Hengstenkeuze v. VDL Groep Verdi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Oliefanter
Berichten: 440
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Bennekom

Hengstenkeuze v. VDL Groep Verdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-17 15:46

Hallo,

ik overweeg om mijn merrie (°2010) dit jaar opnieuw te laten dekken. Ze werd eind vorig jaar uit de sport gehaald wegens een ernstige blessure (trauma door stamp ander paard). Haar herstel gaat voorspoedig, maar voor méér dan recreatie zal ze niet meer gebruikt kunnen worden.

Gegevens merrie
- Verdi x Touch of fairway xx x Jokinal de Bornival
-https://www.hippomundo.com/pedigree/performance/371202
-prestaties: jonge paarden wedstrijden 5j: alle parcoursen foutloos, finale 4 strafpunten
- 6j: 6/9 parcoursen foutloos, waaronder 1 op finale jonge paarden
- dressuur M1
- eventing
- E-label (exterieur, vgl met 'ster' in NL), G-label (volledige goede x-rays). Voor blessure goed opweg voor P-label (prestatie) te hebben en dus elite te worden. Helaas zal dit er nu rechtstreeks niet meer van komen.

Sterke punten
- rustig karakter, braaf en ongecompliceerd op wandeling, wel merrie-achtig op been en kan net als Verdi zelf stevig bokken na de sprong
- zeer correct en bruikbaar exterieur: harde voeten, droog beenwerk, goede hals, sterke achterhand
- bloed, maar niet te bloederig
- goede mond, makkelijk buigen, souplesse
- op sprong: zééér voorzichtig, veel ruggebruik, denkt goed mee, voldoende vermogen
- goede stap, draf en galop maar mochten wat meer gedragen zijn

verbeterpunten
- gedragenheid in draf
- gedragenheid en vermogen tot sluiten in galop
- iets weke rug, dit is een aandachtspunt
- diep landen na de sprong door ietswat lang achterbeen op de sprong
- lef (komt mogelijk door moeilijk sluiten, ze is op zich niet kijkerig)

Video op 5 jarige leeftijd: (finale jonge paarden)


Veulen °2017
- v. Contendro I
- galop is verbeterd, makkelijk galopperen en wisselen, goed schakelen
- goede uitstraling, maat, bloederig genoeg
- brutaal karakter, durfal
- verder kopietje van de merrie, dus zeer goed gelukt



Opties:
- ik wil zelf graag dressuur rijden, maar uiteraard is dit met deze merrie geen evidente keuze. Wil ik nog enigzins iets commercieel overhouden, moet ik ik dus geen zuivere dressuurhengst gebruiken. Als jullie denken dat dit toch kan voor deze merrie, dan wil ik graag bewezen gaan, met veel aanleg tot bergopwaarts bewegen. Bloed is geen probleem. Ik houd wel graag een 'paard', dus met massa.
- all-round hengst, zodat ik de opties open houdt
- commerciële springhengst

Hebben jullie tips?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Oliefanter
Berichten: 440
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Bennekom

Re: Hengstenkeuze v. VDL Groep Verdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-17 16:36

Afbeelding

Afbeelding

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Hengstenkeuze v. VDL Groep Verdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 08:52

je Contendro I lijkt idd heel goed gelukt. Ook met veelzijdigheid zit je hier goed. Ik zou opnieuw kijken naar Contender bloed.

life is a roller coaster, you just gotta ride it

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Hengstenkeuze v. VDL Groep Verdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:26

De hengst Van Gogh geeft ook veelzijdige paarden.

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

martichr
Berichten: 1163
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Hengstenkeuze v. VDL Groep Verdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:35

Zambesi ..

Gerlinde Elite EPTM v. Up to Date x Calvados
Luna Linde Elite EPTM v. Grandorado x Up to Date x Calvados

Oliefanter
Berichten: 440
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Bennekom

Re: Hengstenkeuze v. VDL Groep Verdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-17 17:35

Allen, bedankt voor jullie input. Kunnen jullie enige motivatie geven voor de voorgestelde hengsten? Van Van Gogh hoor ik wisselende dingen, ook dat hij kleintjes geeft.

Ik dacht zelf ook terug aan contender bloed, maar zijn er goede opties buiten terug contendro zelf?

Wat denken jullie van Heartbreaker bloed? Gaf al eerder goede en commerciële paarden in combinatie met Verdi, maar karakter is mogelijk een aandachtspunt?

Ingeltje

Berichten: 2878
Geregistreerd: 29-09-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:56

Is Carrera VDL niet iets voor je? Persoonlijk ben ik helemaal fan van deze hengst. Wij hebben daar nu drie nakomelingen van, twee veulens en 1 vijfjarige die keur is en 84 pnt op de IBOP haalde. Fijne types komen daarvan, ook dressuurmatig heel fijn te rijden. Mooi in proportie, voldoende lengte, heeft een hard fundament, veel air boven de sprong en bovenal een heel plezierig karakter. Wil graag werken! Die van ons meet momenteel als vijfjarige 1.67m, mooie maat dus. Ze is heel fijn te sluiten al op jonge leeftijd, springt wissels al zuiver en draagt goed. Over het algemeen gewoon een heel sterke merrie en trekt altijd aan naar de sprong. Heeft nu zelf net een veulen van Etoulon gekregen.
http://www.vdlstud.com/nl/paarden/Carre ... t-du-Rouet

♥ Cuba Libre W Z Elite IBOP d-oc Carrera VDL x Kannan
    ♥ Nouri W VDL Cohinoor VDL x Carrera VDL ggk KWPN premiehengst, reservekampioen verrichting 2021
        ♥ Olsen W VDL Glasgow vh Merelsnest x Carrera VDL, KWPN ggk 2022!
          ♥ Oilily W Glasgow vh Merelsnest x Kannan, mijn toekomstige topper!

Oliefanter
Berichten: 440
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Bennekom

Re: Hengstenkeuze v. VDL Groep Verdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-17 19:15

Bedankt voor je suggestie! Ik zoek nog wat meer nakomelingen van hem op, op zich aansprekende hengst. Ik weet dat ik met mijn merrie eigenlijk veel kanten uit kan, dus het is kwestie van net die hengst te vinden die wat kan toevoegen. Heb een foto van jouw nakomelingen van Carrera?

martichr
Berichten: 1163
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 23:10

Oliefanter schreef:
Allen, bedankt voor jullie input. Kunnen jullie enige motivatie geven voor de voorgestelde hengsten? Van Van Gogh hoor ik wisselende dingen, ook dat hij kleintjes geeft.

Ik dacht zelf ook terug aan contender bloed, maar zijn er goede opties buiten terug contendro zelf?

Wat denken jullie van Heartbreaker bloed? Gaf al eerder goede en commerciële paarden in combinatie met Verdi, maar karakter is mogelijk een aandachtspunt?


Vandaar Zambesi.. :D

Voor Contender bloed, Canabis Z .. ondergewaardeerd IMO ,, maar karakter wordt dan juist wel een dingetje..

Gerlinde Elite EPTM v. Up to Date x Calvados
Luna Linde Elite EPTM v. Grandorado x Up to Date x Calvados

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:58

martichr schreef:
Oliefanter schreef:
Allen, bedankt voor jullie input. Kunnen jullie enige motivatie geven voor de voorgestelde hengsten? Van Van Gogh hoor ik wisselende dingen, ook dat hij kleintjes geeft.

Ik dacht zelf ook terug aan contender bloed, maar zijn er goede opties buiten terug contendro zelf?

Wat denken jullie van Heartbreaker bloed? Gaf al eerder goede en commerciële paarden in combinatie met Verdi, maar karakter is mogelijk een aandachtspunt?


Vandaar Zambesi.. :D

Voor Contender bloed, Canabis Z .. ondergewaardeerd IMO ,, maar karakter wordt dan juist wel een dingetje..

Canabis Z en karakter heb je ervaring? vlg mij zijn ze van Canabis ms scherp maar wel eerlijk, idem Zambesi

life is a roller coaster, you just gotta ride it

martichr
Berichten: 1163
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:51

Lami schreef:
Canabis Z en karakter heb je ervaring? vlg mij zijn ze van Canabis ms scherp maar wel eerlijk, idem Zambesi


Zelf niet, maar voor onze Up to Date die ook nogal scherp en met gebruiksaanwijzing is, is hij me toch afgeraden..

Gerlinde Elite EPTM v. Up to Date x Calvados
Luna Linde Elite EPTM v. Grandorado x Up to Date x Calvados

Oliefanter
Berichten: 440
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Bennekom

Re: Hengstenkeuze v. VDL Groep Verdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-17 10:21

Canabis Z heb ik ook al beste lastige paarden van gezien, wel héél sjiek. Waarschijnlijk voor de verkoop misschien wel een optie, maar als ik matches kan vinden met wat minder karakter, liever :-) . Bedankt!

Zambesi nog verder opgezocht, gaat op mijn lijstje! Hoe is het karakter van zijn nakomelingen? Geeft hij wat beweging door?

Oliefanter
Berichten: 440
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Bennekom

Re: Hengstenkeuze v. VDL Groep Verdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-17 10:42

Wat denken jullie van Conteur? Opnieuw Contender bloed, sterk verwant aan Contendro maar heel wat goedkoper (waarom?).


Holstman
Berichten: 143
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:26

Dat is zeker een hengst die meer kansen verdient Oliefanter!
Edel bloed maar hij staat zeer sterk in de schaduw van de Contendro brothers.(prijsverklaring)
Hij lijkt zich wel meer te profileren in de dressuurfokkerij terwijl hij volledig springgefokt is(prijsverklaring)
Alhoewel;

https://www.youtube.com/watch?v=gNN9K_LhpXc

carika
Berichten: 1576
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 16:59

Oliefanter schreef:
Wat denken jullie van Conteur? Opnieuw Contender bloed, sterk verwant aan Contendro maar heel wat goedkoper (waarom?).



Conteur zou ik niet aandurfen, te vaak zachte koten/slechte spronggewrichten van gezien.
De merrie heeft ook al een recht achterbeen, als je pech hebt krijg je zo een heel kwetsbaar en niet functioneel achterbeen.
Als je iemand lid is van het Hannoveraner Verband kan je ook recente cijfers hiervan opvragen, maar de laatste score die ik kon vinden voor "Fundament Hinterbein" is 49.

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:19

Conteur zou een optie zijn als je de kant van de veelzijdigheid op wil. Dan blijf je je Contendro bloed houden, Conteur is braaf maar exterieurmatig niet super. De reden waarom Conteur wat minder hoog in de prijs is, is omdat deze nog weinig bewezen nakomelingen heeft gegeven, en zelf ook nog geen waanzinnige sportprestaties heeft. Daarbij denk ik niet dat Conteur de springmanieren van je merrie aanzienlijk gaat verbeteren.

De reden waarom Van Gogh hier genoemd wordt, is omdat deze commercieel is, érg goede nakomelingen geeft, en zowel de bewegingen, het exterieur en de springmanieren (je merrie zou wat mooier in de techniek mogen springen) van je merrie enorm kunnen verbeteren. Ik heb er persoonlijk nog geen kleintjes van gezien. Hengst geeft ook stevig beenwerk en een goede instelling mee. En daarnaast zeer populair nu, omdat hij zelf niet onverdienstelijk in de sport meeloopt. Zeker een goede keus!

Als je bij Contendro-bloed wil blijven, maar toch iets anders zou willen, kan ik je nog wel wat hengsten aanraden. Je ziet bij jouw merrie goed het bol maken van de rug van Verdi terug, en daarnaast vind ik dat je merrie kracht & afzet mist, moeilijk opent achter en met een wat ongelijk voorbeen springt; daarmee missen we de correcte springtechniek zoals we die graag in Nederland & België zien. Er zijn wel een aantal hengsten die dat kunnen verbeteren. Wel vind ik het een goede keus om het bij Contendro bloed terug te zoeken, je veulen is namelijk erg goed gelukt.

Bij Shockemöhle staat Diatendro, een Diarado X Contendro I. Met deze hengst ga je misschien de ongelijkheid in het voorbeen niet oplossen, maar deze hengst geeft ontzettend veel vermogen en afzet mee, met daarnaast nog eens een heel mooi plaatje en super bewegen.
Mocht je schimmel overwegen, en graag wat body in een paard zien, dan vind ik Diacontinus (Diarado X Contendro I x Argentinus) ook een hele mooie match. Geeft veel body en kracht mee, samen met goed bewegen en zeer goed springen (veel vermogen, goed in de manieren). Doet het op dit moment ook goed in de sport, heb er laatst wat veulens van gezien, ontzettend mooi, en heb er nu zelf ook een merrie drachtig van.

Daarnaast, in dezelfde bloedlijn van Contendro heeft zangersheide ook nog een goede hengst staan, die het openen achter van je merrie goed kan verbeteren, kan ook echt enorm springen, en op de film te zien ook best leuk bewegen. Crowntano Z (Crown Z X Caretano Z), ook nog eens een kleinzoon van Ratina Z, dus erg commercieel papier.

Wil je iets dichter bij Contendro blijven en ook graag een hengst die zich al meer bewezen heeft in de sport, dan zou ook Codex One een optie kunnen zijn, al heb ik daar wel al een kleintje van gezien, en of deze het openen achter bij je merrie gaat verbeteren dat weet ik niet.

Succes met je zoektocht!

Oliefanter
Berichten: 440
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-17 11:45

Wow, bedankt voor jullie reacties!

Holstman en Carika, bedankt voor jullie input mbt Conteur. Als ik het zo lees, is hij waarschijnlijk toch niet de beste keuze hier. Mijn merrie haar achterbeen is inderdaad recht genoeg, en zou zeker in beweging meer mogen buigen (mn. in de galop). Ook het waarschijnlijk minder commercieel zijn van Conteur zorgt dat hij waarschijnlijk een te grote gok is.

Miss Mieke, erg bedankt voor jouw uitgebreide input.
° Zeker in lagere sprongen springt ze inderdaad met een ongelijk voorbeen. Op hogere parcoursen zag ik dat persoonlijk niet meer terug, maar dit kan inderdaad een aandachtspunt zijn.
° Kan je voor mij even verduidelijken wat je bedoelt met 'moeilijk opent achter'? Ik heb altijd het gevoel gehad dat het aandachtpunt bij achterbeen-techniek was, dat ze met een ietwat lang achterbeen springt (en dus ze juist téveel opent achter, waardoor ze diep landt en niet meteen terug op het achterbeen galoppeert)? Hieronder nog twee foto's van dezelfde sprong waarin je techniek op hogere sprong goed kan zien. Zie je dat hier ook terug?
° Dat ze kracht en afzet mist: klopt het dat dit voortkomt uit het ietswat rechte achterbeen en het feit dat ze dit m.n. in galop te weinig onder zich plooit? En zo ja, is dat niet het belangrijkste 'verbeterpunt' waarop ik bij een hengst moet selecteren? Mijn keuze voor Contendro was hierop grotendeels gebaseerd...


AfbeeldingAfbeelding


- Van Gogh: wordt toch écht (ook in mijn omgeving) vaak geroepen. Ik ga toch nog maar eens op zoek naar meer nakomelingen van hem, misschien stel ik mijn beeld dan bij!

- Diatendro: leuke hengst, ga ik eens dieper op in.

- Diacontinus: ik ben geen echte fan van deze hengst, maar correct me if I'm wrong. Op een filmpje waarin hij 4 was, vond ik hem heel erg 'stuwend' draven, niet gedragen. Idem voor de galop: meer stuwen in plaats van dragen in het achterbeen. Bovendien lijkt hij op de sprong een wat grijpend voorbeen te hebben... Ik zie wel dat hij ondertussen betere techniek en gedragenheid laat zien op de recente filmpjes, maar ik krijg het beeld van hem als jonger dier niet uit mijn hoofd... https://www.youtube.com/watch?v=g7puXydzIBI

- Crowntano ga ik eens opzoeken!

Erg bedankt!!

Oliefanter
Berichten: 440
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-17 11:35

Bon,

Ik heb Rosie gisteren nog eens zien draven. Ze is zo tof, dat ze waarschijnlijk toch weer gewoon met Contendro zelf wordt gedekt...



Miss Mieke, als je nog ergens tijd vindt om mijn vragen te beantwoorden, graag! Ik leer graag bij, elk inzicht is een meerwaarde :-)

grts

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 16:41

Uiteraard wil ik graag nog eea toelichten, ik heb alleen nog niet de tijd gevonden om uitgebreid te reageren, dus die houd je nog van me tegoed :) . Erg leuk veulen trouwens!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CdC, Fientj, Schrompeltje en 28 bezoekers