Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 12:19

Wanneer is de keus genoeg, een vraag die mij nu al enkele jaren bezig hield. Maar nu, juist nu alles in een lekkere flo gaat komt de vraag sneller dan verwacht weer te boven.

Situatie is als volgt:

Pony van geschatte leeftijd rond de 30 jaar. Meer als 20 jaar ons maatje.
Elke winter is het vechten, ze word mager maar zoveel levenslust. Speciaal voer van subli en alle andere mogelijke voerrage. 1 x in de zoveel tijd komt de dierenarts even een oppepper gebruiken.

Afgelopen winter ging her relatief goed, ze bleef dikker als normaal. Tot januari toen ging ze hard achteruit, vel over been stond te wankelen op de achterbenen. Dierenarts geweest en anabolen omdat de bespiering weg is en advies aan bejaarden werk zetten. Omdat de pony dit niet wilde wat ik kon begrijpen hebben wij gekozen voor haar al op de wei te zetten. We hebben zelf 30 hectare weide dus deze keus was daar. 4 weken later is de pony dus weer helemaal netjes in vorm, ja arm bespierd en je ziet echt een oude pony maar wel weer wat vetjes. Ze knapt altijd zo op van het seizoen, dat je daar echt naar toe leeft!

Tot van de week, trof haar daar liggend in het gras in het mooie weer. Niks raars aan maar ze stond niet op, en ze komt toch altijd wel aangaloperen als we haar roepen. Erheen en inderdaad leek er al op dat ze al een tijdje lag, haar geholpen en ze stond met moeite op, direct viel Mijn oog op haar benen, alle vier dikker als normaal. Nu weet ik dat als ze vaker ligt of stil staat ze stalbenen krijgt. Maar man wat liep ze beroerd!

Op eieren, niet zozeer kreupel maar voorzichtig. Eerste gedachte hoefbevangen, of te kort bekapt smid was geweest. Volgende dag terug, liep on vergelijking met gister 90% beter. We wachten tot nog 1 dag af. Volgende dag even slecht, ontlast liever haar linker voorbeentje, toch wel vermoeden van bevangenheid. Dierenarts gebeld en mijn grote zorg werd toch werkelijkheid, bevangen op 4 benen.

Dierenarts verdenkt op ppid in combinatie met bevangen. Ook gezien haar spieren weg zijn, ontstekingen bij de vulva en ontstoken ogen. Dierenarts advies het is genoeg voor deze pony lijkt het wel.

Maar nu hart en verstand afwegen, verstand zegt dat we laatste jaren al aan modderen zijn, en nu is de tijd zover nog voordat alles erger wordt. Maar mijn hart scheurt uit elkaar als ik er alleen al aan denk.

Voor mijn gevoel heb ik haar nu laten testen op ppid mocht ze dat echt hebben roept alles in mij dat we haar het beste kunnen laten gaan.

Maar mocht ik doorgaan, hoe trek ik haar deze zomer en winter dan door? Zonder gras is ze mager en ze geniet zo van de weide seizoen. Op een paddock staat ze weg te kwijnen, altijd laagste in de rang en heeft geen behoefde meer aan andere paarden of ponys.

Ik lees overal op ppid website dat ze nog best lang door kunnen, maar dierenarts adviseeerde ook om haar niet meer op parcas(?) te zetten omdat het mogelijk niet meer zal aanslaan.

Wat nu? Ik ben vooral opzoek naar ervaringen mensen die ook paarden met bevangenheid en ppid hebben op latere leeftijd.

Hulde als je gelezen hebt ;)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:23

Op die leeftijd niet meer gaan rekken,het is mooi geweest

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:24

Ik denk dat je er vrede moet mee krijgen dat ze 30 mogen worden is . En een goed leven heeft gehad .
Tis heel erg maar jij kunt die keuze wel maken voor haar.

Pijn lijden op die leeftijd of schraal gaan houden voor de bevangenheid en eigenlijk toch voeding missen voor je spekjes . het zou niet mijn keuze zijn.

Ik heb 2 weken terug ook mijn pony moeten laten inslapen door een ongeluk op de wei.
Tis hartverscheurend maar ik maakte wel de juiste keuze.

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:27

Je geeft zelf eigenlijk het antwoord al.
Het is mooi geweest. Dat jij verscheurt wordt door verdriet is geen reden om een dier langer pijn aan te doen.

Sterkte.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 12:30

kitobeer schreef:
Ik denk dat je er vrede moet mee krijgen dat ze 30 mogen worden is . En een goed leven heeft gehad .
Tis heel erg maar jij kunt die keuze wel maken voor haar.

Pijn lijden op die leeftijd of schraal gaan houden voor de bevangenheid en eigenlijk toch voeding missen voor je spekjes . het zou niet mijn keuze zijn.

Ik heb 2 weken terug ook mijn pony moeten laten inslapen door een ongeluk op de wei.
Tis hartverscheurend maar ik maakte wel de juiste keuze.


Klopt, dat is 1 van de redenen dat ze nu nog op de wei loopt. Haar eraf halen is gewoon geen happy pony. Ze heeft van de dierenarts hele sterkte pijnstillers gehad om tot morgen door te komen, morgen is de uitslag er en als ze ppid heeft hebbennwe al gezegd dat het goed is zo.

Maar dan is het een dag later en ga je toch weer zo ontzettend hard twijfelen terwijl ik het ergens echt wel weet.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:35

Je weet het antwoord al wel, maar je hebt de hoop dat er hier misschien heel veel zullen zeggen laten leven. Maar echt houden van is loslaten als het tijd is. Een grotere liefde is er niet.

In mijn ogen is het zelfs egoïstisch om het dier zo te laten lijden. Dit is niet bedoelt als een aanval, maar afscheid nemen is niet leuk en hoort nu eenmaal bij het leven.

Heel veel sterkte met je keuze.

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:36

Eerlijk ? Ook als de uitslag negatief is vraag ik me af in hoeverre dit dier nog een fijn leven heeft..

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:41

Spaansepony schreef:
Maar dan is het een dag later en ga je toch weer zo ontzettend hard twijfelen terwijl ik het ergens echt wel weet.


Je zegt het zelf al: je weet het (juiste) antwoord eigenlijk al...

Hoe vervelend het ook is, als leven lijden wordt is het genoeg geweest. Nu zie je alleen het afscheid, straks komt er ruimte voor alle mooie herinneringen en het feit dat je je paardje leed hebt kunnen besparen.

Sterkte met het nemen van de juiste beslissing, je weet zelf wat de beste keus is hierin.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:42

Wauw, ik snap eigenlijk niet dat je nog zou willen rekken. Ze is 30, het is mooi geweest. Mijn pony is 25 en heeft ook PPID, hij is nu al bijna niet meer dik te krijgen en soms echt niet happy. Ik zit er zelfs al aan te denken om er een einde aan te maken. Voor je pony hoef je het niet te rekken, dat doe je alleen voor jezelf.

Sterkte!

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:00

Onze oude fjord had ook ppid in combi met hoefbevangenheid, dat werd alleen maar erger ondanks de medicijnen en HB doet pijn!

Liefde is ook loslaten en in deze beter te vroeg dan te laat..

lisselotje
Berichten: 711
Geregistreerd: 02-10-06

Re: Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:12

mijn paard is ook 30 geworden, en weet wel, als je de beslissing neemt...hoe moeilijk ook....er valt daarna (na het verdriet) 1000 kilo van je af...je maakt je om oudere dieren altijd zoveel zorgen, er is altijd wat, hoe vind je hem nu weer, hoe komt ze de winter door...... en goed is goed, de beslissing is atijd moeilijk, als je hem nu neemt, of als je hem over een jaar neemt...van uitstel komt in dit geval geen afstel....30 is een prachtige leeftijd...

en ik weet je wilt er niet aan op dit moment, maar je bent er nooit klaar voor...maar je zal een x door de zure appel heen moeten bijten...

kort geleden oude kat van 19 moeten laten inslapen, moment kijk je vreselijk tegen op. maar dezelfde week weet je al, dat het goed is geweest...heel veel sterkte met je beslissing welke dat ook mag zijn...kijk naar je beestje , dat is het enige wat ik je mee kan geven...

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:14

Elisa2 schreef:
Onze oude fjord had ook ppid in combi met hoefbevangenheid, dat werd alleen maar erger ondanks de medicijnen en HB doet pijn!

Liefde is ook loslaten en in deze beter te vroeg dan te laat..

Imo is er bij paarden nooit een te vroeg.
Zij hebben geen weet voor de dag van morgen.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:25

Ze heeft het nu nog naar haar zin omdat ze op de weide wat kan scharrelen en blijft daardoor ook op gewicht, is wat ik lees.
Ookal zou de ppid test terugkomen dat ze het niet heeft, aangezien ze zo bevangen staat zal ze toch van die weide af moeten.. dat gaat maanden duren voor die pijn weg is, ik denk dat dit ook geen doen meer is..
Alles dat ze nu nog heeft wat voor 'levensgenot' zorgt (even heel menselijk bekeken) gaat nu afgenomen worden, omdat het daardoor misschien nog een paar maanden/jaren extra leven kan bezorgen?

Het dier heeft al een super leven gehad, je hebt veel gedaan ervoor..
Iniedergeval sterkte, niet leuk dit soort dingen te moeten beslissen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:34

Een bokker vertelde mij ooit, toen ik in een dergelijke situatie zat: je kan de knoop nooit te vroeg doorhakken, wel te laat....
Sterkte :(:)

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 18:56

Bedankt allemaal voor de lieve berichtjes. Jullie hebben ook allemaal gelijk hoor, absoluut!

En als ik het zelf zo lees van een ander zou ik precies het zelfde antwoord geven als jullie, sterker nog ook aan mijn eigen vriendinnen.

Maar ineens speelt gewoon de andere kant van mezelf op, wat als. . Onzin natuurlijk maar onbewust kruipt dat gevoel wel naar boven.
Morgen is de uitslag er, ze staat ook nog op de wei, wilde haar daar niet vanaf halen omdat ik vind dat ze niet de laatste dagen ook nog de wei moer afnemen.
Uiteraard wel met zwaardere pijnstillers voorgeschreven van de dierenarts.

Mocht iemand goede fotograaf weten regio Rotterdam hoor ik dat graag.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:21

Een paard weet niet dat die een dag korter geleefd heeft, wel dat die een dag langer pijn gehad heeft....je hebt zelf volgens mij je antwoord al gegeven, dit is niet meer paardwaardig.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:26

Spaansepony schreef:
Bedankt allemaal voor de lieve berichtjes. Jullie hebben ook allemaal gelijk hoor, absoluut!

En als ik het zelf zo lees van een ander zou ik precies het zelfde antwoord geven als jullie, sterker nog ook aan mijn eigen vriendinnen.

Maar ineens speelt gewoon de andere kant van mezelf op, wat als. . Onzin natuurlijk maar onbewust kruipt dat gevoel wel naar boven.
Morgen is de uitslag er, ze staat ook nog op de wei, wilde haar daar niet vanaf halen omdat ik vind dat ze niet de laatste dagen ook nog de wei moer afnemen.
Uiteraard wel met zwaardere pijnstillers voorgeschreven van de dierenarts.

Mocht iemand goede fotograaf weten regio Rotterdam hoor ik dat graag.


Sterkte... aangezien je zelf ook het antwoord op je vraag al wel weet, wat het niet makkkelijker maakt....

Op je laatste vraag, Babette van der Wal fotografie, hele mooie foto's.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:49

Wat al gezegd is
1: bij dieren ben je niet te vroeg. Je kan enkel te laat zijn.
2: de pony is al erg oud. Het is straks niet meer paardwaardig om te laten leven.. ondanks welke uitslag het ook is.
3: als een DA al zegt het is genoeg geweest is de situatie wel heeeeel ernstig. Bij ons wilden ze ze nog proberen op te lappen als wij de keuze hadden gemaakt dat het genoeg is geweest.
4: je mag niet egoïstisch zijn. De pony laten leven voor jezelf zou zo gemeen zijn. De pony is alleen happy op gras, maar van het gras wordt ze heeel ziek.

Sterkte. Stiekem weet je het antwoord al.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:50

Niemand zegt dat je het morgen moet doen. Als jij ze nog een week maand of seizoen wilaten de tijd nemen dan kan dat toch.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:52

kitobeer schreef:
Niemand zegt dat je het morgen moet doen. Als jij ze nog een week maand of seizoen wilaten de tijd nemen dan kan dat toch.


Maar ik zou het wel ontzettend egoïstisch vinden voor de pony die ontzettend ziek is waarvan de DA zelfs zegt het is genoeg geweest. Een pony die mega pijn heeft.

Mijn pup van 4 maanden had hele erge rugpijn door een scheve wervel. Herstellen kon niet. Volgende dag in laten slapen, ik had haar het liefst nog een week bij me gehad. Wij zijn mensen en denken erover na. Een dier wil niet met pijn leven en door moeten gaan. Gun het dier z'n rust.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 23:01

Plotselinge vorst deze week is funest geweest vermoed ik zo. Als ze niet sterk genoeg meer is om zelf overeind te komen, is het einde verhaal. Paard moet plat liggen voor remslaap, dat kunnen ze 2-3 maanden uitstellen als nodig, maar daarna gaat het mis (omvallen). Kans is zeker aanwezig dat ze al langer niet meer plat slaapt omdat ze al weet dat opstaan na tijdje liggen moeilijk is.

Kijk even goed naar het weer, want er wordt vanaf donderdag weer veel regen + aardig wind voorspeld (niet fijn voor oudje). Het is heel kort dag, maar morgen al inslapen is wel degelijk iets om te overwegen.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 23:08

tamary schreef:
Plotselinge vorst deze week is funest geweest vermoed ik zo. Als ze niet sterk genoeg meer is om zelf overeind te komen, is het einde verhaal. Paard moet plat liggen voor remslaap, dat kunnen ze 2-3 maanden uitstellen als nodig, maar daarna gaat het mis (omvallen). Kans is zeker aanwezig dat ze al langer niet meer plat slaapt omdat ze al weet dat opstaan na tijdje liggen moeilijk is.

Kijk even goed naar het weer, want er wordt vanaf donderdag weer veel regen + aardig wind voorspeld (niet fijn voor oudje). Het is heel kort dag, maar morgen al inslapen is wel degelijk iets om te overwegen.


Ze staat met deken op en hele grote schuilstal van 20 bij 10 meter. Waar alleen zij op dit moment staat met wat weide. Dus ze kan naar binnen om te liggen en rusten. We hebben besloten om haar te laten gaan na het weekend. Ik was er vanavond weer om medicatie te geven en zelfs daardoor voel ik de pijn van der. Het is duidelijk genoeg. Ik wil nog graag een afscheids shoot, en wil niet het kadaver langs de weg een heel weekend laten liggen. Dus maandag staat de afspraak.

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 23:22

Ik vind je heel erg moedig en je besluit verdiend absoluut heel veel respect !
Het is de rotste beslissing ooit , maar liefde is ook loslaten ..

Ik wens je alle kracht en sterkte toe, geniet nog even van je paardje

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 05:46

Veel sterkte! :(:)

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 06:40

December precies hetzelfde meegemaakt dinsdag da laten komen flinke pijnstillers donderdag avond extra gegeven ( boven wat toegestaan is om te geven) vrijdag net zoveel pijn ook die ochtend extra gegeven vrijdag middag in laten (zelfsmet teveel pijnstillers had ze pijn ) even oud als die van jullie ook al 20 jaar van mijn en ineens flink bevangen en vam de pijnnog alleen willen ljgfebr.


Heb er tot o de dag van vandaag geen spijt va gehad. Vedrier zeker wel maar pony was op en had veel pijn. En die dag deed ze ook bijzonders dingen waarbij ik dacht het is prima zo.