Koliek, mogelijke oorzaak weidebeheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Koliek, mogelijke oorzaak weidebeheer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 12:07

Hallo allemaal,

Wij hebben een merrie die afgelopen weekend een ernstige koliek aanval heeft gehad (was kantje boord, zij staat nu op de kliniek). Zij stond op een weide die recent was doorgezaaid (aantal weken geleden) en bemest met rundermest (aantal dagen geleden). Ze stond er -nadat het doorzaaien en bemesten was gebeurd- inmiddels al een week op (alleen overdag en opgebouwd in uren).
De merrie heeft een veulen aan de voet.

Wij vragen ons nu natuurlijk af wat de oorzaak kan zijn van deze plotselinge en zeer heftige koliek aanval.
Kan dit met het doorzaaien of bemesten te maken hebben? Ze heeft nooit eerder koliek gehad.
Zaterdag was het ineens een warme dag. Ik las op internet dat een plotselinge weersverandering invloed kan hebben op het gras en paarden kunnen hiervoor gevoelig zijn. Maar hoe ga je daar dan mee om met het Nederlandse weer, dat nogal wisselvallig is?

Uiteraard bespreken wij met de artsen op de kliniek een vervolgplan/voedingsplan.
Maar ik hoop dat ik hier bokkers tref met ervaring met weidebeheer en bokkers met ervaring met koliek en dat ik van jullie ervaringen kan leren.

Bedankt alvast,

paddraigh
Berichten: 3693
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Koliek, mogelijke oorzaak weidebeheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:10

Stonden er geen esdoorn zaailingen op?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Koliek, mogelijke oorzaak weidebeheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:14

Na bemesten zou ik de weide een paar weken met rust laten. De combinatie van recent doorgezaaid en een paar dagen geleden bemest lijkt me idd iets teveel van het goede.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:17

los van het feit dat doorzaaien en direct er weer dieren op absoluut geen zin heeft en zelfs zonde is van het werk. Doorzaaien kun je het beste in het najaar, omdat de weide dan rust nodig heeft.

Ik denk dat de combinatie warm weer, de regen van afgelopen week en het bemesten een 'explosieve' groeispurt van het gras heeft veroorzaakt. Ik kan mij voorstellen dat jouw merrie daar nogal op gereageerd heeft. Het is nu met de koudere nachten en warmere dagen even opletten geblazen met de weides.

Gaat het inmiddels beter? Hoe is het met het veulentje?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Koliek, mogelijke oorzaak weidebeheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:23

Groeiexplosie van gras in het voorjaar geeft bij wel meer paarden koliekverschijnselen en daar kwam nog eens te recente bemesting boven op. Kan best dat dit nu ook mede door de andere hormoonspiegel van dracht/veulen zogen zo ernstig is.
Na bemesten wacht je meestal 3+ weken, je wil de mest niet meer zien en er moet genoeg gras staan om weideseizoen aan te kunnen ipv binnen 1 maand al het gras kwijt te zijn.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 12:42

Volgens de da die als eerste ter plekke kwam ging het niet om te rijk of teveel gras want dat zou andere symptomen geven. Maar ik snap jullie redenatie over het weidebeheer dat niet handig is aangepakt.

NebaC het klopt dat dat geen zin heeft maar dat is nu even niet van belang. De weide wordt in het najaar volledig opnieuw gedaan (losmaken, frezen, opnieuw inzaaien)
Het door zaaien was een foutje en weggegooid geld.

Met het veulen is alles goed :)

Missanita geen Esdoorn zaaiingen nee.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 08-05-17 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 12:44

Sclimpre schreef:
Na bemesten zou ik de weide een paar weken met rust laten. De combinatie van recent doorgezaaid en een paar dagen geleden bemest lijkt me idd iets teveel van het goede.


In welk opzicht precies?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:58

Jong gras is zacht en voedzaam. Bemesten geeft veel voedingsstoffen zodat het gras extra hard groeit. Dan heb je een explosie van heel zacht, voedingsrijk en lekker gras. Ook het oude gras heeft een boost gekregen van het bemesten.
Uiteraard kan de koliek nog een andere oorzaak hebben, maar dit lijkt me al risico genoeg.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Koliek, mogelijke oorzaak weidebeheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:59

Ik denk eerder dat de koliek met het veulenen te maken heeft gehad, dat hoor je nl veel vaker!

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Koliek, mogelijke oorzaak weidebeheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:27

Ik begreep ook dat wisselvallig weer meer koliekgevallen lijkt te geven, althans, dat beweerder mijn da toen mijn paard rond deze tijd een gaskoliek had. Ze zag toch een stuk meer koliekgevallen wanneer het weer zo onrustig was.

Wat voor koliek was het?

prinero
Berichten: 621
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:30

Elisa2 schreef:
Ik denk eerder dat de koliek met het veulenen te maken heeft gehad, dat hoor je nl veel vaker!


Dit heb ik inderdaad ook wel eens vaker gehoord. Maar waar het precies aan ligt dan?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Koliek, mogelijke oorzaak weidebeheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:36

De darmen hebben de laatste maanden van de dracht aardig in de knel gezeten en komen opeens relatief los te liggen na de bevalling. Voordat dat allemaal weer op z'n normale plek ligt duurt dat wel even. Combineer dat met opeens een overmaat aan net iets te rijk gras, en je kunt net die koliek krijgen die anders niet opgetreden zou zijn.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:37

Om wat zinnigs te kunnen zeggen moet je eerst weten wat voor koliek het was. Een verstoppingskoliek heeft een andere oorsprong dan een gaskoliek.

Vanwege het hoge fructaangehalte, suiker, komt gaskoliek met dit soort weer vaker voor. Er komt teveel suiker in de dikke darm en dat wordt daar o.a omgezet in gas.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 14:38

Sclimpre schreef:
Jong gras is zacht en voedzaam. Bemesten geeft veel voedingsstoffen zodat het gras extra hard groeit. Dan heb je een explosie van heel zacht, voedingsrijk en lekker gras. Ook het oude gras heeft een boost gekregen van het bemesten.
Uiteraard kan de koliek nog een andere oorzaak hebben, maar dit lijkt me al risico genoeg.


Maar ook voor een zogende merrie?
En op de kliniek bleek dat ze geen overvulde maag had. Of heeft dat er dan niet mee te maken?

Het was geen gaskoliek. En ook geen verstopping. De veearts die er het eerst bij was dacht een verlegging van de darm en daarom met spoed naar de kliniek. Hij dacht ook opereren maar dat blijkt uiteindelijk gelukkig niet nodig. In de kliniek kunnen ze geen oorzaak noemen. De veearts wilde haat los in de paddock alwaar ze ging rollen en op haar rug liggen. Het kan zijn dat we de mazzel hebben gehad dat alles daardoor weer goed is komen te liggen. Maar het blijft waarschijnlijk een raadsel.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 08-05-17 14:44, in het totaal 2 keer bewerkt

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Koliek, mogelijke oorzaak weidebeheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:41

Rundermest maakt normaal niet uit voor paarden geeft gedurende 6 weken langzaam voedingsstoffen af. Is met kunstmest wel anders die geeft direct een flinke boost. Maar doorzaaien en dan direct paarden er op is eigenlijk werk voor niks. Heb zelf een gevoelige merrie voor gras die krijgt een spuit colosan voordat ze op een nieuw perseel mag.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 10:15

Thanks voor de tip.
We gaan nu onder begeleiding van de kliniek alles heel langzaam opbouwen. Voorlopig is dat geen weide helaas.

Maat voor onze andere paarden en de toekomst is het goed hiervan te leren.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Koliek, mogelijke oorzaak weidebeheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:32

Er werd gedacht aan verlegging van de darm. Meestal komt dit toch wel door gasvorming? Dan kan de darm gaan zweven.

Hoe oud is je veulen nou? Is de merrie opnieuw gedekt?

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 11:11

Dat was de indruk van de veearts ja maar op de kliniek konden ze daar niets over zeggen. De veearts baseerde dit onder andere op de extreme pijn die de merrie had en het feit dat dit door de pijnstilling heen ging.
Het zou idd kunnen dat er eerst gasvorming was en als gevolg daarvan de verlegging van de darm (als het dit was) maar het kan idd ook met het veulen te maken hebben. De merrie was erg dik tijdens de dracht en bleef ook nog behoorlijk dik na de geboorte.

Het veulen is van 29-04-2017

De merrie is nog niet opnieuw gedekt. Dit is wel de bedoeling maar kan uiteraard alleen als ze voldoende hersteld is.

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:31

De doorgezaaide grasjes staan ook nog veel te kort om stevig geworteld te zijn, als ze al redelijk zijn opgekomen. Was de wei erg kaal voor het doorzaaien en kwam het gras al een beetje op? Zou het in dat geval niet kunnen dat het paard veel opkomend jong gras heeft gegeten, maar dit met wortel en al er uit trekt waardoor het veel zand binnen heeft gekregen?

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 12:01

Nee het is geen zandkoliek en het gras is inmiddels behoorlijk lang. Dus groeispurt van het gras zou je het wel kunnen noemen ;)

In het najaar wordt de weide geëgaliseerd en ingezaaid met paardengras.

Het is een hoog in t bloed staande merrie die zich geen slag in de rondte eet en die erg beschermend is naar haar veulen en wat dat betreft ook niet aan fulltime eten toekomt.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Koliek, mogelijke oorzaak weidebeheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:09

Je haast denken dat als het aan het gras het gelegen het gaskoliek had moeten zijn....beetje overbodige vraag,paard is wel ontwormd?

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 12:30

Ja zeker is ze ontwormd. En ja dat zei de veearts ook, dat het dan gaskoliek was geweest.
Mijn vriend heeft beroepsmatig zeker 200 geboortes begeleid; in dat opzicht kan ik me niet voorstellen dat er iets fout gegaan is.

We hebben ons wel verdiept in weide beheer maar daar weinig praktijk ervaring mee.
In elk geval gaan we die weide helemaal opnieuw doen. Dan hebben we er ook meer zicht op en komt er paarden gras te staan.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Koliek, mogelijke oorzaak weidebeheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:22

Stomme vraag, staat er een walnotenboom in of nabij je weide?

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 15:31

Geen stomme vraag :D maar nee, geen walnoten bomen. Alleen populieren op afstand waar ze niet bij kan (maar soms wel blaadjes en takken op de wei - al is die tijd nu eigenlijk voorbij)

Druktemaker
Berichten: 32
Geregistreerd: 12-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:51

Kan allemaal een mogelijkheid zijn