Twaalf jaar cel voor overvaller van Wim Zegwaard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Twaalf jaar cel voor overvaller van Wim Zegwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 13:58

Bokt.nl / den haag fm / quotenet / nos / Stal Zegwaard
Juridisch

De Haagse topcrimineel Reda N. heeft maandag in hoger beroep opnieuw een lange gevangenisstraf gekregen. Het gerechtshof veroordeelde hem tot twaalf jaar en tien maanden cel. Justitie eiste twee weken geleden nog 16 jaar cel tegen N., die door een lagere rechtbank eerder was veroordeeld tot 14 jaar cel voor enkele gewelddadige overvallen, waaronder op Wim Zegwaard, eigenaar van Stal Zegwaard in Rijswijk. Stal Zegwaard is een van de bekendste fokkerijen in Europa op het gebied van minipaardjes.

De advocaten van N. gingen tegen de straf in beroep. Maar ook het hof acht bewezen dat N. betrokken was bij de overval op Zegwaard in 2012. Telefoongesprekken, het uitgavenpatroon van N. en het ontbreken van inkomsten dienen als bewijs.

Volgens het Openbaar Ministerie heeft N. met de overvallen de levens van de slachtoffers “grondig verziekt”. Zo werden Wim Zegwaard en zijn vriendin vastgebonden en onder schot gehouden in de kelder van hun villa in Rijswijk. N. en zijn mededader namen daarna ruim de tijd om de villa te doorzoeken. Ze gingen er vervolgens vandoor met spullen ter waarde van zo’n tien miljoen euro.

Het gerechtshof legt N. nu 5,5 jaar op voor de overval op de Rijswijkse multimiljonair Zegwaard in 2012. Voor een andere overval in Rotterdam krijgt N. nog eens 6,5 jaar cel.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 14:35

Ik mis even wat dit artikel te maken heeft met paarden? Edit: ik weet het nu maar moest even googlen :') Daarbij lijkt het door de titel alsof Wim Zegwaard de overvaller is?

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Twaalf jaar cel voor overvaller van Wim Zegwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 15:07

Ik heb het aangepast, NinaCharlie! Zo zou het duidelijker moeten zijn. :j

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Twaalf jaar cel voor overvaller van Wim Zegwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:12

Misschien kan je ook nog uitleggen wat de beste man (Zegwaard dus) met paarden te maken heeft? Mij zegt het niets...

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:20

Ibbel schreef:
Misschien kan je ook nog uitleggen wat de beste man (Zegwaard dus) met paarden te maken heeft? Mij zegt het niets...


Meneer Zegwaard was onder andere sponsor van een dressuurruiter en concoursen en daarnaast heeft hij een beroemde stoeterij met Falabella paarden.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Twaalf jaar cel voor overvaller van Wim Zegwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:34

Ah, nu valt er een kwartje, dankjewel.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:36

Ibbel schreef:
Misschien kan je ook nog uitleggen wat de beste man (Zegwaard dus) met paarden te maken heeft? Mij zegt het niets...

Er staat in het bericht dat hij een stal heeft:
Citaat:
(..) waaronder op Wim Zegwaard, eigenaar van Stal Zegwaard in Rijswijk. Stal Zegwaard is een van de bekendste fokkerijen in Europa op het gebied van minipaardjes.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Twaalf jaar cel voor overvaller van Wim Zegwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 20:28

Stal zegwaard is van hem, als ik het goed heb.


verschrikkelijk dat zoiets moet overkomen ( een overval)

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Twaalf jaar cel voor overvaller van Wim Zegwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:38

En toch, deze crimineel krijgt terecht een lange straf maar buiten proportie gezien het feit dat je iemand kunt doodrijden(door schuld) en er met een jaartje vanaf komt, als je pech hebt.
IK vind het straffen in Nederland vreemd en ondoorzichtig. Nu zijn het gewelddadige overvallen zonder doden met veel geld en een bekende Nederlander en hoppa, 14 jaar achter de tralies, krom. Maar zo denk ik er over.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:58

bigone schreef:
En toch, deze crimineel krijgt terecht een lange straf maar buiten proportie gezien het feit dat je iemand kunt doodrijden(door schuld) en er met een jaartje vanaf komt, als je pech hebt.
IK vind het straffen in Nederland vreemd en ondoorzichtig. Nu zijn het gewelddadige overvallen zonder doden met veel geld en een bekende Nederlander en hoppa, 14 jaar achter de tralies, krom. Maar zo denk ik er over.



Straffen zijn vaak heel goed te begrijpen als je de zaak echt kent. Een dag meekijken bij zittingen kan al heel verhelderend zijn :) de pers schrijft vaak nog niet de helft op van wat relevant is voor de uiteindelijke beslissing helaas.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:28

bigone schreef:
En toch, deze crimineel krijgt terecht een lange straf maar buiten proportie gezien het feit dat je iemand kunt doodrijden(door schuld) en er met een jaartje vanaf komt, als je pech hebt.
IK vind het straffen in Nederland vreemd en ondoorzichtig. Nu zijn het gewelddadige overvallen zonder doden met veel geld en een bekende Nederlander en hoppa, 14 jaar achter de tralies, krom. Maar zo denk ik er over.


Niet gepast misschien: maar als je iemand dood rijdt, is dat bijna altijd door een onachtzaamheid, een menselijke fout of onder invloed. Bijna niemand stapt in de auto om een ander dood te rijden. Dader heeft ook geen persoonlijk gewin.

Iemand die een overval pleegt, gebruikt meestal (verboden) wapens en doet een ander bewust schade toebrengen voor persoonlijk gewin.

Ik begrijp wel, dat een overval zwaarder bestraft wordt dan een auto-ongeluk met dodelijke afloop, hoe erg ik dat ook vind voor de nabestaanden.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 07:09

Maar een auto ongeluk met dodelijke afloop ten gevolge van drank wordt ook belachelijk laag gestraft. En dan breng je toch bewust mensen in gevaar.

tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 08:37

Ketaki schreef:
Stal zegwaard is van hem, als ik het goed heb.


verschrikkelijk dat zoiets moet overkomen ( een overval)


Klopt. Hier vroeger ook stage gelopen en toen stond Laurens van Lieren hier ook met een paar paarden

Tiahastrona

Berichten: 1532
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:43

bigone schreef:
En toch, deze crimineel krijgt terecht een lange straf maar buiten proportie gezien het feit dat je iemand kunt doodrijden(door schuld) en er met een jaartje vanaf komt, als je pech hebt.
IK vind het straffen in Nederland vreemd en ondoorzichtig. Nu zijn het gewelddadige overvallen zonder doden met veel geld en een bekende Nederlander en hoppa, 14 jaar achter de tralies, krom. Maar zo denk ik er over.

Er staat dat dit de straf ik voor beide overvallen, dus niet voor 1 overval.
En als ik op internet kijk is dit de uitspraak voor meerdere zaken.
De officier van justitie eist een forse straf: 18 jaar cel voor 3 overvallen, wapenbezit en drugshandel. Is een 27- jarige die erg verhard is. Misschien wel fijn voor de maatschappij als hij veilig binnen zit :o

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Twaalf jaar cel voor overvaller van Wim Zegwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 09:31

Ik denk dat het hardleerse en kans op herhaling mee wordt genomen. Ook met drank op heb je niet de intentie om iemand dood te rijden.