Opleiding verpleegkundige als volwassenen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Opleiding verpleegkundige als volwassenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 18:51

Hallo

Ik ben een beetje opzoek naar informatie, alleen op internet vind ik wel veel maar veel verschillende dingen.

Ik ben al een tijdje aan het na denken over een opleiding, en verpleegkundige spreekt mij heel erg aan.
Nu het probleem, ik ben 33 en heb inmiddels 4 mooie dochters. Maar in het verleden (pubertijd) was ik best moeilijk, heb vmbo gedaan maar school niet afgemaakt. Dus geen diploma.
Nou ben ik een beetje aan het inlezen over de opleidingen die er zijn. En zag ik bij de site van het ROC dat je een thuis opleiding kan doen, en wanneer je geen vmbo diploma hebt dat je dan een toets kan doen voor 75 euro.
Maar ik zou graag een BBL opleiding willen doen, alleen hoe werkt het dan? Want daar staat nergens dat ik dan ook zo een soort toets kan doen.
Weet iemand hoe dat werkt?
En zijn er hier meer mensen die op latere leeftijd (voel me nu echt heel oud) een opleiding zijn begonnen?
Hoe was dat? En zit je dan bij veel jongeren?

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:56

Ik denk dat je weinig kans maakt op een BBL opleiding als je vooropleiding niet zorg gerelateerd is.

BBL betekend werken voor een baas en zij betalen je opleiding.

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 18:59

Wesco schreef:
Ik denk dat je weinig kans maakt op een BBL opleiding als je vooropleiding niet zorg gerelateerd is.

BBL betekend werken voor een baas en zij betalen je opleiding.



O kijk dat is wel fijne info haha, dus daar heb ik dan sowieso niks aan?
Dan zal ik dus een normale opleiding moeten doen of die thuis opleiding. En het nadeel van die thuis opleiding is dat het best duur is( rond de 2800 euro) en vraag me af hoe dat in z'n werk gaat en of ik dan wel voldoende gemotiveerd blijf.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Opleiding verpleegkundige als volwassenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:02

Ik ben op mn 28ste begonnen met opleiding verpleegkundige, totaal geen spijt van gehad! Ik ben gewoon naar school gegaan, maar daar heb je verder weinig aan want dat werkt hier heel anders.
Maar lijkt me dat je sowieso ook praktijk moet doen?

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 19:04

Libera schreef:
Ik ben op mn 28ste begonnen met opleiding verpleegkundige, totaal geen spijt van gehad! Ik ben gewoon naar school gegaan, maar daar heb je verder weinig aan want dat werkt hier heel anders.
Maar lijkt me dat je sowieso ook praktijk moet doen?


Ja indd, vraag me dat ook af. Heb wel informatie aangevraagd dus ben benieuwd of ik daar wat wijzer van word.
En heb je dan een speciale opleiding gedaan voor volwassenen ? Of zat je ook tussen de jongere?

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Opleiding verpleegkundige als volwassenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:14

Ik lees even mee. Ik ben 37 nu en denk er ook aan over te stappen naar de zorg. Verpleegkunde is idd 1 van mijn interesses nu.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:15

Hier vanaf september ook terug in de schoolbanken voor de vpk opleiding. Ik ben ingestroomd in het 3e jaar omdat ik vz ig was/ben.
1e jaar zit er bijna op. Ik doe BBL via mijn werkgever.
De jongste in de klas is rond de 20, de oudste rond de 60.

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 19:15

Goof schreef:
Ik lees even mee. Ik ben 37 nu en denk er ook aan over te stappen naar de zorg. Verpleegkunde is idd 1 van mijn interesses nu.


En wat doe je nu voor beroep ?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:16

Volgens mij kun je prima BBL doen, alleen zul je geen werkgever vinden die het zal betalen voor je, maar zal je het moeten zien als een onbetaalde stage. Maar pin me er niet op vast hoor, je kunt het beste van de school uitgaan.

Goof, jij doet het dan op HBO niveau, of niet?

Shenavallie
Berichten: 11574
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:17

Ik denk dat je hiervoor eens moet informeren bij het uitzendbureau, TS. Daar worden wel eens banen in de zorg aangeboden in combinatie met een opleiding. Niet geschoten... ;)

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 19:17

timokyana schreef:
Hier vanaf september ook terug in de schoolbanken voor de vpk opleiding. Ik ben ingestroomd in het 3e jaar omdat ik vz ig was/ben.
1e jaar zit er bijna op. Ik doe BBL via mijn werkgever.
De jongste in de klas is rond de 20, de oudste rond de 60.



Dat is wel heel leuk, ben namelijk best bang dat ik dan de oudste ben maar dat is dus niet het geval.

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 19:19

lieveli schreef:
Volgens mij kun je prima BBL doen, alleen zul je geen werkgever vinden die het zal betalen voor je, maar zal je het moeten zien als een onbetaalde stage. Maar pin me er niet op vast hoor, je kunt het beste van de school uitgaan.

Goof, jij doet het dan op HBO niveau, of niet?



Dat vind ik niet erg, wil wel voor mijn opleiding betalen dat is geen probleem. Maar krijg je dan dus helemaal niks betaald voor de uren dat je werkt?
Want ik dacht dat ze wel een deel betalen voor de uren dat je werkt ( niet veel maar wel wat) .

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 19:19

Shenavallie schreef:
Ik denk dat je hiervoor eens moet informeren bij het uitzendbureau, TS. Daar worden wel eens banen in de zorg aangeboden in combinatie met een opleiding. Niet geschoten... ;)



Serieus? Daar ga ik is even naar zoeken dat zou wel heel fijn zijn.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Opleiding verpleegkundige als volwassenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:23

Bbl is inderdaad vaak als je al een zorg gerelateerde opleiding gedaan heb mogelijk. Wat ik om mij heen wel zie is dat mensen 1 jaar gewoon klasikaal doen en stage lopen, en dan de volgende jaren naar bbl overstappen. Maar ik weet niet of dit bij elke opleiding mogelijk is. Ik spreek nu voor het MBO..

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:25

ilayda schreef:
lieveli schreef:
Volgens mij kun je prima BBL doen, alleen zul je geen werkgever vinden die het zal betalen voor je, maar zal je het moeten zien als een onbetaalde stage. Maar pin me er niet op vast hoor, je kunt het beste van de school uitgaan.

Goof, jij doet het dan op HBO niveau, of niet?



Dat vind ik niet erg, wil wel voor mijn opleiding betalen dat is geen probleem. Maar krijg je dan dus helemaal niks betaald voor de uren dat je werkt?
Want ik dacht dat ze wel een deel betalen voor de uren dat je werkt ( niet veel maar wel wat) .


Nou een stagevergoeding misschien, maar dat is echt niks.

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 19:30

finnens schreef:
Bbl is inderdaad vaak als je al een zorg gerelateerde opleiding gedaan heb mogelijk. Wat ik om mij heen wel zie is dat mensen 1 jaar gewoon klasikaal doen en stage lopen, en dan de volgende jaren naar bbl overstappen. Maar ik weet niet of dit bij elke opleiding mogelijk is. Ik spreek nu voor het MBO..


Oke, zal denk ik morgen ook het ROC bellen voor meer info. Als ik 1 jaar naar school zou moeten en daarna BBL dan zou ik dat ook niet erg vinden.
Hoop dat dat een optie is.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:44

ilayda schreef:
Goof schreef:
Ik lees even mee. Ik ben 37 nu en denk er ook aan over te stappen naar de zorg. Verpleegkunde is idd 1 van mijn interesses nu.


En wat doe je nu voor beroep ?


Ik ben docent in het middelbaar onderwijs.

Ik zou hem wel op HBO niveau willen doen ja. Maar ik zit echt met het stukje inkomsten. Ik verdien nu gewoon goed en een paar jaar lang teruggaan naar enkel een stagevergoeding is echt geen optie :+
Maar goed, er is veel meer in de zorg dan enkel dit natuurlijk, dus ik ben aan het rondkijken en bedenken wat me wel of niet trekt en wat eventueel mijn opties zijn. Studeren of een cursus prima, maar ik moet wel inkomsten hebben.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: Opleiding verpleegkundige als volwassenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:50

Ik zit op dit moment ook in dit schuitje. 33 jaar, dik salaris in de financiële sector maar dit keer de pineut bij een reorganisatie. HET moment om te gaan voor omscholing en iets te gaan doen wat je echt wil.

Punt 1. Wat?
Punt 2. Hoe ga je rondkomen met gezin als je 3 a 4 jaar moet studeren?

Ik vind het hele lastige keuzes. Zelf neig ik naar fysiotherapeut en dan door leren voor dier fysio.
Verpleegkunde lijkt mij ook boeiend maar is het haalbaar in mijn situatie? Geen idee.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:51

Waarom zou je te oud zijn? Ik ben 37 en doe de opleiding verzorgende ig. Klasgenoten variëren van 24 tm 61 jaar
Thuisopleiding zou ik afraden. Daar staan toekomstige werkgevers niet om te springen. Bij onze organisatie kom je er met een thuisopleiding niet in.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:57

Goof schreef:
Ik ben docent in het middelbaar onderwijs.

Ik zou hem wel op HBO niveau willen doen ja. Maar ik zit echt met het stukje inkomsten. Ik verdien nu gewoon goed en een paar jaar lang teruggaan naar enkel een stagevergoeding is echt geen optie :+
Maar goed, er is veel meer in de zorg dan enkel dit natuurlijk, dus ik ben aan het rondkijken en bedenken wat me wel of niet trekt en wat eventueel mijn opties zijn. Studeren of een cursus prima, maar ik moet wel inkomsten hebben.


Maar jij hebt met je HBO een hele andere start dan TS, dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken om salaris, maar wederom: pin me er niet op vast.

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 22:14

Tieme schreef:
Waarom zou je te oud zijn? Ik ben 37 en doe de opleiding verzorgende ig. Klasgenoten variëren van 24 tm 61 jaar
Thuisopleiding zou ik afraden. Daar staan toekomstige werkgevers niet om te springen. Bij onze organisatie kom je er met een thuisopleiding niet in.



Ja indd ga ook liever gewoon naar school dan thuis te leren.
Weet niet waarom ik denk dat ik te oud ben, als ik aan school denk dan denk ik aan kinderen haha.

_emmma_

Berichten: 313
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:24

Ik ben zelf verpleegkundige en in het ziekenhuis waar ik werk zijn heel veel
duaal studenten. Voor hun wordt dus de opleiding betaald door het ziekenhuis en zij
krijgen gewoon een salaris. Dit zijn veelal mensen die hiervoor iets totaal anders
gedaan hebben. Het is dus geen vereiste dat je al iets in de zorg gedaan moet hebben. Je volgt gewoon
een sollicitatie procedure bij het ziekenhuis dat deze opleiding aanbiedt. Je moet het dus via het ziekenhuis
zoeken en niet via een school. Succes!

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:26

Ik ben nu net klaar met de opleiding tot vpk via BBL , gestart op mijn 30 ste en zonder enige ervaring in de zorg...ziekenhuizen vinden het qua leeftijd juist vaak fijn als iemand wat meer levenservaring heeft... ( jongste was 19 oudste 44 in onze groep) wat echter nu vooral in ziekenhuizen speelt is het feit dat ze vaak geen MBO meer aanbieden alleen HBO bij deze opleiding is dan vaak eerste twee jaar school ( met stages) wat je zelf betaald en dan pas vanaf 3 de jaar BBL.
Thuiszorg of verpleeghuiszorg hebben meer kans om op MBO een volledig betaalde functie te vinden
Voor de opleiding moet je zelf op zoek gaan naar een zorginstantie...Dus wat je kan doen is gewoon ziekenhuis of andere zorginstantie benaderen ( of op site vacatures/opleiding ) bekijken...BBL wordt daar aangeboden. Meestal begin van het jaar sollicitatie rondes.
Is echt wel vraag naar gemotiveerde volwassenen hoor!
Als je nog vragen hebt....

_emmma_

Berichten: 313
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Opleiding verpleegkundige als volwassenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:36

Oh sorry mijn verhaal gaat over HBO ja. Overigens bij ons in het ziekenhuis is alleen het eerste jaar stages en vanaf 2e jaar sowieso betaald.
Als je HBO kan zou ik dat wel aanraden want er gaat de komende tijd veel veranderen in MBO/HBO en
ziekenhuizen kiezen steeds meer voor HBO opgeleide verpleegkundigen

Anoniem

Re: Opleiding verpleegkundige als volwassenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 23:39

Ik wilde ook wel hbo verpleegkunde doen, en onzich kan ik daar instromen...
( deeltijd). Aangezien ik een mbo4 diploma in welzijn heb.
Echter kom je gewoon niet aan een betaalde plek als je nog niks aan ervaring hebt.
Idem eigenlijk voor verpleegkunde op mbo4 niveau.
Ik ben me aan het oriënteren om versneld mbo3 ( vig) te doen en daarna door te stromen danwel hbo danwel mbo4.
Aangezien ik dan tenminste wel aan het werk kan..