Stoppen met paardrijden....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Stoppen met paardrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 17:04

Hoi! Ik weet niet of het hier goed staat..
Momenteel rijd ik 1x per week op de manege, en heb ik een bijrijdpaard voor 2 dagen per week (zonder bijdrage, wel klusjes)
Met mijn bijrijdpaard gaat het op en af met zijn gezondheid. Ik weet niet hoe lang hij nog leeft, kan paar maanden zijn maar ook paar jaar.
Ik heb vroeger altijd al gezegd: ik zal NOOIT stoppen met paardrijden.
Ik vind het nog steeds hartstikke leuk, ben net sinds 2maanden weer terug op de manege waar ik in augustus weg was gegaan. Maar aan de andere kant denk ik... ik heb er geen zin meer in...
Mijn bijrijdpaard doe ik nog wel, alhoewel ik er nu bijna niet meer echt op kan rijden.. is het nu meer 'verzorgpaard' geworden. hem zal ik ook zeker blijven doen totdat hij er niet meer is.. Ik wil van hem nog zo lang als mogelijk is, kunnen genieten.
Op de manege moet ik wel vanaf juni/juli stoppen. mijn les wordt verplaatst naar een andere dag op een andere tijd.. Waardoor ik dus niet meer kan lessen. Misschien komt er een andere instructeur voor in de plaats, maar ik wil les blijven hebben van degene van wie ik nu nog les krijg. En hij stopt op de vrijdag per juni of juli. Aan de ene kant: jammer, maar aan de andere kant vind ik het helemaal niet erg!
Als mijn bijrijdpaard er straks niet meer is, zit ik er toch wel sterk over na te denken om helemaal te stoppen met de paardensport, scheelt mij een hoop geld en tijd. Ik heb meerdere dromen, die dan toch wat dichterbij zullen komen.
Zijn er nog meer mensen die na heel wat jaren paardrijden, gezworen hebben nooit te stoppen, maar toch wel zijn gestopt? Hoe ben je de eerste periode doorgekomen? had je er moeite mee, verkocht je meteen al je spullen etc... of vond je het juist fijn, al die tijd die je ineens vrij had?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Stoppen met paardrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:06

Hey!

Ik heb hier verder geen ervaring mee, maar is het een optie om misschien een andere plek te zoeken? Een ander verzorgpaard of een andere manege?
x

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Re: Stoppen met paardrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:13

Ik soort van xD Op mijn 9e begonnen met de paarden en ben toen op mijn 13e/14e gestopt omdat mijn verzorgpaard echt niet meer te combineren was met school+atletiek. Ik moest kiezen tussen mijn sporten en merkte dat ik niet graag erheen ging terwijl als ik daar was ik het nog wel leuk vond (ging er 3/4x per week heen wat erg veel was vond ik). Toen jaren 1 tot 2x per jaar een buitenrit blijven maken bij maneges en het regelmatig wel blijven missen. Toen ik het rustiger kreeg ben ik 2 jaar geleden weer begonnen met de paarden en zit nu weer in de "ik stop er nooit meer mee" mentaliteit. Wel heb ik gemerkt dat ik het het leukste vind als ik het bij 2/3x houd en dat als ik het 2 weken veel vaker doe (bijv. als eigenaresse op vakantie is) het mij meer energie kost dan het oplevert.

Maar je gevoel en wensen kunnen veranderen. Als je er nu geen behoefte meer aan hebt kan je het beste stoppen. Je ziet dan vanzelf hoe het gaat en of je het mist. In het begin had ik het zo druk (school en daarnaast 4x atletiek per week) dat ik het niet echt miste behalve met zeer mooi weer. Over de jaren werd het gemis wel steeds groter en miste ik het rijden niet zo zeer meer, maar wel de omgang met paarden. Dus kijk echt goed naar jezelf!

Anoniem

Re: Stoppen met paardrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:20

Ik ben 1.5 jaar gestopt met paardrijden en de verzorging. Heb amper een paard gezien in die tijd.

Nadat ik bij mijn verkochte pony kwam kijken boden ze me aan haar bij te rijden 1x per week. Dus heb ik met haar les genomen! In die tijd kreeg ik ook een bijrijdpaard, en ik merkte dat het fijn was. Ik kon mijn ei weer kwijt. Bijrijdpaard ben ik mee gestopt, en toen had ik er vrede mee om 1x per week mijn verkochtte pony te rijden.. echter kwam ze toen te koop.... dus heb ik haar gekocht!!

Ik kan niet meer zonder denk ik! Eens een paardenmeisje.. altijd een paardenmeisje.

Ik ken wel iemand die na haar trouwen is gestopt met het rijden en voor kinderen koos. Die heeft ook andere hobby's nu en is ook niet meer bij haar moeders paard te vinden.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:20

Ik heb van mijn 8e tot mijn 18 e eigen pony's en paarden gehad. Was heel fanatiek met springen en crossen, trainde soms wel 3x per dag.
Door omstandigheden gestopt, en pas 25 jaar later weer begonnen met 1x per week bij de manege (door een ponygekke dochter).
Sinds vorige week staat er, naast een D-pony nu ook een flink paard hier. Nooit te oud om weer opnieuw te beginnen dus!

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:23

Ik ben op mijn 14e gestopt bij de Manege. Wel reed ik nog lekker bos en strandritten. Ik miste het rijden zo snel zo erg.. toen kwam er een bijrijdpony op Mn pad. Ik ben haar toen gaan rijden en heb haar na 3-4 maanden gekocht. En inmiddels heb ik er 2 :=

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:28

Ik ben op mijn 6e begonnen met rijden en minder fanatiek gaan rijden op mijn 17e. Helemaal gestopt met rijden toen ik 22 was. Echt nooit gedacht dat ik ooit zou stoppen, en ik heb het ook erg gemist.

Nu ben ik 30 en heb ik weer een bijrijdpaard sinds december, ik ben er helemaal blij mee *\o/* . Lekker weer rijden en wedstrijden groomen, ik vermaak me prima. Manege zag ik niet zitten, dat heb ik nooit leuk gevonden, dus gezocht en gewacht tot er iets voorbij kwam wat mij zou passen.

Shiawase
Berichten: 1261
Geregistreerd: 21-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:26

Op mijn 11de ben ik begonnen met paardrijden. In 2011 heb ik een eigen paard gekocht, waar ik veel narigheid mee te verduren heb gekregen.
Nadat ze in 2015 is ingeslapen, voelde ik mij niet meer thuis in het paardenwereldje.
Ik heb daarna nog wel geprobeerd te rijden, maar ik merkte dat ik er helemaal geen plezier meer in had. Daarna heb ik geprobeerd om te gaan mennen, maar ook dat deed mij helemaal niets meer.
Sinds eind 2015, ben ik niet meer in aanraking met paarden gekomen. Het heeft mij veel meer rust gegeven. :j
Geen haat en nijd meer, geen geroddel, niet altijd maar de zorgen. Nee, ik mis het omgaan met paarden helemaal niet, al mis ik mijn overleden paard natuurlijk wel heel erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:35

In jouw geval kan je makkelijk even een break nemen en kijken hoe het bevalt :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

elinedeau95

Berichten: 1193
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Stoppen met paardrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:41

Ik heb zelf geen ervaring, maar er zijn zat mensen die een break nemen. Die zien het ook niet meer zitten. Ze stoppen dan, omdat een hobby wel leuk moet blijven. Bij sommige gaat het later weer kriebelen en beginnen ze. Andere beginnen er niet aan, maar stellen altijd dat de paarden een leuke tijd was.
In jou geval zou ik een break nemen en kijken hoe het bevalt. Het is geen ramp hoor :)

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Stoppen met paardrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:46

Zie het gewoon als een tijdelijke break en niet als een definitief stoppen. Daar is niets mis mee. Ondanks dat ik 2 paarden heb, rij ik ook niet meer. Ze zijn namelijk op pensioen :D. Wilt het zeggen dat ik nooit meer ga rijden? Antwoord: nee. Mis ik het rijden? Antwoord: nee

Fijn dat je zich wil blijven inzetten voor je huidige verzorgpaard. Er is meer dan rijden alleen! De band die je met een paard kunt hebben is ook heel mooi. Daar kun je heel wat energie uit halen.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Stoppen met paardrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:53

Na 7 jaar intensief te hebben gereden ben ik ook even gestopt (van 3x per week naar 1x per 1 a 2 maand als ik eens naar een vriendin ging) mijn reden hiervoor was dat ik heel plots mijn halve stal kwijt was en de hengst die ik jaren had gereden ook plots verkocht werd achter mijn rug. Allemaal heel pijnlijk, dus voor mij was het klaar. Maar helaas, ik miste het enorm, en heb ongeveer een jaar later een eigen paard gekocht.

Als je het niet mist, zou ik als ik jou was ook niet terug beginnen. Is het niet mogelijk om ergens anders te gaan rijden? Ik zou als ik jou was nog even wachten met je spullen verkopen, want wie weet begin je het ook wel te missen.

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:05

cindyheyyou schreef:
Hoi! Ik weet niet of het hier goed staat..
Momenteel rijd ik 1x per week op de manege, en heb ik een bijrijdpaard voor 2 dagen per week (zonder bijdrage, wel klusjes)
Met mijn bijrijdpaard gaat het op en af met zijn gezondheid. Ik weet niet hoe lang hij nog leeft, kan paar maanden zijn maar ook paar jaar.
Ik heb vroeger altijd al gezegd: ik zal NOOIT stoppen met paardrijden.
Ik vind het nog steeds hartstikke leuk, ben net sinds 2maanden weer terug op de manege waar ik in augustus weg was gegaan. Maar aan de andere kant denk ik... ik heb er geen zin meer in...
Mijn bijrijdpaard doe ik nog wel, alhoewel ik er nu bijna niet meer echt op kan rijden.. is het nu meer 'verzorgpaard' geworden. hem zal ik ook zeker blijven doen totdat hij er niet meer is.. Ik wil van hem nog zo lang als mogelijk is, kunnen genieten.
Op de manege moet ik wel vanaf juni/juli stoppen. mijn les wordt verplaatst naar een andere dag op een andere tijd.. Waardoor ik dus niet meer kan lessen. Misschien komt er een andere instructeur voor in de plaats, maar ik wil les blijven hebben van degene van wie ik nu nog les krijg. En hij stopt op de vrijdag per juni of juli. Aan de ene kant: jammer, maar aan de andere kant vind ik het helemaal niet erg!
Als mijn bijrijdpaard er straks niet meer is, zit ik er toch wel sterk over na te denken om helemaal te stoppen met de paardensport, scheelt mij een hoop geld en tijd. Ik heb meerdere dromen, die dan toch wat dichterbij zullen komen.
Zijn er nog meer mensen die na heel wat jaren paardrijden, gezworen hebben nooit te stoppen, maar toch wel zijn gestopt? Hoe ben je de eerste periode doorgekomen? had je er moeite mee, verkocht je meteen al je spullen etc... of vond je het juist fijn, al die tijd die je ineens vrij had?

Ik ben 2 jaar gestopt, dit had te maken met werk. Heb altijd gezegd nooit te stoppen, maar mijn focus lag ergens anders op dat moment. Daarna werd ik 18 en dus te oud voor de pony's (reed altijd wedstrijden) pony was verkocht en toen heb ik niet gereden. Eerst ook weinig behoefte aan, tot de zin in wedstrijden om de hoek kwam kijken (dit is absoluut niet waar ik het voor doe, maar vind het af en toe wel leuk) daarnaast had ik zekerheid over de plek waar ik kwam te werken, dus niet te ver weg. Toen weer gaan kijken naar mn eigen paard, en nu heb ik t plezier weer compleet terug. Ik heb niks verkocht, alleen dingen aan mn zusje gegeven. Met dit paard wel alles nieuw aangeschaft ongeveer

Dus stoppen is geen ramp, en kan je soms laten beseffen wat je echt wilt

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Stoppen met paardrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:18

Ik ben ook gestopt.
In december 2014 mijn sportpaard verkocht en daarna niet meer gereden.
Vorig jaar begon ik het toch allemaal wel erg te missen en heb ik een haflinger veulen en welsh Mountain pony jaarling gekocht, beide lopen nu alweer bijna een jaar hier aan huis. <3
Ik begon het gewoon veel te veel te missen.
Rijden doe ik nog niet daar zijn ze beide te jong voor, en de welsh ook te klein. :+
Maar ik ben sinds kort wel begonnen met menlessen.

Youri123
Berichten: 363
Geregistreerd: 21-06-14

Re: Stoppen met paardrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:47

Toen ik 13 was ben ik gestopt met paardrijden. Omdat ik het niet meer leuk vond. Wel kluisje met spullen aangehouden daar. Zodat als ik wou paarden kon gaan poetsen op de manege.
Maar ik ging nooit meer omdat ik zelf dacht dat ik het te druk met school had (achteraf blijk ik het goed te kunnen combineren) maar ik miste het verzorgen toch wel. Rijden hoefden van mij niet meer. Ruim een jaar later opzoek gegaan naar een verzorg pony. En heb nu een verzorg shet dir ik 7 dagen per week doe.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Stoppen met paardrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:50

Ik ben ook wel eens gestopt met paardrijden.
Niet omdat ik het niet leuk meer vond.
Maar omdat ik het huis uitging en ging studeren.
Toen ben ik er zo'n 4 jaar mee gestopt.
Daarna heb ik het weer opgepakt en nu heb ik al weer jaren een eigen paard.

essteeg

Berichten: 183
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Stoppen met paardrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:25

Ik ben ook zo goed als gestopt met rijden. Ik vond het gewoon niet meer leuk, dit kwam door de hoge eisen die ik aan mezelf en het paard stelde. Ik ben nu lekker aan het mennen en doe veel grondwerk. En het allerbelangrijkste: Ik maak weer plezier met me paard! Af en toe spring ik er nog op voor een buitenrit, maar het echte rijden laat ik aan mijn moeder en bijrijdster over.

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:33

Vanaf mijn 8e tot mijn 17e altijd enorm fanatiek gereden, door studie en niet echt grote behoefte paardrijbehoefte gestopt. Op mn 23e begon het weer te kriebelen en nu met een vaste baan een eigen paard kunnen kopen, enorm blij mee en na een jaar nog geen moment spijt! Soms komen er gewoon (al dan niet tijdelijk) andere dingen op je pad en kan je beter gewoon je hart volgen. Als het zo moet zijn komt het wel weer terug, forceren werkt alleen maar averechts!

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:39

Ik ben een jaar gestopt door verre studie en zou daar ook gaan wonen. Van 5 tot 17 structureel gereden en wedstrijden. Helaas kon ik mijn plek niet vinden.
Naast de lol met paarden/pony's miste ik de structuur en regelmatigheid die ik met de dieren in mijn leven had. Dus ik ben nadat jaar weer opnieuw begonnen. Nu ben ik weer 3 jaar bezig.

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:43

Herkenbaar, vanaf mijn 7e tot mijn 15e op de manege gereden. Daarna gestopt tot mijn 19e, toen bijrijdpaardjes gehad en een eigen pony gekocht. Daar sinds mijn 23e mee gestopt toen ik haar moest verkopen en nu alweer bijna 2 jaar niet op een paard gezeten :+ Mis mijn oude pony te veel en heb nooit meer een klik met een ander paard gehad zoals ik bij haar had. Ergens kriebelt het wel om zo nu en dan een rondje te rijden, maar intensief rijden trekt me nog steeds niet :) Komt wel weer een keer terug gok ik :+

rockwitch

Berichten: 11726
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:43

Ik ben ooit begonnen toen ik 6 of 7 was, inmiddels 31. Uiteindelijk ook zelf paarden gehad. Maar sinds mijn grote vriend 5 augustus 2016 helaas veel te vroeg overleden is, ben ik niet eens meer op een stal geweest. Ik denk ook niet dat ik ooit nog zal paardrijden. Sowieso doet het nog teveel pijn zonder mijn maatje en ben nu ook nog mama van 2 kindjes, dus sowieso tijd en geld hebben we ook niet echt meer over. Ik mis het wel, maar vooral alles met mijn eigen paard, niet zozeer het paardrijden zelf.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:46

Geen ervaring, wel met het willen stoppen.

Vorig jaar is voor mij de tweede keer dat mijn lesgroep is opgeheven. Eerste keer wegens hevige pesterijen (niet door mij). Hierdoor is gekozen de les op te heffen en niemand van de pesters mochten meer bij elkaar in de les daarna kreeg ik steeds minder plezier in het rijden. Vorig jaar is mijn tweede x dat de les is opgeheven, omdat ik en nog een meisje als enige altijd kwamen. Ik ben naar een andere les gegaan en ik ben hierdoor zelfs een flink niveau omlaag gegaan, maar wel voor het eerst eindelijk een gezellige les! Leuke mensen en ik heb wel weer heel veel plezier gekregen in het lessen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:59

Ik verplaats dot topic naar Paardenpraat.

JMeinema

Berichten: 68
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:02

Ik liep hier zelfs tot twee keer toe tegenaan.

In het begin reed ik dressuur en op de een of andere manier kreeg ik er genoeg van. Mijn klasje was niet aardig, de paarden werden veel te vaak ingezet en waren moe en geïrriteerd en ik werd bang. Het was best een eind rijden naar deze manege en ik vond het het gewoon niet waard.

Na een tijdje begon het echter toch weer te kriebelen. Ik koos toen voor een westernstal bij mij in de buurt. Wat een verademing was dat! De rijstijl was totaal anders, heel relaxt. De paarden waren rustig, de mensen waren super aardig en behulpzaam. Ik wist het zeker: dit was mijn toevluchtsoord. En een eigen paard moest er komen.

Ik heb uiteindelijk vier jaar lang western gereden (op een lespaard - ik reed een keer per week) en het was nooit de bedoeling om te stoppen. Maar ik zat in mijn examen en ben extreem perfectionistisch. Mijn schoolwerk ging voor paardrijden, want ik moest en zou dat examen halen. Op deze manier is het eigenlijk verwaterd. Elke keer was er wat anders. Toetsweek, examens, ziek en een ziektegeval in de familie.

Als ik foto's terugzie van toen ik nog reed of updates van mijn manege, dan kijk ik er met een glimlach op terug. Maar wat je inderdaad zegt: ik heb nu ook andere dromen en een nieuwe opleiding die mijn tijd in beslag nemen. Soms mis ik het nu nog steeds, alleen sta ik hier niet mee op en ga ik hier ook niet mee naar bed. Mijn spullen heb ik niet verkocht. Wie weet komt het ooit weer op mijn pad.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:39

Ik ben ook gestopt, twee jaar geleden. Was als meisje gek op paarden, maar door gebrek aan uitdaging, mogelijkheden om een paard te rijden dat ik leuk vind en ook wel gebrek aan tijd, toch gestopt. Af en toe pak ik nog eens een lesje, en verder vind ik het prima zo. Ik zeg: als je wilt stoppen, gewoon doen, je kunt het altijd weer oppakken. :)