Psycholoog, wanneer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Psycholoog, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-17 23:41

Hoi lieve bokkers,

Ik zit de laatste tijd niet zo geweldig lekker in mijn vel, ik overdenk veel dingen, stress veel te snel en ik ben niet meer goed in "lol maken" heb ik het idee..
Nu heb ik een aantal jaar geleden zeer heftige dingen meegemaakt in het gezin, moeder bijna overleden, afijn dat is een ander verhaal maar zal natuurlijk ergens wel meespelen. Mij is toen geadviseerd om daarvoor naar de psycholoog te gaan, maar ik vond dat niet echt nodig (ik was 12) en ik heb het inmiddels verwerkt en denk ook dat dit niet de hoofdoorzaak is van mijn niet lekker in mijn vel zitten.
Nu ben ik 16, ik vind het best apart om op zo'n leeftijd naar de psycholoog te gaan en ergens schaam ik me er een beetje voor omdat ik niet weet of het wel nodig is, dat het misschen gewoon kan zijn dat ik op een moeilijke leeftijd zit en iedereen zit weleens niet lekker in zijn vel toch?
Ik vind het zo moeilijk om dingen los te laten (vooral dingen met mijn vriend) en baal hier wel vaak van, ik zou zo graag willen dat ik gewoon wat meer m'n eigen ding kon doen zonder telkens controle te moeten uitoefenen of een bepaald antwoord te Hebben. Het klinkt waarschijnlijk een beetje vaag, maar dat is wel wat ik ongeveer voel. :+
Mijn vraag is, wat was voor jullie het moment, de overstap waarop je dacht; nu ga ik toch maar met een psycholoog praten, wie weet voel ik me beter?

Ben erg benieuwd en wie weet heb ik er toch wat aan.. :)

JM :#


ElineGC

Berichten: 966
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Overijssel

Re: Psycholoog, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:46

Ik ben zelf 17 jaar, ik sta er eigenlijk hetzelfde in als jou alleen ben ik ook erg onzeker naar anderen toe en laat daardoor gauw over me heen lopen. Dat begint me nu toch wel dwars te zitten en door een aantal dingen op mijn leerwerkplek heb ik er voor gekozen om een assertiviteitstraining te gaan doen. Dit doe ik bij een soort psycholoog en heb nu net 1 intske gehad. Ik vond het gesprek zo ontzettend fijn! Iemand die interesse toont een mee leeft. Wat ontzettend fijn is dat gevoel.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Succes en ik hoop voor je dat je snel duidelijkheid krijgt in wat je wilt

~Eddy~
L+21 Dressuur
L+7 Vaardigheid


Jester_

Berichten: 12257
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:55

En met je mentor/vertrouwingspersoon van school? Misschien kan die je helpen of je alsnog doorverwijzen :j

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:57

Als jij denkt dat je het nodig hebt ongeacht de reden of leeftijd gewoon even aankloppen. Ik ben pas 25 en loop nu bijna een jaar bij de psyg en moet zeggen dat ze me enorm helpt. Ik herken je gevoel van dingen niet kunnen loslaten e.d. Ga voor jezelf en wat boeit het wat andere denken? Zij zullen er ook profijt van hebben omdat je je veel vrolijker gaat gedragen ;)

Billini❤️❤️

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Psycholoog, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 00:05

Als er iets 'kapot' is laat je het repareren :)
Waar een tandarts gaatjes vult is een psycholoog daar om onzekerheden te repareren.
Daar staat geen leeftijd voor.
Je verliest sowieso niets als je het een kans geeft, dus ik zou het je zeker aanraden :j

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Psycholoog, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 00:18

Ik was 15 toen ik voor het eerst naar de psycholoog ging. Ik heb daarvoor gekozen op het moment dat ik echt niet meer wist wat ik met mezelf aanmoest. Wat Sizzle zegt, die mensen zijn er om je te helpen. Waarom er dan geen gebruik van maken? :)

[o]

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 00:24

Ik ben 24 en heb nu bijna een jaar therapie. 2 jaar geleden ook een kort traject gelopen. Leeftijd zegt dus niks en wees trots dat je hulp zoekt en dat je het zelfs overweegt!

Waar ik eerst mee zou beginnen is met je huisarts praten. Hij kan inschatten of jij professionele hulp nodig hebt en jou doorverwijzen.

Als je vragen hebt hoe zo een traject loopt mag je altijd PBen

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Psycholoog, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 00:43

Bij de meeste huisartspraktijken heb je tegenwoordig een praktijkondersteuner ggz. Dit is een laagdrempelige manier om eens met iemand te praten. Als jouw huisarts dit ook heeft, kun je hier gratis een afspraak bij maken en kun je met hem/haar kijken of je met een aantal gesprekken je beter voelt of dat je een doorverwijzing nodig hebt voor de psycholoog.

daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Re: Psycholoog, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 02:30

Allereerst een heel belangrijk aspect wat zeker even verteld moet worden: je bent niet alleen.
Je bent niet de eerste die op deze leeftijd naar een psycholoog gaat. Je bent ook nooit 'te oud' om naar een psycholoog te gaan en je bent absoluut niet zwak(alleen sterke mensen vragen om hulp ;) ). Een psycholoog kan je heel goed helpen met van alles en daar zijn ze voor, daar hebben ze voor gestudeerd. Vragen om hulp is echt niet verkeerd!

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Psycholoog, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 05:58

Het is zeker niet vreemd om naar een psycholoog te gaan als je het nodig denkt te hebben. Mij is het rond jou leeftijd ook aangeraden met betrekking tot een negatief zelfbeeld. Toen heb ik dat niet gedaan. Was ik te eigenwijs voor en vond ik het moeilijk om hulp te vragen/toe te staan. Achteraf heel veel spijt van gehad niet te zijn gegaan.

Het probleem heeft nog jaren doorgesudderd, daarna verplicht vanuit mijn opleiding gemoeten maarbij iemand waar ik geen klik mee had, al snel meegestopt en een jaar later toch tot de conclusie gekomen dat het nodig was en weer naar een andere psycholoog binnen hetzelfde bedrijf en zij heeft mij echt geholpen. Heel veel aan gehad.

Ga langs bij je huisarts en leg het bij hem/haar neer. Zij kunnen je adviseren daarin.

Toran Z (Toronto V X Democraat)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-17 08:51

Ik kan inderdaad ook even langs de huisarts, ik vind onze huisarts echt geen prettige man, dat weerhoud bij altijd om bij hem aan te kloppen :+

JM :#

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Psycholoog, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:53

Is er een praktijkondersteuner ggz? Anders vraag je naar hem of haar? Dan hoef je niet met de huisarts zelf in gesprek ;)

Anoniem

Re: Psycholoog, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:01

Ik zou je om te beginnen aanraden om met je huisarts dit te bespreken, het hoeft niet in detail maar zij kunnen wel met jou mee denken of het verstandig zou kunnen zijn om met een psycholoog te gaan praten.
Ik weet uit ervaring en ook van mensen om mij heen (toevallig eergisteren nog een heel gesprek met een vriendin hier over gehad) dat dingen uit het verleden die je niet verwerkt hebt of zelfs weg gedrukt hebt er op latere leeftijd van zelf in wat voor vorm dan ook uit zullen komen. Bij mij is dit vooral in angsten geweest en ik heb eigenlijk te lang gewacht met er over praten waardoor het er nu ook heel veel tijd in gaat zitten bepaalde dingen een plekje te geven.
Je moet zeker niet denken ik ben 16 en zit in een moeilijke leeftijd, en vergeet niet dat naar je huisarts en uiteindelijk misschien naar een psycholoog stappen geen zwakte is, het maakt niet uit hoe oud je bent.

c_alsemgeest

Berichten: 20619
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Psycholoog, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:04

Wat je ook kan doen is even langs de huisarts, en een afspraak maken of laten maken met de POH-ggz
(praktijkondersteuner) die hebben de meeste huisartsen tegenwoordig.
Dit is iets laagdrempeliger dan meteen naar een psycholoog, al is dit vaak alleen gevoelsmatig. Als de POH merkt dat jouw problematiek te zwaar is voor hun niveau zullen ze je ook samen met je huisarts doorverwijzen naar de GGZ of een andere behandeling.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:36

Lieshorses schreef:
Ik kan inderdaad ook even langs de huisarts, ik vind onze huisarts echt geen prettige man, dat weerhoud bij altijd om bij hem aan te kloppen :+

...oeps.
Het is een "investering" :) in jezelf om een goede huisarts te hebben.
Bel de verzekering en overleg met je ouders: een andere huisarts kan zinnig zijn!

Verder: mbt de psycholoog: het is sterk om om hulp te vragen!
Het kan goed zijn om te praten en tips en informatie te krijgen, ivm de heftiger dingen is wellicht een techniek zoals emdr (op Wikipedia staat er een leuk artikel over) beter dan praten.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Anoniem

Re: Psycholoog, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:50

Als je jezelf die vraag moet stellen dan is dat meer dan genoeg rede om naar een psycholoog te gaan voor een goed gesprek.

deksel

Berichten: 3771
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Psycholoog, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:58

Ik was 14 toen ik voor het eerst met een psycholoog ging praten, nu bijna 16 en ik praat nog steeds met een (andere) psycholoog. Hoezo zou je er voor moeten schamen, is nergens voor nodig :).

Je kan ook eerst met de schoolarts praten, vertrouwenspersoon of inderdaad je huisarts. Dat is misschien wat 'makkelijker' dan de stap zetten naar een psycholoog :).

Eerlijkheid duurt het langst. Daarom zijn sommige mensen zo snel klaar. :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dennis, F_inley, IASCrawler, juval, Marlou91, Sannens, XxMariellexX, YandexBot en 142 bezoekers