Keuze hengst voor Cardento x Silvio I merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Keuze hengst voor Cardento x Silvio I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 15:20

Thuis zouden we graag met het paard van mijn zus fokken. Dekgeld wordt niet zo fel naar gezien al zouden we wel graag een garantie erop hebben.
Woordje uitleg over de merrie:
Het is een Cardento x Silvio I merrie (full pedigree zie hieronder)
https://www.hippomundo.com/pedigree/performance/335429
Ze is zelf 1m75 en daar mag gerust een stukje kleiner.Zo een paard van ong. 1m70 is meer dan groot genoeg. Ze is zeer lang en wat bol in de lenden en wat iele hals dus hengst mag wat compactere paarden geven.
Van hoofd heeft ze een echt cardento hoofd dus wat smal en lang mist wat elegantie.
Ze staat wel heel correct op de benen en heeft goeie voeten.
In het rijden heeft madam meer dan karakter genoeg en is eerder een liever lui dan moe paard maar kan wel geen les zonder eens te bokken of te steigeren als het haar eventjes niet aanstaat.
Ze is wel koel in het hoofd en is nergens bang van. Ze maakt ook graag gebruik van haar kracht in het rijden en loopt graag eens door je hand.
Springen heeft ze meer dan genoeg vertrouwen in haar zelf en vermogen zat (parcours 1m40 op training is geen moeite voor haar) maar ze geeft op parcours geen cadeaus. Het moet correct zijn of je moet haar echt verzamelt hebben of de balken gaan tegen de vlakte.
Ze heeft 3 zeer ruime gangen alleen is ze zo moeilijk bij elkaar te houden door haar lengte.
Afbeelding
Afbeelding

Dus een hengst met een meer meewerkend karakter die ook zowat iets wat kleinere en compacte paarden geeft. Die ook voorzichtig is op de sprong.


Hengsten die we al in gedachten hadden:
Diamant de Semilly
Etoulon VDL
Stakkato

Holstman
Berichten: 143
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 07:49

Persoonlijk zou ik Stakkato niet combineren met een Cardento merrie.
Springen kunnen ze maar ik vind de hengst in het algemeen wat klassiek fokken.
Je gaf aan dat je het hoofd van jouw merrie wat ras, uitdrukking mist.
Dit ga je met Stakkato niet verbeteren lijkt me.

In jouw lijstje zou Contendro zeker niet misstaan!
Paarden met rassige hoofden en over het algemeen niet al te lang in het lichaam.
Bovendien ga je de goede beweging zeker behouden.
Zoals je kan zien in het filmpje beschikt de hengst zelf over zeer goede beweging.

https://www.youtube.com/watch?v=ZtNzddTIKbE

De combinatie Contendro*Cardento leverde al tal van gekeurde hengsten en veilingveulens.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Keuze hengst voor Cardento x Silvio I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:02

Arezzo VDL?
Emir R zou ook fijn kunnen passen alleen geeft hij langgelijnde paarden mee.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Keuze hengst voor Cardento x Silvio I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:17

Met Emir denk ik niet dat je kleiner en compacter gaat fokken zoals Change al aangeeft. Arezzo zou wel een mooie match kunnen zijn. Van je eigen lijstje is Etoulon de meest voor de hand liggende. Diamant geeft ze klassiek en vaak groot, daar ga je zeker het hoofd niet mee verfraaien. Wel een compacter lijf ms.

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Re: Keuze hengst voor Cardento x Silvio I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 14:32

Diamant is eigenlijk zowat de keuze van mijn vader omdat Diamant x capitol wel een bewezen goeie match is maar iedereen raad het eigenlijk wel af omdat je inderdaad heel klassiek gaat fokken waarschijnlijk.
Met Arezzo zijn we vooral heel bang voor karakter want de merrie is allesbehalve de gemakkelijkste. Haar halfzus is een chinchin en is alleen maar te gebruiken als fokmerrie want er is gewoon niet mee te rijden.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Keuze hengst voor Cardento x Silvio I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:35

En Adorado?
Acorado x Glucksgriff x Arkansas

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Re: Keuze hengst voor Cardento x Silvio I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 16:47

Jah dat was ook eentje die wel op het lijstje kon passen en een combinatie die ik ook nog zou maken.
Al is mijn zus niet zo helemaal fan van dit idee. Vooral omdat er niet zoveel bewezen nakomelingen zijn.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:49

Ik dacht eigenlijk dat Adorado vergrotend fokt? Had 'm ook eens op m'n lijstje om die reden. Holstman's tip voor Contendro is een goede, of een directe zoon ervan?

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Re: Keuze hengst voor Cardento x Silvio I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 19:36

Wat denken jullie van eldorado van de zeshoek of I'm moerhoeves star?

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Keuze hengst voor Cardento x Silvio I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 19:44

I'm Special de Muze?

Hij moet een merrie hebben met voldoende lengte, is zeer werkwillig en voorzichtig op de sprong.
Wat hij met de maat doet weet ik niet..

liespr

Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:07

Nog een jonge hengst maar is Chapeau TN niet iets? Goed bewegen, super voorzichtig en zelf voor een springpaard iets beknopt.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:27

Soezee schreef:
Wat denken jullie van eldorado van de zeshoek of I'm moerhoeves star?

Eldorado geeft juist maat en lengte ook over het algemeen. I'm Moerhoeves star weet ik niks van.

martichr
Berichten: 1169
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:47

Soezee schreef:
Wat denken jullie van eldorado van de zeshoek of I'm moerhoeves star?


Met Eldorado krijg je denk ik een kast van een paard op zo'n merrie. Ik zou eerder aan een type hengst als Homerun denken, wat beknopter maar wel bloed, goed springen en uit een goede lijn..

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:25


Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Re: Keuze hengst voor Cardento x Silvio I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 13:15

Vittorio spreek mij wel aan. Met die Chapeau zit je wel onmiddellijk terug op die capitol I lijn dus wel dichte infok. Meer bloed hoeft ze niet perse te hebben ze heeft al zowiezo een volbloed percentage van 58%.
Om eens terug te gaan op contendro. Ik heb contendro zoon gekozen om mee te fokken met mijn merrie (maar die is in type echt tegenovergesteld in alles). Fokt die niet iets groter? Ik zelf ben heel harde fan van Contendro heeft heel leuke meewerkende allroud paarden. Is misschien wel iets om in gedachten te houden.

Die homerun had ik nog niet van gehoord. Maar heeft een mooi pedigree erachter steken. Maar eigenlijk zouden we iets liever een al meer bewezen hengst kiezen dan zo'n jonkie.
Met tangelo van de zuuthoeve ben ik wel fan van maar denk niet dat hij op die merrie past. Eerder op het omgekeerde van deze merrie.

Weet iemand hoe I'm special de muze is van karakter?
Want idd zit een mooi bloedlijntje achter en is ook vrij populair nu.

De fokker van onze merrie had ook nog Dieu merci van T&L aangeraden iemand ervaring met die hengst?

Dus
Vittorio
Contendro
Etoulon

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Keuze hengst voor Cardento x Silvio I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:28

Dieu Merci is ook een Toulon net als Etoulon. Heb er geen ervaring mee. Dan zou je kunnen kijken welke moederlijn beter past of welk dekgeld :)
Vittoria ken ik paarden van die kwa type op jouw merrie lijken en dan met een chiquer hoofd. Vittorio geeft oha best veel bloed mee. I'm special de muze is volgens mij wel braaf, heb hem naast op de Shows een aantal keren op concours gezien. Fijn meerwerkend paard. Is z'n pa ook vind ik.

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:02

Soezee schreef:
Vittorio spreek mij wel aan. Met die Chapeau zit je wel onmiddellijk terug op die capitol I lijn dus wel dichte infok. Meer bloed hoeft ze niet perse te hebben ze heeft al zowiezo een volbloed percentage van 58%.
Om eens terug te gaan op contendro. Ik heb contendro zoon gekozen om mee te fokken met mijn merrie (maar die is in type echt tegenovergesteld in alles). Fokt die niet iets groter? Ik zelf ben heel harde fan van Contendro heeft heel leuke meewerkende allroud paarden. Is misschien wel iets om in gedachten te houden.

Die homerun had ik nog niet van gehoord. Maar heeft een mooi pedigree erachter steken. Maar eigenlijk zouden we iets liever een al meer bewezen hengst kiezen dan zo'n jonkie.
Met tangelo van de zuuthoeve ben ik wel fan van maar denk niet dat hij op die merrie past. Eerder op het omgekeerde van deze merrie.

Weet iemand hoe I'm special de muze is van karakter?
Want idd zit een mooi bloedlijntje achter en is ook vrij populair nu.

De fokker van onze merrie had ook nog Dieu merci van T&L aangeraden iemand ervaring met die hengst?

Dus
Vittorio
Contendro
Etoulon


Om zo'n merrie te veredelen heb je wel nog wat bloed nodig, en met de Holsteinse C lijn hou je wel het vermogen erin. Ik denk dat je met Vittorio beide kunt krijgen, bloed en vermogen, gezien de lijnenteeld op Capitol......Je zou ook zomaar is een leuke eventer kunnen fokken met deze combi.

Al zou ik met Quint op deze merrie ook de gok wel durven wagen, hele mooie chique veulens van gezien.
https://www.watermolen.net/paard/quint/


Ben echt benieuwd waar je straks op uitkomt. Succes met je zoektocht naar een passende hengst.

Holstman
Berichten: 143
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:19

Nog totaal niet gekend noch bewezen maar wat denk je van Cornet's fire?
Een jonge vers gekeurde Comme il faut uit een captain fire( en da's dan weer de Contendro input).
Hij lijkt zeer voorzichtig op de sprong, is zeker niet extreem groot en langgelijnd doch luxe met een sjieke hoofd.


http://www.zangersheide.com/nl/hengsten ... PTAIN-FIRE

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 10:57

Voor Cornet's fire heb ik schrik voor karakter ook met 2x cornet obelensky en dus clinton bloed. Heb liever een hengst waarvan ik al een beetje weet wat hij doorgeeft.

Iemand ervaring met Inshallah de muze van karakter?

Holstman
Berichten: 143
Geregistreerd: 18-01-13

Re: Keuze hengst voor Cardento x Silvio I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 14:06

Ik kan je volgen wat betreft de dubbele aanwezigheid van "pittige" Clinton.
Inshallah de muze en zijn karakter daar heb ik geen ervaring mee.
Maar ik vind hem om eerlijk te zijn helemaal niet beantwoorden aan het type hengst dat je zoekt.
Zijnde compacter, edeler hoofd kortom wat kleiner en sjieke.
Nabab en For pleasure vind ik eerder zeer klassieke paarden doorgaans lange paarden geven met een wat grover hoofd.
Niet dat ik jouw idee onderuit wil halen gewoon mijn mening over Inshallah en diens voorkomen/pedigree.

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Re: Keuze hengst voor Cardento x Silvio I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 18:42

Nee dat Is waar holstman. Maar karakter is eigenlijk voor ons belangrijker dan voorkomen. Al willen we inderdaad liever geen mastodont kweken.
We blijven twijfelen en mijn vader blijft diamant de voorkeur geven. Maar heb inderdaad schrik van echt een blok van een paard te krijgen

merelhof
Berichten: 566
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:05

Wat dacht je van Diarado? Is diamant bloed en fokt chique en scherp. Past perfekt bij een merrie met vermogen en maat.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:00

merelhof schreef:
Wat dacht je van Diarado? Is diamant bloed en fokt chique en scherp. Past perfekt bij een merrie met vermogen en maat.


Goed voorstel Merelhof! Kon wel eens heel goed passen, karakter van de nakomelingen doorgaans ook niks mis mee

Holstman
Berichten: 143
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:38

merelhof schreef:
Wat dacht je van Diarado? Is diamant bloed en fokt chique en scherp. Past perfekt bij een merrie met vermogen en maat.



Petje af Merelhof.
Dat is nu eens een zeer goede tip.
Het springvermogen van Diamant, Het allrounde en werkbare karakter van Contender en dat met een mooi exterieur gecombineerd(dat hij doorgeeft)

En dan nog eens (upcomming)vererver zijn.

Als ik Soezee was ik zou deze tip zeer ter harte nemen.

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Re: Keuze hengst voor Cardento x Silvio I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 20:42

Daar ga ik zeker iets mee doen. Ik ben zot van diarado. Want ik wou met mijn merrie vorig jaar met diacontinus fokken. Maar had wat problemen om die vast te krijgen.