Reageerbuisveulen geboren uit onrijpe bevroren eicel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13986
Geregistreerd: 20-04-16

Reageerbuisveulen geboren uit onrijpe bevroren eicel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-17 10:34

ugent / galop.be
Overige
Ingezonden door meerdere bokkers
Afbeelding
Foto: UGent

Een primeur voor de universiteit van Gent. Op 12 mei is een veulen geboren uit een ingevroren eicel die in het laboratorium ontdooid, gerijpt, bevrucht en gekweekt werd tot een embryo dat vervolgens bij een draagmerrie werd ingeplant. Nooit eerder zijn al deze stappen samen succesvol toegepast bij een paard.

Op 12 mei 2017 werd het hengstje VICSI geboren aan de faculteit diergeneeskunde van de UGent in Merelbeke. De naam van het veulen verwijst naar de twee belangrijkste technieken die hierbij toegepast werden: vitrificatie en ICSI. Vitrificatie is een invriesmethode waarbij de eicellen zeer snel worden ingevroren zodat er een glasachtige structuur gevormd wordt in plaats van ijskristallen die de eicel zouden kunnen beschadigen. Bij ICSI of intracytoplasmatische sperma-injectie wordt onder de microscoop met een zeer fijne glazen naald een spermacel in een eicel gespoten. Eicellen zijn veel gevoeliger voor lage temperaturen dan embryo’s, en daarom is vitrificatie van onrijpe eicellen een belangrijke stap voorwaarts voor geassisteerde voortplanting bij paarden.

De procedure toegelicht
De eicellen voor dit onderzoek werden verzameld uit de eierstokken van geslachte merries. Deze onrijpe eicellen werden gevitrificeerd en een week bewaard in vloeibare stikstof. Daarna werden ze zeer snel weer opgewarmd, waarna ze in de broedstoof gerijpt werden. De rijpe eicellen werden bevrucht met ICSI en nog 9 dagen in de broedstoof gekweekt. Het embryo dat hieruit resulteerde, werd op 20 juni 2016 overgeplant in de baarmoeder van een draagmerrie in het Animal Embryo Centre Diergaerderhof in Nederland. Op 29 juni 2016 werd met behulp van echografie vastgesteld dat de merrie drachtig was.

Naast embryo’s kunnen nu ook eicellen bewaard worden
Het invriezen van eicellen biedt veel mogelijke toepassingen in de diergeneeskunde. Eicellen kunnen zo bewaard en getransporteerd worden voor onderzoeksdoeleinden of voor klinische toepassingen. Van een waardevolle merrie kunnen binnenkort ook de eicellen bewaard worden, in plaats van alleen de embryo’s. Dat geeft de eigenaar veel meer flexibiliteit in de keuze van de hengst. Als er vroeger eicellen verzameld worden van een genetisch waardevol paard, moest de eigenaar meteen beslissen met welk sperma deze bevrucht moesten worden. De eicellen konden immers niet bewaard worden.

Veel potentieel, maar nog even geduld
Ook voor het behoud van genetisch materiaal van zeldzame of bedreigde paardenrassen en paardachtigen zoals zebra’s, biedt het invriezen van eicellen veel mogelijkheden. Er is echter altijd tijd nodig om een techniek, die in het kader van wetenschappelijk onderzoek werd ontwikkeld, efficiënt genoeg te maken om in de praktijk toe te passen. In deze studie werd slechts 34% van de ingevroren eicellen rijp en na bevruchting ontwikkelde maar 5% van de geïnjecteerde eicellen tot een goed embryo. Bij verse eicellen is de rijping 60% en ontwikkelt 20% van de bevruchte eicellen tot een embryo dat kan worden overgeplant.

De geboorte van VICSI betekent dus dat mogelijke praktische toepassingen nu weer een stapje dichterbij komen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


plutolover

Berichten: 11703
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Reageerbuisveulen geboren uit onrijpe bevroren eicel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:48

Sorry maar waar gaat t heen??

Nog even en we kunnen onze 'eigen' kinderen zien groeien ik kunstmatig baarmoeder ofzo... hoeft de vrouw ook geen kind meer te baren...


Anoniem

Re: Reageerbuisveulen geboren uit onrijpe bevroren eicel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:50

Over een paar jaar kunnen ze dan waarschijnlijk ook bij mijn ruintjes zaad- en eicellen oogsten.. 8-)

c_alsemgeest

Berichten: 20623
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:52

xyzutu2 schreef:
Over een paar jaar kunnen ze dan waarschijnlijk ook bij mijn ruintjes zaad- en eicellen oogsten.. 8-)

aaaah... ja daar wil ik nog wel een kopie van :Y)

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Anoniem

Re: Reageerbuisveulen geboren uit onrijpe bevroren eicel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:03

Jazeker, dan kan ik ook eindelijk mijn twee Shetlanderruintjes kruisen met mijn PRExMangalarga Marchador-ruin. Altijd al benieuwd geweest naar wat daar uit zou komen... :') _O-

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:14

plutolover schreef:
Sorry maar waar gaat t heen??

Nog even en we kunnen onze 'eigen' kinderen zien groeien ik kunstmatig baarmoeder ofzo... hoeft de vrouw ook geen kind meer te baren...

De hierboven genoemde methode wordt al jaren gebruikt bij mensen.
Vrouwen die bv door chemo onvruchtbaar (gaan) worden kunnen voor de kuur hun eicellen laten invriezen.
Later kunnen deze (zoals hierboven genoemd) worden bevrucht en terug worden geplaatst (zowel bij degene van wie de eicellen zijn of bij een draagmoeder.

Het volledig laten groeien tot een baby buiten de baarmoeder is voorlopig niet aan de orde.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:21

Brainless schreef:
plutolover schreef:
Sorry maar waar gaat t heen??

Nog even en we kunnen onze 'eigen' kinderen zien groeien ik kunstmatig baarmoeder ofzo... hoeft de vrouw ook geen kind meer te baren...

De hierboven genoemde methode wordt al jaren gebruikt bij mensen.
Vrouwen die bv door chemo onvruchtbaar (gaan) worden kunnen voor de kuur hun eicellen laten invriezen.
Later kunnen deze (zoals hierboven genoemd) worden bevrucht en terug worden geplaatst (zowel bij degene van wie de eicellen zijn of bij een draagmoeder.

Het volledig laten groeien tot een baby buiten de baarmoeder is voorlopig niet aan de orde.


En zowel dan teken ik er voor!

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Reageerbuisveulen geboren uit onrijpe bevroren eicel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:36

Enerzijds snap ik de bezwaren, maar aan de andere kant heeft het toch ook zijn voordelen. Zoals ze in het artikel ook zeggen kan dit helpen om rassen tegen uitsterven te beschermen, niet alleen bij paarden (denk aan zebra's, bijvoorbeeld). Zo kan je na het overlijden van een merrie toch nog "gemakkelijk" doorfokken met haar genetisch materiaal. Ik denk dat dit toch wel een positieve ontwikkeling is.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:38

Brainless schreef:
plutolover schreef:
Sorry maar waar gaat t heen??

Nog even en we kunnen onze 'eigen' kinderen zien groeien ik kunstmatig baarmoeder ofzo... hoeft de vrouw ook geen kind meer te baren...

De hierboven genoemde methode wordt al jaren gebruikt bij mensen.
Vrouwen die bv door chemo onvruchtbaar (gaan) worden kunnen voor de kuur hun eicellen laten invriezen.
Later kunnen deze (zoals hierboven genoemd) worden bevrucht en terug worden geplaatst (zowel bij degene van wie de eicellen zijn of bij een draagmoeder.

Het volledig laten groeien tot een baby buiten de baarmoeder is voorlopig niet aan de orde.


Is er laatst niet een lammetje volledig kunstmatig geboren in een lab? Was in het nieuws geloof ik. Een kunstmatige baarmoeder en ze hebben het hele proces kunnen volgen.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:43

lieveli schreef:
En zowel dan teken ik er voor!
[/quote]
Ik heb me er niet in verdiept, dus misschien mis ik wel iets. Maar Mag om vragen waarom je er tegen bent?

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:45

lieveli schreef:
Brainless schreef:
De hierboven genoemde methode wordt al jaren gebruikt bij mensen.
Vrouwen die bv door chemo onvruchtbaar (gaan) worden kunnen voor de kuur hun eicellen laten invriezen.
Later kunnen deze (zoals hierboven genoemd) worden bevrucht en terug worden geplaatst (zowel bij degene van wie de eicellen zijn of bij een draagmoeder.

Het volledig laten groeien tot een baby buiten de baarmoeder is voorlopig niet aan de orde.



En zowel dan teken ik er voor!
_O- _O- _O-

:(:)

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:45

maava schreef:
Ik heb me er niet in verdiept, dus misschien mis ik wel iets. Maar Mag om vragen waarom je er tegen bent?


Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, ik ben er niet op tegen :) In tegendeel zelfs.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:48


Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:49

D'r is hoop :)


Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:07

lieveli schreef:
maava schreef:
Ik heb me er niet in verdiept, dus misschien mis ik wel iets. Maar Mag om vragen waarom je er tegen bent?


Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, ik ben er niet op tegen :) In tegendeel zelfs.

Dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen, bedankt!

Er zijn ook al kuikens buiten hun ei geboren.
http://www.sciencealert.com/watch-a-chi ... of-the-egg

anjali
Berichten: 15018
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Reageerbuisveulen geboren uit onrijpe bevroren eicel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:35

Ik vind dit alles echt afschuwelijk en tegen de natuur.Dit alles kan bij mensen ook en dat is door de Rooms-Katholieke Kerk verboden,omdat het tegen God's schepping ingaat. En het is ook nergens goed voor want de natuurlijke voortplanting heeft altijd prima voldaan.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:36

anjali schreef:
Ik vind dit alles echt afschuwelijk en tegen de natuur.Dit alles kan bij mensen ook en dat is door de Rooms-Katholieke Kerk verboden,omdat het tegen God's schepping ingaat. En het is ook nergens goed voor want de natuurlijke voortplanting heeft altijd prima voldaan.


Behalve voor homo's en vrouwen met vruchtbaarheidsproblemen, bedoel je?

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Needje

Berichten: 19193
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Reageerbuisveulen geboren uit onrijpe bevroren eicel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:42

Ja maar homo's worden niet geaccepteerd en als een stel niet zwanger raakt is dat Gods wil....

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:43

anjali schreef:
Ik vind dit alles echt afschuwelijk en tegen de natuur.Dit alles kan bij mensen ook en dat is door de Rooms-Katholieke Kerk verboden,omdat het tegen God's schepping ingaat. En het is ook nergens goed voor want de natuurlijke voortplanting heeft altijd prima voldaan.


Waarom zorgt God er dan toch voor dat het werkt op deze manier? :o?

We are not defined by the things that make us seperate and distinct
but by the moments that we share and the memories we make.

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:49

lieveli schreef:
anjali schreef:
Ik vind dit alles echt afschuwelijk en tegen de natuur.Dit alles kan bij mensen ook en dat is door de Rooms-Katholieke Kerk verboden,omdat het tegen God's schepping ingaat. En het is ook nergens goed voor want de natuurlijke voortplanting heeft altijd prima voldaan.


Behalve voor homo's en vrouwen met vruchtbaarheidsproblemen, bedoel je?
Da's ook tegen de natuur in :j

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

veneri
Berichten: 873
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:54

Ik ben niet gelovig maar vind dit wel echt te ver gaan.waarom kunnen mensen niet accepteren dan niet allea gaat zoals zij dat willen?dat wij mensen niet alles kunnen bepalen.control freaks! :r ach wie weet komt er nog wat moois uit. Worden straks alle menselijke embryo's voorzien van een ingebouwd mobieltje ofzo,want daar kunnen we ook al niet meer zonder. :')

Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:02

lieveli schreef:
anjali schreef:
Ik vind dit alles echt afschuwelijk en tegen de natuur.Dit alles kan bij mensen ook en dat is door de Rooms-Katholieke Kerk verboden,omdat het tegen God's schepping ingaat. En het is ook nergens goed voor want de natuurlijke voortplanting heeft altijd prima voldaan.


Behalve voor homo's en vrouwen met vruchtbaarheidsproblemen, bedoel je?


Wanneer dieren onvruchtbaar zijn zeggen we dat het natuurlijke selectie is..

Jorex

Berichten: 9924
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:30

Bij ruintjes kun je echt helemaal niks meer oogsten helaas, of er moet iets goed fout zijn gegaan bij de ontwikkeling van je paard of bij de castratie :')

Interessante ontwikkelingen dit :j

Alex en Jorie <3

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:34

anjali schreef:
Ik vind dit alles echt afschuwelijk en tegen de natuur.Dit alles kan bij mensen ook en dat is door de Rooms-Katholieke Kerk verboden,omdat het tegen God's schepping ingaat. En het is ook nergens goed voor want de natuurlijke voortplanting heeft altijd prima voldaan.

:') :') :') haha!!


Het natuurlijke proces is nog steeds identiek, het vind alleen op een andere plek plaats. Prima toch.


Als ze nou eens opschieten met kinderen kweken buiten lichaam, wie weet wil ik dan toch nog een keer kinderen :P

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:45

anjali ik hoop stiekem dat je reactie sarcastisch is bedoeld :')

Ik vind het allemaal best interessant eerlijk gezegd! Grappig ook dat de mensen die ertegen zijn omdat het 'onnatuurlijk' is, er meestal geen probleem mee hebben om op hun paard te gaan zitten of überhaupt paarden houden (in een wei of box). Dat is natuurlijk allemaal wel 'natuurlijk' :D

Ga trouwens helemaal mee met enkele voorgangers hoor, wie weet krijg ik nog een kinderwens als zulke kunstmatige-baarmoeder-zwangerschappen ooit bij de mens zal worden toegepast :))

Regreso AS ♥
Volg ons op Bokt of Instagram!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 bezoekers