Zij-instroom bouwkunde, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Zij-instroom bouwkunde, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 09:20

Korte situatie: ik ben 36 jaar en moet, om verschillende redenen, omgeschoold worden naar een ander beroep. Met behulp van een reintegratiebureau op ontdekkingstocht gegaan, en uitgekomen bij Bouwkunde. Hierin zijn meerdere beroepen te vinden die mij wel erg aanspreken én er is bovendien werk in.

Echter, er lijkt geen instroom mogelijkheid te zijn voor volwassen die niet meer voor studiefinanciering in aanmerking komen en niet voltijd naar school kunnen..... Mijn vraag is dan ook, heb ik iets gemist, over het hoofd gezien? Zijn er wel mogelijkheden en zo ja, welke dan? Is er iemand op een andere manier binnen gekomen?

Hieronder het lange verhaal, wat ik zelf al uitgezocht en gedaan heb. Hou hierbij in het achterhoofd dat ik 0,0 achtergrond in de bouw heb, mijn MBO diploma is in totaal andere richting. Ik ben wel toelaatbaar op HBO bouwkunde en ben momenteel bezig met wiskunde en natuurkunde op Havo niveau om dat vast wat op te halen.

De afgelopen weken heb ik met meerdere bouwbedrijven en opleidingsinstituten gesproken. Bouwbedrijven willen mij pas hebben als ik MBO of HBO bouwkunde heb. MBO is zonde, ik heb al een MBO 4 diploma en heb zeker capaciteiten voor meer (talentlens laat zien dat ik de gemiddelde HBO student op verschillen vlakken behoorlijk achter me laat). Dus de logica dicteert om dan HBO Bouwkunde te gaan doen, maar die optie lijkt er maar niet te zijn.... (overigens levert MBO dezelfde problemen op, alleen mogelijk in voltijd, want anders zou dat eventueel nog een eerste opstap zijn).

Hier in het noorden is sowieso alleen voltijd te vinden. Ik krijg geen studiefinanciering meer, mag ook niet meer lenen (ben te oud), dus voltijd kan ik gewoon niet financieren. Wegens gezondheidsproblemen ga ik het niet redden om naast een studie nog genoeg te werken om inkomen te hebben.

Avans hogeschool heeft in Tilburg een duale opleiding. Serieus overwogen naar Tilburg te verhuizen voor 4 jaar, hoewel dat om heel veel redenen verre van praktisch en handig zou zijn. Maar ja, als je wat wilt, moet je soms iets geks doen! Maar helaas, de opleiding is alleen voor mensen die MBO bouwkunde hebben of al werkzaam zijn in het vakgebied. Andere mensen moeten het eerste jaar voltijd doen, en dan heb ik dus geen inkomen.

Rotterdam schijnt hem wel in deeltijd te hebben, maar dan ga je de ene week 1 dag in de week van 13.00 tot 22.00 naar school, en de andere week twee dagen. Daarnaast moet je minstens 24 uur werken en komt je thuisstudie er nog bij. Nou wil ik absoluut niet in Rotterdam wonen, maar de belasting qua uren is ook echt te veel. 36 uur per week werken zit er qua gezondheid helaas niet in, dus deze opleiding is gewoon te pittig.

Dan is hij er nog in thuisstudie, NHA, LOI, NCOI. Maar ik krijg zeer negatieve reacties uit het vakgebied. Waarschijnlijk gaat het zeer moeilijk worden om met zo'n opleiding aan een stage te komen, wat betekend dat het diploma niet behaald gaat worden. Verder ben ik zelf een beetje bang dat het opleidingsmateriaal weleens wat verouderd zou kunnen zijn, en met een bouwwereld die momenteel zo aan verandering onderhevig is en alle nieuwe technieken mbt energiezuinig/neutraal wonen, denk ik zelf ook dat je dan veel mist.
Aan de andere kant, voor sommige werkzaamheden zitten ze echt te springen om mensen. Als je niemand hebt en je kan wel iemand met deze papieren krijgen, zou je denken dat het beter is dan niets. Verder ligt thuisstudie mij wel erg goed, zeker ook qua gezondheid. Ik kan werk op de eerste plek zetten en zodra mijn gezondheid iets minder gaat doe ik gewoon iets minder aan de studie, als het iets beter gaat iets meer. Iets wat met deeltijd en duaal natuurlijk niet kan, want die data staan gewoon vast. Ik heb ervaring met thuisstudies en zelf leren gaat mij beter af dan naar een docent luisteren. Ikzelf zou het dus best wel ideaal vinden het via thuisstudie te doen, maar de gok vind ik toch best wel groot.

Ik ben nog niet bereid dit idee helemaal op te geven, er zou toch een zij-instroom mogelijk moeten zijn? Iemand enig idee of tips?
Laatst bijgewerkt door Nadia op 13-05-17 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfout in titel aangepast

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:35

Soms wil het weleens helpen om een studiecoördinator of -adviseur direct te benaderen. Mijn vorige studie is er bijvoorbeeld ook alleen in voltijdvariant, maar een aantal mensen heeft het toen via de stuco toch voor elkaar gekregen om het in deeltijd te kunnen doen.

Waar je ook naar zou kunnen kijken is contractonderwijs: dan betaal je alleen per ECTS die je haalt. En ook hier: mocht de instelling het wel hebben, maar de opleiding niet, gewoon vragen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Zij-instroom bouwkunde, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 13:05

Bedankt voor je reactie! De studiecoördinator van hanze hogeschool verwijst me gewoon naar Rotterdam of Avans, maar ik kan de studiecoordinator van de NHL nog wel benaderen voor een gesprek.

Contractonderwijs ken ik niet, als ik er op google kom ik eigenlijk ook alleen bij de universiteiten uit. Ik zal eens kijken of ik daar wat meer over kan vinden, of dat er ook voor HBO is.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Zij-instroom bouwkunde, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 15:27

zij instroom zonder relevante vooropleiding is sowieso zinloos.

Daarnaast is het zeker niet de meest makkelijke studie en veel mensen haken ook af.

Mijn vriend doet een HBO deeltijd opleiding (naast zijn baan) en dat is enorm pittig....... (immers je rond de volledige opleiding gewoon in 4 jaar of net als een voltijd opleiding...) hij is dus ook naast zijn werk >20 uur per week (naast de lesdagen bezig met huiswerk/leren etc)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Zij-instroom bouwkunde, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 21:38

Misschien dat jij iets anders onder het woord zijinstroom verstaat dan ik, bij mij valt daar juist het omscholen naar iets totaal anders om, dus zonder relevante vooropleiding. Dat zijn, voor zover mij altijd verteld is, zijinstromers. En het is dus een beetje het kip of het ei verhaal, zonder opleiding kan ik nergens aan de slag (wat mij betreft als assistent van de assistent van de assistent, zodat ik de eerste jaren alleen koffie mag halen en verder alleen meekijken, meer verwacht ik echt niet, maar zelfs dat kan niet, ook niet als stage (dus onbetaald)), maar de opleiding kan je niet volgen zonder ervaring. In heel veel vakgebieden zijn er gewoon mogelijkheden voor mensen die zich om willen laten scholen. Zoiets moet hier toch ook voor zijn?

Deeltijd zou eventueel kunnen, maar duaal (met dus de eis van minimaal 24 uur per week ernaast werken) gaat me inderdaad niet lukken. Vandaar dat ik verder zoek.