Giver or taker?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

Giver or taker?

Giver
69 (56%)
Taker
11 (8%)
Matcher
38 (30%)
Geen idee
5 (4%)

Totaal aantal stemmen: 123


Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Giver or taker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-17 13:13

Naar aanleiding van de TED talk van Adam Grant: "Are you a giver or a taker?" vraag ik me af, hoe zien jullie jezelf in het contact met anderen? Giver, taker, of zit je er tussen in? En waarom?
Of denk je dat dit hele verhaal complete bullshit is? :o

Korte versimpelde samenvatting van internet:
Citaat:
"Givers seek out ways to be helpful and give to others. Matchers play “tit for tat”—they reciprocate and expect reciprocity. Takers focus on getting as much as possible from others."


En heb je ooit last gehad van een "taker", of bijvoorbeeld van je "giver" zijn?

Ohh nee, twist..
Citaat:
"But there’s a twist. There are times when everyone—even Givers—can operate like Takers."


Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:23

Hmm, ik zit er denk ik tussen in. Ik doe veel voor anderen, maar ik wil niet degene zijn die alles voor iemand doet en die vervolgens nooit iets terugkrijgt. Ik verwacht toch wel in zekere zin iets terug als ik iets voor iemand anders doe.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:51

Ik denk dat ik eerst een taker was. Was best wel typisch nederlands opgevoed zegmaar (wantja, je kan zeggen wat je wil maar ik vind de Nederlandse mentaliteit behoorlijk egoïstisch). Ik erger me er nu ook gigantisch aan bij m'n ouders op dat gebied, hoe egoïstisch ze zijn. Zolang het gevoel bij hun goed zit maakt het allemaal niet zo veel uit hoe iemand anders er over denkt. Maar eerder was ik geen haar beter.
Door mijn reizen ben ik juist veel meer een giver geworden, maar wel in balans. 1,5 jaar in Canada gewoond en de mentaliteit daar is het tegenovergestelde van hier. Dus daar erg veel geleerd en veranderd. Ik help nu graag mensen, ook al zit er voor mij dan niks in. Zolang het maar gewaardeerd wordt, dat is het enige wat ik vraag. Waardering is wel erg belangrijk voor mij :j Als ik probeer te helpen en ik wordt alleen maar afgeblaft, ja dan ben ik er wel snel klaar mee.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:55

De Nederlandse mentaliteit? Nooit geweten dat we collectief een mentaliteit hebben :)*

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.


Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:57

Ik denk een matcher maar heb me er nog te weinig in verdiept eigenlijk. Ik ben in ieder geval geen giver.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:59

Ooohja, daar kom je erg snel achter als je voor langere tijd in het buitenland zit en daar de cultuur leert kennen :)) Bedrijven daar nemen geen Nederlanders aan ivm onze manier van denken. Vooral als het gaat om geld ;)

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:00

Eileen_ schreef:
Ooohja, daar kom je erg snel achter als je voor langere tijd in het buitenland zit en daar de cultuur leert kennen :)) Bedrijven daar nemen geen Nederlanders aan ivm onze manier van denken. Vooral als het gaat om geld ;)


Ik heb voor langere tijd in het buitenland gewoond en dat eigenlijk nooit zo gezien en gemerkt. Ook nooit problemen gehad met werk vinden.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:01

lieveli schreef:
De Nederlandse mentaliteit? Nooit geweten dat we collectief een mentaliteit hebben :)*


Dat bedoelt ze waarschijnlijk juist. Dat Nederlanders zich niet als gemeenschap zien (met wie dan ook), maar alles individualistisch benaderen :')

Of bedoel jij dat juist ook weer? :+

And [o] is coming.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:05

naarppc schreef:
lieveli schreef:
De Nederlandse mentaliteit? Nooit geweten dat we collectief een mentaliteit hebben :)*


Dat bedoelt ze waarschijnlijk juist. Dat Nederlanders zich niet als gemeenschap zien (met wie dan ook), maar alles individualistisch benaderen :')

Of bedoel jij dat juist ook weer? :+


Ik bedoel dat ik het onzin vind. Je hebt niet dé Nederlander, of dé Engelsman, of dé Amerikaan. Gelukkig niet zeg. Iedereen is verschillend.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:05

Ik ben absoluut een giver, soms ten koste van mezelf :=

[o]

Shenavallie
Berichten: 11513
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:10

In mijn omgeving sta ik bekend als de gever en daar ben ik mijzelf ook heel bewust van. Ik ben gewoon erg gelukkig als ik anderen blij kan maken. Vanmorgen nog een hele verhuisdoos Baantjer-boeken aan de meneer van de rioolreiniging gegeven, omdat hij vorige keer vertelde daar zo'n fan van te zijn. Had de doos op zolder staan en deed er zelf toch niets meer mee. Hij wilde ervoor betalen, maar dat wilde ik niet. Die blijdschap op zijn gezicht was voor mij meer waard! :j

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:10

Ik denk als ik het stukje goed begrijp dat ik een giver ben.
Of ik daar ooit last van heb gehad, ja ik denk het wel. Ik heb nogal de neiging om anderen te helpen maar mezelf te vergeten zeg maar.
De uitspraak zorg eerst goed voor jezelf voordat je voor een ander gaat zorgen komt bij mij wel goed van pas. Voor vriendinnen stond (en sta) ik altijd 24/7 klaar maar een leuk voorbeeld is mijn beste vriendin waar ik 6 jaar bevriend mee ben geweest (inmiddels niet meer), een keer had ik ruzie met m'n vriend appte ik haar schreef ik het van me af en vroeg om advies, 2 week later kreeg ik reactie, hee sorry voor de late reactie hoe gaat het nu? Ruzie was natuurlijk allang lang en breed uitgepraat en toen moest ik nog eens gaan graven oh ja wat was er ook alweer gebeurd want ging ze vragen stellen, allemaal prima. Vervolgens had zij knallende ruzie met haar vriend die zich gedroeg als echt een klein kind, ze appte mij, ook een hele lap tekst, maakt niet uit maar ik was bij m'n schoonouders op bezoek en dan ga ik niet op m'n gemakje zo'n verhaal lezen en antwoorden als ik net even zit bij te kletsen daar, helemaal niet omdat zij ook nooit enige moeite deed om op korte termijn op mij te antwoorden, uiteindelijk vloog de tijd zijn we daar blijven slapen en de volgende ochtend had ik 2 berichtjes waarom ik niet reageerde en of ik het gelezen had en dat ze echt advies nodig had. Uiteindelijk heb ik aan de ontbijt tafel haar uitgebreid maar geantwoord maar dat vond ik zo dubbel, ik denk als ik jou nodig heb doe je ook geen enkele moeite om snel te reageren maar andersom moet het dus wel..

secricible

Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:11

Zou je die TEDtalk eens willen posten? Ik ben erg benieuwd :) Ik denk dat ik ook een behoorlijke giver ben, vooral op privégebied. Inderdaad ten koste van mezelf. Ik probeer wat meer taker te worden maar vindt dat moeilijk. Op werkgebied ben ik wel meer in balans.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Giver or taker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:18

Ik ben een giver. Sommige mensen maken daar misbruik van maar daar heb ik niet zoveel last van. Ik zie dat namelijk meteen en kies er dan evengoed voor om te geven. Zo blijft het mijn beslissing en vaak is het dan wel de laatste keer voor diegene.
Ik verwacht nooit iets terug, dat is wat mij betreft een foute reden om te geven.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:18

Ik vind het lastig om zonder de TED te bepalen wat ik ben. Ik ben over het algemeen wel een matcher denk ik. Soms een taker. Ik kan meedogenloos zijn als iets of iemand mij niet zint.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:30

lieveli schreef:
Ik bedoel dat ik het onzin vind. Je hebt niet dé Nederlander, of dé Engelsman, of dé Amerikaan. Gelukkig niet zeg. Iedereen is verschillend.

Muah, ik merkte toch echt wel een behoorlijk verschil tussen de gemiddelde Canadees en Nederlander hoor. Genoeg voorbeelden die ik zo kan geven.. Tuurlijk is elk persoon verschillend. Maar er wordt daar veel meer gefocussed op elkaar helpen ipv je eigen successen. Dat is zelfs erg te merken in het onderwijs.
En het ligt er waarschijnlijk erg aan naar welk land je bent geweest. Fransen en Duitsers bijvoorbeeld zijn vaak geen haar beter namelijk :P
Dusja, natuurlijk is niet elk persoon het zelfde nee, maar de mentaliteit is vaak echt wel te merken hoor.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:34

Eileen_ schreef:
lieveli schreef:
Ik bedoel dat ik het onzin vind. Je hebt niet dé Nederlander, of dé Engelsman, of dé Amerikaan. Gelukkig niet zeg. Iedereen is verschillend.

Muah, ik merkte toch echt wel een behoorlijk verschil tussen de gemiddelde Canadees en Nederlander hoor. Genoeg voorbeelden die ik zo kan geven.. Tuurlijk is elk persoon verschillend. Maar er wordt daar veel meer gefocussed op elkaar helpen ipv je eigen successen. Dat is zelfs erg te merken in het onderwijs.
En het ligt er waarschijnlijk erg aan naar welk land je bent geweest. Fransen en Duitsers bijvoorbeeld zijn vaak geen haar beter namelijk :P
Dusja, natuurlijk is niet elk persoon het zelfde nee, maar de mentaliteit is vaak echt wel te merken hoor.


Nee jij vindt dat, net zoals ik iets anders vind. Dat maakt het nog geen feit. Ik heb in Canada, Australië en Engeland gewoond.

edit: nee grapje, alleen Engeland.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:58

lieveli schreef:
Eileen_ schreef:
Muah, ik merkte toch echt wel een behoorlijk verschil tussen de gemiddelde Canadees en Nederlander hoor. Genoeg voorbeelden die ik zo kan geven.. Tuurlijk is elk persoon verschillend. Maar er wordt daar veel meer gefocussed op elkaar helpen ipv je eigen successen. Dat is zelfs erg te merken in het onderwijs.
En het ligt er waarschijnlijk erg aan naar welk land je bent geweest. Fransen en Duitsers bijvoorbeeld zijn vaak geen haar beter namelijk :P
Dusja, natuurlijk is niet elk persoon het zelfde nee, maar de mentaliteit is vaak echt wel te merken hoor.


Nee jij vindt dat, net zoals ik iets anders vind. Dat maakt het nog geen feit. Ik heb in Canada, Australië en Engeland gewoond.

edit: nee grapje, alleen Engeland.


Maar nogmaals, hier blijkt juist die individualiteit van de Nederlandse samenleving uit. Hoezeer jij ook probeert aan te tonen dat er geen gemiddelde Nederlander bestaat (wat ik half met je eens ben), des te meer jijzelf en je argumenten die gemiddelde Nederlander representeren.

And [o] is coming.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:03

Ik probeer niks aan te tonen, ik ben het er gewoon niet mee eens, ik ervaar het anders. En zo individueel is de Nederlandse samenleving niet, toch? We hebben een buurtvereniging, een wijkcommissie, een paardenclub, een eigenaren-app voor op stal, een oudercommissie. Ik vind Nederland juist enorm clupperig. Enniewee, oninteressante discussie en offtopic.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Giver or taker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-17 15:10

Link TED talk:
https://www.youtube.com/watch?v=YyXRYgjQXX0

In de talk is het niet zo zwart-wit als in de quote, volgens mij ook omdat mensen ondanks een soort aard ook vrij snel een switch kunnen maken en handelen naar omstandigheden.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:12

Matcher val ik denk ik het beste onder.
Ik kan geven en nemen, dit heeft vooral te maken met prioriteiten en belang. Soms kan je wat meer geven dan zelf krijgen, maar soms moet je ook voor jezelf opkomen en zorgen dat niet de kaas van je brood gegeten wordt.
Soms gun ik iets wat meer aan een ander dan aan mijzelf, maar soms gun ik het mijzelf meer dan een ander. :+

[/list][/size]

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: Giver or taker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:18

Een giver, en eerlijk. Ik had soms liever wat anders geweest. Sommige mensen durven daar echt van te profiteren, wat ik dan meestal ook te laat inzie maar dan is het kwaad al geschied.

some horses are worth melting for ♥ Olaf

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:23

Ik denk Matcher. Ik geef soms veel aan mensen, soms wat minder, maar ik ben er wel als het nodig is. Maar als iemand mij iets aanbied O:) Soms verwacht ik ook wel wat terug, maar soms komt daar niet veel van terecht :+

Be enough for yourself first, the rest of the world can wait

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:24

Eileen_ schreef:
Ooohja, daar kom je erg snel achter als je voor langere tijd in het buitenland zit en daar de cultuur leert kennen :)) Bedrijven daar nemen geen Nederlanders aan ivm onze manier van denken. Vooral als het gaat om geld ;)

Mag ik weten om welk land dat gaat dan? Want dat vind ik wel.. apart :')

Be enough for yourself first, the rest of the world can wait

Anoniem

Re: Giver or taker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:26

Ik denk een matcher. Ik ben geen taker, maar ook absoluut geen giver.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, Afanaisa91, Alocasia, Astrid_Brann, BETUWE, Brandje_04, brennie85, Dennenboom, Ghazella, GrapeshotBot, Hootje, ingvdh, Inney, Lieuwkje_90, lizy29, maj0, Mars, meintje, mingming, Phen, pluklief, TessaxQuincy, Wpaard en 78 bezoekers