'Opeens' lactose intolerant?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

'Opeens' lactose intolerant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 10:01

Beste bokkers,

Ik wilde ontbijt waarop ik het langer volhield dan brood en besloot Franse kwark en cruesli te gaan eten. Zodra ik dit at, kreeg ik buikpijn en onstevige ontlasting. Na een paar weken was dat dus niet meer zo leuk.

Ik ben toen overgegaan op plantaardige kwark. Nog steeds onvaste ontlasting na het eten, maar geen buikpijn meer.

De plantaardige kwark die ik lekket vind was op, dus Griekse yoghurt gekocht. Opnieuw direct na het eten onvaste ontlasting en buikpijn.

Ik heb nooit veel zuivel gedronken, maar toen ik een maand of 5 geleden 2x in de week ontbeet met Griekse yoghurt had ik nergens last van. Kaas kan ik gewoon eten zonder last te hebben. Als ik een paar dagen brood eet, heb ik geen last van onvaste ontlasting.

Dus mijn vraag... kan je opeens lactose intolerant worden, of zou het probleem iets anders zijn?

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:13

Jahoor, allergiƫn en intoleranties kun je ontwikkelen. Wel zou ik dan bij de huisarts vragen om het te laten testen. Dat wordt in het ziekenhuis gedaan door middel van een blaastest.

Dan weet je zeker dat het door de lactose komt en niet doordat je normaal met vezels eet en nu zonder oid.

Ik ben zelf lactose intolerant maar kan bv. best een stuk chocolade eten. Dat een stukje kaas dus wel gaat verbaasd mij niet.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: 'Opeens' lactose intolerant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:17

misschien had je het al maar doordat je het nu dagelijks neemt stapelt het zich op en worden je klachten verergerd??

ik kan best een glas chocomelk nemen af en toe maar toen ik elke ochtend aan de kwark ging ging het bij mij mis.puur dus door de opstapeling van...
maar als ik bijv creme fraish eet ben ik direct de sjaak.

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:18

In harde kazen zit geen lactose ivm de rijping. Dus als de lactose een probleem is, zou je kaas moeten kunnen eten.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: 'Opeens' lactose intolerant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:23

Kaas heb ik inderdaad ook weinig last van. Maar ik herken je probleem. Ik ben een aantal maanden gestopt met het eten van yoghurt etc. En ik kan nu in de avond weer zo'n 200 gram weg krijgen zonder meteen te moeten rennen of buikpijn.. Moet dit overigens niet elke dag doen maar een aantal keer in de week lijkt nu goed te gaan.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:42

Ik heb hetzelfde, is ook ineens gekomen. Ik had altijd al wel iets gevoelige darmen. Maar op een gegeven moment was het elke keer prijs zodra ik iets van melk binnen kreeg. Ik kon wel iets verdragen maar niet te veel. Mijn darmen reageerden steeds gevoeliger. En op een gegeven moment gingen ze op alles reageren, ik durfde amper nog wat te eten of drinken. Volgens de huisarts heb ik PDS (prikkelbaar darm syndroom).

Wat ik nu doe en dat lijkt wel te helpen, is dagelijk Yakult drinken. Heel soms wel iets last maar niet meer dat ik moet rennen naar het toilet of dat ik verga van de pijn. Melk drink ik niet meer en ik pas ook op met (room)ijs. Verder eet ik gewoon alles wat ik wil.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: 'Opeens' lactose intolerant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:00

Ik heb van die pilletjes die je in kunt nemen voordat je iets van zuivel denkt te gaan eten. Werkt Yakult goed?

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: 'Opeens' lactose intolerant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:10

Lactoseintolerantie richt zich op een gebrek aan vertering van lactose. Vrijwel iedereen heeft een bepaalde tolerantiegraad (een hoeveelheid die je wel nog kan eten zonder klachten), maar die tolerantiegraad is bij iedereen anders. Het kan prima zijn dat 2x per week wel ging en dagelijks niet.

Verder kan (tijdelijke) lactoseintolerantie ontstaan na een buikgriep, antibioticagebruik of bijvoorbeeld een narcose.
Yakult gaat niet helpen om minder lactoseintolerant te worden.


Het feit dat je wel buikpijn hield, maar geen slechte ontlasting toen je plantaardige yoghurt ging gebruiken vind ik wel erg apart en niet aansluiten bij een lactoseintolerante. Je zou eens lactosearme yoghurt kunnen pakken om te zien hoe je daar op reageert. Ik verwact dat dat ook binnen je tolerantiegrens moet passen als 2x pw yoghurt eten ook ging.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: 'Opeens' lactose intolerant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:19

Lactose arme yoghurt is helemaal niet te hachelen :') En ik kreeg daarvan net zo last als met gewone..

Maar Yakult is dat verder goed voor je?

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:57

gribaldi schreef:
Lactose arme yoghurt is helemaal niet te hachelen :') En ik kreeg daarvan net zo last als met gewone..

Maar Yakult is dat verder goed voor je?


Mwah, ik vind de yohurt van lactofree echt totaal hetzelfde smaken als normale. Toen mijn man voor een dieet tijdelijk lactosevrij moest eten en ik lactofree voor hem kocht en niet meer wist welk schaaltje van hem was en welk van mij kon ik het verschil niet proeven. Heb een nieuw schaaltje voor hem gemaakt :o
En als je echt volledig lactoseintolerant bent kun je er last van krijgen ja, mijn advies was dan ook voor TS (die van 2x pw blijkbaar geen klachten kreeg) en niet voor jou bedoeld :) om als lactoseintolerant persoon last te krijgen van bijv lactofree van arla moet je echt serieus een probleem hebben, want het gehalte is <0.01%. Wat niet wil zeggen dat het niet kwn, wel dat de kans klein is.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: 'Opeens' lactose intolerant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:01

Nee nee snap ik, maar ik vroeg mij af hoe Yakult verder is. Mijn probleem staat los van wat TS heeft namelijk, maar was even nieuwsgierig naar Yakult zeg maar :)

Ik kreeg helaas van zowel gewone griekse yoghurt als die van Arla last. Ik ben gewoon een apart persoon laten we het daar maar op houden :')

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:03

Bij mij werkt Yakult heel goed, maar iedereen is anders. Maar proberen kun je het altijd, baat het niet, schaad het niet, denk ik dan maar. Je mag alleen geen Yakult drinken als je (koe)melkallergie hebt.

Wat het precies is, wat ik heb is nog steeds een vraagteken. De huisarts zegt PDS, maar dat is zo'n diagnose die je krijgt als ze het niet weten. Sinds ik de Yakult gebruik, zijn mijn darmen stukken rustiger en word ik niet meer zo vaak belemmerd door mijn darmprobleem.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:08

Hangt er vanaf wat je met yakult wilt bereiken natuurlijk ;) yakult is een melkdrankje met 1 specifieke melkzuurbacterie. Die kan effectief zijn in jou darmen, maar je kunt het een beetje zien als een ontsteking behandelen met een willekeurige hele specifieke antibiotica. Er bestaat een kans dat het de juiste is, maar de kans is ook heel aanwezig dat het niet de juiste is om jou darmflora te helpen.
Ik adviseer mensen meestal om een probioticasupplement bij de apotheek of goede drogist te halen. Die zijn wat breder en hebben vaak meer effect. Maar sommige mensen kiezen alsnog liever voor yakult en hebben daar prima resultaat van.

Yakult bevat overigens gewoon lactose, enige is dat yoghurtdranken (zure melkproducten) van nature war minder lactose bevatten dan zoete melkproducten (zoals normale melk). Maar het is niet bewerkt.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:16

Een normale buik ipv "zwanger" rond te lopen. Heb hier nu al 2 weken last van en het belemmerd mij echt wel in dingen..

Wellicht reageren mijn darmen hier op en "spoelt" het een keer een beetje door.
Ik heb al zakjes geprobeerd en iets anders, maar het is niet zozeer dat het verstopt is, ik ben gewoon opgeblazen want al die doorspoel middelen werken niet :+

Dus ik dacht probeer een tijdje Yakult wie weet werkt dat wel voor mij..

Spoiler:
Ben nu net zo'n wandelende apotheek en ben daar een beetje klaar mee :o

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: 'Opeens' lactose intolerant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 14:36

Bedankt voor de reacties! Ik ga iig terug naar m'n plantaardige spul en anders gewoon brood ontbijten :P

Yakult ga ik me ook even in verdiepen. Punt is wel dat ik een (niet zo rijke) student ben en alpro soja is al aan de dure kant :o

Ik denk dat ik er eens mee naar de huisarts ga, mocht ik veel last houden.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: 'Opeens' lactose intolerant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:59

Als je geen last heb van brood, zou ik eerder een boterham pakken dan soja spul :)

Sterkte ermee :)

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: 'Opeens' lactose intolerant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 15:04

zit er in je creusli perongeluk teveel zaden of lijnzaad? Als ik iets eet waar lijnzaad of andere overvloedige vezels inzitten, dan voelt het alsof het ook meteen door men lijf gaat :')

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 20:39

The_Cat schreef:
zit er in je creusli perongeluk teveel zaden of lijnzaad? Als ik iets eet waar lijnzaad of andere overvloedige vezels inzitten, dan voelt het alsof het ook meteen door men lijf gaat :')

Muesli is van de albert heijn met gedroogde appelstukjes en rozijnen... voor zover ik weet zitten er geen zaden in.

Ik denk dat ik inderdaad maar weer gewoon brood ga eten. Is wel de simpelste oplossing :P

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:42

Amandelmelk of kokosmelk kan ook nog een goede vervanger zijn in plaats van sojamelk.

Ik ben melkeiwit intolerant.;)

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: 'Opeens' lactose intolerant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 14:29

Ja hoor dat kan, ik heb precies hetzelfde. Ik at daarom eigenlijk ook nooit meer yoghurt of melk. Ik eet nu sinds een paar weken de Lactofree yoghurt van Arla bij het ontbijt en heb nergens meer last van :)

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: 'Opeens' lactose intolerant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 14:36

Als kind koemelk allergie gehad waar ik overheen gegroeid was volgens de dokter. Nu echter, bijna 16 jaar verder na jaren van elke dag een glas melk kan ik het ineens niet meer hebben. Pannekoeken en kaas gaat nog, maar een glas melk is het letterlijk aftellen tot het moment dat ik het op een rennen moet zetten en gelijk uitslag op mijn schouders krijg.