wat is wijsheid

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gekopdieren
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-05-17

wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-17 13:40

Hallo, ik heb even een vraag. ik heb jarenlang op manegepaarden gereden en drie jaar geleden heb ik een verzorgpaard gehad. In die tijd heb ik veel geleerd buiten het manegewerk om. oa grondwerk en natural horsemanship etc. Het paardje is helaas na een jaar lang medderen ivm peesblessure ingeslapen. Hierna heb ik een jaar niets gedaan behalve wat hulp bij de verzorgpony van mijn dochter ( stalwerk poetsen wandelen een keer een rustig buitenritje etc) Ik kon hier erg van genieten maar zocht iets voor " mezelf". zelf kopen is geen mogelijkheid.
Vorige maand ben ik benaderd door een vrouwtje bij ons op stal. Ze had te horen gekregen dat ik op zoek was naar een paardje voor mezelf. zij zorgde zelf voor een van 5.5 jaar sinds een jaar. De eigenaar van deze pony had tijd tekort en zo was zij bijrijder geworden. het paardje was nog jong en moest nog heel veel leren.
De eigenaar kwam steeds minder bij haar paard en hierdoor kwam dit paardje vaker stil te staan en hebben ze een 2e bijrijder gezocht en gevonden. Deze rijdt standaard een keer in de week in de les en rijdt hem aardig netjes.
Nu zoeken ze toch een 3e man omdat ze met zijn 2 en het nog steeds niet volledig redden. Dus ik werd gevraagd voor een keer per week en zn extra. Het Paardje is nog jong en in de groei. wordt door de twee verzorgers gelijk en op een en dezelfde lijn verzorgd ( qua consequentheid ed ook) echter vraag ik me af of een derde persoon ( ik dus) niet teveel wordt voor zo n jong dier. Kan hij zo nog goed doorgeleerd worden en is het wel goed voor zo jong paardje, die nog niet geheel in balans is, om drie verschillende ruiters te moeten dragen? Ik heb nu een paar keer les gehad op hem en begin een klik te krijgen met hem maar de twijfels of ik er goed aan doe in het belang vh dier overheerst nog. Ik heb onze instructeur gevraagd of het slim is wat ik doen. haar opmerking was beter 3 dan geen.
Dat de eigenaar geen tijd heeft wil ik hier dus volledig achterwege laten en ook geen onderwerp van discussie laten worden. de eigenaar heeft een rede hiervoor. Mijn vraag is puur of het verstandig is om met 3 man zich te bekommeren om het jonge dier zodat hij wel elke dag bezocht wordt of dat hij beter dan 1 of 2 dagen niet bezocht wordt maar de andere dagen door 2 vaste verzorgers getraind gaat worden. overigens sta ik achter de consequente benaderen die de andere 2 hebben hoor al zou ik zelf graag wat meer andere dingen doen behalve rijden ( er is immers veel meer te doen met een paard dan alleen maar rijden) maar goed daar staan de andere verzorgers ook voor open.


LoveBodin

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:50

Dit staat hier ten eerste verkeerd.

Maar goed, on topic: Hoe vaak wordt hij nu bereden?
Een 5,5 jarig paard hoeft niet elke dag bereden te worden, hij is nog vrij jong!
Ik denk echter wel dat het een aanvulling is om ook schriktrainingen, grondwerk etc te doen. Maar is het dan de bedoeling dst hij elke dag aam het werk moet?
Want dat is denk ik toch wat veel. Ook paarden vinden een vrije dag wel prettig, zeker jonge paarden. Is makkelijker qua verwerking.

Over drie verzorgers tsja. Ik als eigenaar zou het niet prettig vinden, maar als het deze eigenaar niet uitmaakt... Uiteindelijk heeft een manege paard meer ruiters ;).

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Gekopdieren
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-17 21:11

Oww jee moet het op een andere plek? Nee hij hoeft zeker niet elke dag wat te doen ik ben ook zeker voorstander van dagje rust tussendoor maar goed stal ed moet wel.ff gedaan worden lijkt me. Maar ik vraag me af of drie mensen op die leetijd niet teveel.is voor het aanleren van... schriktraining grondwerk ed lijkt me fantastisch om te doen maar wordt het niet teveel.als drie man dat doen. Is 1 max 2 niet beter op deze leeftijd.. voor het leren begrijpen zeg maar. Hij wordt nu gemiddeld 3 dagen bereden. Ook buiten recht toe recht aan maar ook bijv gelongeerd.

Macs

Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Re: wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:23

Als jullie goed afstemmen wat er wanneer met hem gedaan wordt, zie ik geen probleem.
Wij hebben het jarenlang zo gedaan, maar dit paard vond aandacht van iedereen geweldig. We hanteerde wel allemaal een zelfde manier van omgaan met het paard. Dat het voor het paard ook duidelijk is.
Ik zou zeggen, probeer het uit en bespreek met elkaar hoe het gaat (bijvoorbeeld een appgroep of zo) of ga eens samen er naar toe om elkaar tips te geven oid. Wij deden dat ook wel eens omdat ik er al jaren kwam en de ander net een paar maanden.
Sommige paarden zijn echt heel eenkennig en daarbij zal het niet werken. Dat zal je zelf moeten uitvinden.

Maks :+:


Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:54

Ik verplaats je topic van BEH naar Verzorgpaarden.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

LoveBodin

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:59

De stal elke dag doen is op zich prima ja!
ALs hij maar 3 dagen bereden en de eigenaar het prima vindt zie ik ook geen probleem :) .
Zeker niet als jullie allemaal ongeveer hetzelfde zijn in omgang.

Aan de andere kant zou je zelfs kunnen bekijken: een paard wat op die leeftijd al meerdere ruiters/verzorgers tegenkomt, leert daar ook juist van dat er meerdere mensen zijn en dat andere mensen niet perse vreselijk zijn :).

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Gekopdieren
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-17 12:57

bedankt voor het verplaatsen :-) hij wordt nu door mij en door een ander vrouwtje een keer in de week in de les bereden dus twee keer in de les zeg maar. De derde persoon gaat vnl met hem naar buiten naar het strand,lange stukken rechtuit dus. Ook zij rijdt soms een 2e keer in de week in de bak maar dan zelf. de andere dagen heeft hij vrij of wordt hij gelogeerd of een keer extra breden maar ook wandelen en gras grazen etc hoort er bij. hij wordt idd lang niet alle dagen bereden. zelf wil ik ook grondwerk met hem doen en miss ooit springen als dat kan en mag. ( maar moet onthouden dat ik hem maar beperkt heb :D ) ik hoor bij ons op stal zoveel wisselende verhalen van niet doen tot kan prima dat ik dacht ik ga eens op internet speuren. maar kan hier dus niets over terugvinden. Maar bedankt voor jullie reacties dusver..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers