Sporen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
Maudfaldo
Berichten: 42
Geregistreerd: 28-04-17

Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-17 21:22

Hallotjess

Ik heb een pony en die is opzich niet sloom, maar gw niet zo actief. Nu heb ik hem nog maar 3-4 weken, maar de vorige eigenaar heeft hem altijd met spoor gereden(ongeveer 30mm denk ik)
Nu ben ik in de les veel bezig met actief rijden, en heb daarbij vandaag voor het eerst een spoortje gebruikt.(ik had wel vaker met spoor gereden) het is gw een stomp spoortje van 15mm, echt kort dus.
Hij liep er echt super op! Ik gaf eerst gw been met me kuit en als die daar niet op reageerde met me spoortje.

Maar nu komt het...

Mijn moeder vindt het niet goed dat ik er mee rijd.

Wat vinden jullie daarvan? Het is echt mijn EIGEN pony en ik heb de spoortjes zelf betaald. Ik vind het gw irritant dat ik het niet mag want ik heb geen onrustig onderbeen...

Groetjessss

Faldo b+7 b+1


AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:27

Hoi Maud!

Ik denk dat je naar je moeder moet luisteren (mother knows best!), zij ziet het vanaf de zijlijn en kan daar het beste over oordelen. Hoe liggen jouw benen tegen je pony aan? Het lijkt me ook dat je ouders je pony nu betalen dus, hoe stom het ook klinkt, je hebt naar je ouders te luisteren helaas.

Sporen zijn ook niet bedoelt om je paard voorwaarts te maken, het is de bedoeling dat je je hulp steeds kleiner kan maken (verfijnen).

Heb je een instructeur of instructrice?

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Renskexb

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:29

Wij kennen jou en je pony niet. En tenzij je moeder geen verstand heeft van paarden zal haar mening vast niet gebaseerd zijn op niks. Voor ons lastig een mening te geven.., ik zou het vragen aan mijn instructeur

Maudfaldo
Berichten: 42
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-17 21:31

AlwaysH schreef:
Hoi Maud!

Ik denk dat je naar je moeder moet luisteren (mother knows best!), zij ziet het vanaf de zijlijn en kan daar het beste over oordelen. Hoe liggen jouw benen tegen je pony aan? Het lijkt me ook dat je ouders je pony nu betalen dus, hoe stom het ook klinkt, je hebt naar je ouders te luisteren helaas.

Sporen zijn ook niet bedoelt om je paard voorwaarts te maken, het is de bedoeling dat je je hulp steeds kleiner kan maken (verfijnen).

Heb je een instructeur of instructrice?


Ja je hebt helemaal gelijk! Maar ik moet heel hard werken om mijn pony's achterhand actiever te krijgen. Hij loopt snel op de voorhand. Met het spoortje gaat dat iets soepeler. Ik hoef minder hard te werken omdat ik minder been moet geven. Hij zet zijn achterhand er dan gw beter onder! Mijn moeder ziet ook wel dat ik het spoortje niet veel gebruik, alleen als het nodig is. Maar ze vindt het woord: 'spoortje' gw niet goed.... mijn instructeur vindt het goed als ik met spoor rijd.

Faldo b+7 b+1

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:33

Heb je toevallig een foto?

En je moet je paard niet alleen maar vooruit willen branden hè. Elk paard/pony heeft zijn eigen tempo. Dingen zoals schakelen en verzamelen (veranderen van halshouding) brengen de achterhand er ook meer onder. Heb je het eer met je instructeur over gehad?

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Maudfaldo
Berichten: 42
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-17 21:34

Renskexb schreef:
Wij kennen jou en je pony niet. En tenzij je moeder geen verstand heeft van paarden zal haar mening vast niet gebaseerd zijn op niks. Voor ons lastig een mening te geven.., ik zou het vragen aan mijn instructeur


Mijn moeder vindt het niet goed omdat ze manege gewend is. Daar zijn sporen echt een taboe gewoon. Ze vindt dat ik dan ook niet daar de les bij de manege mag met spoor. (Krijg thuis nog privéles van iemand op een andere dag) en die van de privéles vindt het Oke als ik met spoor rijd.

Faldo b+7 b+1

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:35

Tja. Toen ik mijn paard kocht werd ie ook met zweep en vantevoren zelfs met een flinke spoor gereden. Hij werd omschreven als ongevoelig voor het been en flegmatiek.

Ik heb m veel gelongeerd en hem de stemcommandos aangeleerd.
Die heb ik dan weer gebruikt onder het zadel in combinatie met zit en been en nu (een jaar later) is ie heerlijk voorwaarts voor de stem en het been.

Als je hem met geduld weer gevoelig maakt voor het been is dat volgens mij fijner dan die afhankelijkheid van hulpmiddelen.

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:36

Persoonlijk vind ik dat een spoor alleen een laatste redmiddel mag zijn of om de hulpen daadwerkelijk te verfijnen, wat bij de meeste mensen simpelweg niet het geval is.
Rijtechnisch zou je zijn 'sloomheid' moeten kunnen oplossen, maar dat lukt nou eenmaal niet van de ene op de andere dag!

Pony hard werken, jij ook hard werken.. Mijn fjord is nu bijna twee jaar onder het zadel en is nu pas echt goed aan het been. (zonder sporen ..) nu kan dat bij jou natuurlijk veel sneller werken, maar ik reed niet zo vaak in de bak en leste ook weinig.

Elk paard heeft een ander tempo en je moet hem niet over zijn tempo willen gaan. Liever goed verzameld en goed achterbeen gebruik dan een paard wat wel op been reageert, maar verder overal 'doorheen' rijd..

Ik zie echt geen reden om nu al met een spoortje te rijden, zeker niet als je erover twijfelt.
Succes met je pony! :)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:36

Het effect wat je nu hebt met die sporen is maar tijdelijk, na een paar keer gaat het terug even slecht gaan als zonder sporen.
Dit probleem los je niet op met sporen.
Ik denk dat je best een andere instructeur zoekt die je echt kan leren hoe je je pony kunt activeren zonder hulpmiddelen.

Maudfaldo
Berichten: 42
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-17 21:37

AlwaysH schreef:
Heb je toevallig een foto?

En je moet je paard niet alleen maar vooruit willen branden hè. Elk paard/pony heeft zijn eigen tempo. Dingen zoals schakelen en verzamelen (veranderen van halshouding) brengen de achterhand er ook meer onder. Heb je het eer met je instructeur over gehad?


Afbeelding
1. Dit was de eerste keer rijden op hemr, hier loopt die op de voorhand.

Verder heb ik geen foto van nu...

Faldo b+7 b+1

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:38

Maudfaldo schreef:
AlwaysH schreef:
Hoi Maud!

Ik denk dat je naar je moeder moet luisteren (mother knows best!), zij ziet het vanaf de zijlijn en kan daar het beste over oordelen. Hoe liggen jouw benen tegen je pony aan? Het lijkt me ook dat je ouders je pony nu betalen dus, hoe stom het ook klinkt, je hebt naar je ouders te luisteren helaas.

Sporen zijn ook niet bedoelt om je paard voorwaarts te maken, het is de bedoeling dat je je hulp steeds kleiner kan maken (verfijnen).

Heb je een instructeur of instructrice?


Ja je hebt helemaal gelijk! Maar ik moet heel hard werken om mijn pony's achterhand actiever te krijgen. Hij loopt snel op de voorhand. Met het spoortje gaat dat iets soepeler. Ik hoef minder hard te werken omdat ik minder been moet geven. Hij zet zijn achterhand er dan gw beter onder! Mijn moeder ziet ook wel dat ik het spoortje niet veel gebruik, alleen als het nodig is. Maar ze vindt het woord: 'spoortje' gw niet goed.... mijn instructeur vindt het goed als ik met spoor rijd.



Als je continu been geeft zal je paard hier uiteindelijk ook niet meer op reageren.
Misschien is met een zweepje rijden wel een oplossing? Eerst de hulp geven, bij geen reactie wat duidelijker been en anders een tikje. Uiteindelijk kun je het zweepje weglaten, maar probeer wel consequent te blijven.

Renskexb

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:39

hoelang heb je de pony als ik vragen mag?

Maudfaldo
Berichten: 42
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-17 21:41

Even wat meer uitleg erbij:
Hij heeft een goed basistempo, maar dan loopt die dus al snel op de voorhand. Hij sloft dan een beetje van achter en dat proberen we nu op te lossen. Zoals ik al zei: ik gebruik me spoor haast niet. Max 10x gebruikt tijdens het rijden deze keer. En ik heb het nu 1x gebruikt en daar loopt die goed op!

Faldo b+7 b+1

Maudfaldo
Berichten: 42
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-17 21:41

Renskexb schreef:
hoelang heb je de pony als ik vragen mag?


3-4 weken. Hiervoor altijd met spoor gereden.

Faldo b+7 b+1

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:41

Als je een minimale hulp hoeft te geven met zo'n zachte spoor dan moet op het been reageren ook aan te leren zijn.Deze pony is niet gevoelloos en ik snap heel goed dat je moeder vind dat je zonder moet proberen, zeker aangezien je de pony nog maar een maand hebt.
Beetje doorzetten en die sporen in de kast gooien

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Renskexb

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:42

Maudfaldo schreef:
Renskexb schreef:
hoelang heb je de pony als ik vragen mag?


3-4 weken. Hiervoor altijd met spoor gereden.


jeetje, geef het wat tijd om gewoon te wennen aan elkaar en elkaar te leren kennen. Die sporen kunnen altijd nog.


AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:44

Maudfaldo schreef:
[ [url=m/eVJMd0.png]Afbeelding[/url] ]
1. Dit was de eerste keer rijden op hemr, hier loopt die op de voorhand.

Verder heb ik geen foto van nu...


Spoor je hier aan?

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Maudfaldo
Berichten: 42
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-17 21:45

AlwaysH schreef:
Maudfaldo schreef:
[ [url=m/eVJMd0.png]Afbeelding[/url] ]
1. Dit was de eerste keer rijden op hemr, hier loopt die op de voorhand.

Verder heb ik geen foto van nu...


Spoor je hier aan?


Ja, niet met spoor hoor!

Faldo b+7 b+1

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:46

Maar dan weet ik dus niet hoe je been ligt... :+
Dat kan ik ook niet zien zo, haha.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Maudfaldo
Berichten: 42
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-17 21:52

AlwaysH schreef:
Maar dan weet ik dus niet hoe je been ligt... :+
Dat kan ik ook niet zien zo, haha.


Ik heb een heel duidelijk filmpje...
Uhh hier foto's:

1.

Afbeelding

Dit is wel voor een sprong, heb ik me hak dus hoger dan normaal...

2.

Afbeelding

Hier zie je heel goed dat hij gw sloft over de grond

3.
Afbeelding

Faldo b+7 b+1

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:55

Ik ben sowieso geen fan van sporen (en da's nog zacht uitgedrukt), maar ik zou beginnen met de rem eraf te halen bij het rijden. Op de foto loopt ie nl. heel erg achter teugel, dus geef vooreerst meer ruimte vooraan (tenzij je dat intussen al doet).

Wat ik ook zie op de foto, is dat het paard behoorlijk schraal of op zijn minst onbespierd is. Je kan niet verwachten dat die achterhand direct keihard aan het werk kan als de spieren er nog niet zijn. Tegen het sloffen kan je af en toe wat balkjes of cavalletti draven.

Je zadel ligt trouwens te ver naar voor, op de schouder, brengt dan ook teveel gewicht op de voorhand.

Ziet er anders wel een leuk en bereidwillig paardje uit, veel plezier ermee!

Maudfaldo
Berichten: 42
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-17 21:56

hwn schreef:
Ik ben sowieso geen fan van sporen (en da's nog zacht uitgedrukt), maar ik zou beginnen met de rem eraf te halen bij het rijden. Op de foto loopt ie nl. heel erg achter teugel, dus geef vooreerst meer ruimte vooraan (tenzij je dat intussen al doet).

Wat ik ook zie op de foto, is dat het paard behoorlijk schraal of op zijn minst onbespierd is. Je kan niet verwachten dat die achterhand direct keihard aan het werk kan als de spieren er nog niet zijn. Tegen het sloffen kan je af en toe wat balkjes of cavalletti draven.

Je zadel ligt trouwens te ver naar voor, op de schouder, brengt dan ook teveel gewicht op de voorhand.

Ziet er anders wel een leuk en bereidwillig paardje uit, veel plezier ermee!



Bedankt! Welke foto lag het zadel te ver naar voren? En inmiddels gaat het al een stuk beter. Hij was idd heel dun, had wel wat spieren maar niet heeeel veel. Nu al een stuk meer!

Faldo b+7 b+1

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:59

In 3-4 weken? Dat heb je snel gedaan

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Maudfaldo
Berichten: 42
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-17 22:00

Gillbo schreef:
In 3-4 weken? Dat heb je snel gedaan


Hij had wormen en stond nooit op het land, daarbij rijd ik bijna elke dag.

Faldo b+7 b+1

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:05

Dan zou ik het rijden wat afbouwen en eerst gewoon wat vlees laten kweken dmv goede voeding. Op 3-4 weken van nul naar praktisch elke dag werken gaan en de bijhorende lichamelijke belasting kan heel goed sloomheid, traagheid, ed veroorzaken. Zie het als een soort burn-out ;-) bij paarden. Dus geef hem wat rust, goede voeding en onbelaste beweging en ik denk dat je over een maand of twee niet meer aan sporen moet denken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers