Paard gaat steeds plat liggen!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Trees070
Berichten: 21
Geregistreerd: 30-04-17

Paard gaat steeds plat liggen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-17 11:13

Wij hebben een trekpaardmerrie van 14 jaar die de laatste tijd niet lekker is. Maand geleden had ze zandkoliek en is hiervoor behandeld. Daarna helaas niet meer de oude geworden. Sinds vorige week zondag gaat het steeds mis. Ze gaat liggen , doodstil . Wij dachten in eerste instantie weer aan koliek.
Dus DA er maar bij en ook hij dacht aan koliek. Met parafine gespoeld en ik moest olie door haar voer doen.
Omdat ze helemaal niet meer at, deden we dit met spuiten in haar mond. Ook kregen we het advies om haar lekker in de wei te doen. Hopelijk ging ze dan weer eten.
Helaas maandag , dinsdag woensdag , ging het steeds weer mis. Meerdere keren op een dag plat gaan. Als we haar weer helpen om overeind te komen gaat ze gelijk eten. Wel is ze over haar hele lichaam stijf en stram. Na ff te hebben gelopen gaat dat weer beter.
Maandag kreeg ze opeens stuipen erbij en onze DA dacht aan een hypo.
Na een tijdje hebben we haar weer in de benen gekregen en ja hoor, weer gaat ze eten en is het net of er niks aan de hand is.
Dinsdag hebben we bloed geprikt, want het was wel duidelijk dat dit geen koliek meer was.
UIt de uitslag is niet zoveel gekomen alleen glucose was zeer hoog. en dat terwijl we er niet op geprikt hadden.
Dus onze vermoedens met een hypo konden wel kloppen.
Nu als ze een aanval krijgt geef ik haar paar spuiten ranja en daarna komt ze gelijk weer overeind en gaat weer eten.
Vanaf donderdag staat ze nu op een prednisonkuur om te kijken of er toch ergens een chronische ontsteking zit.
Helaas zien we nog geen verbetering.
Afgelopen avond en nacht elk uur ging ze plat. Nu loopt ze vanaf 08.00 uur in de wei, niks meer aan de hand. Waarschijnlijk rond een uur of twaalf gaat het weer mis.
Wie oh wie heeft hier ervaring mee, want wij weten het allemaal ff niet meer.
Het ene moment lijkt het wel alsof ze dood gaat en vervolgens 10 minuten later is er niks met haar aan de hand.

Zeer verdrietig , want je staat gewoon machteloos!!! Hoop op tips en ervaringen van jullie!!!


Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Paard gaat steeds plat liggen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:22

Wat vervelend zeg!
Wat heeft de dierenarts verder voor plan? Als het idd afhankelijk is van wisselende glucose dan lijkt mec dat toch te testen? De vraag is dan natuurlijk wel waar komt dat vandaan? Probleem met alvleesklier?

Hopelijk snel iets duidelijk..!

Trees070
Berichten: 21
Geregistreerd: 30-04-17

Re: Paard gaat steeds plat liggen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-17 11:28

Momenteel staan de dierenartsen ook ff voor een raadsel. Mede ook de hele avond en nacht is het raak geweest en nu is er weer niks aan de hand. En ook op stal heeft ze eten.
We geven nu prednison en kijken of er iets zou gaan veranderen. Het enige wat beter is , dat ze weer redelijk goed eet.
Het testen van wisselende glucose is niet zo gemakkelijk te testen. want we kunnen geen vingerprik doen hahaha.
Hoop dan ook dat er mensen zijn die dit lezen en denken ohh dat heb ik ook meegemaakt. En natuurlijk blijven we samen met de dierenarts zoeken en proberen we van alles.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:32

Wat geef je haar voor het zand in de darmen? Hoe heb je haar ontwormt , zand en (bloed) wormen zie je ook steeds vaker.


Ik zelf zou haar op een flinke laag lijnzaadolie zetten met Psyllium. Voor de zekerheid ontwormen met equest , door het ras te zien wel met 1,5 spuit. Op luzerne zetten voor haar maag en darm gestel. Plus een goede vitamine korrel om tekorten aan te vullen.

Ook aan een maagzweer gedacht? Paarden met maagzweren gaan ook zand eten ter verlichting.
Laatst bijgewerkt door tanjaatjuhh op 30-04-17 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:32

Te hoge suikerwaarde is geen hypo maar een hyperglycemie... Ranja zou daar alleen maar een negatief effect op hebben.
Behalve het liggen, wat doet de alarmbellen afgaan?

Het liggen kan ook gewoon het herstelproces zijn, koliek is heel belastend voor het lichaam en ze hebben dus wel een tijdje nodig om te herstellen.
Mijn paarden liggen nu ook veel meer plat te slapen en ik ben daar niet ongerust in, die genieten van de zon.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:53

Hypo is te lage suiker,
Hyper te hoog.

Als bij mensen de bloedsuiker echt heel erg ontregeld is, kun je van wat eten (is suiker omhoog) overcompenseren (insuline) waardoor je doorschiet naar te laag.

Maar bij paarden heb ik daar eigenlijk nog nooit van gehoord.

Qua suikers is grasland momenteel wel heel suikerrijk, door de koude nachten.


Bij suikerproblematiek bij paarden denk ik eigenlijk in eerste instantie aan Cushing, is daar al op getest?


En als het uiteindelijk niet met suikers te maken heeft, zijn er natuurlijk nog andere dingen.

Stijf en stram denk ik aan tying up/ maandagsziekte?

Veel liggen, regelmatig koliekerig, zand eten zou inderdaad op maagproblemen kunnen duiden, wat al eerder aangegeven werd.


Ik hoop voor je dat jullie snel weten wat er speelt.

Beterschap voor je paard!
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 30-04-17 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:54

maximuss schreef:
Te hoge suikerwaarde is geen hypo maar een hyperglycemie... Ranja zou daar alleen maar een negatief effect op hebben.
Behalve het liggen, wat doet de alarmbellen afgaan?

Het liggen kan ook gewoon het herstelproces zijn, koliek is heel belastend voor het lichaam en ze hebben dus wel een tijdje nodig om te herstellen.
Mijn paarden liggen nu ook veel meer plat te slapen en ik ben daar niet ongerust in, die genieten van de zon.



Mijn paard ligt inderdaad momenteel ook veel.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Paard gaat steeds plat liggen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:01

Weet je zeker dat de suikers te hoog waren? Bij een hypo zijn je suikers namelijk altijd te laag!

Mama van mijn lieve meisjes

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:34

Maar hoog glucose heeft toch ook te maken of er net gegeten is
,misschien net op een suikerrijke wei gestaan,dan zou je toch ook insuline moeten nakijken?
Heb er niet veel verstand van,maar zo zou ik dan denken.
Bij mensen moet je nuchter prikken anders is je glucose ook flink hoog namelijk
Ik zou er dus dan geen ranja in gieten als ze weer plat ligt, :(

zou het paard laten testen op insulineresistentie en cushing.
En dat plat liggen, kan het paard niet juist tegen hoefbevangenheid aanzitten dat het daarom ligt?
Momenteel is het gras flink rijk,zou daar toch wat mee uitkijken.
Zou het juist zo veel mogelijk van de suikers afhalen in dit geval..

Edit, en dat ze eerst niet wilde eten...maagzweer misschien?

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Re: Paard gaat steeds plat liggen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:56

Dacht ook aan Cushing...

Je kan ook Glucobalance van Phytonic proberen, dat zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel in balance komt dus geen pieken en dalen

[i]olja was mijn alles[/i Allerliefste SG en Olja jullie zitten voor altijd in mijn hart en zal jullie nooit vergeten....

Trees070
Berichten: 21
Geregistreerd: 30-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-17 13:57

Wij denken ook aan cushing. Daar gaat ze nog op getest worden. Maar dat we dachten aan een hypo. Omdat we denken dat ze juist op dat moment een laag suiker gehalte heeft. Want zodra ze suiker toegediend krijgt gaat het weer beter.
Ze krijgt al de hele tijd olie.lijnzaadolie en psyllium.
Wat ons nu ook weer is opgevallen is dat haar rug zeer pijnlijk is. Ook daar is geen verklaring voor.

Het moment van bloedprikken was in de ochtend en zij had toen al twee dagen niet gegeten. Ook toen nog geen ranja toegediend
Dus op dat moment moest het glucose gehalte juist laag zijn.
Maar idd ze heeft dus pieken en dalen.
Laatst bijgewerkt door Angela op 30-04-17 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Re: Paard gaat steeds plat liggen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:04

Hoop dat je binnekort meer duidelijkheid hebt !!

[i]olja was mijn alles[/i Allerliefste SG en Olja jullie zitten voor altijd in mijn hart en zal jullie nooit vergeten....

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Paard gaat steeds plat liggen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:10

Hoe weet je dat ze pieken en dalen heeft?
Je hebt alleen nog maar een verhoogde meting en geen nulwaarden (als in waarde in "gezonde" toestand)... Staar je niet blind op suikerwaarden.

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:13

mij doet het juist vermoeden dat het tying up is.. blijven liggen, pijnlijke rug, tying up is ook met aanvallen.

staat har rug ook iets bol? het ziet er bijna zo uit als hoefbevangen.

Mijn advies (wat ik zou doen) (vooraf met dierenarts bespreken): op stal zetten en dierenarts nogmaal komen laten voor bloedprikken wegen spierbevangen. een paard dat spierbevangen is moet met beweging zeer langzaam opgebouwd worden en juist eerst niet in de weide..

Trees070
Berichten: 21
Geregistreerd: 30-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-17 14:16

Wij vermoeden dat ze pieken en dalen heeft omdat haar gedrag dat duidelijk laat zien. En juist na toediening suiker is ze weer helder. Dan gaat het weer een tijdje goed en dan zie je haar weer inklaren. Van de week heb ik op dat moment suiker tegevoegd en ze was snel weer helder.

mij doet het juist vermoeden dat het tying up is.. blijven liggen, pijnlijke rug, tying up is ook met aanvallen.

Ook al aangedacht. Maar dan meer aan de ziekte pssm
Laatst bijgewerkt door Angela op 30-04-17 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Flowerbomb

Berichten: 1430
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Paard gaat steeds plat liggen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:17

Pijnlijke rug kan ook duiden op een maagzweer. Probeer haar eens een maagbeschermer te geven, even testen hoe ze daar op reageert. Uiteraard in overleg met je veearts. Buikpijn kan voor veel gekke reacties zorgen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:19

Als het idd suikersschommelingen zouden zijn dan zou ze na de snelle suikers die je geeft, even vlug weer een daling moeten krijgen omdat je de snelle niet opvolgt met trage suikers...

Elk slapend paard krijg je met wat lekkers snel alert, die gaan dan idd wat eten om daarna terug te gaan slapen/ rusten.

Trees070
Berichten: 21
Geregistreerd: 30-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-17 15:19

Flowerbomb schreef:
Pijnlijke rug kan ook duiden op een maagzweer. Probeer haar eens een maagbeschermer te geven, even testen hoe ze daar op reageert. Uiteraard in overleg met je veearts. Buikpijn kan voor veel gekke reacties zorgen.



Zal ik zeker met de dierenarts overleggen.Dank je voor de tip

maximuss schreef:
Als het idd suikersschommelingen zouden zijn dan zou ze na de snelle suikers die je geeft, even vlug weer een daling moeten krijgen omdat je de snelle niet opvolgt met trage suikers...

Elk slapend paard krijg je met wat lekkers snel alert, die gaan dan idd wat eten om daarna terug te gaan slapen/ rusten.



Dit is echt geen slapen of rusten.
En de daling komt ook weer terug. Want hebben elk uur soms nog sneller een aanval. Behalve in de wei. Vanaf vamochten in de wei nog maar 1 aanval gehad en gisteravond en nacht elk uur eentje dit was op stal
Laatst bijgewerkt door Angela op 30-04-17 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:27

Denkt de dierenarts niet aan epilepsie?
Stuipen en postdictaal doen eerder daar aan denken.

Wat doet ze nog tijdens zo'n aanval? Kun je dan iets van parameters nemen? Hartslag, ademfrequentie, eventueel bewustzijnscontrole?

Hoe zit het met de kalium waarden? En de PH?

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:59

Trees070 schreef:
maximuss schreef:
Als het idd suikersschommelingen zouden zijn dan zou ze na de snelle suikers die je geeft, even vlug weer een daling moeten krijgen omdat je de snelle niet opvolgt met trage suikers...

Elk slapend paard krijg je met wat lekkers snel alert, die gaan dan idd wat eten om daarna terug te gaan slapen/ rusten.



Dit is echt geen slapen of rusten.
En de daling komt ook weer terug. Want hebben elk uur soms nog sneller een aanval. Behalve in de wei. Vanaf vamochten in de wei nog maar 1 aanval gehad en gisteravond en nacht elk uur eentje dit was op stal


Je zou denken dat het gras haar dus voldoende suikers geeft, zonder dat de spiegel daalt. Sterkte!

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Paard gaat steeds plat liggen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:49

Je kunt de insuline uitsluiten met een juiste glucose test. Dan krijgt ie glucose in de maag en prikken ze hem bloed eerst elk half u en dan elk uur.

Porva, trotse merrie, spiegel en soulmate, ren over de velden en waak nog een beetje over Valiente.
Dank je wel meis, ik zal je missen!
[IM] Porva mijn trotse dame, mijn spiegel.....wat mis ik je meis!


tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Paard gaat steeds plat liggen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:56

Als je je echt zo ongerust maakt, zou ik er zo snel mogelijk mee naar een kliniek rijden.

Maar inderdaad, onze paarden liggen ook veel, ze liggen dan plat op hun zij in de zon.

Het niet eten zou bij mij wel degelijk alarmbellen laten afgaan, dat is toch wel een zeer duidelijk teken dat ze zich niet lekker voelt!

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Paard gaat steeds plat liggen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:07

Ik herken dit gedrag. Mijn paard had ook zandkoliek en is daarvoor behandeld (veel fynadyne etc) na een tijdje begon ze ook (smiddags) plat in de wei te liggen, daarnaast om de 2 wkn zo'n beetje een aanval gaskoliek. Daarnaast wilde ze op stal snachts juist niet meer gaan liggen om te slapen.
Ze bleek maagzweren te hebben. Na een week op abler (gastroguard) stopte dit gedrag en stoptje ook de gaskolieken.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:23

Ik geloof niet zo in suikerspiegel dalingen bij dit paard, hypo's. Nog nooit gehoord deze verschijnselen bij een paard en ook het niet eten past daar gewoon niet bij. Mensen krijgen dan juist een vreetkick, het lichaam doet dat automatisch? En wat ranja bij een paard van meer dan 600 kilo? Bij een mens zal het dan zelfs maar kort en heel licht stijgen. Nee, ik denk dat hier toch iets anders aan de hand is. Maar wat? Geen idee eerlijk gezegd!
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 01-05-17 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Trees070
Berichten: 21
Geregistreerd: 30-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-17 12:25

Mist schreef:
Ik herken dit gedrag. Mijn paard had ook zandkoliek en is daarvoor behandeld (veel fynadyne etc) na een tijdje begon ze ook (smiddags) plat in de wei te liggen, daarnaast om de 2 wkn zo'n beetje een aanval gaskoliek. Daarnaast wilde ze op stal snachts juist niet meer gaan liggen om te slapen.
Ze bleek maagzweren te hebben. Na een week op abler (gastroguard) stopte dit gedrag en stoptje ook de gaskolieken.



Bedankt voor je reactie. Ik begrijp uit jouw verhaal dat jouw paard af en toe plat gaat, maar in ons geval tig x op een dag.
Gisteren overdag in de wei 2 x rond 18.00 uur op stal gezet en vanaf 18.45 uur achter elkaar plat liggen. Tot aan vanochtend 8 uur aan toe. Er komt goede ontlasting en af en toe laat ze goede winden. Helaas mag ze even niets tegen de pijn hebben , omdat ze predsolon krijgt.
Straks komt dierenarts weer en gaan we verder kijken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xemmafalcon en 70 bezoekers