Beginnend hoefbevangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

Beginnend hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 19:41

Hee allemaal ben ik weer :o

Mn paardje staat 24/7 op de wei en gaat denk ik richting hoefbevangen. Zodra je op harde ondergrond komt loopt ze erg gevoellig en wilt ze ook liever niet lopen. Tijdens het longeren of iets in het zand heeft ze er niet veel last van. Verder is echt heel erg dik en ik ga haar nu elke keer als ik er ben uit de wei halen en in de stapmolen of paddock zetten maar in iedergeval dat ze even van het gras af is. Ook wil ik haar ook vaak gaan longeren dat ze flink af gaat vallen en in conditie komt/blijft. Helaas doordat ze zo veel is aangekomen past haar zadel niet meer en kreeg ik het advies om voorlopig even niet meer (met zadel) te rijden. Omdat ze zo dik is en het zadel niet meer past gaat ze enorm protesteren. Verder vond ik het ook slim om haar met een graasmasker op de wei te zetten aangezien ze zich echt helemaal vol vreet maar ik weet niet of het ideaal is om 24/7 met een graasmasker te staan. Haar manenkam is nog wel soepel dus vandaar dat ik twijfel.

Heeft iemand misschien nog tips of goede oefeningen om te doen? Ik hoor het graag ;)

Volg ons Instagram account @ankyaddict & @maulahsjeansoflevis


StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Beginnend hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:43

sowieso eerst van de wei afhalen, DA erbij voor pijnstilling en vanuit daar verder kijken. dus nu zeker niet trainen. beestje heeft pijn.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:45

Mijn pony is ook bevangen geraakt en niet optijd opgemerkt, direct van de weide afhalen. In de paddock met hooi of in de stal, veel blijven longeren en vooral niet meer op de weide voorlopig! Vooral niet met deze tijd van het jaar. Ook de hoeven blijven koelen is belangrijk, als het niet minder word zou ik DA erbij halen

JM :#

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Beginnend hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:55

Toch bijzonder. Belangrijkste wordt vergeten.
Goed laten bekappen. Hielen laag en koelen helpt ook.
Verder Van gras. Arm hooi. In paddock met zand. Niet op stal en geen extreme bewegingen. Maar stilstaan ook zeker niet.

elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

Re: Beginnend hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 20:06

Ik zie vooral dat jullie als tip geven haar van de wei af te halen. Ik heb geen mogelijkheid haar helemaal van het gras te halen :\ Ik probeer haar zo veel mogelijk van het gras af te houden dmv haar er af te houden zolang ik er ben of als het mogelijk is overdag. In de nacht gaat dit helaas niet dus wil ik proberen dit met een graasmasker te verminderen dat ze echt zo min mogelijk gras binnen krijgt. Ze word gelukkig goed bekapt en gekoeld en hier zal ik op letten bedankt voor die tip! :)

Volg ons Instagram account @ankyaddict & @maulahsjeansoflevis

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Beginnend hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:11

Je paard heeft pijn? En er is geen oplossing? Huh ik lees het goed toch? Dit is wachten tot het echt mis gaat -O-

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Beginnend hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:15

Jammer dat je pony er straks hard de dupe ervan is.
zou gauw naar een oplossing zoeken. Eem grasmasker helpt niet als pony al zover heen is.

elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 20:18

Newallure schreef:
Je paard heeft pijn? En er is geen oplossing? Huh ik lees het goed toch? Dit is wachten tot het echt mis gaat -O-


Het is een pony die ik verzorg 7 dagen per week. Maar ik kan niet bepalen of ze naar binnen gaat of niet aangezien ze niet van mij is. Ik probeer zo veel mogelijk te doen om het te voorkomen maar meer dan dat kan ik niet doen. Ik ben ook bezig met het overtuigen van de ernst van wat er kan gebeuren maar als de eigenaren geen actie ondernemen probeer ik te doen wat ik kan. -O-

Volg ons Instagram account @ankyaddict & @maulahsjeansoflevis

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:20

elinexlevi schreef:
Newallure schreef:
Je paard heeft pijn? En er is geen oplossing? Huh ik lees het goed toch? Dit is wachten tot het echt mis gaat -O-


Het is een pony die ik verzorg 7 dagen per week. Maar ik kan niet bepalen of ze naar binnen gaat of niet aangezien ze niet van mij is. Ik probeer zo veel mogelijk te doen om het te voorkomen maar meer dan dat kan ik niet doen. Ik ben ook bezig met het overtuigen van de ernst van wat er kan gebeuren maar als de eigenaren geen actie ondernemen probeer ik te doen wat ik kan. -O-



Oké dat is niet duidelijk in je verhaal. Er staat "mijn paard". Eigenaren zijn op de hoogte van je bevindingen en zorgen?

elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 20:25

elinexlevi schreef:
Newallure schreef:


Het is een pony die ik verzorg 7 dagen per week. Maar ik kan niet bepalen of ze naar binnen gaat of niet aangezien ze niet van mij is. Ik probeer zo veel mogelijk te doen om het te voorkomen maar meer dan dat kan ik niet doen. Ik ben ook bezig met het overtuigen van de ernst van wat er kan gebeuren maar als de eigenaren geen actie ondernemen probeer ik te doen wat ik kan. -O-



Oké dat is niet duidelijk in je verhaal. Er staat "mijn paard". Eigenaren zijn op de hoogte van je bevindingen en zorgen?


Dat snap ik idd ik zie het nu ik het terug lees had daar geen erg in. Ja de eigenaren weten wat er aan de hand is en dat ik mij zorgen maak. Er zijn al een aantal mensen die het hen hebben verteld maar er word geen actie ondernomen.

Volg ons Instagram account @ankyaddict & @maulahsjeansoflevis

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:28

Dan kan je niet meer doen dan wat je al doet denk ik...... graasmasker zou je wel met eigenaren kunnen overleggen nog en goed doorgeven als de situatie verslechtert.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Beginnend hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:37

In welke staat is het gras? Is het jong en vol en nog redelijk lang? Als je het laat maaien is het goed kort en de meeste voeding en eiwitten eruit

JM :#

elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 20:39

Lieshorses schreef:
In welke staat is het gras? Is het jong en vol en nog redelijk lang? Als je het laat maaien is het goed kort en de meeste voeding en eiwitten eruit


Ik denk dat het gras rond de 2/3 cm lang is. Verder zou ik het niet echt weten. Is er iets om daar makkelijk achter te komen?

Volg ons Instagram account @ankyaddict & @maulahsjeansoflevis

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:42

Als er geen actie word ondernomen kun je inderdaad niet meer doen dan een graasmasker en de hoeven goed blijven koelen. Je kan de DA of Hoefsmid laten komen, de kosten lopen dan natuurlijk op maar voorkomen is beter dan genezen :)

Met het gras bedoel ik eigenlijk of het echt een volle wei is met vooral donkerder gras of dat het een wei is met lichtgroen/gelig gras en wat korter is. Het laatste is namelijk een stuk minder gevaarlijk qua voeding en eiwitten

JM :#

elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 20:50

Lieshorses schreef:
Als er geen actie word ondernomen kun je inderdaad niet meer doen dan een graasmasker en de hoeven goed blijven koelen. Je kan de DA of Hoefsmid laten komen, de kosten lopen dan natuurlijk op maar voorkomen is beter dan genezen :)

Met het gras bedoel ik eigenlijk of het echt een volle wei is met vooral donkerder gras of dat het een wei is met lichtgroen/gelig gras en wat korter is. Het laatste is namelijk een stuk minder gevaarlijk qua voeding en eiwitten


Een van de eigenaren op stal is hoefsmid dus die kan gelukkig kijken of het goed gaat. De da laat ik idd komen.

Ahaa nu snap ik het! Het gras is wel redelijk donker groen en vol idd.

Volg ons Instagram account @ankyaddict & @maulahsjeansoflevis

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Beginnend hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:52

Misschien laten maaien als dat kan? Scheelt een stuk, anders zou ik gewoon de wei afzetten (weet niet hoe groot de weide is) met prikpaaltjes en draad, dan iedere week een stukje kort laten grazen

JM :#

elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 20:56

Lieshorses schreef:
Misschien laten maaien als dat kan? Scheelt een stuk, anders zou ik gewoon de wei afzetten (weet niet hoe groot de weide is) met prikpaaltjes en draad, dan iedere week een stukje kort laten grazen


Denk helaas niet dat de eigenaren de wei willen maaien maar ik ga het zeker even vragen. De wei is idd een stuk verkleind er staan 3 paarden op dus kleiner dat dit gaat helaas niet ben ik bang.

Volg ons Instagram account @ankyaddict & @maulahsjeansoflevis

hwn
Berichten: 4653
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Beginnend hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:04

Het gras is al behoorlijk kort, nog korter gras zal dan nog meer suikers bevatten.

Ik zou eerst toch es checken of ie wel degelijk hoefbevangen is. Als ie enkel gevoelig loopt op het harde, kan ie evengoed gevoelige zolen hebben, heb er ook zo eentje, toevallig ook zwaarlijvig maar totaal niet richting hoefbevangen.


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Beginnend hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:11

hoe lang geleden is de pony bekapt?
Wat zeggen de eigenaren erover?

elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 21:21

hwn schreef:
Het gras is al behoorlijk kort, nog korter gras zal dan nog meer suikers bevatten.

Ik zou eerst toch es checken of ie wel degelijk hoefbevangen is. Als ie enkel gevoelig loopt op het harde, kan ie evengoed gevoelige zolen hebben, heb er ook zo eentje, toevallig ook zwaarlijvig maar totaal niet richting hoefbevangen.


Ik weet ook idd niet of ze ook daadwerkelijk echt hoefbevangen is. Ze heeft wel een aantal symptomen er van vandaar dat ik dat denk. Ik ga het gewoon even in de gaten houden. :)

Volg ons Instagram account @ankyaddict & @maulahsjeansoflevis

elinexlevi

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-05-15
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 21:22

khirshanta schreef:
hoe lang geleden is de pony bekapt?
Wat zeggen de eigenaren erover?


Ze is maandag voor het laatst bekapt. De eigenaren zeggen dat ze er even naar kijken maar dit zouden ze een tijdje geleden al doen :evaw: Helaas nog niks gebeurd

Volg ons Instagram account @ankyaddict & @maulahsjeansoflevis

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:44

Een pony die zwaarlijvig is kan weldegelijk richting hoefbevangen gaan met deze tijd van het jaar :+ Mijn pony had ook altijd gevoelige zolen en is toch (ook zeer dik) hoefbevangen geraakt en dan ben je toch echt ver van huis. Los van dat het best gevaarlijk is is het dier erna altijd gevoelig ervoor en dan heb je er veel werk aan om altijd op te letten of ie niet weer bevangen raakt. Mijn pony is meerdere malen bevangen geraken, ook op momenten dat het niet echt logisch was gezien haar voeding en het seizoen.

JM :#

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:30

elinexlevi schreef:
khirshanta schreef:
hoe lang geleden is de pony bekapt?
Wat zeggen de eigenaren erover?


Ze is maandag voor het laatst bekapt. De eigenaren zeggen dat ze er even naar kijken maar dit zouden ze een tijdje geleden al doen :evaw: Helaas nog niks gebeurd


buiten dat het risico op bevangenheid zéker bestaat- kan het niet zijn dat ze niet goed/erg kort is bekapt?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Beginnend hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:49

Je zou inderdaad nog een andere hoefsmid kunnen laten komen, ik neem toch aan dat de hoefsmid er ook wat over heeft gezegd? Of advies heeft gegeven

JM :#

anniekasaur

Berichten: 838
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Delfzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 23:04

khirshanta schreef:
elinexlevi schreef:


Ze is maandag voor het laatst bekapt. De eigenaren zeggen dat ze er even naar kijken maar dit zouden ze een tijdje geleden al doen :evaw: Helaas nog niks gebeurd


buiten dat het risico op bevangenheid zéker bestaat- kan het niet zijn dat ze niet goed/erg kort is bekapt?


Hier zou ik ook zeker even naar laten kijken als de mogelijkheid er is. Mijn haflinger toonde ook hoefbevangen qua lopen en hals, maar bleek dus echt verkeerd (en te kort) bekapt te zijn.

Marjan && Chuckie in de sneeuw (klik)
steffie, zo bijzonder als je was, zo moeilijk is het om je te laten gaan..

It’s easy to love someone when they’re happy. What’s hard is loving someone when they’re crying on the bathroom floor at 2am because everything came crashing down at once.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Amazonbot, DotBot, OmgiliBot en 15 bezoekers