[ENQ] Relatie tussen het temperament van mens en paard

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

[ENQ] Relatie tussen het temperament van mens en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 23:02

Voor een (kunst)projectje wil ik een klein, onofficieel 'onderzoekje' doen naar de relatie tussen de temperamenten van mensen en hun paard. Dit is volledig anoniem en de resultaten zullen verder niet gepubliceerd worden oid maar alleen meegenomen in de notities van mijn project.
Hiervoor heb ik een korte vragenlijst opgesteld, het zou heel fijn zijn als jullie die konden invullen! Zowel mensen met een eigen paard als bijrijd/verzorgpaard kunnen meedoen.

Korte uitleg over de enquête:

De temperamentenleer stamt al uit de Griekse oudheid en omvat vier persoonlijkheidstypen: het sanguïnische, cholerische, melancholische en flegmatische temperament.
Hippocrates linkte deze temperamenten aan 4 lichaamssappen: bloed (sanguis), gele gal (chole), zwarte gal (melanchole) en slijm (flegma). Deze lichaamssappen werden ook wel humores genoemd en terwijl iedereen deze lichaamssappen bezit, zou er meestal één de overhand hebben. Dit zou zich weerspiegelen in het karakter (temperament); een extreme onbalans zou zelfs ziektes kunnen veroorzaken.
Ieder mens draagt dus al deze 4 temperamenten in zich, maar de verhoudingen wisselen per persoon.

Via deze enquête wil ik onderzoeken of er een link te vinden is tussen het (globale) temperament van mensen en hun paard. Voor de mens is hier uit gegaan van de temperamentenleer, de paarden zijn ingedeeld op vergelijkbare wijze waarbij er onder andere inspiratie is gehaald uit de paardentypen die zijn ingedeeld aan de hand van de elementen.


In de enquête staan korte beschrijvingen van de verschillende temperamenten.

Klik hier om naar de enquête te gaan

Bedankt voor de moeite! :D

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:04

Ingevuld :)

Je intro is wel erg lang en 't is niet duidelijk wat je nu moet invullen bij het eerste invulstukje,

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 23:04

Jij bent snel! Dankjewel +:)+

Edit: helaas lukte het niet om de beschrijvingen bij de vraag zelf te zetten, vandaar dat ik ze maar in het introstukje heb gezet.
Edit 2: even een titeltje bijgevoegd, hopelijk is het zo wat duidelijker :D

Anoniem

Re: [ENQ] Relatie tussen het temperament van mens en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:22

Ik wilde ook meedoen maar ben op 3/4 van de inleiding gestopt. Heb toen nog wel gekeken of ik de vragen ook zo kon beantwoorden, maar ook de 'waar lijkt je paard het meest op' vraag kon ik niet beantwoorden omdat ik de 4 verschillende keuzes veel te specifiek vond. Ik heb namelijk een hypersociaal paard zonder hypergedrag en zeker geen concentratieproblemen! 8-) , dus qua intelligentie zou ik dan voor optie 3 moeten gaan, maar hij heeft weer geen enkel angstig gedrag wat hij volgens optie 3 dan wel zou moeten hebben. En van optie 4 herken ik de sterke focus op eten, maar de rest weer niet. Ik kan dan ook niet bedenken waar hij het meest op lijkt, omdat bij elke optie er gewoon verschillende eigenschappen genoemd worden die totaal niet bij hem passen, dus heb ik de enquete helaas weer gesloten, maar hopelijk kunnen anderen er meer mee.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:25

Leuk, ik ben benieuwd naar de resultaten. Succes.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:27

Niet ingevuld, ik vind de temperamentenleer archaïsch​, en achterhaald. Ik zou mijn karakter\persoonlijkheid niet bij benadering kunnen omschrijven door het kiezen uit 4 zulke mogelijkheden. En dat van mijn paarden evenmin, te simplistisch imo.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 23:30

Snap ik xyzutu2 (en Kuggur), het is sowieso erg generaliserend en beperkt natuurlijk maar dat was ook een beetje de insteek (wordt ook té uitgebreid anders :P ). Ik heb voor de paarden grotendeels de elementenindeling overgenomen maar dat is natuurlijk ook al vrij specifiek.
Desalniettemin is er vaak wel een bepaalde keuze te maken uiteindelijk, of die nou simplistisch en generaliserend zou zijn of niet (net als je introverte en extraverte mensen hebt maar daarbinnen vele schakeringen).

Inmiddels al bijna 30 reacties dus dat schiet al op, bedankt voor het invullen allemaal! :)

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:33

Ingevuld, ik herkende juist mijzelf er meteen in, en mijn huidige paard ook absoluut :j

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:35

In je enquete mis ik de optie "weet ik niet". Zowel mijn paard als mijzelf kan ik niet in 1 van jouw categorieën plaatsen. Wij zijn allebei vuurtypes maar in jouw categorieën is er bij allemaal wel iets wat past en ook iets wat niet bij ons past.

Op de enige vraag waar "weet ik niet" wel een optie is weet ik nou toevallig wel het antwoord. Terwijl dat voor mijn gevoel de minst logische vraag is om die optie te hebben.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 23:46

Met weet ik niet kan ik echter niks, dus vandaar dat die optie er niet bij staat :)

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:47

Ik heb hem ingevuld.

Met dit soort dingen heb ik altijd het gevoel alsof je in een hokje wordt gezet. Ik zie vier keuzes maar herken mijzelf in drie van de vier. Net als mijn paard overigens.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:51

Ik heb het ook ingevuld! ik ben heel benieuwd naar de resultaten.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 23:55

Logisch hoor bellehorses, maar die hokjes zijn hier nu precies de bedoeling. Uiteraard heeft iedereen van alles wat en herken je je in meerde dingen, maar het gaat er om in welke je jezelf (en je paard) het meest herkent.
Voor de een zal dat passender zijn dan voor de ander.

En als je er écht niet uitkomt, gewoon op het kruisje drukken en alsnog bedankt voor de moeite uiteraard! :D

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:55

Leuke enquete!
Door de vragen realiseer ik me dat mijn paard en ik best veel verschillen qua type. Maar mijn paard heeft eigenlijk het karakter dat ik zelf graag zou willen "hebben".. daar kwam ik pas na het invullen van de enquete achter! En daarom denk ik ook dat m'n paardje goed bij me past. Ik kan veel van hem leren haha! :)

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: [ENQ] Relatie tussen het temperament van mens en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 00:15

Ingevuld! Leuke enquete inderdaad..

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 00:37

Fenrir schreef:
Met weet ik niet kan ik echter niks, dus vandaar dat die optie er niet bij staat :)

Dan is "een combinatie van deze elementen" misschien een idee, aangezien meerdere mensen al hebben aangegeven dat hun eigenlijke antwoord verspreid is over meerdere van jouw opties.

Maar dat is misschien te meta? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 00:43

Ach ja, als je al 30 reacties hebt dan hoef je de categorieen voor dit doel ook niet aan te passen.
Als het echt om karaktermatches tussen baas en paard ging dan zou ik er eerder voor kiezen om de antwoorden te versimpelen, dus niet een antwoord waarin intelligente paarden altijd angstig zijn, maar bijvoorbeeld: geef deze 10 karakterkenmerken (zenuwachtig, intelligent, rustig, sociaal enz) een score van 1 tot 10 (elk cijfer maar 1x gebruiken) voor hoe sterk ze van toepassing zijn op je paard. En dat dan herhaald voor jezelf. Dan heb je geen onhandige combinaties zoals dominant én voernijd waardoor alle dominante paarden zonder voernijd wegvallen.
Maar ik ben heel benieuwd naar het resultaat van dit kunstproject! :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [ENQ] Relatie tussen het temperament van mens en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 01:21

Ingevuld! Erg leuk!
Ik herkende van alles wel wat maar heb gekozen voor hetgeen waar de meeste overeenkomsten in zaten.

Toen ik klaar was en alles controleerde zag ik ineens dat paardlief en ik elkaar redelijk aanvullen :+ succes met de resultaten!

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 01:25

xyzutu2 schreef:
Ach ja, als je al 30 reacties hebt dan hoef je de categorieen voor dit doel ook niet aan te passen.
Als het echt om karaktermatches tussen baas en paard ging dan zou ik er eerder voor kiezen om de antwoorden te versimpelen, dus niet een antwoord waarin intelligente paarden altijd angstig zijn, maar bijvoorbeeld: geef deze 10 karakterkenmerken (zenuwachtig, intelligent, rustig, sociaal enz) een score van 1 tot 10 (elk cijfer maar 1x gebruiken) voor hoe sterk ze van toepassing zijn op je paard. En dat dan herhaald voor jezelf. Dan heb je geen onhandige combinaties zoals dominant én voernijd waardoor alle dominante paarden zonder voernijd wegvallen.
Maar ik ben heel benieuwd naar het resultaat van dit kunstproject! :)

Dat zou ook een idee zijn inderdaad. Of zonder cijfers, gewoon alles aanvinken wat van toepassing is.

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: [ENQ] Relatie tussen het temperament van mens en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 01:31

Interessante enquete!!

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Re: [ENQ] Relatie tussen het temperament van mens en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 06:13

Ingevuld, herkende dingen van mezelf in meerdere temperamenten. Leuke korte enquête.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 06:50

Combinatie mistte ik ook. Ik ben zelf bijvoorbeeld vooral een melancholisch type, maar organiseren en plannen is niet mijn sterkste kant. Heb nu maar ingevuld wat het meeste past. Bij het paard net zo.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: [ENQ] Relatie tussen het temperament van mens en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 07:14

Ik heb het net ingevuld.

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 08:04

Leuke enquête, ik heb hem ingevuld!
Wel typisch ook, door zo'n simpele vraag besef ik me ineens weer hoe veel mijn paard en ik op elkaar lijken, beide grote angsthazen. :+
Plaats je hier ook de resultaten na afloop? Ik ben wel benieuwd wat er uit komt :D

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [ENQ] Relatie tussen het temperament van mens en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 08:15

Ik ben een sanguïnisch persoon met een cholerisch paard :+