Snelweg of binnendoor rijden met paard in trailer .. ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Snelweg of binnendoor rijden met paard in trailer .. ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-17 11:58

Hoi!

Ik ben nu een paar keer in de buurt weg geweest met mijn jonge (4,5jaar) paardje in de trailer.
Hij loopt goed de trailer op en is op zich rustig.. maar zodra de klep dicht gaat vind hij het nog erg spannend.. en dan gaan we rijden.. Morgen gaan we wat verder weg, en dan heb ik de keuze: Snelweg of binnendoor. Ik wil het dus zo makkelijk/prettig mogelijk maken voor hem.

Dus, als jullie de keuze hebben, rijd je dan bij voorkeur binnendoor of over de snelweg ??

Snelweg lijkt mij fijner voor het paard omdat je dan niet de hele tijd hoeft te remmen en bochten hoeft te nemen, maar binnendoor is dan wel weer stiller en minder verkeer om hem heen.. Binnendoor duurt iets langer dan dat ik de snelweg neem..

Ik ben erg benieuwd!

Whatever works


Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:00

Snelweg :) rijdt rustiger en stabieler :)
Laatst bijgewerkt door Keet op 05-05-17 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:00

Ik vond de snelweg altijd prettiger, minder optrekken en remmen. Ik merkte ook dat ze op de snelweg vaak wat rustiger waren. Bij een paard had ik altijd een muziekje aan in de trailer, dat maakte het verschil tussen een paard dat kletsnat van het zweet en een hartslag van heb ik jou daar van de trailer kwam of een rustig paard dat relaxed was.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:01

Snelweg :-) Op de snelweg kun je gewoon lekker op een constant tempo op de rechterbaan blijven rijden. Dan kunnen ze veel rustiger blijven staan.

Binnendoor zit je met mogelijke rotondes, stoppen, optrekken, bochtjes, misschien fietsers die vlak voor je trailer gaan oversteken: noem maar op.

Als ik de keuze heb dan kies ik meestal voor de snelweg en anders een binnendoor route over rechte N-wegen met zo min mogelijk rotondes.

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:01

Ik ga absoluut voor de snelweg. Mijn ervaring is dat het véél fijner reist.


QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:05

Snelweg, veel meer rust voor ze en aan geluiden wennen ze snel.

Luister naar de ogen van je paard

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Snelweg of binnendoor rijden met paard in trailer .. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:05

Iedereen is lekker eensgezind in dit topic :))

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-17 12:06

Apple schreef:
Iedereen is lekker eensgezind in dit topic :))


Inderdaad, dat is wel heel fijn!!

Bedankt alvast voor de reacties!

Whatever works

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Snelweg of binnendoor rijden met paard in trailer .. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:07

Dat is wel eens anders op Bokt inderdaad. :D Veel gezelliger dit!

zorro

Berichten: 8758
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:08

Ik ben het er ook mee eens: snelweg! Dat binnendoor rustiger is zit enkel in ons hoofd. Mijn vriend wil ook altijd liever binnendoor, want stel dat er iets is.. wat kan er zijn?

Netjes rijden, goed vooruit kijken en op tijd reageren, en dan gaat het gewoon goed.

mariekebons

Berichten: 53
Geregistreerd: 19-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:09

Toevallig reed ik laatst achter een paardentrailer en ben er expres even achter gebleven om te kijken hoe het paardje reageerde. De 80 weg leek hij spannend te vinden en stoppen en optrekken en stilstaan voor de stoplichten werd hij ook onrustig van. Snelweg werd stabieler, paardje ging ook rustiger staan. Daarna heb ik toch maar ingehaald, anders kwam ik nooit op plaats van bestemming ;)

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-17 12:12

mariekebons schreef:
Toevallig reed ik laatst achter een paardentrailer en ben er expres even achter gebleven om te kijken hoe het paardje reageerde. De 80 weg leek hij spannend te vinden en stoppen en optrekken en stilstaan voor de stoplichten werd hij ook onrustig van. Snelweg werd stabieler, paardje ging ook rustiger staan. Daarna heb ik toch maar ingehaald, anders kwam ik nooit op plaats van bestemming ;)


Mooie testcase! Niet gepland, wel handig! :j

Whatever works

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:12

Snelweg het liefste. Veel stabieler in tempo, minder bochten, minder plotselinge zaken in alles.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker


Shiawase
Berichten: 1261
Geregistreerd: 21-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:17

Ook ik zou voor de snelweg kiezen, om bovenstaande redenen. :j

The best view comes after the hardest climb.

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:21

hangt er hier vanaf.
als ik met een jong en onrustig paard de weg op ga(bv een jonkie die ik gekocht had en ophaal), dan mijdt ik de snelweg liever.
zolang je moet draaien,optrekken,remmen,.... moeten ze zich concentreren op de weg,hun evenwicht,.... en halen ze meestal geen gekke dingen in hun hoofd.
bij stabiel rijden(snelweg), voelen ze zich zelfzekerder na een tijd en kunnen weer gekke toeren beginnen uithalen.

als je op de snelweg iets voorhebt,heb je natuurlijk een pak minder mogelijkheden dan langs een gewoge weg.
(hier al eentje achterstevoor vastliggend in de trailer gehad,de volledige trailer mogen demonteren,incl paard die ernaast stond die eruit moest,kom dat maar tegen op de snelweg)
ook jonkies die voor de voorbar raken,erover hangen,...... zo'n dingen wil je echt niet voorhebben op de snelweg en zo'n situaties kwamen van mij enkel voor op rechte,stabiele rijstukken. (gelukkig nooit op de snelweg,maar vaak zo grotere 2-vaks wegen,na een hele tijd kleinere wegjes genomen te hebben.

dus standaard voorkeur voor de snelweg heb ik niet.
paarden die rustig laden en idem zijn tijdens het vervoer,zeker snelweg kiezen.

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-17 12:23

tengeltje11 schreef:
hangt er hier vanaf.
als ik met een jong en onrustig paard de weg op ga(bv een jonkie die ik gekocht had en ophaal), dan mijdt ik de snelweg liever.
zolang je moet draaien,optrekken,remmen,.... moeten ze zich concentreren op de weg,hun evenwicht,.... en halen ze meestal geen gekke dingen in hun hoofd.
bij stabiel rijden(snelweg), voelen ze zich zelfzekerder na een tijd en kunnen weer gekke toeren beginnen uithalen.

als je op de snelweg iets voorhebt,heb je natuurlijk een pak minder mogelijkheden dan langs een gewoge weg.
(hier al eentje achterstevoor vastliggend in de trailer gehad,de volledige trailer mogen demonteren,incl paard die ernaast stond die eruit moest,kom dat maar tegen op de snelweg)
ook jonkies die voor de voorbar raken,erover hangen,...... zo'n dingen wil je echt niet voorhebben op de snelweg en zo'n situaties kwamen van mij enkel voor op rechte,stabiele rijstukken. (gelukkig nooit op de snelweg,maar vaak zo grotere 2-vaks wegen,na een hele tijd kleinere wegjes genomen te hebben.

dus standaard voorkeur voor de snelweg heb ik niet.
paarden die rustig laden en idem zijn tijdens het vervoer,zeker snelweg kiezen.


Zit wat in.. Mijn paardje haalt geen rare toeren uit, maar bouwt gewoon veel spanning op waardoor hij erg bezweet raakt. Maar meer dan af en toe een pasje zetten doet hij gelukkig niet, dus dan volgens jou ook gewoon snelweg dus :)

Whatever works

Es_ther

Berichten: 18703
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:24

Snelweg!

Zeker bij ons heb je binnendoor veel rotondes, straatjes van rechts, drempels etc.

Op een snelweg heb ik nog nooit een rotonde gezien :+.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:29

Mijn keuze zou ook afhangen van het tijdstip waarop je vertrekt. Als het druk is tijdens de spits, of je hebt mogelijk veel last van vrachtverkeer dat te dichtbij blijft dan kan binnendoor niet eens zo'n slechte keuze zijn. Inhalende of bumperklevende vrachtwagens kunnen voor veel meer stress zorgen dan een ritje binnendoor.

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-17 12:34

sakvis schreef:
Mijn keuze zou ook afhangen van het tijdstip waarop je vertrekt. Als het druk is tijdens de spits, of je hebt mogelijk veel last van vrachtverkeer dat te dichtbij blijft dan kan binnendoor niet eens zo'n slechte keuze zijn. Inhalende of bumperklevende vrachtwagens kunnen voor veel meer stress zorgen dan een ritje binnendoor.


Morgen rond 11:00 uur weg rijden, en na 14:00 uur weer terug naar huis, op en zaterdag moet dat prima te doen zijn op de snelweg lijkt me..

Maar inderdaad, tijdens spits wordt het een ander verhaal..

Whatever works

xPabloBokt

Berichten: 9361
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:35

Snelweg, om de reden die je zelf al geeft. Veel bochten, remmen en optrekken en vaak ook de nodige verkeersdrempels.

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Qimm

Berichten: 15148
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Snelweg of binnendoor rijden met paard in trailer .. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:51

Ok :') ik heb dus weer een gek paard. Mijne vindt snelweg heel onaangenaam vanwege het passerende/inhalende verkeer. Binnendoor staat ze rustiger

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-17 12:53

Qimm schreef:
Ok :') ik heb dus weer een gek paard. Mijne vindt snelweg heel onaangenaam vanwege het passerende/inhalende verkeer. Binnendoor staat ze rustiger


Uitzondering maakt de regel!
Niet elk paard is hetzelfde natuurlijk..

Whatever works

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:00

snelweg

Leef: neem en geef!

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:09

Die van mij gaat op de snelweg schrapen en slaan met het voorbeen. Ook rijden we zo veel mogelijk met het verkeer mee om bijvoorbeeld niet ingehaald te worden door vrachtwagens. Sommige locaties zijn vanaf stal beter te bereiken binnendoor. Via de snelweg is dan vooral omrijden.

Maar voorkeur voor bestuurder is wel snelweg ivm geen/minder rare acties van ander verkeer.

[/list][/size]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers