wel of niet vertellen aan mentor

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mbl_x
Berichten: 244
Geregistreerd: 16-10-12

wel of niet vertellen aan mentor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 20:11

hoi allemaal,

ik zit in de 3de klas van de middelbare school. Nou is er vroeger iets gebeurd, waar ik veder liever niks over vertel. Na die dag van de gebeurtenis zeg maar heb ik er nooit mee over gepraat. De laatste tijd zit ik er heel erg mee dat dat vroeger is gebeurd. Ik ben nu erg stil in de lessen en weet niet zo goed hoe ik er over moet praten of er mee om moet gaan. Dat is dan ook de reden waarom ik er nooit over gepraat heb. Vandaag in de les vroeg mijn mentor aan me wat er was omdat ik erg stil was. Ik zei dat ik het niet wil vertellen. Aan de ene kant denk ik dat ik het niet moet vertellen omdat een mentor is voor school niet voor je privé leven en dingen buiten school om. Aan de andere kant denk ik dat het voor mij een opluchting zou zijn en daarbij zou het ook invloed kunnen hebben op mijn school prestaties. Waar ik nu dus over twijfel is of ik het zal vertellen of niet of dat ik het deels vertel en alleen de grote lijnen van het verhaal.

Wat zouden jullie doen?
Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:13

Dat ligt er natuurlijk helemaal aan wat die gebeurtenis dan is. Weten je ouders er wel van? Als het je echt dwars zit is het wel handig om met je ouders op gesprek te gaan met je mentor toch?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-05-17 20:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:13

Een mentor is ook voor niet school gerelateerde zaken hoor.
Als je er zo mee zit, dan zou ik het zeker aan een volwassene vertellen.
Als je het niet aan je mentor wil vertellen, is er dan een andere leraar of zo, die je vertrouwt?

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:14

Ik zou persoonlijk eerst beginnen aan je ouders
Mijn ervaring is dat mentoren ook met andere leerkrachten praten en dan alsnog de hele school jou verhaal kent desondanks je 'er liever niet over praat'

mbl_x
Berichten: 244
Geregistreerd: 16-10-12

Re: wel of niet vertellen aan mentor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 20:15

De dag van de gebeurtenis zelf heb ik het aan me ouders verteld. Daarna heb ik er nooit meer over gepraat....

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:16

Heb je geen vertrouwenspersoon op school waar je mee kunt praten? Die is er voor :j Die vertelt ook niks door overigens, en dan kun je het rustig vertellen op jouw tempo, zonder of met ouders, wat jij wil.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:17

Sokje_6 schreef:
Heb je geen vertrouwenspersoon op school waar je mee kunt praten? Die is er voor :j Die vertelt ook niks door overigens, en dan kun je het rustig vertellen op jouw tempo, zonder of met ouders, wat jij wil.

pin je daar niet teveel op vast . Ik hoor meer slechte verhalen er over dan goede

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:17

mbl_x schreef:
De dag van de gebeurtenis zelf heb ik het aan me ouders verteld. Daarna heb ik er nooit meer over gepraat....


Misschien moet je er dan nog eens over praten met je ouders. Als je echt ergens mee zit moet je even met iemand praten er over (vind ik dan). Dat kunnen dus ook je ouders zijn, als je liever niet wil dat je school er van weet.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:18

Misschien tegen je ouders zeggen dat je er nog steeds mee zit? :) Er met iemand over praten kan al heel veel opluchting geven. En verder, je mentor is er ook voor dingen die niet aan school gerelateerd zijn, maar die wel je prestaties kunnen beïnvloeden! Verder is er over het algemeen ook een vertrouwenspersoon, diegene mag het er met niemand anders over hebben zonder jouw toestemming; kun je in elk geval je ei kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:19

Kabayo schreef:
Sokje_6 schreef:
Heb je geen vertrouwenspersoon op school waar je mee kunt praten? Die is er voor :j Die vertelt ook niks door overigens, en dan kun je het rustig vertellen op jouw tempo, zonder of met ouders, wat jij wil.

pin je daar niet teveel op vast . Ik hoor meer slechte verhalen er over dan goede


Maar niet elke mentor is zo hè. Ik heb veel verschillende mentoren gehad en die vertelden echt niks door.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:19

Mijn ervaring is dat juist met een buitenstaander van je privé leven er over praten juist enorm op kan luchten, ook ik had een docent waar ik erg fijn mee kon praten en die mij erg heeft geholpen! Wel zou ik aangeven dat je het in vertrouwen vertelt en hij alleen in overleg en met toestemming van jou evt hulp in mag schakelen.

Succes en sterkte TS! Virtuele knuffel van mij! :(:)

mbl_x
Berichten: 244
Geregistreerd: 16-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 20:24

Sokje_6 schreef:
Heb je geen vertrouwenspersoon op school waar je mee kunt praten? Die is er voor :j Die vertelt ook niks door overigens, en dan kun je het rustig vertellen op jouw tempo, zonder of met ouders, wat jij wil.


nee, heb ik niet. Mij is altijd verteld dat je je mentor als vertrouwenspersoon moet zien. Maar ik ben erg bang dat als ik het haar vertel dat ze raar over me denkt of dat ik er spijt van krijg. Als het gaat om dit soort dingen vind ik het moeilijk er over te praten.

mbl_x
Berichten: 244
Geregistreerd: 16-10-12

Re: wel of niet vertellen aan mentor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 20:25

heel erg bedankt in ieder geval weet nu al wat meer van wat ik zal gaan doen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:26

Een vertrouwenspersoon zwijgt in principe, maar als het dingen zijn waar bv de politie bij betrokken zou moeten zijn of het is echt van belang dat de ouders het weten kan daar ingegrepen worden. Dit zijn dan wel echt extreme gevallen, als je je hart wilt luchten over iets wat gebeurt is in het verleden maar bijvoorbeeld geen directe extreme risico's voor jou of je omgeving vormt zal je mentor of vertrouwenspersoon echt niet zomaar rond gaan bellen.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:27

mbl_x schreef:
Sokje_6 schreef:
Heb je geen vertrouwenspersoon op school waar je mee kunt praten? Die is er voor :j Die vertelt ook niks door overigens, en dan kun je het rustig vertellen op jouw tempo, zonder of met ouders, wat jij wil.


nee, heb ik niet. Mij is altijd verteld dat je je mentor als vertrouwenspersoon moet zien. Maar ik ben erg bang dat als ik het haar vertel dat ze raar over me denkt of dat ik er spijt van krijg. Als het gaat om dit soort dingen vind ik het moeilijk er over te praten.



Geef dat vooral aan als je het wel gaat vertellen, hij/zij zal je hierin geruststellen, de meeste vertrouwenspersonen zouden nergens raar van op mogen kijken dus ook jouw verhaal zal ze normaal mee omgaan.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:28

Vervelend dat je zo met die gebeurtenis van toen zit TS. Klinkt alsof je het niet helemaal goed (of miss wel helemaal niet) hebt verwerkt.

Een mentor op school is er ook voor dingen die spelen in je privesituatie als dat invloed kan/gaat hebben op je prestaties. Soms kunnen er dan bepaalde regelingen getroffen worden om het haalbaar/makkelijker voor je te maken. Vaak is er ook wel een specifieke vertrouwenspersoon voor dit soort dingen. Daarbij kan het goed zijn om het er ook met je ouders weer over te hebben, mits je je daar prettig/goed bij voelt.
En idd gewoon aangeven als je niet wil dat ze er met anderen over praten, maar denk niet dat ze je raar gaan vinden hoor.
Tenslotte is iedereen uniek en gaat op een eigen manier met dingen om, en soms is het fijn daar wat steun bij te hebben.

Andere tip wat kan helpen is je gedachten/gevoelens opschrijven in een dagboekje. Soms is het dan erna makkelijker om erover te praten omdat je alles al eens op papier verwoord hebt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: wel of niet vertellen aan mentor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:38

Je kan ook overwegen je hart op bokt (onder een goedgekeurd schaduw account) te luchten. Dan kan he toch anoniem je ei kwijt.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: wel of niet vertellen aan mentor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:44

Als het je toch nog zo dwars zit en je niet naar je mentor wil of er uitgebreid met je ouders over wil praten, zou je misschien naar een psycholoog kunnen gaan. Zij mogen vanuit beroepsgeheim niks zeggen tegen anderen, staan er neutraal in en zijn al zoveel verschillende verhalen tegen gekomen dat ze ook niet raar over je zullen denken. En buiten de gesprekken om kom je diegene ook niet tegen.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:02

Het is duidelijk dat het je erg dwars zit, ik denk dat hulpverlening geen kwaad kan.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:03

Marrie_L schreef:
Als het je toch nog zo dwars zit en je niet naar je mentor wil of er uitgebreid met je ouders over wil praten, zou je misschien naar een psycholoog kunnen gaan. Zij mogen vanuit beroepsgeheim niks zeggen tegen anderen, staan er neutraal in en zijn al zoveel verschillende verhalen tegen gekomen dat ze ook niet raar over je zullen denken. En buiten de gesprekken om kom je diegene ook niet tegen.

Persoonlijk denk ik dat direct naar een psycholoog wel heel drastisch is... Persoonlijk lijkt me dat ouders/mentor/vertrouwenspersoon toch wel de eerste stap is.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: wel of niet vertellen aan mentor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:06

En met psycholoog ook lastig qua vergoeding/verzekering wat gewoon nog via haar ouders loopt, dus ook dan zal je toch ook met ouders in gesprek moeten. Als ouders/mentor/vertrouwenspersoon denken dat meer hulp nodig is zullen ze dat gerust aangeven en daarin ondersteunen.

Iig sterkte TS met wat je ook beslist, jij moet je er goed bij voelen, dat is wat telt!

Debby614
Berichten: 291
Geregistreerd: 19-10-14

Re: wel of niet vertellen aan mentor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:11

Kijk eens op www.sensoor.nl, mischien doet dat je goed! Heeft mij heel erg geholpen, chat mail of telefoon, gratis en anoniem, waar jij voorkeur voor hebt! Sterkte

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:12

mbl_x schreef:
Sokje_6 schreef:
Heb je geen vertrouwenspersoon op school waar je mee kunt praten? Die is er voor :j Die vertelt ook niks door overigens, en dan kun je het rustig vertellen op jouw tempo, zonder of met ouders, wat jij wil.


nee, heb ik niet. Mij is altijd verteld dat je je mentor als vertrouwenspersoon moet zien. Maar ik ben erg bang dat als ik het haar vertel dat ze raar over me denkt of dat ik er spijt van krijg. Als het gaat om dit soort dingen vind ik het moeilijk er over te praten.

Als ik dit zo lees, ben je nu niet klaar om er (met deze persoon) over te praten. Dat gaan forceren zal enkel meer spanning opleveren. Advies om het van je af te schrijven in dagboek of via schaduwaccount hier is al gegeven en zeker een optie. Met je ouders er over hebben, of in elk geval duidelijk aangeven dat je er nog last van hebt en dat invloed heeft op je schoolprestaties. Vraagt je mentor er naar, kan je die altijd zeggen dat er inderdaad wat speelt, dat je ouders het weten, maar dat je er niet klaar voor bent om er met hem/haar over te spreken. Optie om je ouders hierover de mentor te laten inlichten is er natuurlijk ook nog. Al dan niet met jouw er bij en thuis of op school.

Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:16

Ha TS, wat een vervelende situatie :(:) Het is niet fijn om je zo te voelen. Als ik jou was, zou ik toch overwegen om het wel aan iemand te vertellen. Dat kan zeker je mentor zijn, maar natuurlijk ook een andere leerkracht, bij wie je je misschien nog fijner voelt. Toen ik op school zat heeft een docent mij echt heel erg geholpen en ik ben haar daar onwijs dankbaar voor. Zoals enkele andere bokkers al gezegd hebben, kan een schaduwaccount ook een hele fijne optie zijn hiervoor: dan doe je wel je verhaal, maar niemand kan dat direct aan jou linken.
Je mag ook altijd pb'en. :)

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 23:18

Wat een nare situatie. Je hebt er duidelijk wel last van maar je moet doen waar jij je goed bij voelt. Een leraar zal je nooit een negatief gevoel geven als jij je verhaal daar doet. Zo wel, dan is deze er ook niet voor geschikt maar ga daar maar niet vanuit. :)

spookyjim schreef:
Kabayo schreef:
pin je daar niet teveel op vast . Ik hoor meer slechte verhalen er over dan goede


Maar niet elke mentor is zo hè. Ik heb veel verschillende mentoren gehad en die vertelden echt niks door.

In sommige situaties zijn ze zelfs verplicht om je ouders in te lichten. Ligt aan de ernst van de situatie en of je op dat moment een gevaar voor jezelf en/of je omgeving bent.