Is een sperriem zielig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Is een sperriem zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-17 15:00

Mijn pony leert nu om nageefelijk te leren lopen en dit doet ze niet zonder verzet, mond open, tong eruit, hoofd omhoog.
Toen zei mijn instructeur:"heb je misschien een sperriem, want dan kan ze haar mond niet meer open doen en haar tong niet meer naar buiten gooien"
Ik zei:"ja die heb ik"
Maar eigenlijk vond ik het zielig, want ja misschien zoekt ze niet naar de goede oplossing maar heeft ze echt pijn in haar mond... :=
Dus vraag ik om jullie mening, is een sperriem zielig of niet?

Manou, Vosje & Midnight


speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Is een sperriem zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:04

Of meer los laten? Hoe moet je pony nageefelijk lopen als je constant met grote druk in de mond zit?

Een andere instructie lijkt me een betere oplossing.

Be happy eat a snackkie

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:04

Als je hem zo gebruikt als je instructeur zegt is een sperriem alles behalve vriendelijk.. zou ik dan ook zeker niet doen!

Bij normaal gebruik (dus niet zo strak dat de mond niet meer open kan) zorgt hij voor een stabielere ligging van het bit en is het niet zielig.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:05

Als je het puur gebruikt om de mond dicht te snoeren is een sperriem inderdaad zielig.
Als ik het zo lees lijkt het er op dat je paard duidelijk wil maken dat ze ergens last van heeft. Dan kan je de symptomen bestrijden door de mond dicht te binden met een sperreim :(:) . Je kan ook proberen de oorzaak te achterhalen. Heeft het paard geen pijn in de mond? Last van de rug? Ligt het zadel nog goed? En hoe probeer je je paard nageefelijk te laten lopen? Want als alle voorwaarden kloppen doet een paard dit namelijk vanzelf en hoeven ze dit niet te leren.

Ik ben een beetje zot van mijn Od <3

De liefste en stoerste zus ter wereld? Die heb ik 8-)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:05

In dit geval wat mij betreft wel. Je geeft het zelf al aan: je pony komt in verzet en dan zou je haar de mond moeten snoeren.

Heb je recentelijk een goeie tandarts naar de mond van je pony laten kijken? Past je zadel goed en is de hals/rug van je pony goed? Past het bit goed in de mond en is dit wel het goede bit voor jouw pony?

Oy with the poodles, already

Lithya

Berichten: 2493
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:06

Wanneer je een sperriem gebruikt om je pony nagevelijk te laten lopen, ontbreekt er iets belangrijks in de basis.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:06

Die instructeur nooit meer "les" laten geven. Dat is 1. Dit heeft niks met nageeflijkheid te maken.

Dan antwoord op je vraag: ik heb de sperriem altijd vrij los zitten, paard kan er mee eten als het zou moeten. Dan vind ik er niks zieligs aan. Als je hem helemaal strak trekt is het een ander verhaal.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Is een sperriem zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:09

om te beginnen zoek een andere instructeur, deze is zijn naam niet waardig.
Nageeflijkheid komt kort gezegd voort uit ontspanning en samenwerking, niet uit getrek met de hand.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Goof

Berichten: 28613
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Is een sperriem zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:11

Je paard leert niet nageeflijk te lopen, jij leert je paard hardhandig in de krul te trekken.
Als dat is wat je wil; doe er vooral een sperriempje aan.
Als dat niet is wat je wil; neem een andere instructeur en leer echt rijden.

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Is een sperriem zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:22

Deze manier van rijden is zieliger dan een sperriem.
Bij normaal gebruik is een sperriem niet direct zielig. Strak aangesnoerd wel.
Maar zo te horen geeft jouw paard nu al genoeg signalen dat dit niet prettig rijden is zo...


TROY (2019) & LAYS (2014)


Anoniem

Re: Is een sperriem zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:26

een sperriem is onnodig. Een paard kan prima zelf zijn mond dicht houden, doet hij dat niet dan ligt dat ergens anders aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:28

Goof schreef:
Je paard leert niet nageeflijk te lopen, jij leert je paard hardhandig in de krul te trekken.
Als dat is wat je wil; doe er vooral een sperriempje aan.
Als dat niet is wat je wil; neem een andere instructeur en leer echt rijden.



Amen.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:47

Goof schreef:
Je paard leert niet nageeflijk te lopen, jij leert je paard hardhandig in de krul te trekken.
Als dat is wat je wil; doe er vooral een sperriempje aan.
Als dat niet is wat je wil; neem een andere instructeur en leer echt rijden.
_


_/-\o_ niets meer aan toe te voegen!

xPabloBokt

Berichten: 9306
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:47

Resistance schreef:
Goof schreef:
Je paard leert niet nageeflijk te lopen, jij leert je paard hardhandig in de krul te trekken.
Als dat is wat je wil; doe er vooral een sperriempje aan.
Als dat niet is wat je wil; neem een andere instructeur en leer echt rijden.



Amen.


Dat dus. Leren nageeflijk lopen bestaat niet imo. Dat gebeurt gewoon als je een paard fatsoenlijk van voor naar achter bij elkaar gaat rijden. Nageeflijk blijven lopen komt met de tijd.

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:50

Blijft me toch verbazen dat er nog steeds instructeurs zijn die zo denken en het andere ook nog willen leren.
Als je gewoon simpel en logisch nadenkt slaat het toch werkelijk nergens op.
Dus TS ga inderdaad op je gevoel af want op deze manier leer je niet samen werken met je paard.

Sperriem zelf is niet perse verkeerd maar dat is met vele dingen het ligt eraan hoe je het gebruikt.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Is een sperriem zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:53

Daar verbaas ik me ook over Tigra.
Maar kijk eens op wedstrijden, ook in de hogere proeven, naar de aangesnoerde neusriemen. Echt om te huilen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:56

bruintje123 schreef:
Daar verbaas ik me ook over Tigra.
Maar kijk eens op wedstrijden, ook in de hogere proeven, naar de aangesnoerde neusriemen. Echt om te huilen.


Inderdaad. Zie het overal... :n

StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:58

Amberkelsey schreef:
Mijn pony leert nu om nageefelijk te leren lopen en dit doet ze niet zonder verzet, mond open, tong eruit, hoofd omhoog.
Toen zei mijn instructeur:"heb je misschien een sperriem, want dan kan ze haar mond niet meer open doen en haar tong niet meer naar buiten gooien"
Ik zei:"ja die heb ik"
Maar eigenlijk vond ik het zielig, want ja misschien zoekt ze niet naar de goede oplossing maar heeft ze echt pijn in haar mond... :=
Dus vraag ik om jullie mening, is een sperriem zielig of niet?



De dingen die je opnoemt doet een paard alleen als verzet als er teveel in de mond word gehangen. Nageeflijk rijde doe je niet soor in de mond te hangenmaar van achter naar voren te rijden.

Dus ja in jou opzicht is een sperriem zielig

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-17 16:03

speedfiets_2 schreef:
Of meer los laten? Hoe moet je pony nageefelijk lopen als je constant met grote druk in de mond zit?

Een andere instructie lijkt me een betere oplossing.


Ze loopt niet met grote druk in de mond, ik bouw de druk op tot ze nageeft en dan word ik weer zacht in de hand, maar ik hou wel verbinding

Manou, Vosje & Midnight

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:06

Maar zo werkt het helemaal niet, druk opbouwen tot ze nageeft in de krul loopt.
Dat is namelijk niet nageeflijk.
Hou een lichte verbinding en meer doe je niet met die hand.

En dan ga je zorgen dat je paard fijn ontspannen is. Lekker actief op je beenhulpen is. En dan bied je paard het nageeflijk zijn jouw als kadootje aan.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Reusje_xx

Berichten: 930
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:06

Amberkelsey schreef:
speedfiets_2 schreef:
Of meer los laten? Hoe moet je pony nageefelijk lopen als je constant met grote druk in de mond zit?

Een andere instructie lijkt me een betere oplossing.


Ze loopt niet met grote druk in de mond, ik bouw de druk op tot ze nageeft en dan word ik weer zacht in de hand, maar ik hou wel verbinding


Daar zit het probleem, een pony gaat niet nageven lopen van druk. Ik zou inderdaad naar een andere instructrice zoeken, want dit is niet de manier om een pony te rijden..
Je moet inderdaad verbinding houden, maar dan zou je pony niet zo zijn mond open doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:10

Amberkelsey schreef:
speedfiets_2 schreef:
Of meer los laten? Hoe moet je pony nageefelijk lopen als je constant met grote druk in de mond zit?

Een andere instructie lijkt me een betere oplossing.


Ze loopt niet met grote druk in de mond, ik bouw de druk op tot ze nageeft en dan word ik weer zacht in de hand, maar ik hou wel verbinding



Als je paard van achteren sterker wordt en beter gaat ontspannen, gaat je paard vanzelf nageeflijk lopen. Niet doordat jij druk zet totdat ze "nageeft". Je paard leert zo een totaal verkeerde houding aan die op wedstrijden zal wordt afgestraft.

Arianne_94

Berichten: 307
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: Naast de stal van mijn paardjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:17

Zoals jij beschrijf vindt ik het ook wel zielig.

Maar zelf rij ik er ook altijd mee, maar die zit heel los en is voor de stabiliteit van het bit.

Zinzi_jewel

Berichten: 8695
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Is een sperriem zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:23

Je rijdt je paard nageefkijk van achteren naar voor en nooit door zoveel druk van voor dat je paard genoodzaakt is om de mond open te sperren en de druk te ontwijken .
En zachte verende hand is de oplossing
Laat je paard in een lekker basis tempo draven
De motor van achter uit naar voren en dan zakt ze er heus zo in

Chasing Dreams ...

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:26

Amberkelsey schreef:
speedfiets_2 schreef:
Of meer los laten? Hoe moet je pony nageefelijk lopen als je constant met grote druk in de mond zit?

Een andere instructie lijkt me een betere oplossing.


Ze loopt niet met grote druk in de mond, ik bouw de druk op tot ze nageeft en dan word ik weer zacht in de hand, maar ik hou wel verbinding

Je trekt haar in de mond zodat ze bovenin lopen niet fijn gaat vinden en ontspant onderin zodat ze het daar wel fijn vindt.
Dat is niet de methode en het enige wat gebeurt is een gekke knik in de hals maar de rest van het lijf doet niks.
Zijn er in je omgeving niet meer instructeurs? Misschien eens een leuke clinic volgen zodat je kan ervaren wat wel de bedoeling

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cjuan, ingetje3012, MirandaMalik, soeboenoe, xSannee en 19 bezoekers