Mijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hartjeromy

Berichten: 55
Geregistreerd: 08-02-13

Mijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 14:03

hallo ik weet niet zeker of het hier mag maar anders haal ik het bericht weg!
mijn paard komt dit seizoen in een kudde samen met een pony die mijt heeft/heeft gehad. mijn vraag is nu: kan mijn paard nu ook mijt krijgen? en zo ja zijn er dan middelen om dit te verkomen..
(als het besmettelijk is of iets komt de pony niet op dezelfde wei)

Romy

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Mijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:05

Het is dan in ieder geval belangrijk om te weten of de pony het nog heeft of niet

Hartjeromy

Berichten: 55
Geregistreerd: 08-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 14:15

Rocamor schreef:
Het is dan in ieder geval belangrijk om te weten of de pony het nog heeft of niet

dat ga ik navragen ;) ik wou eerst meer info over mijt in het algemeen zodat ik ook weet wat het is.

Hartjeromy

Berichten: 55
Geregistreerd: 08-02-13

Re: Mijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 16:14

.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:26

Mijt is besmettelijk als dit aanwezig is. Maar komt eigenlijk vooral voor bij paarden met sokken. Daar kunnen ze lekker tussen gaan zitten. Dus als je paard geen sokken heeft kan het wel voor komen maar de kans is klein.
Als de mijt behandeld is en niet meer aanwezig is is dit ook niet meer besmettelijk. Er zijn geen middelen om te voorkomen wel om te behandelen. Deze middelen kan je bij de dierenarts krijgen. Mijt is wel terug kerend dus er is een kans dat de andere pony het weer krijgt. Maar als de eigenaar het gewoon behandeld is er geen probleem voor de andere paarden. Het is dus wel zaak dat de eigenaar gewoon allert is op mijt.

Mocht je meer vragen hebben over mijt kan je altijd een pb sturen. Heb helaas veel ervaring met mijt bij mijn fries.

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Mijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:57

Mijn halve fries zonder sok, had helaas ook fiks mijt. Voordat ik ben verhuisd met haar heb ik haar 2 keer gewassen met een stinkgoedje. Gelukkig is ze nu mijtvrij.

Je schijnt te kunnen enten #klok, # klepel. Maar dat kun je beter navragen bij de veearts. Voorkomen is nog beter dan genezen

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:00

Rocamor schreef:
Mijn halve fries zonder sok, had helaas ook fiks mijt. Voordat ik ben verhuisd met haar heb ik haar 2 keer gewassen met een stinkgoedje. Gelukkig is ze nu mijtvrij.

Je schijnt te kunnen enten #klok, # klepel. Maar dat kun je beter navragen bij de veearts. Voorkomen is nog beter dan genezen


Het komt ook vooral bij koudbloeden of mengelingen daar van voor. Dit omdat ze toch echt meer sok hebben als een warmbloed type. Mijn paard staat in een gemengde kudden en alle koudbloed types hebben het gehad. En alle warmbloeden niet, ook niet een beetje. Mijten zitten gewoon graag in een sok of iets wat erop lijkt. Dat is warm en kunnen ze zich goed ik voortplanten. Daarom scheren veel mensen doe vaak mijt hebben de sokken ook af.


Edit aanvullende info:
http://www.dierenklinieken.net/dieren/p ... ijten.aspx

http://dierenkliniek-deberg.nl/paard/luizen-mijten/


Citaat:
De belangrijkste binnen Nederland is Chorioptes equi, de beenschurftmijt. We zien deze mijt vooral bij de rassen met veel behang, zoals de Fries, de Tinker, de Shire. De mijt nestelt zich graag in de warme, vochtige kootholte bij deze rassen.