Internet geeft fishing aan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Internet geeft fishing aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 16:13

Hallo,

Ik heb laatste tijd zoveel rare dingen meegemaakt op me telefoon. Ik kreeg nu dit weer zodra ik naar hotmail surf krijg ik dit:
Afbeelding
Kan iemand mij helpen er is ook al keer geld van me rekening naar cyprus overgemaakt en keer op me laptop ging me webcam uit het niks aan en kan zo wel eventjes door gaan ik word er onderhand heel naar van.

Overigens is het hotmail adres niet van mij

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Internet geeft fishing aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 16:14

Verplaatsen aangevraagd verkeerd geopend oops

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Internet geeft fishing aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:34

Ik zou even een antivirusprogramma op je telefoon draaien. Want vermoedelijk is deze pop up malware.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Internet geeft fishing aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:41

Ik verplaats je topic naar Huis Tuin en Techniek :)

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Internet geeft fishing aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 16:50

Bedankt!

En hoe doe ik dat?

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:51

LinsxDot schreef:
er is ook al keer geld van me rekening naar cyprus overgemaakt


Gelijk contact opnemen met je bank!!! Voor je het weet ben je nog meer geld kwijt. Door al die dingen bij elkaar zou ik zeggen dat je inderdaad een flink virus ergens vandaan hebt of gehackt bent. Laptop en telefoon volledig leeg laten halen en opnieuw installeren. Voor die tijd niks meer mee doen voor zover dat lukt.

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Internet geeft fishing aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 17:05

me vriend zag het toevallig dat geld overgeboekt word dus heb het op tijd kunnen stoppen via de bank maar het is wel beetje eng zeg maar :') ik vrees dat ik mega gehackt ben. We hebben ook deurwaardes brieven gehad van vakantieveilingen die kaarten had gekocht onder me vriend ze naam met zijn digi d dus e hebben er beide heel veel last van. Ga idd kijken of ze beide leeg kunnen gehaald worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:54

LinsxDot schreef:
me vriend zag het toevallig dat geld overgeboekt word dus heb het op tijd kunnen stoppen via de bank maar het is wel beetje eng zeg maar :') ik vrees dat ik mega gehackt ben. We hebben ook deurwaardes brieven gehad van vakantieveilingen die kaarten had gekocht onder me vriend ze naam met zijn digi d dus e hebben er beide heel veel last van. Ga idd kijken of ze beide leeg kunnen gehaald worden.

Als je brieven krijgt van dingen die je nooit gekocht of betaald hebt zou ik een stap verder gaan dan m'n telefoon en laptop leeghalen eigenlijk? Dan stap je toch naar de politie?

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Internet geeft fishing aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 20:07

En weet je wat politie voor respons geeft? Sorry dit heeft geen priotiteit :')

Anoniem

Re: Internet geeft fishing aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:11

Als jouw adres gebruikt wordt om schulden op te verzamelen en er wordt mysterieus geld van jouw rekening overgemaakt naar Cyprus zou ik echt niet zo'n houding hebben. Kan me ook niet voorstellen dat de politie je wegwuift met dit verhaal. Maar goed, zelf weten.

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Internet geeft fishing aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 22:11

Wat moet ik dan doen elke dag aangifte? Heb aangifte gedaan en word pas wat mee gedaan als er daad werkelijk geld is afgeschreven was niet het geval omdat ik op tijd was met terug boeken. En schulden maken op onze naam is bij de deurwaarde bekend met aangifte formulier dus word niet vervolgd meer kan ik niet doen toch?

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Internet geeft fishing aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:14

Wat schrikken zeg!
Zelf met digi d.

Kan je daar geen andere wachtwoord van aanvragen of zoiets?
Hou het maar goed in de gaten.

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:19

Heb je beveiliging op je laptop zitten zoals McAffee of andere soorten beveiliging? Voor hetzelfde geld zijn je gegevens niet bij 1 hacker, maar al verspreid op het netwerk.

Kijk ook op https://haveibeenpwned.com/ of er misschien accounts zijn gehackt.

Verder installeer een betrouwbare app op je mobiel zoals Malwarebytes, zodat er geen irritante pop-ups verschijnen. Malwarebytes werkt ook op je computer.

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Internet geeft fishing aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:23

Heel eerlijk als het al zo ver is zou ik eens beginnen met overal de wachtwoorden van wijzigen, je telefoon en laptop formateren en misschien ook maar even overleggen met de bank wat jullie het beste kunnen doen in deze situatie. Malwarebyts is leuk als je alleen malware hebt maar als er al mensen met je gegevens rond lopen zou ik gewoon je hele computer opnieuw installeren. Dan weet je in ieder geval zeker dat er echt niets meer opstaat wat voor schade kan zorgen.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:32

Als je toch iets zou willen bestellen heb je geen Digi D nodig. Dit is alleen voor overheidszaken.. niet voor VakantieVeilingen.

Als iemand geld wil overboeken en dus ook je wachtwoorden heeft zou ik dat maar eens goed aanpassen...

Anoniem

Re: Internet geeft fishing aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:38

- digi d wachtwoord wijzigen
- wachtwoorden van belangrijke sites veranderen (mail, facebook, mogelijk nog iets met verzekering etc?)
- goede virusscanners op mobiel en laptop zetten
- bank bellen en vragen om advies
- cookies (van internet) verwijderen op mobiel en laptop
- vakantieveilingen inlichten (als er via sites geld wordt 'verwijderd') kijken of het account geblokkeerd kan worden

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Internet geeft fishing aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 22:55

Alle wachtwoorden zijn al gewijzigd op de laptop heb ik een anti virus scanner ( betaalde ) regelmatig voer ik die uit!

Enig idee of er ook op iphone gratis virus scanner is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:58

Geen idee of er een goede gratis virusscanner is ;)

Maar aan de andere kant...
Investeren in een goede virusscanner kost niet veel vergeleken de 100den euro's die phishers buit kunnen maken ;)


Edit: het klinkt zo net alsof een virusscanner phising stopt. Ik moet erbij vertellen dat een virusscanner mééhelpt om phissing tegen te gaan ;)

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Internet geeft fishing aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 23:01

Klopt maar voor telefoon moet ik een kaart kopen dus vandaar dat ik het ff zo probeer! Op mijn laptop staat een betaalde maar zoals je ziet zegt dat niet altijd wat. Ga denk toch maar alles lees trekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 23:04

Snap ik! Rotsituatie zeg -O-

Heb je trouwens ook een idee hoe personen aan je gegevens gekomen zijn? (Hoef je niet op bokt te zetten.)
Misschien dat je daar meer info uit kunt halen ;)


Heb je je rekening al laten blokkeren bij de bank?

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Internet geeft fishing aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 23:08

Dit is al mijn 5e bankpas geloof ik :') ik heb echt geen idee hoe ze aan alles komen. De gene van vakantieveilingen denk dat die gene ook op digi d heeft gezeten. Aangezien die gene adres alles had en dat alleen te zien is op digi d. Hoe ze geld hebben over kunnen maken van mijn bank is denk zo gegaan ik werd onbekend gebeld door "abn" voor een creditcard aan vraag ik zei geen intresse en hing op daarna begon al het gezeur! Ik werd vaak gebeld door arbo dienst onbekend dus moest vaak wel opnemen daarna nooit meer onbekend opgenomen

Anoniem

Re: Internet geeft fishing aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 23:18

Ik weet dat het bestaat, maar ik weet het fijne er niet van (gebruik het zelf niet, heb het alleen eens gehoord bij een programma).
Daarbij weet ik ook niet in hoeverre internetcriminelen het gebruiken ;)

Er bestaan sites waar je je wachtwoorden op kunt slaan. (Je onthoudt 1 of 2 grote wachtwoorden, logt in, en kunt bij het kladblok waar je wachtwoorden op geschreven hebt.)
Als je zoiets gebruikt, is er misschirm een kans dat ze het grote wachtwoord gekraakt hebben en daardoor op andere sites in kunnen loggen? (Ook hier hoef je geen antwoord op te geven over wel/niet gebruik, maar ik geef het even aan als optie ;) )

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Internet geeft fishing aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 23:21

Zou idd kunnen maar tegenwoordig zijn ze zo slim ze kunnen ook wanneer je gebeld word ophangt en eventueel erna inlogt op je bank ze ook in kunnen loggen hoever dat waar ik geen idee maar sta er niet gek van te kijken. Word er alleen dood moe van constant alles controleren.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Internet geeft fishing aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 06:33

Verander je wachtwoorden wel op een andere pc als het mogelijk gehackte object he. Als er een keylogger opstaat hebben ze ook direct je nieuwe wachtwoorden.
Sowieso lijkt het mij beter om het gehackte object niet meer te gebruiken tot het probleem is opgelost.
Jullie zijn blijkbaar een makkelijk slachtoffer voor ze nu.
Even flink doorzetten en het probleem aanpakken. Desnoods de pc naar een prof.

EllisL

Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 07:54

Ik zou pc's opnieuw laten installeren door professionals. Daarnaast zou ik alle wachtwoorden veranderen. En naar de politie stappen; al je bewijs meenemen.

Ik heb afgelopen jaar helaas iets soortgelijks meegemaakt, ondanks dat ik mijn wachtwoorden om de drie maanden verander. Een hacker had zich toegang verschaft tot mijn email en daar alle mails door laten linken naar zijn mails. Ik kreeg dus geen mail meer, ondanks dat ik belangrijke. mails moest krijgen. Na twee dagen geen mail te ontvangen vond ik het echt super raar, ik ben toen tot de conclusie gekomen dat mijn email werd doorgesluisd. Overal foto's van gemaakt. Alles teruggedraaid en wachtwoord veranderd. Tijdje later op die dag kreeg ik mails van marktplaats: reactie van ... op uw advertentie. Ik dacht he wat gek, ik heb daar nu geen advertenties lopen. Dus wilde ik inloggen, lukte niet, maar aangezien m'n mail niet meer doorgesluisd was, besloten via wachtwoord vergeten een ander wachtwoord te nemen. Eenmaal ingelogd zag ik dat deze hacker mensen opgelicht had en nog aan het oplichten was. Ik heb de politie in paniek gebeld. Mocht meteen dezelfde middag langskomen. Inmiddels zijn ze iemand op het spoor.

Ik zou dus zeker aangifte doen!

Hoewel er bij mij niks van mijn rekening afgehaald was heb ik wel alle officiële instanties die voor mij belangrijk zijn op de hoogte gesteld.