Cap af tijdens rijden?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 21:54

Hee allemaal,

ik ben vast niet de enige die een cap hartstikke vervelend vind, zeker nu de zomer er weer aankomt! Dat ding is zoooooo warm :P

Heb daarom een paar vragen voor jullie:

1: rijden jullie altijd met cap?
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
3: zou je zelf graag zonder cap rijden?

*\o/* *\o/* /3

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:56

Ja ik rijd altijd met cap. Mensen die dat niet doen vind ik oerdom. Als je hem warm vindt raad ik aan eentje met meer ventilatie te kopen.

Love_Silver
Berichten: 573
Geregistreerd: 15-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:57

1: Omdat het veilig is, je hebt maar een paar hersenen.
2: Heel erg dom want je hebt maar een hoofd en een paard is en blijft een vluchtdier, als je op je hoffd valt zonder cap zijn de mogelijke gevolgen niet te overzien.
3: Nee, ik hou graag mijn hoofd heel

en als je hoofd warm wordt, die koelt wel af naar het rijden of koop een geventileerde cap
Laatst bijgewerkt door Love_Silver op 10-05-17 22:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:58

Ik rijd bijna altijd met Cap! Ook omdat het gewoon moet van m'n mama en ik vind het totaal niet 'stoer' ofzo om zonder te rijden. Enkel op echt warme dagen dan zou ik die toch liever aflaten, dan is m'n hele hoofd bezweet. Gebeurt dan heel af en toe wel is, maar niet vaak. Ook omdat ik jonge pony's rijd en vaak spring. Heb nu een Samshield besteld en hoop hierbij op iets betere ventilatie.
Laatst bijgewerkt door Louise_vd5r op 10-05-17 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Pieneappel

Berichten: 487
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:58

1: Ja, ik rijd altijd met cap.

2: Ik vind het heel dom als je zonder cap gaat rijden. Een paard kan áltijd schrikken, struikelen, vallen, waardoor je op de grond terecht kan komen... Met alle gevolgen van dien. Je hoofd wordt dan niet beschermd.

3: Nee, ik blijf gewoon met cap rijden. Zelfs als ik even zonder zadel op mijn pony ga, pak ik mijn cap er even bij.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:00

1. Ja altijd. Vind het raar als ik geen Cap op heb.
2. Dom kan er niet meer over zeggen. Een paard kan altijd schrikken.
3.nee zelf met 30 graden gaat hij gewoon op

Evelyne79

Berichten: 4001
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:00

Cap behoort nu eenmaal tot de basisuitrusting als je gaat paardrijden.
Veiligheid gaat ten alle tijden voor.

Ellse
Berichten: 14
Geregistreerd: 02-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:00

Ik rijd ook altijd met cap. Zelf al een keer een hersenschudding gehad (niet door en val maar door een ander ongeval) en het heeft meer gevolgen dan je denkt. Ik heb een maand bijna niks kunnen doen en zelfs daarna heb ik nog erg lang de gevolgen ervan ervaren zelfs tot de dag van vandaag. Als je weet hoe dat is gaat een warm zweterig gevoel je nooit weerhouden om een cap te dragen. Met de technieken van tegenwoordig zijn er zat caps die goed ventileren dus het is het risico gewoon niet waard, nooit.

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:00

Ik rijd altijd met cap. Ook al rijd ik een hele brave pony, ze is wel jong en je weet nooit wat er kan gebeuren. Ik vind zonder cap rijden ook gewoon onverantwoord. Er kan altijd wat gebeuren, en als er wat gebeurt heb je sws achteraf spijt dat je die cap niet op had.
En opzich is een cap niet perse heet hoor! Mijn cap is een wat ouder model en wel best warm, maae ga binnenkort een nieuwe kopen en tegenwoordig zijn er veel lichte en luchtige cappen te koop. Bijv Casco, Uvex en sommige modellen van HH. En die zijn echt niet perse heel duur.

Als het echt 25-30 graden is zou ik best wel eens zonder willen rijden, maar ik doe t niet. Je hebt maar één hoofd.

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 22:01

Louise_vd5r schreef:
Ik rijd bijna altijd met Cap! Ook omdat het gewoon moet van m'n mama en ik vind het totaal niet 'stoer' ofzo om zonder te rijden. Enkel op echt warme dagen dan zou ik die toch liever aflaten, dan is m'n hele hoofd bezweet. Gebeurt dan heel af en toe wel is, maar niet vaak. Ook omdat ik jonge pony's rijd en vaak spring. Heb nu een Samshield besteld en hoop hierbij op iets betere ventilatie.


Zou je me willen vertellen hoe de ventilatie je bevalt? moet zelf misschien dan ook maar zo eentje met ventilatie :)

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:01

1. Nee
2. Niet altijd even verstandig, maar eigen keuze.
3. ehh.. als ik zonder wil rijden, rijd ik zonder. Simpel zat. Ligt er wel net even aan op wat voor paard.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:01

Ik men zelfs altijd met cap ook al zit ik heel dicht boven de grond. Ik zou het gewoon prettig vinden als ik om ga en op mijn hoofd val ik bij bewustzijn blijf en hulp kan vragen. Geen hersenletsel is sowieso fijn. Ik heb een extra lichte en geventileerde endurancecap. Merk je niks van op je hoofd

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:03

_AnnelotD schreef:
Louise_vd5r schreef:
Ik rijd bijna altijd met Cap! Ook omdat het gewoon moet van m'n mama en ik vind het totaal niet 'stoer' ofzo om zonder te rijden. Enkel op echt warme dagen dan zou ik die toch liever aflaten, dan is m'n hele hoofd bezweet. Gebeurt dan heel af en toe wel is, maar niet vaak. Ook omdat ik jonge pony's rijd en vaak spring. Heb nu een Samshield besteld en hoop hierbij op iets betere ventilatie.


Zou je me willen vertellen hoe de ventilatie je bevalt? moet zelf misschien dan ook maar zo eentje met ventilatie :)


Krijg hem binnen een week aan, dus als ik er aan denk laat ik iets weten! Is wel duur, het goedkoopste model is 290 euro. Maar op Divoza ofzo vindt je zeker andere caps met goede ventilatie en minder duur :)

LiannePuthzy

Berichten: 6973
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:05

Ik rijd altijd met cap, vind t dom als je zonder cap gaat rijden. Ik zou dus ook nooit zonder cap opstappen
Heb uvex, ventileerd ook goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:10

1: ja
2: onverstandig, soms als ze in de paddock staat oid klim ik er wel eens op. Tijdens fotoshoots waarbij we niet rijden maar gewoon poseren draag ik ook geen cap.
3: Nee. Een aantal dagen geleden hebben mijn paard en ik een zeer nare val gemaakt. We zijn samen tegen de vlakte gegaan en ik ben als eerst op mijn hoofd gevallen, toen kwam derest van mijn lichaam er achter aan.

Maar joh als je je cap zo warm vindt, ik kan me hier totaal niet in vinden, blijft het je eigen keus.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:15

Zelf rij ik altijd met cap. Helaas is het in de western wereld nog steeds grotendeels not done om met cap te rijden. Ik ben dan ook vaak de uitzondering.

Heb een zeer goed geventileerde cap die veel door springruiters wordt gebruikt. Een GPA. Staat misschien niet zo stoer maar het is wel veilig!

Afbeelding

kelseyc

Berichten: 793
Geregistreerd: 03-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:18

1: Bijna altijd
2: Is je eigen verantwoording
3: Ik rij heel af en toe er zonder mee als ik grondwerk aan het doen ben. Is dan ook gewoon zonder zadel, dit is voor enkele minuten. Zeg niet dat het dan niet gevaarlijk is, maar eigen verantwoording.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:18

Had als puber een heel lief club genootje.
Met een heel brave pony..

Die één keer in zijn leven zijn balans verloor
Caploos 15 jarig maar ervaren clubgenootje banketstaaf met hoofd tegen bakrand en hartstikke dood.


Kortom: áltijd met cap hier. Mijn hele leven lang al. Oók in de zomer

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:20

1: rijden jullie altijd met cap?
ja ik rij altijd met cap. Ik ben een keer hard gevallen en zou hier niet meer zitten als ik dat ding niet op had dus durf nu eigenlijk niet eens meer zonder. Geld ook voor bodyprotector
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
heel dom, hoop soms dat die een keer goed hard vallen op hun hoofd dat eens beseffen dat een cap heel belangrijk is. Snap die mensen echt niet.
3: zou je zelf graag zonder cap rijden?
nee nooit, voelt ook heel kaal.
Hoe kort ik er ook op zit altijd met cap en anders niet op het paard.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:20

1: rijden jullie altijd met cap?
Ja

2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
Eigen verantwoording, echter heb ik na een ongeval waarbij ik met mijn hoofd vol tegen een boom reed(paard op hol, tussen een bomenrij door en boem)wel ingezien dat het echt noodzaak is.

3: zou je zelf graag zonder cap rijden?
Wanneer je een goede comfortabele cap aan schaft heb je er echt geen last van en heb je ook geen behoefte om zonder te rijden

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:20

Zeker met cap. Heb al twee keer in het ziekenhuis gelegen met een zware hersenschudding. Laatste keer was afgelopen jaar en zag mijn cap er niet meer als cap uit. Cap was "los" in twee delen en in de schaal een grote barst.

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:28

1: rijden jullie altijd met cap? Ja
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap? een onnodig risico
3: zou je zelf graag zonder cap rijden? Nee

Warmte door een cap op een warme dag vind ik trouwens geen excuus, als het zó warm is dat een cap dragen te warm is dan rij ik niet niet eens want een warme lange rijbroek met laarzen of chaps of dichte schoenen, of uberhaubt sportief bewegen, vind ik dan ook veel te warm. Op zulke dagen doe ik nog wel eens een paard wassen, dan heb je allebei verkoeling... want je hoeft toch niet altijd te rijden? Maar als je echt snel last hebt van de warmte door de cap dan zou het ook aan je cap kunnen liggen, je zou inderdaad eens kunnen kijken naar een betere kwaliteit cap, eentje die beter ventileert, want met een goeie cap op heb je hier gewoon geen last van :). Of een cap ventileert kan je ook deels al aan de buitenkant van de cap zien, daar zitten ventilatie roostertjes op. Vaak kan je van specifieke caps ook wel reviews(klantbeoordelingen) vinden op internet, dat is ook handig om uit te pluizen om te voorkomen dat je alsnog met een minder goed ventilerende cap thuis komt :D!

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:29

1: rijden jullie altijd met cap? Ja
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap? Dom
3: zou je zelf graag zonder cap rijden? Nee

Lauren186
Berichten: 46
Geregistreerd: 05-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:30

Ik reed vroeger ook (heel uitzonderlijk) wel eens zonder. Maar nu ik na 3 jaar net weer een keer op een paard heb gezeten geeft het toch wel een erg veilig gevoel.

Zonder cap, ik blijf het op foto's toch mooier vinden... Veilig uiteraard een stuk minder, helemaal als ik het stuk van Punz lees...

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:34

1. Ja
2. Straalt onverantwoordelijkheid uit
3. Nope...

Te warm? Investeer in een goede cap...

Maar goed, ik begrijp ook niet waarom er nog mensen met een hoedje rijden... Dat ding koop je ergens voor 20-50 euro... Een mooie cap daarentegen <3 kost al heeel erg snel het tienvoudige... Wat is nu status :+

Hoe dan ook, met dank aan mijn cap had ik niet meer dan een hele lichte hersenschudding, waar ik maar een week echt van moest herstellen. *\o/*

Vroeger, reed ik een poosje zonder cap... Oooh wat vond ik mezelf stoer, ik was een echte puber die zichzelf onaantastbaar waande :+ Nu zie ik diezelfde pubertjes en mensen die zich onaantastbaar wanen als zielige figuren. :o Inclusief mezelf...