Tips gevraagd! Mijn hond wilt niet poepen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marina_Shana

Berichten: 159
Geregistreerd: 01-01-12

Tips gevraagd! Mijn hond wilt niet poepen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 22:55

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar weken een Franse bulldog van 5 jaar. Deze heb ik bij een vrouw vandaan die wegens omstandigheden afstand moest doen van het beestje. Hij is hartstikke lief en pakt alle regels en dergelijke goed op (moest een beetje heropgevoed worden). Hij zat bij haar veel in de bench. Nu is het probleem dat hij vreselijk kan treuzelen als hij moet poepen. Hij doet er soms wel een half uur over, steeds gaan zitten en dan toch maar niet. Stukje verder weer zitten...nee toch niet. Terwijl hij dan vaak echt nodig moet!! Je ziet hem zijn best doen om het op te houden! En ik snap dus niet waarom. Soms komt het er al bijna uit en nog gaat hij niet. Het ligt in ieder geval niet aan z'n voer. Is er iemand die dit herkend en weet wat ik hier aan kan doen?

Anoniem

Re: Tips gevraagd! Mijn hond wilt niet poepen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:57

Al eens mee naar de dierenarts geweest?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 23:00

Ja ik herken het. Heb een jonge Friese Stabij die niet alleen soms dwarskop speelt en niet wil poepen. Die houdt het dan ook echt op. Wat eraan te doen, gewoon blijven wachten, en wachten en wachten. Ik heb echt maandenlang meer dan 1,5 uur buiten gestaan met hem. En dan als hij het doet heeeeeeel goed belonen, evt met een snoepje oid. De mijne zijn GEK op wortels, en ik heb dan ook altijd een stukje wortel in mijn jas. Het wordt na verloop van tijd echt wel beter. Mijn drakekoppie gaat nu (en hij is dus 7 maand) soms heel snel al zitten.

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 23:02

Ik zou hier echt mee naar een dierenarts gaan. Een hond hoort gewoon een of meerdere malen per dag, normale ontlasting te hebben! :)
Er zal denk ik toch iets anders aan de hand zijn dan alleen het voer.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 23:02

Als hij het toch op houd terwijl het er al uit komt denk ik niet dat het iets medisch is, maar eerder gedrag gerelateerd. Gewoon net zo lang buiten blijven tot hij daadwerkelijk poept en daarop belonen.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 23:02

Ik zou er inderdaad even mee langs de dierenarts gaan.

Het kan zijn dat die last heeft van verstopping volgens mij, dan hebben honden ook moeite met poepen en kan het erg lang duren voor het beestje daadwerkelijk gaat poepen.

Seni

Berichten: 2729
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Tips gevraagd! Mijn hond wilt niet poepen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 23:06

Het kan best zijn dat het gewoon niet makkelijk gaat bij hem. Franse bullen hebben vaak een staartje die een beetje terug in groeit ipv een lange staart. Door het niet goed aangelegd zijn van het staartje kan het zijn dat het anatomisch niet helemaal klopt daar en dat het daarom wat moeilijk gaat.
Óf, het beestje kan een megacolon hebben, waarbij de endeldarm, laatste stukje darm, wijder is dan moet zijn, en dat daarom de ontlasting er niet goed uitkomt. Als hij wel ontlasting heeft hoe ziet het er dan uit?

Maar het mooiste is om niet zelf te dokteren, googlen, of geloven wat hier gezegd wordt, maar het door iemand die ervoor gestudeerd heeft ernaar te laten kijken.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 23:07

Is het een reu? Dan kan het zijn prostaat zijn. Waarom kan het niet zijn voer zijn?

Marina_Shana

Berichten: 159
Geregistreerd: 01-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 23:09

Last van verstopping heeft hij zeker niet! Eerst had hij best wel dunne. Nu heeft hij speciaal voer en heeft nu normale drolletjes en ook paar keer per dag. De eerste ronde gaat hij meestal wel snel zitten(ook niet altijd). Maar in de middag en avond is het steeds drama, zeker wanneer er ook maar een spetter regen valt, dan wil hij al helemaal niet. Vandaar ook mijn vraag om tips, want het heeft volgens mij echt met gedrag te maken en niet medisch

Marina_Shana

Berichten: 159
Geregistreerd: 01-01-12

Re: Tips gevraagd! Mijn hond wilt niet poepen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 23:12

Als hij dan ook eindelijk gaat zitten komt het er ook echt met een rot gang uit! (Sorry voor details Haha) maar z'n ontlasting heeft nu wel de juiste kleur en is gewoon normaal, niet meer zo dun, hij stinkt al veel minder en laat bijna geen scheetjes meer

Janey1992

Berichten: 158
Geregistreerd: 22-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 23:15

Ga je nadat hij heeft gepoept meteen naar huis? Ik heb eens een uitlaathond gehad die op een gegeven moment door had dat hoe langer hij het op hield, hoe langer hij buiten kon blijven.

Mijn hondje nu doet het zoals je net zegt, met regen ook liever niet. Ik heb toen express een eind in de regen gelopen tot hij écht wel moest en toen viel het kwartje.

Dus wil hij juist graag langer buiten denk je, of wil hij juist snel terug? Mijne wilde op een gegeven moment perse niet op 1 bepaald stukje poepen waar hij het altijd deed.

Of misschien kan hij z'n plekje gewoon niet goed vinden?

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 23:18

Weet je hoe het bij de vorige eigenaar ging. Kan zijn dat hij daar op een bepaalde plaats
(poepveldje ofzo) moest poepen en het dan onderweg niet mocht. Misschien heeft hij een bepaald commando geleerd. Ik zou eerst de vorige eigenaar vragen stellen, ipv de DA

annibel

Berichten: 1191
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Tips gevraagd! Mijn hond wilt niet poepen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 23:39

Ik zou m toch echt laten onderzoeken bij de dierenarts.. En ik vraag me inderdaad ook af waarom je zo zeker weet dat het niet aan het voer ligt..
Wanneer is de hond voor t laatst ontwormd? Daar kan het ook nog aan liggen..

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Tips gevraagd! Mijn hond wilt niet poepen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 23:56

Haha dit is toch wel rastypisch mijn Franse reetje kan ook treuzelen hoewel het gelukkig geen half uur duurt.
Ze zoekt echt het perfecte plekje voor dr drolletje. Het is echt ruiken, draaien, vooruit, terug, jaa, nee toch niet enz.
Heel soms duurt het zo lang dat ik met dr terug loop en zodra ze dat doorheeft maakt ze wel haast.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 23:59

Marina_Shana schreef:
Last van verstopping heeft hij zeker niet! Eerst had hij best wel dunne. Nu heeft hij speciaal voer en heeft nu normale drolletjes en ook paar keer per dag. De eerste ronde gaat hij meestal wel snel zitten(ook niet altijd). Maar in de middag en avond is het steeds drama, zeker wanneer er ook maar een spetter regen valt, dan wil hij al helemaal niet. Vandaar ook mijn vraag om tips, want het heeft volgens mij echt met gedrag te maken en niet medisch

Een paar keer per dag poepen? Dat vind ik niet passen bij goed voer. Met goed voer is het normaler als ze 1 keer per dag poepen, of 3 keer in 2 dagen.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Tips gevraagd! Mijn hond wilt niet poepen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:47

Mijn hond poept op willekeurig welk voer 3x per dag. Of dat nu kvv is of natvoer (renske) of brok. Alleen bij een mindere kwaliteit brok poept zij grotere hopen dan op kvv. (in de gevallen dat ze de kvv at tenminste, niet eten verminderde wel het aantal keer poepen, maar dat is logisch).

Donatello86
Berichten: 201
Geregistreerd: 20-09-12
Woonplaats: r dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:59

GDG schreef:
Marina_Shana schreef:
Last van verstopping heeft hij zeker niet! Eerst had hij best wel dunne. Nu heeft hij speciaal voer en heeft nu normale drolletjes en ook paar keer per dag. De eerste ronde gaat hij meestal wel snel zitten(ook niet altijd). Maar in de middag en avond is het steeds drama, zeker wanneer er ook maar een spetter regen valt, dan wil hij al helemaal niet. Vandaar ook mijn vraag om tips, want het heeft volgens mij echt met gedrag te maken en niet medisch

Een paar keer per dag poepen? Dat vind ik niet passen bij goed voer. Met goed voer is het normaler als ze 1 keer per dag poepen, of 3 keer in 2 dagen.



Dat vind ik ook.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:59

Janey1992 schreef:
Ga je nadat hij heeft gepoept meteen naar huis? Ik heb eens een uitlaathond gehad die op een gegeven moment door had dat hoe langer hij het op hield, hoe langer hij buiten kon blijven.


Dit was ook mijn gedacht in combi dat je zei dat hij vroeger veel in de bench zat.

Nu ja mijn honden moeten standaard 2x/dag poepen, maar mijn jongste teef vertikt het ook wel eens om op een bepaalde plaats te gaan, dan houdt ze ook wel eens een uur of 6 langer op dan normaal net zo lang we terug thuis zijn (ook al laat ik haar meermaals uit).

edit: voor mij is het aantal x poepen normaal als het hetzelfde is als het aantal x eten
Laatst bijgewerkt door petitparis op 17-05-17 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:01

Wij hebben een Engelse Bull en hetzelfde gedag bij de hond. Bij ons helpt het dat we hem geleerd hebben te zeggen : "kom we gaan naar huis". Eerst als hij net gepoept had en nu vóór hij poept en als we het toch te lang vinden duren . Hij gaat dan echt serieus zoeken! Ik kan het niet uitstaan dat hij eerst aan alle bloemetjes moet ruiken en toch een stukje opschuift. Maar zolang de hond wél poept, denk ik dat het aan het gedrag te wijten valt. Onze bull is nu 10 jaar en het wordt hoe langer hoe erger. Regen? Dan moeten we de hond echt naar buiten sleuren...nee hoor, we wachten tot de bui over is. Enne, onze hond poept de ene dag 3 keer en de andere 2X @ GDG de ene hond doet het nu eenmaal vaker dan de andere. Je kan alleen beter alert zijn als een patroon verandert.

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:03

Misschien heeft hij altijd in de tuin moeten poepen en vind hij het gewoon nog eng, vooral in de middag wanneer het wat drukker is.

Een vriendin van mij had een pup die het ook liever niet buiten deed vooral niet als het druk werd, inmiddels wel overheen gegroeid. Misschien kent hij zo weinig dat dit ook aan de orde is?

xPabloBokt

Berichten: 9388
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Tips gevraagd! Mijn hond wilt niet poepen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:16

Kan goed zijn dat hij het inderdaad eng vind, honden voelen zich naar mijn idee behoorlijk kwetsbaar als ze ergens out in the open hun behoefte gaan doen. Mijn hond voelde zich ook zichtbaar ongemakkelijker als we naar haar gingen staan kijken als ze haar poepje deed.

Ik heb het idee dat het idd niet medisch is maar meer gedrag gerelateerd. Als de hond verder normale, vaste onlasting heeft zonder rare kleurtjes, substanties, geen bloed bij de ontlasting etc. dan lijkt het me niet bij de voeding liggen.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:19

Het klinkt als 'gedrag'. Als hij s morgens gewoon poept. Zou ik de volgende wandelingen gewoon mijn wandeling doen. Poept hij, prima, zo niet dan niet. Hij heeft dan gauw genoeg door dat als hij moet, hij het binnen die wandeling moet doen :P Als je anderhalf uur moet gaan staan wachten totdat hij poept, hoeft hij niet zo nodig :+