de heftige zaken uit het verleden 'naar boven laten komen'.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Stukken kwijt uit jeugd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:33

Je bent niet de enigste, mijn geheugen begint pas op de middelbare school en dan weet ik ook alleen stukken school en niets van hoe het thuis was.

Sometimes i wonder if all this is happening, because i didn't forward that email to 10 People.
[BM] Spelletjes spelen omgeving Amersfoort/Utrecht
geerte @ [BM] Online pubquiz


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angelaa2, GoogleAdsense, lovelance, SimonDesteny, Suliko, Thrive en 34 bezoekers