Paard heeft bloedneus?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Paard heeft bloedneus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 15:49

Vanmorgen vonden mijn staleigenaresse en ik wat rood zaagsel in de stal van mijn merrie. We dachten gelijk aan bloed, maar tijdens het naar de wei brengen had geen van ons iets gezien. We zijn gelijk weer even bij haar gaan kijken, maar konden niets ontdekken.

Toen ik begin van de middag met haar heb gereden merkte ik niets aan haar en kon ik nog steeds niets vinden waar bloed vandaan zou moeten komen, of dat er nog ergens bloedspetters zaten.

Maar nu hebben we waarschijnlijk ontdekt waar het vandaan komt. Mijn staleigenaresse bracht haar net weer naar de wei en ontdekte dat ze wat bloed aan haar neus had. Ze bloedde op dat moment al niet meer, maar er hing nog wel een restje aan haar neus.

Afbeelding

Iemand misschien enig idee wat dit kan veroorzaken?

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Paard heeft bloedneus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:02

Dat kan vanalles zijn.

Ik zou het in de gaten houden of het vaker gebeurd. Dan zou ik zeker de DA bellen.

Belmera

Berichten: 280
Geregistreerd: 27-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:03

Kan door verschillende dingen komen. Maar als het nu is gestopt en hierbij blijft was het waarschijnlijk een klein wondje in de neus, of een scheurtje in een adertje (zoals bij een bloedneus bij mensen).
Als het zo af en aan blijft bloeden en het gaat met rust niet over, zou ik advies aan dierenarts gaan vragen.

Mijn paard heeft dit ook gehad. Eerste advies was 2 dagen rust. Wel op t land maar niet rijden of longeren.
Daarna langs dierenarts geweest voor endoscopie (camera in de neus). Geen wondjes of tumoren te zien, ook luchtzakken waren in orde. Wel licht geirriteerd neusslijmvlies.
Uiteindelijk had ze een cyste hoog in de neus waar camera niet bij kon. Maar dit iis erg zeldzaam.
Meestal is de oorzaak van n bloedneus een wondje of tumor.
Hoop voor je dat het bloeden niet weer begint.

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Re: Paard heeft bloedneus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 16:06

Bedankt! We houden het idd sowieso goed in de gaten om te zien of het nog een keer gebeurd.

Belmera, bleef het bij jouw paard regelmatig terugkomen voordat je wist wat het was?

Belmera

Berichten: 280
Geregistreerd: 27-01-09

Re: Paard heeft bloedneus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:17

Ja, ze had eigenlijk continu bloed bij haar neus, soms vers bloed, soms oud. Soms heel weing en dan weer wat meer. Is nooit vanzelf gestopt. Heeft ruim n maand geduurd. Dit omdat de oorzaak onduidelijk was.

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Paard heeft bloedneus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:11

Met dit warme weer springt er vaak een adertje.
Niet gelijk drama verwachten, even afwachten.

Jet

Berichten: 11993
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:27

Gewoon in de gaten houden hoor. Ik heb een paard gehad die al een paar jaar af en toe een bloedneus had voordat ik haar kocht. Ik kocht haar om haar een goede oude dag te geven en recreatief nog wat mee te rijden en dat ging goed hoor. Maar toch had ze weer af en toe een bloedneus, wel steeds aan dezelfde kant. Op een gegeven moment stopte die bloedneus niet meer. Het bleef er zachtjes wat uit druppelen. Met een endoscopie kwam er uit dat ze een tumor in een bijholte bij haar neus had. Ze was toen 22 jaar en ik heb haar toen naar de eeuwige groene weides gestuurd. Ze had overigens ook artrose en dat speelde ook weer op op dat moment. Als ze dus weer een bloedneus krijgt, is het handig om te weten of het hetzelfde neusgat is.
Met warmer weer zijn gesprongen adertjes wel een vaker voorkomend iets hoor. Hoe oud is ze?

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Re: Paard heeft bloedneus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 15:41

Ze heeft het vandaag (zover we kunnen zien) niet weer gehad, maar gister kwam het uit haar linker neusgat. Ze is 14.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:04

Mijn haflinger(26) heeft het sporadisch sinds hij de 20 is gepasseerd.
Meestal na inspanning (potje stoeien). Nu stond hij 2 weken terug in eens op de wei met wat bloed in de neus en ik had het echt al heel lang niet meer gezien.

Soms gebeurd het ook wel eens als ze hard moeten briesen.

Zolang het er niet met straaltjes uitloopt en eigenlijk snel weer stopt zie ik er geen gevaar in. Een mens heeft ook wel eens een bloed neus.

Jet

Berichten: 11993
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 23:26

Fijn dat ze het vandaag niet had. Als je het ieder keer als ze het heeft ( gehad) goed schoonmaakt, kan je goed zien of ze weer opnieuw een bloedneus heeft gehad. Ik deed dat met een nat sponsje dat ik daar speciaal voor gebruikte. Het kan heel goed hoor dat het voorlopig ( of voor altijd) over is.