Shetlander steigert

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xkuss_liessx
Berichten: 85
Geregistreerd: 01-03-16

Shetlander steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 08:58

Hallo, mijn verzorgshet, die ik mag zien als mn eigen, is een hengst en heeft steigeren ontdekt.. Steeds wanneer hij naar me hapt en ik het straf gaat hij steigeren. Ook echt gevaarlijk want hij probeert je echt te trappen. Wanneer ik boos wordt wordt hij bozer terug en komt hij toch steeds boven mij.. Dit moet natuurlijk niet gebeuren maar heb geen zin in beten en trappen.. Ik denk dat het ook misschien iets is als overspannen? Weet niet of dat bij een paard ook kan.. Maar als hij steigert is dat vaak omdat hij in stress is.. Iemand zei tegen mij als hij steigert zet hem dan achteruit maar dan gaat hij alleen maar meer omhoog.. Hebben jullie nog wat tips? Casteren is geen optie.. Is niet mn eigen pony en eigenaar doet er eigenlijk niks mee.. Ook is hij al 10 ongeveer en niet erg goed opgevoed.. Ik verzorg hem pas 1,5 jaar..

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Shetlander steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:04

Flink op zijn donder geven. Hoger overeind komen na een correctie van jou is sowieso not done.
Daarbij gaan grondwerken om de verhoudingen recht te trekken. Hij moet weten wat je van hem wil, en jij moet hem leren dat hij naar jou te luisteren heeft :)

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:07

Waarom zou hij stress hebben? Zoals ik het zie is hij jou aan het testen en probeert jou te domineren. Op het moment dat het gebeurd hem als een malle laten rennen, totdat hij gaat likken/kauwen en ontspant.
Ik zou grondwerk les nemen als ik jou was.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:07

Niet achteruit! Dan kan 'ie achterover klappen. Naar voren (maar das vooral bij paarden onder het zadel) of opzij moet 'ie.
Ik denk eigenlijk dat je Shet jou een beetje de baas is. Niks stress of overspannen. Je vraagt iets van hem en hij accepteert dat niet, want hij ziet jou niet als leider. Je zegt zelf al dat hij niet goed is opgevoed, dus heeft hij waarschijnlijk ook nooit leiderschap hoeven te accepteren. Nu probeer jij hem wat te vragen of te corrigeren voor ongewenst gedrag en dat pikt hij niet, want hij is gewend zijn zin te krijgen.

Lang verhaal kort: dit is wel gevaarlijk gedrag, dus ga niet zelf aanmodderen (stel dat hij je een keer raakt...)! Haal er liever hulp bij in de vorm van een instructice die les kan geven in grondwerk.
En het moet wel leuk blijven. Gaat het niet, ga dan op zoek naar een andere pony om te verzorgen. Geen enkel verzorgpaard is het waard om jouw gezondheid over te riskeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:10

Als je hem naar achter zet komt het gewicht van hem op de achterbenen. Waardoor steigeren juist makkelijker is.
Ik las op bokt wel eens dat je bij steigeren een tik op de buik moet geven. (Bijvoorbeeld met het halstertouw.) Dan komt hij uit reflex omlaag.

Daarnaast, zoek hulp van iemand die meer ervaren is ;) Als je paardrijdt kun je misschien je instructrice vragen om eens mee te kijken?

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:11

tarek schreef:
Waarom zou hij stress hebben? Zoals ik het zie is hij jou aan het testen en probeert jou te domineren. Op het moment dat het gebeurd hem als een malle laten rennen, totdat hij gaat likken/kauwen en ontspant.
Ik zou grondwerk les nemen als ik jou was.

Voorzichtig zijn hiermee. Dat is eigenlijk bedoelt voor mensen die weten waar ze mee bezig zijn en dus de kleine signalen kunnen lezen. Als je t verkeerd doet, kan je het alleen maar erger maken.
Beste is toch echt om wat grondwerk les te nemen TS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:15

Eileen_ schreef:
tarek schreef:
Waarom zou hij stress hebben? Zoals ik het zie is hij jou aan het testen en probeert jou te domineren. Op het moment dat het gebeurd hem als een malle laten rennen, totdat hij gaat likken/kauwen en ontspant.
Ik zou grondwerk les nemen als ik jou was.

Voorzichtig zijn hiermee. Dat is eigenlijk bedoelt voor mensen die weten waar ze mee bezig zijn en dus de kleine signalen kunnen lezen. Als je t verkeerd doet, kan je het alleen maar erger maken.
Beste is toch echt om wat grondwerk les te nemen TS

Mee eens ;)

Iemand die ik ken heeft een pony eens de cirkel opgestuurd nadat de pony ongewenst gedrag vertoonde.
Bij het op de cirkel zetten kwam de pony in de buurt en heeft de persoon een goede klap gekregen van de achterbenen.

Dus zonder ervaring in grondwerk is het slim om er iemand bij te halen, of om te stoppen met het verzorgen van die pony...

xkuss_liessx
Berichten: 85
Geregistreerd: 01-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 09:18

Ik vind het alleen raar bij hem dat hij normaal nooit heeft gesteigerd en nu ineens wel. Altijd heb ik van alles over hem te zeggen en het is ineens in 1 dag omgeslagen.. Soms denk ik dat hij misschien een beetje kop schuw is. Als iemand hem bij zn hoofd vast heeft steigerd hij nu ook..

Kabayo

Berichten: 13957
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Shetlander steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:20

Flinke schop onder zijn buik geven. Komt ie snel naar beneden, paarden willen hun buik beschermen.

xkuss_liessx
Berichten: 85
Geregistreerd: 01-03-16

Re: Shetlander steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 09:42

Ik heb contact opgenomen met iemand die grondwerklessen geeft bij mij in de buurt. Ik ben benieuwd hoeveel de kosten hiervoor zijn.. Weten jullie misschien een beetje de gemiddelde kosten hiervoor?

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:58

Dat verschilt natuurlijk per instructrice/instructeur. Ik weet dat mijn instructeur zich rond de 60/70 vraagt per les. :)
Maar wel goed dat je contact hebt opgenomen! Ik denk namelijk ook dat het een dominantie probleem is.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:09

Een paard begint niet met de een op de andere dag slecht gedrag te vertonen. Het probleem zit hem vaak in de ontwetendheid van het persoon. Je paard heeft waarschijnlijk al voor heel lang meerdere signalen gegeven dat hij jouw niet als leider ziet, alleen zag jij dit niet. Steigeren is iets wat je dan weer wel merkt, en dat is nou juist al een best wel verre stap. In Nederland wordt er niet zo veel op gefocust om over paardengedrag te leren helaas.
Maar het is heel goed dat je opzoek bent gegaan naar een professional die je er mee kan helpen! Zal je erg veel baat bij hebben. Niet alleen bij dit paard, maar ook voor de rest van je leven ;) prijzen verschillen net als bij rijles

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:15

xkuss_liessx schreef:
Ik heb contact opgenomen met iemand die grondwerklessen geeft bij mij in de buurt. Ik ben benieuwd hoeveel de kosten hiervoor zijn.. Weten jullie misschien een beetje de gemiddelde kosten hiervoor?


Vaak vergelijkbaar met prive rijles. Ergens tussen de 20 en 40 euro verwacht ik, daar kunnen reiskosten bijkomen.

silkeshorses
Berichten: 199
Geregistreerd: 23-03-17

Re: Shetlander steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:20

ik ken iemand die ook zo'n shetje heeft en die laat hem inderdaad vel grondwerk doen en vrijspringen
ondertussen luistert hij als de beste!

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:29

Ik zou aan zo'n brutale Shet met hengstengedrag die niet van mij is geen euro gaan besteden. Hooguit aan een zweep :+
Meneertje moet even weten hoe jouw regels zijn. Dat gaat met pony's onderling ook niet met een goed gesprek, dus hij mag best even voelen wie hier eigenlijk de baas is. Uit ervaring weet ik dat het dan snel over is met het gedoe. Veel succes!!

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: Shetlander steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:15

Zelf wat gaan rommelen lijkt mij ook niet verstandig als je er geen ervaring mee hebt.

Druktemaker
Berichten: 32
Geregistreerd: 12-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:04

Ei op zijn hoofd

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Shetlander steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:20

Zo te horen moet hij eens flink op zijn plek gezet worden. Maar vanachter een scherm is advies geven erg lastig omdat de situatie niet in te schatten is.

Paarden die het hier wagen om te steigeren krijgen flink op hun flikker en mogen dan een best eind achteruit lopen. En dat achteruit lopen doe ik niet door het lief te vragen (ook niet door te slaan overigens). Meestal laten ze het daarna wel uit hun hoofd soms heb je ze er tussen zitten die weer proberen, maar dan kunnen ze gerust nog verder achteruit. Nogmaals achter een scherm is het lastig advies geven en als je iemand hebt die je kan leren hoe je het voorkomt en als het wel gebeurd hoe je het oplost is dit veel veiliger en makkelijker dan advies van internet :D.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:27

xkuss_liessx schreef:
Ik vind het alleen raar bij hem dat hij normaal nooit heeft gesteigerd en nu ineens wel. Altijd heb ik van alles over hem te zeggen en het is ineens in 1 dag omgeslagen.. Soms denk ik dat hij misschien een beetje kop schuw is. Als iemand hem bij zn hoofd vast heeft steigerd hij nu ook..


Hij heeft het misschien nooit geprobeerd. En nu wel.....en succesvol. Dus leuk spel. Zeker wanneer je daarmee ook nog eens de macht binnen jullie twee kunt overnemen. Wellicht is het wat om eens een tandarts te laten kijken waarom hij het niet meer fijn vind om aan zijn hoofd aangeraakt te worden.

Schoppen en slaan is zowiezo een achterhaalde methode.