Knak geluiden spronggewricht shetlander veulen van 9 mnd oud

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
p0ppetje
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-05-17

Knak geluiden spronggewricht shetlander veulen van 9 mnd oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-17 17:02

Beste paarden liefhebbers

Ik heb sinds een paar maanden een Shetlander veulen van juni 2016. Nou kwam ik er al vrij snel achter dat zijn achterbenen een tikkend geluid maken. Je hoord het bij elke stap die hij zet zowel links als rechts achter.
Ook zie ik zijn sprong gewricht bewegen tegelijkertijd met het geluid ( als of het dat wegschiet ofzo, het knikt en knakt best hard).
Nu viel me laatst op na een stukje wandelen dat het kroonbeen/kootbeen ( achterbeen) ook iets ziet knaken.
Hij loopt niet kreupel ofzo. Hij is gewoon fit en actief daar kun je niets aan merken!
Ik heb al geprobeerd een uitleg hierover op internet te vinden maar dan wordt ik niet veel wijzer van. Ik vind dingen over artrose maar dat lijkt me er jong voor een veulen van 9 maanden.
Ik snap dat vele nu zullen reageren met even een DA erna laten kijken maar mijn DA zit niet echt in de buurt. Andere hier in de buurt is voor kleine dieren voor zover ik het weet. Alleen al de voorrij kosten zijn €70 en dan komt de rest er nog bij. Waarschijnlijk wil hij dan foto's maken en ik heb geen trailer.
Ik heb de pony gekocht voor in m'n weitje bij de kippen geiten en varken. Puur voor de fun dus ik wil er ook niet teveel geld aan uitgeven. Natuurlijk als het moet ivm gezondheid wel!

Ik hoop dat iemand misschien iets meer hier over weet....?

Ik zie graag reacties tegemoet komen!

Groetjes Marloes



Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:12

Ik vind dat je als je voor dieren kiest, ongeacht welke soort of voor welk doel, ook kiest voor eventuele kosten bij ziekte. :) Ik zeg niet dat je voor ieder mankementje de dierenarts moet laten komen. Vaak kan even afwachten geen kwaad, maar je geeft zelf aan dat dit continue is. Ik neem aan dat hij niet gekeurd is bij aankoop vanwege de leeftijd/doeleinde? Wat is nu die 70 euro als je dan weet wat er gaande is en je je er misschien niet meer druk om hoeft te maken? Ben je bang dat het iets ernstigs is en de kosten hoog uit gaan vallen?

wend2009

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-02-14

Re: Knak geluiden spronggewricht shetlander veulen van 9 mnd oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:33

tja ik zou het even laten checken je maakt je je zorgen om dus dan zal het nodig zijn.
je hebt 2 kansen het is niks en het kost je geld maar weet je waar je aan toe bent of het is wel iets en je gaat nog meer kwijt zijn.
vind het wel ondoordacht dat je om deze rede niet naar de da wil / uberhaupt een pony neemt

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:34

70€ voorrijkosten?? Wat voor arts heb jij??
In ieder geval, knakkende gewrichten zijn in principe niet slecht. Dat is gewoon lucht. Als ie verder niet kreupelt oid dan zou ik het nog even aankijken. Hij is nog jong en volop in de groei, dus kan allemaal. Gewoon even in de gaten houden.


Ieder einde is een nieuw begin :-)

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:45

Eight schreef:
Ik vind dat je als je voor dieren kiest, ongeacht welke soort of voor welk doel, ook kiest voor eventuele kosten bij ziekte. :) Ik zeg niet dat je voor ieder mankementje de dierenarts moet laten komen. Vaak kan even afwachten geen kwaad, maar je geeft zelf aan dat dit continue is. Ik neem aan dat hij niet gekeurd is bij aankoop vanwege de leeftijd/doeleinde? Wat is nu die 70 euro als je dan weet wat er gaande is en je je er misschien niet meer druk om hoeft te maken? Ben je bang dat het iets ernstigs is en de kosten hoog uit gaan vallen?



mee eens, je hebt gekozen voor een beest en niet voor een tuinkabouter. Ook zou ik nog eens nadenken of dit wel in je wei past. Een veulen van 9 maanden hoort met soortgenoten(uberhaupt een paard)

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:48

Siesjuh schreef:
70€ voorrijkosten?? Wat voor arts heb jij??
In ieder geval, knakkende gewrichten zijn in principe niet slecht. Dat is gewoon lucht. Als ie verder niet kreupelt oid dan zou ik het nog even aankijken. Hij is nog jong en volop in de groei, dus kan allemaal. Gewoon even in de gaten houden.


mee eens. mn shettie van 1,5 jaar heeft t ook een tijd gehad, is helemaal over gegaan, ze zijden dat het door groei kwam.

Ook al ben jij ergens waar ik niet weet waar,
In onze gedachten zijn we bij elkaar...

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Re: Knak geluiden spronggewricht shetlander veulen van 9 mnd oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 20:10

Ik kan weinig zinnigs zeggen over het knakken behalve dat je er het beste een vee arts naar kan laten kijken. Of misschien bellen? Bellen kost niets.

Ben je er wel van op de hoogte dat paarden kuddedieren zijn en dus minstens 1 vriendje nodig hebben? Zeker een jong dier moet veel leren en zet je het liefste in een gemengde groep met ruinen en merries van verschillende leeftijden. Ik hoop dat je wat doet met deze informatie.

Succes!

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Knak geluiden spronggewricht shetlander veulen van 9 mnd oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 08:53

Een paard heeft nu eenmaal verzorging nodig. Of ze een stokmaat hebben van 80cm of 1.70... Ik zou toch eens contact opnemen met een DA. Je weet zeker dat het de sprong gewrichten zijn en het niet uit de achterknietjes komt? Heeft mijn 1,5 jarige shet soms ook last van. Dit is goed onder controle te houden door regelmatige bezoekjes van de smid.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

pien_2010

Berichten: 43104
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 08:58

Bij ons paard hoor je dat ook bijna altijd en dat vanaf veulen af (hij is nu 22 jaar). Bij hem kan het geen kwaad. Maar vanaf de computer is niet te beoordelen of bij jouw veulen dat ook zo is. Als je de dierenarts nog niet wil laten komen, kijk dan eens in je omgeving of je iemand in de buurt kunt vinden met verstand van zaken als het om paarden gaat, die eens eventjes mee wil kijken naar je veulen.
Het klinkt in ieder geval niet als iets urgents waar met spoed een dierenarts bij moet komen, dus ik denk dat je daar nog wel eventjes mee kunt wachten. Succes!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Knak geluiden spronggewricht shetlander veulen van 9 mnd oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:20

Voor wat betreft het knakken zou ik me nu nog niet te veel zorgen maken. Voorrijdkosten van een dierenarts liggen overigens zo'n beetje tussen de € 25,- en € 40,- , afhankelijk van in welk deel van het land je zit.
Is er al eens een smid bij geweest? Ergens in de periode tussen 6 maanden en een jaar is dat vaak voor het eerst nodig. Zo start en behoud het dier een goede beenstand. De smid zal bij een shet vaak zo 1x per 3 maanden nodig zijn.

Verder is het voor de shet beslist geen 'fun' om alleen op een weitje met kippen, geiten en een varken gehouden te worden. Het zijn sociale kuddedieren en door ze alleen te houden ontneem je ze een basisbehoefte en daarmee een deel van hun welzijn.
Een pony heeft minimaal een andere pony nodig om zich veilig te voelen, paarden gedragsregels (ook belangrijk voor de omgang met mensen) te leren, te kunnen communiceren en mentaal gezond te blijven.

Ook varkens horen niet alleen gehouden te worden vanwege het sociale aspect. Ik zou denk ik kiezen voor 2 varkens of 2 pony's.

Houdt je trouwens ook je geiten in de gaten met betrekking tot de staart van de pony? Die willen ze nog weleens opeten en dan is de pony zijn vliegenmepper kwijt.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Knak geluiden spronggewricht shetlander veulen van 9 mnd oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:41

Dus omdat jij geen trailer hebt en geen €70 wil uitgeven aan je pony moet hij dat bezuren door lang te blijven kwakkelen terwijl er gegist wordt naar een diagnose? Wauw.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Knak geluiden spronggewricht shetlander veulen van 9 mnd oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:52

Waar woon je misschien weet iemand een dierenarts in de buurt?

Ties 3/6/2015 <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam, laura_estee, Lielle, lina1998, lindaguusje, m0niekkkie, Miss_Mii21, Utixo en 70 bezoekers