Koop laten ontbinden door verkoper? Help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Koop laten ontbinden door verkoper? Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 21:50

Beste bokkers, (sorry voor het lange verhaal)

Wij hebben kort geleden onze pony verkocht, ik heb contact gehad met een vrouw. Ik heb haar naam gegoogeld, want je wilt graag dat de pony goed terecht komt... Niks geks over haar gevonden.

Zij zei dat de pony bedoeld was als menpony voor haar en haar zoontje. Dit klonk ons als muziek in de oren, en alles er om heen waar hij terecht zou komen ook. Ik heb specifiek gevraagd of ze zelf veel ervaring met paarden hebben, toen zei ze dat ze nog een betuigde shet en een tinker hadden.

Deze mensen zijn komen kijken bij de pony en ze wilden hem graag hebben.
Dus ze hebben hem gekocht.
Ik was er op dit moment helaas niet bij (mijn moeder wel)en heb de pony dus geen gedag meer kunnen zeggen omdat ze hem gelijk mee hadden genomen. Dus afgesproken dat ik nog een keer bij hem kon komen kijken.
Zo gezegd zo gedaan, vanochtend zijn we naar hem toe gegaan.

Maar nu komt de aap uit de mouw: wij komen daar aan, blijken ze alleen op dit stukje land al een stuk of 15 ponys te hebben staan van hunzelf. En het verhaal werd opeens veranderd. Het werd geen men pony voor hun zoontje, maar hij moest in het 4span komen. Vreemd, verhaal opeens veranderd... Ik dacht ook dat ze alleen een shet en een tinker hadden..

Maar toen werd ons opeens tussen neus en lippen door verteld, ze hadden niet alleen een shet en een tinker en de ponys uit dit weiland, maar ook nog minimaal 60!!! andere paarden. De man van de vrouw waarmee ik contact heb gehad blijkt een rasechte paardenhandelaar te zijn..

Ik ben dus not amused. Hij zei dat hij een handelaar is maar onze pony puur voor de hobby heeft gekocht. Dit vertrouw ik natuurlijk niet aangezien het verhaal in het begin totaal anders was..


Een koper kan de koop wel ontbinden wegens dwaling maar ik weet niet of een verkoper dit ook mag...
Laatst bijgewerkt door C_arola op 15-05-17 06:47, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel gehaald




dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Re: Koop laten ontbinden door verkoper? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:55

Heb je uberhaupt verkocht onder contract? Zo nee dan heb je denk ik weinig kans. Je kan de kopers gewoon vragen of je de pony terug mag kopen voor hetzelfde bedrag... maar ik doe zoiets nooit bij mij is het weg=weg.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:56

Verkocht is verkocht, helaas..

Het enige dat je kan is terugkopen. Maar als ze dat al willen bepalen zij de vraagprijs.

welmoedz

Berichten: 1555
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:57

Terugkopen ben ik bang, zo snel mogelijk!

:)

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 21:58

Ik vraag echt puur of dit vanuit de wet mogelijk is ja of nee.


Edit: Een koper kan de koop wel ontbinden wegens dwaling maar ik weet niet of een verkoper dit ook mag.
Laatst bijgewerkt door Minoes op 14-05-17 22:02, in het totaal 2 keer bewerkt


Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:59

Dat is denk ik afhankelijk van wat in het contract staat. Als het niet mogelijk is, zou je nog kunnen overwegen om hem (tegen de hoofdprijs) terug te kopen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:59

Terugkopen via een stroman is je enige optie vrees ik...
Of zelf maar als ze al niet eerlijk zijn over het gebruiksdoel lijkt dit me moeilijk...

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Koop laten ontbinden door verkoper? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:01

Er is geen contract, er is gewoon een mondelinge overeenkomst gesloten.


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:02

Heb je als student juridische medewerker geen betrouwbare bronnen bij de hand als een doorsnee bokker?Persoonlijk denk ik dat verkocht verkocht is.Wel sneu voor de pony.

Celiien

Berichten: 13252
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:04

Ik wil niet vervelend zijn, maar waarom ?!
Blijkbaar moesten jullie zsm van de pony af, anders had ik hem toch niet meegegeven gelijk bij de eerste keer kijken, zonder dat ik er zelf bij aanwezig zou zijn. Maar nu het opeens de naam 'handelaar' heeft, is het niet oke en moet hij terug? wellicht dat de pony via daar wel een onwijs leuk huisje treft, of dat hij inderdaad echt bedoeld is voor de mensen zelf..


Juridisch gezien: verkocht =verkocht en je kan er geen aanspraak meer opmaken vanaf jouw kant.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:04

beatje schreef:
Heb je als student juridische medewerker geen betrouwbare bronnen bij de hand als een doorsnee bokker?Persoonlijk denk ik dat verkocht verkocht is.Wel sneu voor de pony.


Nee ik kan hier niks over vinden, mijn wettenbundel is niet zo uitgebreid helaas. ;)
En aangezien er meerdere juristen op bokt zitten, is vragen nooit verkeerd.


ECM

Berichten: 659
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Omgeving Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:07

lees dit eens: http://www.wetrecht.nl/bedrog-wilsgebrek/
Je werd ingelicht met verkeerde informatie en bent daardoor tot verkoop overgegaan.

art. 3:44 BW zo uit mijn hoofd.
En volgens mij heb je bij een civiele koopovereenkomst niet eens per se een contract nodig, maar is een mondelinge overeenkomst al voldoende.

Maar pin me hier niet op vast!

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:07

Celiien schreef:
Ik wil niet vervelend zijn, maar waarom ?!
Blijkbaar moesten jullie zsm van de pony af, anders had ik hem toch niet meegegeven gelijk bij de eerste keer kijken, zonder dat ik er zelf bij aanwezig zou zijn. Maar nu het opeens de naam 'handelaar' heeft, is het niet oke en moet hij terug? wellicht dat de pony via daar wel een onwijs leuk huisje treft, of dat hij inderdaad echt bedoeld is voor de mensen zelf..



Juridisch gezien: verkocht =verkocht en je kan er geen aanspraak meer opmaken vanaf jouw kant.


De pony is van mij en mijn moeder. Zij had er een goed gevoel bij. De verkoop had absoluut geen haast maar het klonk als een super huisje voor hem.
Waarom ik de koop wil ontbinden? Omdat ik het voor geen meter vertrouw aangezien ze dingen achter gehouden hebben en het verhaal veranderd hebben wat er met de pony gedaan gaat worden.
Ik wil mijn pony niet verkopen aan oneerlijke mensen.
Daarbij wil ik weten waar hij terecht komt, en die garantie heb ik nu dus niet.


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:10

ECM schreef:
lees dit eens: http://www.wetrecht.nl/bedrog-wilsgebrek/
Je werd ingelicht met verkeerde informatie en bent daardoor tot verkoop overgegaan.

art. 3:44 BW zo uit mijn hoofd.
En volgens mij heb je bij een civiele koopovereenkomst niet eens per se een contract nodig, maar is een mondelinge overeenkomst al voldoende.

Maar pin me hier niet op vast!


Heel erg bedankt!!!
Ik ga het er morgen ook gelijk met een lerares over hebben. (Voormalig advocate)


Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:11

ECM schreef:
lees dit eens: http://www.wetrecht.nl/bedrog-wilsgebrek/
Je werd ingelicht met verkeerde informatie en bent daardoor tot verkoop overgegaan.

art. 3:44 BW zo uit mijn hoofd.
En volgens mij heb je bij een civiele koopovereenkomst niet eens per se een contract nodig, maar is een mondelinge overeenkomst al voldoende.

Maar pin me hier niet op vast!


3:44 is bedrog.
Dwaling staat in 6:228 BW.

            Soms is wat onmogelijk lijkt, alleen maar moeilijk - Victor Hoppe

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Re: Koop laten ontbinden door verkoper? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:14

Ontbinding is 6:265 BW

            Soms is wat onmogelijk lijkt, alleen maar moeilijk - Victor Hoppe

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Koop laten ontbinden door verkoper? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:16

Wat ik uit deze artikelen begrijp is dat zowel koper als verkoper een koop kunnen laten ontbinden. Dit is fijn om te weten. Ik zal er morgen mee verder gaan hoe of wat ik nu kan gaan doen. Denk dat mijn lerares me hiermee wel verder kan helpen.


Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Re: Koop laten ontbinden door verkoper? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:23

In beginsel zal dat kunnen, er is echter heel veel jurisprudentie op dat gebied, bepaalde kenmerken moeten tevoren over en weer kenbaar worden gemaakt etc. Ontbinding geschiedt via de rechter, dus jij zult sowieso een advocaat in de arm moeten nemen dan.

            Soms is wat onmogelijk lijkt, alleen maar moeilijk - Victor Hoppe

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:25

Joukje_04 schreef:
In beginsel zal dat kunnen, er is echter heel veel jurisprudentie op dat gebied, bepaalde kenmerken moeten tevoren over en weer kenbaar worden gemaakt etc. Ontbinding geschiedt via de rechter, dus jij zult sowieso een advocaat in de arm moeten nemen dan.


Dankjewel voor je info!


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:27

En wat ga je dan doen?Nar de verkoper gaan en zeggen ik ontbind de koop hier je geld en de pony mee terug?Als zij dan nee zeggen ,moet je er een zaak van gaan maken waarmee best de kans is dat je die verliest.Je hebt het over mondelinge afspraak,maar je hebt ook geen bewijs dat de pony idd niet voor eigen gebruik is gekocht.Ga je het geld betalen voor een rechtszaak?
En dan niet alleen ,stel je hebt de pony terug,dan weer in de verkoop?Waar komt hij dan terecht?Helaas heb je geen garantie's als je verkoopt,die heb je alleen als je de pony zelf houd.

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Koop laten ontbinden door verkoper? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:30

Ik zou gewoon iemand die je kent de pony terug laten komen en dan zelf terug verkopen en op alle mogelijke manieren de mensen proberen na te trekken. :)

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:42

beatje schreef:
En wat ga je dan doen?Nar de verkoper gaan en zeggen ik ontbind de koop hier je geld en de pony mee terug?Als zij dan nee zeggen ,moet je er een zaak van gaan maken waarmee best de kans is dat je die verliest.Je hebt het over mondelinge afspraak,maar je hebt ook geen bewijs dat de pony idd niet voor eigen gebruik is gekocht.Ga je het geld betalen voor een rechtszaak?
En dan niet alleen ,stel je hebt de pony terug,dan weer in de verkoop?Waar komt hij dan terecht?Helaas heb je geen garantie's als je verkoopt,die heb je alleen als je de pony zelf houd.


Er is informatie achter gehouden, daar heb ik wel bewijs van. En het verhaal van het gebruiksdoel van de pony is ook veranderd.
Uiteraard ga ik dit niet zomaar doen, ik wil alleen heel duidelijk weten wat nu mijn rechten zijn.
Ik ga mijn lerares ook om advies vragen wat ik het beste kan doen.
Het allerbelangrijkste is dat hij goed terecht komt, maakt niet uit of dit linksom of rechtsom gebeurt.


maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:44

Welk bewijs heb je dan?

Als ik een paard koop dan heeft de verkoper geen zaken met wat mijn vriend, broer, vader of moeder voor de kost doen...

En voor iemand uit de "rechten" branche, ben je wel nogal naïef geweest door niets op papier te zetten...
Laatst bijgewerkt door maximuss op 14-05-17 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:46

maximuss schreef:
Welk bewijs heb je dan?


Ik heb het gesprek opgeslagen waarin ze verteld wat ze met hem gaan doen en of ze nog andere paarden hebben etc. Inmiddels weet ik ook de naam van haar man, en dit is dus een handelaar. (Google)


Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Koop laten ontbinden door verkoper? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:51

Jeetje wat vervelend zeg! :( Ik hoop voor je dat je hem terug kan kopen en dat hij alsnog een fijn huisje gaat krijgen...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers