paard met dik achterbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HTORFS
Berichten: 11
Geregistreerd: 12-05-17

paard met dik achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-17 10:43

Hallo, mijn paard heeft van half december 2016 een dik achterbeen. We dachten eerst dat ze zich verzeerd had en hebben het weken altijd goed afgespoeld en gekoeld. 's Morgens als ze uit de stal komt zit het vol water, na beweging trekt het grotendeels weg. Omdat het bleef duren is de da geweest. Er zijn platen en echo genomen maar er is niets te zien. Ze heeft 10 dagen antibiotica gekregen tegen ontsteking maar dit gaf ook geen verbetering. Ondertussen is er een andere da geweest. Die dacht aan opgedroogd bloed dat tegen de lymfen drukt en schreef een zalf voor die we er 3 weken moesten aandoen. Ook geen resultaat. Het been blijft dik vanaan de kogel tot een 20 cm omhoog. 's Avonds is het beter maar de inham van de pees zie je niet. Been gaat gewoon recht dus blijft toch altijd dik. Als je erover wrijft voel je ook oneffenheden.
Nu stampt ze de laatste weken af en toe met haar ander achterbeen tegen dat dik been met als gevolg dat ze elke dag wel nieuwe wondjes heeft. Gisteren was het echt erg. 's Avonds heel dat been weer keidik en een hele snee erin aan de voorkant. Ik krijg schrik dat ze zichzelf nog kreupel gaat stampen en het is een springpaard. Zaterdag komt er weer een andere da maar ik heb er niet veel vertrouwen meer in. Iemand enig idee? Ze mankt niet maar ik heb de indruk dat ze de laatste weken ook futloos is.


Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Re: paard met dik achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:49

Kijk eens bij einschuss, daar lijkt het erg op! Kan chronisch worden...hoewel ze dan ook wel kreupel moeten lopen volgens mij! Sterkte ermee.

Rizette
Berichten: 4334
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:49

Als ze bewust met het andere been er langs schraapt zou je paard wel eens schurftmijt aan de benen kunnen hebben of het been jeukt zo door een andere reden dat ze daarom gaat krabben met het andere been tegen het dikke been. Kan het geen einschuss zijn door een wondje van het schrapen tegen het andere been?

Rizette
Berichten: 4334
Geregistreerd: 11-06-09

Re: paard met dik achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:50

Heey Mandy zelfde gedachte

HTORFS
Berichten: 11
Geregistreerd: 12-05-17

Re: paard met dik achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-17 11:02

Wij dachten ook eerst aan einschuss maar daarvoor heeft ze dan die 10 dagen antibiotica gekregen. Dan zou het toch zeker iets moeten gebeterd zijn? Het is een springpaard en ze doet zonder problemen haar parcours. Ze mankt totaal niet en je mag ook over dat been wrijven of duwen. Daar reageert ze niet op dus het zal zeker geen pijn doen. Het schrapen van het andere been tegen dat dik been doet ze maar de laatste weken dus het moet haar binnenin toch een lastig gevoel geven of jeuken. Ook is het hele been niet dik. Het begint vanaf de kogel tot een 20 cm naar boven. Hoger is het been terug normaal.

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:21

Ze heeft het als ze uit stal komt zeg je. Bedoel je niet een stalbeen, heeft ze het ook als ze 24/7 buiten loopt?

HTORFS
Berichten: 11
Geregistreerd: 12-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-17 11:35

Ze heeft het maar aan één been. Stalbenen heb je aan twee of vier benen. Als ze uit stal komt is het erg omdat ze dan een tijd heeft stil gestaan en dan is er serieus wat vochtophoping. Als ze heel de dag in de weide heeft gestaan is het water weggetrokken, je kan het dan niet meer indrukken maar het is nog wel dik.
Laatst bijgewerkt door HTORFS op 12-05-17 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:35

Dus ze loopt er niet kreupel op begrijp ik? Als ze nog gewoon gesprongen wordt.

En 'gewoon' gallen?

Als het echt niet van binnen kapot is, dan zou je eens kunnen kijken naar manuele lymfedrainage. Dat kan veel betekenen voor de afvoer van vocht- en afvalstoffen ophopingen.


TROY (2019) & LAYS (2014)

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: paard met dik achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:47

Nogmaals overleg met Da misschien naar kliniek voor uitgebreider onderzoek ?
Evt zou je met dierenarts kunnen overleggen of zo Hiddez compressie kous gebruikt mag worden.

HTORFS
Berichten: 11
Geregistreerd: 12-05-17

Re: paard met dik achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-17 11:56

Ze is inderdaad totaal niets kreupel. Zet dit been ook niet meer in rust dan het andere.
Zaterdag komt er nog een andere da. Als deze ook geen sluitend antwoord kan geven dan breng ik ze inderdaad naar een kliniek voor uitgebreid onderzoek. De vorige dierenartsen hadden gezegd dat ze gewoon mocht verder werken maar ik weet toch niet of dit wel goed is en ze niet beter wat rust.
Afbeelding
Afbeelding

Druktemaker
Berichten: 32
Geregistreerd: 12-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:02

Denk dat ze er nog steeds last van heeft

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Re: paard met dik achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:32

Oeh vind het been wel dik hoor...oud stalgenoot haar paard had ook antibiotica gehad ivm einschuss en paard werd ook tussendoor bereden want dan ging het twee weken goed maar het kwam steeds terug! Uiteindelijk kan dat chronisch worden...ik heb het even opgezocht....leucocytoclastic pastern vasculitus. Heeft het paard geen klein wondje gehad ofzo? Einschuss kan snel ontstaan....en kan ook best beetje op en af gaan qua ernst....

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:51

Ik zou bij je DA de term "Leucocytoclastic pastern vasculitis" even laten vallen. Ik vind het daar erg op lijken.

Deze aandoening wordt vaak verward met mok, echter in tegenstelling tot de klassieke onderbeendermatitis mok zijn bij deze aandoening vaak met name de laterale en de mediale zijden van de pijp en de koot aangetast en niet de kootholte. Tevens is Leucocytoclastic pastern vasculitis het gevolg van een overgevoeligheid voor zonlicht waardoor er ontstekingen in de bloedvaten ontstaan die door de huid naar buiten komen en de plekken op de benen veroorzaken en niet zoals bij mok door inwerking van vocht.

https://www.grandeurruitersport.nl/c-36 ... asculitis/

HTORFS
Berichten: 11
Geregistreerd: 12-05-17

Re: paard met dik achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 09:45

Ik ga het straks aan de da zeker eens melden. Alleen staat er dat het een gevolg is van een overgevoeligheid voor zonlicht en onze merrie heeft het gekregen half december, putteke winter. Dan staat ze ook nooit buiten.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:07

HTORFS schreef:
Ik ga het straks aan de da zeker eens melden. Alleen staat er dat het een gevolg is van een overgevoeligheid voor zonlicht en onze merrie heeft het gekregen half december, putteke winter. Dan staat ze ook nooit buiten.


De witte benen vielen me op bij jouw paard, vandaar. Het kan begonnen zijn met een klein wondje in de zomer. Omdat het bij witte benen vaker voorkomt, vermoeden ze wel dat reactie op (zon)licht meespeelt. Mogelijke oorzaak is ook een bacteriele infectie.
Onderstaand nog wat meer info.

There is a little known condition called Pastern Leukocytoclastic Vasculitis (inflammation of the blood vessels) that initially represents as common scratches.
This problem is a relatively common, but poorly understood disease.
It generally affects mature horses and causes lesions strictly confined to the legs that lack pigment.
Lesions are multiple and well defined to the pink skinned areas only.
Initially red, oozing, crusty sores develop. Chronic cases may develop a rough scarred appearance.

The cause of pastern leukocytosclastic vasculitis is not yet known, but an immune component is suspected.
The fact that the lesions are limited to non-pigmented areas of the skin suggest a role for ultra violet radiation.
Drug reactions causing sunlight hypersensitivity may also be a factor.
Recent studies have implicated Staphylococcus bacterial infection as a possible cause.
Diagnosis is made based on skin biopsy of the affected area, which would show P.L.V., inflammation of the blood vessels with vessel wall degeneration and clots involving the small vessels of the superficial skin layer.
Treatment consists of systemic corticosteroids at relatively high doses for two weeks and reduced doses for another four to six weeks to stop the inflammatory response.
A reduction in ultra violet light exposure may be helpful by using Equiderma Zinc Oxide Scratches Paste. This treatment will provide sunblock, and has anti- bacterial anti-fungal properties thereby providing external treatment from all angles.
Diagnosis is made by taking a skin biopsy of the affected area, and sending it off to a lab to determine which pathogens are present.

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Re: paard met dik achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:18

Ik vind het ook erg op einschuss lijken. Het probleem hiermee is alleen dat als je het niet direct behandeld, het vaak chronisch wordt. Toen je haar voor het eerst met een dik been vond, is er toen ook gelijk een da bij geweest of ben je toen gewoon gaan koelen?

Keep calm and ride a Friesian | Follow @fanhuitema_friesians
Klasiena fan Huitema Stb Sport (Winand 405 x Jurjen 303) ---> L1+20 ---> L2+13 ---> M1+10 ---> M2+1
Alpha fan Huitema (Hessel 480 x Winand 405) --->L1+4
Norah fan Huitema (Epke 474 x Winand 405)

HTORFS
Berichten: 11
Geregistreerd: 12-05-17

Re: paard met dik achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 17:37

We hebben ongeveer een week gekoeld. Na een week was de dierenarts er. Omdat er op de platen en de echo niets te zien was heeft da gewoon een zalf voorgeschreven.Wij waren toen ook gerust gesteld omdat de pees niet beschadigd was. Maar omdat er na een maand nog geen verbetering was hebben we de da laten terugkomen en toen heeft ze pas de antibiotica gekregen.Toen liep ze dus al wel meer dan een maand met dat been.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 18:02

iEmmaaa schreef:
Ik vind het ook erg op einschuss lijken. Het probleem hiermee is alleen dat als je het niet direct behandeld, het vaak chronisch wordt. Toen je haar voor het eerst met een dik been vond, is er toen ook gelijk een da bij geweest of ben je toen gewoon gaan koelen?


Dit kan geen einschuss zijn, want dan had het paard niet meer geleefd.
Als het geen pees is en foto en echo zijn goed lijkt vasculitis mij het meest logisch.

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:04

Babootje schreef:
iEmmaaa schreef:
Ik vind het ook erg op einschuss lijken. Het probleem hiermee is alleen dat als je het niet direct behandeld, het vaak chronisch wordt. Toen je haar voor het eerst met een dik been vond, is er toen ook gelijk een da bij geweest of ben je toen gewoon gaan koelen?


Dit kan geen einschuss zijn, want dan had het paard niet meer geleefd.
Als het geen pees is en foto en echo zijn goed lijkt vasculitis mij het meest logisch.


Een paard overlijdt volgens mij niet zomaar aan einschuss hoor, tenminste ik heb het nog nooit gehoord. Mijn merrie heeft inmiddels drie keer einschuss opgelopen en iedere keer is ze zonder schade herstelt.

Keep calm and ride a Friesian | Follow @fanhuitema_friesians
Klasiena fan Huitema Stb Sport (Winand 405 x Jurjen 303) ---> L1+20 ---> L2+13 ---> M1+10 ---> M2+1
Alpha fan Huitema (Hessel 480 x Winand 405) --->L1+4
Norah fan Huitema (Epke 474 x Winand 405)


Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:06

iEmmaaa schreef:
Een paard overlijdt volgens mij niet zomaar aan einschuss hoor, tenminste ik heb het nog nooit gehoord. Mijn merrie heeft inmiddels drie keer einschuss opgelopen en iedere keer is ze zonder schade herstelt.


Onbehandeld wel. Leidt tot bloedvergiftiging en dat is fataal.
Daarom moet je er bij einschuss ook snel bij zijn.
Een paard kan geen maanden einschuss hebben.

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: paard met dik achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:12

Even mijn gedachtgang, ik heb niet zoveel verstand van dikke benen bij paarden maar als er vocht of bloed in het been zit, dat wegtrekt bij actie(beweging).. Bij mensen meten we dan een steunkous aan die compressie geeft om het vocht (in combinatie met zoveel mogelijk beweging) of bloed weer de lymfe in te krijgen zodat het kan worden afgevoerd. Heeft paard al eens een drukverband om het been gehad? Wat heeft dat voor effect?

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: paard met dik achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:20

Stalbeen bij 1 been kan overigens wel. Mijn paard had dat. Door een beschadiging aan zijn been kan het vocht moeilijker weg, doordat hij toen veel op stal stond had hij er last van.
Elke dag paddock zorgde ervoor dat het nu weg is. Maar 2 dagen op stal en je ziet t dikker worden

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:13

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

HTORFS
Berichten: 11
Geregistreerd: 12-05-17

Re: paard met dik achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 21:04

Deze dierenarts heeft weer platen en echo genomen. Ze ziet dat er nog vocht rond het griffelbeen zit. Dit wil ze eerst weg hebben en dan neemt ze opnieuw een echo. Ik heb vasculitis laten vallen en ook einschuss maar dat betwijfelde ze zeer. Momenteel was er ook geen ontsteking of bacteriële infectie.
Ze heeft chock-wave therapie gedaan en een spuit gezet. Verder moeten we twee weken elke dag klei aanbrengen en 's nachts een rustbandage als ze op stal staat en elke dag een spuit gedurende een week. Binnen een week moeten we haar bellen om te vertellen hoe het tot dan toe geëvolueerd is qua dikte en binnen twee weken komt ze dan terug een echo nemen. Ze mag nu wel twee weken niet werken. Wel op de weide en wandelen.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:53

Waarom denk jij aan vasculitis Babootje? Ik zie helemaal geen vasculitis plekken namelijk en kan uit te haar verhaal ook niet opmaken dat die er ooit gezeten hebben

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: janderegelaa, Lenexa, Slmt9, Yontheke en 83 bezoekers