Opfok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tuck
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-04-13

Opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 16:39

Hoihoi,

Ik heb even een vraag voor jullie.
Ik loop met het idee om een opfok te beginnen, heb genoeg plaats, tijd en zin om het te doen.

Waar moet ik rekening mee houden ?
Wat raden jullie aan? Wat niet, wat wel ...

Het wordt een opfok voor hengsten, ruinen en merries, ze zouden 24/7 buiten staan, ook in de winter. Zomer in de weide en er wordt bij gevoerd als het nodig is, winter in een gedraineerde paddock met grote schuilhok dat ze zelf kunnen kiezen of ze buiten of binnen willen zijn. Hooi a volenté.

Heb ook stallen die ik kan gebruiken als quarantaine stallen als er bv een jonkie ziek is.

Misschien dat ik er nog drachtige merries bij neem, heb zelf ook een merrie lopen dus zou plezant zijn dat ze ook in een kudde kan.
Zij krijgen een lente/herfst weide, zomer weide en een winter paddock.
Krijgen ook elk hun stal, hou ze liever 's avonds binnen als ze hoog drachtig zijn. Stal zou naast de paddock staan.
Camera's in elke stal en birth alarm als het moment er bijna is. En uiteraard een goeie veearts op speed dial ;).

Wat denken jullie van het idee?
En wat van prijzen ?

Ben btw gesitueerd in België bij de kust.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:41

Welk soort paarden wil je, groot, klein,ras?
En hoe had je de groepen in gedachte en met de beschikbare ruimte voor die groepen?

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:42

Idee klinkt erg goed! Vooral dat 24/7 buiten bevalt denk ik heel veel veuleneigenaren heel goed!
Prijzen eigenlijk geen idee, daar ben ik niet zo in thuis...

Maar wat qua dierenarts? Enten, ontwormen etc?
Ga jij dit bijhouden of moeten de eigenaren dit zelf regelen?
Wat wil je qua bezoeksregels? Of laat je ze hier vrij in?

Tuck
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-04-13

Re: Opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 17:15

Zou het liefst quarter Horses hebben, heb daar het meeste ervaring mee, maar zou open staan voor veel.

Groepen worden sowieso alle leeftijden bij elkaar, heb het niet zo voor alle veulens, jaarlingen, tweejarige bij elkaar. En zo leren de veulen nog wat van de 'oudere'. Maar als er iemand is met een beter oplossing. Of een beter argument dat toch de veulens, jaarlingen 2jaarse bij elkaar te zetten, tell me!

Wordt ook gekeken of ze bij elkaar passen uiteraard, als het niet klikt dan wordt er een andere oplossing gezocht.

Qua dierenartsen, hoefsmid etc wordt bij gehouden door mij, hou dat het liefst zelf bij dan weet ik ook zeker dat het gebeurt en op tijd.

De bezoekregel zou simpel zijn, je bent altijd welkom, het is en blijft jou paard. Alleen zou ik het wel graag hebben dat het even gezegd wordt, een berichtje zou vol staan. Ze staan gewoon bij mij aan huis, en zou niet willen dat ik opeens een telefoontje krijg van de buren dat er een 'onbekend' iemand op mijn erf loopt, zo ben ik ook gewaarschuwd.

Anoniem

Re: Opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:16

Hoeveel land heb je? En hoeveel paarden zou je aan huis willen?
Woon je alleen of heb je een partner/mensen in dienst om je te helpen bij onderhoud?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:20

Ik vind je plan te vaag. Kan er niks mee en zou daarom ook zeker geen interesse hebben.

Ben je bekend met andere opfokbedrijven, of heb je nog geen onderzoek gedaan?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:50

sneeuwpop schreef:
Ik vind je plan te vaag. Kan er niks mee en zou daarom ook zeker geen interesse hebben.

Ben je bekend met andere opfokbedrijven, of heb je nog geen onderzoek gedaan?

Eens. Te vaag, te onervaren en daarmee voor mij onbetrouwbaar (als in: ik kan er niet van op aan).

Tuck
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-04-13

Re: Opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 20:56

Vaag wilt niet direct zetten onervaren en onbetrouwbaar, but thanks I guess.

Maar heb het nog eens herlezen en het is inderdaad wat vaag.

Wat ik dus wou zeggen,
de paarden komen in kuddes te staan met verschillende leeftijden en niet specifiek met alleen jaarlingen of tweejarig etc. Er worden groepen vervormd waar ook fokmerries jaarlingen, tweejarigen. Zo dat er altijd een natuurlijke rangorde zal zijn. De hengsten worden uiteraard apart gezet.

Maar ik wou weten of er mensen zijn die misschien wat negatief hadden meegemaakt als dit zo ging gebeuren. Omdat de meeste opfokstallen alles apart zetten.

Wat minder vaag? of neen, wat is er dan nog vaag volgens jullie ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:06

Bijvoorbeeld hoeveel grond je hebt en hoe het er in de winter bij ligt. :) En hoeveel paarden je op een bepaald oppervlakte wil laten lopen.
Heb je er hulp bij/iemand in dienst?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:16

Als je werkelijk 24 bent dan vraag ik me af hoe je aan zoveel grond komt om een opfok te kunnen starten.
Opfokbedrijven hebben hectaren grond en denk dat ik niet overdrijf als ik +10 hectare zeg. Sowieso moet je in groepen werken.
Ik zie namelijk dat nieuwe paarden bijeen gezet worden om een.groep te vormen die dan samen in de grote kudde gezet worden. Dan hebben ze al.vriendjes waar ze op terug kunnen vallen.

En per paard wordt vaak toch 0,5ha gerekend.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:21

Wat noem jij genoeg land voor de zomer periode? En hoe groot is het gedeelte waar ze in de winter staan?

Mijn merrie staat in de opfok in Friesland. In de winter periode komen ze overdag buiten, en verder hebben ze een hele grote loopstal.
Hier staan ze in aparte groepen, veulens, jaarlingen en 2 jarige (merrie en hengsten/ruinen apart). Word onbeperkt hooi gevoerd.

Nu staat ze met een groepje van 15 op 15 ha weide waar 2x daags word gecontroleerd.

Entingen ontwormen, hoefsmid alles word geregeld (dit is wel voor eigen rekening)en word netjes bijgehouden.
Welkom wanneer we willen, maar krijgen regelmatig update's met foto's en filmpjes.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:44

Art_Ificious schreef:
Als je werkelijk 24 bent dan vraag ik me af hoe je aan zoveel grond komt om een opfok te kunnen starten.
Opfokbedrijven hebben hectaren grond en denk dat ik niet overdrijf als ik +10 hectare zeg. Sowieso moet je in groepen werken.
Ik zie namelijk dat nieuwe paarden bijeen gezet worden om een.groep te vormen die dan samen in de grote kudde gezet worden. Dan hebben ze al.vriendjes waar ze op terug kunnen vallen.

En per paard wordt vaak toch 0,5ha gerekend.


Misschien van ouders overgenomen? Dat gebeurd vaak.
De meeste bedrijven die ik ken hebben inderdaad toch wel zo'n 30 ha grond.
Best wat maar dit heb je echt nodig!

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:52

Wat je wel meer ziet in opfok en waar veel ook weer negatief tegenover staan is eigenlijk iets wat je zelf al aangeeft. Ze staan niet alleen met leeftijd genoten, maar ook de veulens van 6 maanden bij veulens van 2 jaar. Moeten die veulens van 2 jaar al de taak van een volwassen paard op zich nemen om de veulens op te voeden.

Je geeft ook aan dit misschien met dragende merries te willen combineren. Zelfde uitgangspunt hier. Moeten hoog drachtige merries per paard 10 veulens opvoeden??

Ik denk dat het belangrijk is om eens verschillende bedrijven te bezoeken en informatie uit te wisselen.
Na aanleiding hiervan vast te stellen hoeveel paarden je kunt huisvesten en welke problemen de bestaande bedrijven tegen aan lopen.

Tuck
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 23:21

Oei, zeer vaag geweest dus.

Ik ben inderdaad 24, heb geluk gehad dat mijn ouders mij altijd hebben gesteund in mijn paarden gekte. Hebben een paar hectaren aan huis (weet niet exact hoeveel). Als mijn idee goedgekeurd word en ik mag de grond gebruiken (die nu niet meer gebruikt wordt) en er is te weinig plaats kan er altijd nog grond bij gehuurd worden.

Heb ook alleen nog maar grond, alles zou nog gebouwd/geplaatst moeten worden. Dus hoeveel grond ze zouden hebben in de winter en zomer weet ik dus nog niet precies.
Het is ook niet de bedoeling om een grote opfok te hebben, zou maar een kleine zijn. Ken nu een paar mensen die plaats zoeken/zochten voor hun merrie of veulen en met dat ik plaats heb wou ik dit misschien aanbieden aan hun.

Zou echt kleine groepjes zijn, maar wil hengsten niet uitsluiten. Reden; als mijn merrie bevalt hoop ik dat het een hengst wordt.

Maar of het nu klein of groot is, het moet nog altijd goed gebeuren.
Daarom dat ik eens de mening wou horen van anderen, iedereen heeft een ander inzicht en ik kan altijd iets vergeten zijn dat er nog zou moeten bijkomen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 23:50

Maar het goed gebeuren is in mijn ogen zeer afhankelijk van de hoeveelheid ruimte die je biedt. Daarnaast zou ik ook oppassen met gemengde groepen. Een goede gemengde groep met veel leeftijdsverschil is niet altijd even makkelijk te vormen en zeer karakter afhankelijk.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 07:06

Nog steeds erg vaag allemaal.
En onbetrouwbaar omdat je alles nog moet leren. Je zal fouten maken - verkeerde inschattingen vanwege een gebrek aan ervaring - dat is gewoon een leerproces en menselijk. Het zo onrealistisch zijn als je denkt dat je geen fouten zal maken in het begin . Sommige dingen lijken mooi in je hoofd en op papier, maar vallen tegen irl.
Je hebt nu totaal geen bedrijfsplan.

Hoe zie je het voor je met bebouwing en met aantal paarden/ pony's bij elkaar.
Je staat overal voor open maar dat maakt het zo onduidelijk.
En is dat dan ook nog rendabel voor jezelf met de controle die je hier?
Wat denk je dat de kosten zijn in onderhoud?

Als je er serieus mee verder wil gaan, ga dan eens langs bij meerdere stallen die opfok aanbieden.

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 07:16

Ga ergens informatie winnen, ik heb ook het idee dat je er te makkelijk tegen aan kijkt.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 08:44

Okee, duidelijker nu. In die zin dat het me duidelijk is dat je nog in het stadium zit van 'dromen'. Dromen is altijd leuk natuurlijk, maar je bent nog lang niet bij een uitvoering en bij de OP kwam het op mij over dat jij dat wel van plan was (door bijv. al te vragen naar een prijs).

Als je hier echt verder mee wil benader dan eens een paar opfokbedrijven en vraag of je daar een paar dagen mee mag lopen. Kijk goed om je heen, stel vragen en denk na over hoe het management in elkaar zit en waarom.

Breng in kaart hoeveel grond jullie beschikbaar zouden hebben en hoeveel paarden je daarop zou kunnen houden. Bereken eens de kosten van onderhoud (van de paarden, het land en de stalgebouwen) én van aanleg (omheining, paddocks, stalgebouwen). Bedenk hoe je daar je financiering voor rond moet krijgen en hoe je die kosten eruit gaat krijgen. Hoe hoog moet je stalprijs zijn om winst te maken (en hoeveel winst wil je) en is dat een prijs die realistisch is?

Je hebt geen idee hoeveel hectare jullie zelf hebben en zegt anders wel bij te huren. Maar hoe zit dat praktisch in elkaar dan? Hoe ga jij de zekerheid hebben dat je tegen een voor jou goede prijs kunt huren tégen jouw eigen land aan? Of ga je elders huren en steeds heen en weer, en hoe ga je het dan oplossen qua schuilstal?

Je ziet: een hoop vragen die je eerst zult moeten zien te beantwoorden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 08:48

Opfok, zeker als je ook in de winter 24/7 buiten wil aanbieden, heb je heel erg veel hectares voor nodig.

Verder kunnen western rassen prima samen met andere warmbloedpaarden. Daar zal niet al te veel verschil in zitten. In Nederland zou ik niet te snel voor een ras of type gaan omdat het grootste deel van de gefokte paarden warmbloeden zijn.
Anders is het denk ik voor de meer sobere rassen. Die hebben uiteraard andere voedingseissen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:54

De winter zou ik gaan voor:inloopstallen. Groot stuk verhard en dan drainage paddocks eraan gekoppeld.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 11:13

Mijn oude werk had een opfok en daar kwam nog al aardig wat bij kijken.
Hengsten konden op een gegeven moment niet meer allemaal samen, want dat werd vechten.
In de winter niet op de wei, maar zo lang mogelijk in een grote paddock met grote uitloopstallen met verharding.
Die beestjes zijn niet echt zuinig opzichzelf en elkaar, dus ze hebben geregeld wondjes, kale plekken, dikke benen etc.

Daar moet je ook naar kijken.. kan je ze wel 24/7 naar buiten doen? En hoe ga je t doen als het 3 weken lang regent en ze alles kapot lopen.

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 11:16

Enkele hectares is niet voldoende, denk aan het zelf zorgen voor hooi. Indien je dat in moet kopen dan is een opfok al bijna niet rendabel meer. Wil je echt groepen dan zit je met 10 per groep wel aan de maximale grootte, vind ik. Dan heb je het dus over 20 paarden, dan is 10 hectare wel het minimum.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 11:23

Om welke aantallen gaat het eigenlijk...
Het maakt nogal uit of je zomerdaags 20 of 120 dieren gaat inscharen.

Daarnaast: over gemengde groepen kwa leeftijd: leuk, ieder jaar weer opnieuw veulenziektes in de groep. Daar wil je de 2-jarigen niet meer aan blootstellen. Tenzij je om extra werk verlegen zit. Het is niet voor niets dat professionele opfokbedrijven ze juist wel op leeftijd uit elkaar zetten.

TS: ga op bedrijfsbezoek bij enkele grotere opfokbedrijven. Stel vragen en geef je ogen en oren de kost.
Er is absoluut markt voor fijne opfokbedrijven, op iedere schaal en op ieder niveau. Verwacht echter niet het grote geld ermee te verdienen, dat gaat tegenvallen.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Re: Opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:03

Ohja en denk ook aan mestboekhouding vanaf 12 paarden ;)

carika
Berichten: 1583
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:06

Dees schreef:
Om welke aantallen gaat het eigenlijk...
Het maakt nogal uit of je zomerdaags 20 of 120 dieren gaat inscharen.

Daarnaast: over gemengde groepen kwa leeftijd: leuk, ieder jaar weer opnieuw veulenziektes in de groep. Daar wil je de 2-jarigen niet meer aan blootstellen. Tenzij je om extra werk verlegen zit. Het is niet voor niets dat professionele opfokbedrijven ze juist wel op leeftijd uit elkaar zetten.

TS: ga op bedrijfsbezoek bij enkele grotere opfokbedrijven. Stel vragen en geef je ogen en oren de kost.
Er is absoluut markt voor fijne opfokbedrijven, op iedere schaal en op ieder niveau. Verwacht echter niet het grote geld ermee te verdienen, dat gaat tegenvallen.



+ de veulens hebben juist extra voer nodig en zijn in gemeengde groepen onderaan de rangorde en komen al snel te kort.