Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 15:06

Een paar weken geleden ontdekte ik een twee kleine bultjes en een iets grotere. Toen ik met mn handen over dr buik aaide. Voelde een soort hard puntje (klein korstje zo groot als n speldenknopje, wat bleek een aantal haren te zijn die los zaten met een soort klein korstje aan elkaar). Gevraagd aan iemand op de manege, rijinstructeur, en die zei dat hij dacht dat het vetbultjes waren. Daarna niet echt weer losse haartjes gehad op die plekjes, maar bultjes gingen ook niet echt weg, maar zijn ook niet groter geworden. Wel zijn er geleidelijk steeds meer bijgekomen. Ik heb geen idee wat ik er mee moet en geen idee wat dit voor bultjes kunnen zijn. Zijn dit vetbultjes, bultjes door vliegjes of iets dergelijks? Iemand dit eerder gezien en wat kan ik er tegen doen?

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 15:07

Afbeelding
Afbeelding

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:07

Ben je anders gaan voeren? Kan een soort van allergie zijn

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 15:08

Ze lijken op de foto misschien wat groter dan dat ze in werkelijkheid zijn, maar iemand enig idee ???

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 15:10

Nee niet dat ik weet, paard stond eerst al op de manege, reed kort mee in manegelessen. Kreeg toen al dezelfde brokken en hooi neem ik aan.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:12

Veranderd er voor de rest iets aan de bultjes? Mijn paard heeft zo eens bulten gehad, en toen het haar eraf kwam was het er vochtig onder, bleek een bacterie te zijn. Is wat antibiotica voor nodig geweest

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:13

Lijkt en klinkt voor mij op schimmel. Voor de zekerheid zou ik toch even de dierenarts erbij halen, die kan dan een huidbiopt nemen.

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:15

Kijkt zo inderdaad op schimmel maar blijkt een gok van een foto :)

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 15:19

Nee aan de bultjes veranderd verder niks, ze blijven gewoon zitten op dezelfde plek en blijven hetzelfde qua grootte. Als je op de plek van de bultjes door de haartjes gaat, is het gewoon normaal als op de rest van de huis, geen vochtige plek of iets dergelijk. Ook geen korstje meer, gewoon echt een bultje. De bultjes die erbij komen hebben wel een klein kortstje met losse haartjes zegmaar. Maar als die eruit zijn daarna niet echt meer.

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:23

Dat is bij schimmel ook, t is anders dan bij mensen of iets, geen vochtige plekken.

Het zijn bultjes met korstjes en als je ze eraf krabt gaan de haren mee. Behoorlijk besmettelijk waardoor het snel uitbreid. Als t daadwerkelijk schimmel is kun je het wassen met verdunde imaverol.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:30

Bij schimmel op paarden zijn het ook geen echt vochtige plekken, maar ronde bultjes met een korstje. Als ik jou was zou ik echt de dierenarts even raadplegen aangezien vooral schimmel ontzettend besmettelijk is. En dan kun je kiezen tussen een enting en aanstippen met imaverol. Je wordt er ook niet blij van als je het zelf oploopt want dan moet je een week of 3 alles ontsmetten.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:33

Kan gifstoffen zijn. In de loop der jaren kunnen die zich ophopen in het paard en op verschillende manieren (via de huid, longen of hoeven) zich openbaren.

Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:34

Zijn het niet gewoon eiwitbultjes? Staat hij sinds kort op het gras?
De kans is groot dat hij door een teveel aan eiwitten in het gras deze bultjes krijgt, verdwijnt vanzelf.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:38

Komt mij wel bekend voor. Die van mij heeft dit ook, de laatste twee jaar valt het voornamelijk op in de weide periode. vorig jaar een biop laten nemen en het blijkt een allergie te zijn, voor wat, moest ik nog uitvogelen.

Tot een paar weken geleden ging het goed op het land en sinds een paar weken krijgt ze weer dit soort bulten/korstjes. Wat opviel is dat mijn pony veel riet aan het eten was in het land. Sinds vorige week heb ik nu de slootkanten met een draadje afgezet zodat ze geen riet meer kan eten. In riet zitten natuurlijk veel suikers en misschien dat ze daar zo heftig op reageerd.
Mocht ik met een week of 2/3 geen verbetering zien wil ik het toch verder laten onderzoeken. Qua voer krijgt ze verder niks behalve hooi.. Erg irritant en vervelend.
Lijkt die van jou er ook lichtjes pijn aan te hebben?

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 15:45

Het paard staat niet echt veel in de wei op dit moment, vanwege de vele paarden en dat ze daar niet echt allemaal mee overweg kan. Staat daarom vaak in de paddock, hier staat wel iets gras in, maar niet extreem veel zegmaar. Dus lijkt me geen grasallergie te zijn. Krijgt wel veel hooi, daarnaast brokken en van due vlokjes(kom zo even niet meer op de naam). Nee het paard heeft geen last van de bultjes ofzo. Heb er wel eens aangevoeld, maar dan trok ze dr buik iets aan (soort reflex). Heb er zachtjes aan gevoeld en zachtjes in gedrukt om te kijken of de buktjes pijnlijk waren, maar dit was niet het geval. Reageerde er net anders op.

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 15:48

Bellehorses heb jij misschien een foto van de bultjes?

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:49

Hmm.. Oke dan zal het toch iets anders zijn dan die van mij. Bij haar voelt het zichbaar niet fijn als ik er aan zit.. Wellicht kun je het ook eens laten nakijken door een veearts. Succes met je zoektocht naar de oorzaak.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:49

Ruiter1997 schreef:
Bellehorses heb jij misschien een foto van de bultjes?


Ja heb ik, zal even zoeken.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:51

Misschien nodulaire necrobiosis?

Bentee

Berichten: 618
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:52

Een paard bij ons op stal heeft ook heel veel last van zulke bultjes over haar hele lichaam. Bij haar zijn het (goedaardige) gezwellen en diegene waar ze last van heeft worden operatief verwijderd.

irene_sarah

Berichten: 161
Geregistreerd: 24-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:53

Hier toevallig de afgelopen weken exact hetzelfde gehad, ook op dezelfde plek als bij jou paard. Bleek schimmel te zijn. Na 2x behandelen met imaverol lieten de bultjes los en inmiddels zijn de plekjes helemaal weg

pitbullgup

Berichten: 1816
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:56

Zijn het geen verstopte/onstoken talgklieren? Daar heeft mijn leasepaard ook chronisch last van voornamelijk op plekken waar ze zweet. Na het rijden goed t zweet er af spoelen en dan elke keer insmeren met een vette crème en dan als de huid wat zachter is kun je de talg er uit masseren

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:00

Kan ze zo snel niet vinden. Ik maak even foto's als ik thuis ben.

elliehorses

Berichten: 45
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:07

Lijkt veel op wat mijn paard afgelopen jaar had. Zij had er ook veel jeuk aan, heeft die van jou dat ook? Ik heb toen in eerst instantie de plekken met Betadine gewassen en plekken rondom het hoofd met imaverol behandeld (omdat ik daar niet kon wassen) en toen werd het binnen twee dagen aanzienlijk minder! Misschien helpt dat je?

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: Wat zijn dit voor bultjes op mn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:16

Bij mijn paard heb ik zowel imaverol als wassen met betadine geprobeerd en bij haar werd het helaas niet beter.

Het zouden idd. ook verstopte talgkliertjes kunnen zijn, masseren is daarvoor een optie.