Hondenrolstoelen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Hondenrolstoelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 14:49

Hoi bokkers,

Onze hond heeft vorige week een operatie gehad aan haar patella luxatie.
Deze operatie is geslaagd, maar het heeft 6 weken (!) herstel nodig.
Dit betekent niet rennen, spelen of springen.
Omdat onze hond nog heel erg jong (1,5jr) en speels is, is dit voor haar heel frustrerend.

Onze vriendin heeft een rolstoel voor haar hond met een geamputeerde poot, en wij willen dit ook heel graag proberen. Aangezien ze best prijzig zijn, wilt mijn vader er zelf 1 maken, hij is heel handig (is ook zijn werk).

Ik heb 2 vragen:
1. Heeft iemand ervaring met zo'n hondenrolstoel?
2. Weet iemand wat voor wielen/banden we kunnen gebruiken? Ze mogen niet te groot of zwaar zijn (liefst luchtbanden) omdat ze best klein is (40cm).

Ik weet dat de meningen over hondenrolstoelen heel ver uit elkaar liggen, ik zit niet te wachten op reacties als 'Laat hem gewoon 6 weken in een bench' of 'Gewoon 6 weken volhouden dan kan ze alles weer'. Want, dit is vooral voor haar heel erg vervelend.

Ik hoop dat iemand kan helpen!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Hondenrolstoelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 14:52

Ik zou dit even voorleggen aan de behandelend arts. Misschien zijn die dingen ergens wel te lenen of huren? En het moet ook in het revalidatiesxhema passen

chazzie
Berichten: 428
Geregistreerd: 14-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 14:52

Ik heb er geen verstand van, maar misschien zijn wielen van kinderwagens geschikt?
Sterkte iig met je hond.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 14:54

eilleen333 schreef:
Ik zou dit even voorleggen aan de behandelend arts. Misschien zijn die dingen ergens wel te lenen of huren? En het moet ook in het revalidatiesxhema passen


Het revalidatieschema begint pas over 6 weken, dat is ook het probleem. Ze moet dus echt 6 weken strikte rust aan haar poot. Ik heb inderdaad gekeken of ze ergens te huur zijn, maar helaas niet bij ons in de buurt, en als we wat zouden vinden was het toch ook wel vrij prijzig, voor datzelfde geld kunnen we een nieuwe kopen :+

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 14:56

chazzie schreef:
Ik heb er geen verstand van, maar misschien zijn wielen van kinderwagens geschikt?
Sterkte iig met je hond.


Hoi, bedankt voor je reactie.
Ik ben bang dat die wielen te klein zijn :-(
Voor het idee, dit moet het ongeveer worden:



Afbeelding

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:01

Een oud kinder fietsje van marktplaats.Of een boodschappentrolly.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:02

Kijk eens op MP, staan soms ook van die rolstoelen op.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:04

Rust moet!!! Een niet verlamde hond zal niet zomaar zoiets accepteren en al helemaal niet gaan bewegen zonder die poot ook te bewegen.

Persoonlijk vind ik dit een zeer!!! Slecht idee. Deze weken zijn vervelend maar van giga groot belang voor heel de rest van het leven van je hond. Dus neem ze in acht!!

Oh ja mijn hond is als 2 jarige actieve sporthond plots geopereerd aan LPC in beide voorpoten. Ik weet dus erg goed wat het is. Echter hij is nu 9 jaar en nog steeds actieve sporthond zonder enige beperking. Die 6 weken niets doen en maanden revalidatie zijn al lang vergeten.

Is overigens al wel rustig opbouwen met minuten werk in die 6 weken. Wat je wel kan proberen is bench op een kar en hind dar in mee nemen. Zo kun je toch wat ondernemen. Mijn hond ging ook veel mee in de auto. Zag hij veel ;)

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 15:07

dito schreef:
Kijk eens op MP, staan soms ook van die rolstoelen op.


Hoi! Helaas staan die er niet op binnen een straal van 40km ;(

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:09

Ik raad het af. Mijn hond is laatst ook geopereerd. Die weken kom je wel door.
En je kan straks gaan opbouwen.
Ik snap hoe vervelend het is, onze hond is ook jong.
Als je een klein ras hebt dan misschien zo,n kinderwagentje?
Je loopt voor banketstaaf maar je kan wel op pad :,)

Als je je plan echt wilt doorzetten zou ik even met de orthopeed overleggen

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 15:14

XxLMMxX schreef:
Ik raad het af. Mijn hond is laatst ook geopereerd. Die weken kom je wel door.
En je kan straks gaan opbouwen.
Ik snap hoe vervelend het is, onze hond is ook jong.
Als je een klein ras hebt dan misschien zo,n kinderwagentje?
Je loopt voor banketstaaf maar je kan wel op pad :,)

Als je je plan echt wilt doorzetten zou ik even met de orthopeed overleggen


Waarom raad je het af?
Het is voor onze hond toch echt wel de beste mogelijkheid, ze wilt gewoon heel graag rennen, het is echt een energie bom die elk moment kan afgaan als ze een halve dag niks heeft gedaan :P

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hondenrolstoelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:22

Een gezonde hond in een rolstoel zal uit automatisme / reflex tòch altijd zijn achterpoten bewegen.

Je ziet het meebewegen soms zelfs weer ontstaan bij honden met een verlamming (waar dat meebewegen en weer leren bewegen dus heel welkom is)


In het geval van jouw hond, waarbij de achterknie écht rust nodig heeft, kan zo'n rolstoel wel eens heel nare gevolgen hebben.

Denk er alstjeblieft nog even goed over na. En ga niet zonder overleg met de behandelend veearts zelf proberen.

Als de behandelend veearts er geen probleem in ziet: prima.

Maar het lijkt mij een erg groot risico.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Hondenrolstoelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 15:28

Even een kleine toevoeging: wij hebben dit al uitgeprobeerd met de hondenrolstoel van vriendin. Ze kan zich hier gewoon mee voortbewegen :)

@Femke_Tweety, bedankt voor je reactie. De achterpoot kan (zover ik heb gezien) niet meebewegen toch? Uiteraard gaat alles in overleg met de dierenarts.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:29

Ervaring met patella operatie's,dit is een zeer slecht idee.De rust en opbouw is niet voor niks.ze gaat waarschijnlijk zich bezeren en idiote dingen doen met die rolstoel.
Hoe rot het ook is houd je aan het advies van de DA.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 15:31

dierenfan schreef:
Rust moet!!! Een niet verlamde hond zal niet zomaar zoiets accepteren en al helemaal niet gaan bewegen zonder die poot ook te bewegen.

Persoonlijk vind ik dit een zeer!!! Slecht idee. Deze weken zijn vervelend maar van giga groot belang voor heel de rest van het leven van je hond. Dus neem ze in acht!!

Oh ja mijn hond is als 2 jarige actieve sporthond plots geopereerd aan LPC in beide voorpoten. Ik weet dus erg goed wat het is. Echter hij is nu 9 jaar en nog steeds actieve sporthond zonder enige beperking. Die 6 weken niets doen en maanden revalidatie zijn al lang vergeten.

Is overigens al wel rustig opbouwen met minuten werk in die 6 weken. Wat je wel kan proberen is bench op een kar en hind dar in mee nemen. Zo kun je toch wat ondernemen. Mijn hond ging ook veel mee in de auto. Zag hij veel ;)


Hoi, onze hond heeft hem al geaccepteerd bij onze vriendin. Zover ik heb gezien kan ze haar achterpoot niet bewegen toch? Ik denk daarbij dat ons hondje echt een uitzondering is, ze barst van energie, daarom denken wij dat dit voor haar een goede tijdelijke oplossing kan zijn.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 15:32

beatje schreef:
Ervaring met patella operatie's,dit is een zeer slecht idee.De rust en opbouw is niet voor niks.ze gaat waarschijnlijk zich bezeren en idiote dingen doen met die rolstoel.
Hoe rot het ook is houd je aan het advies van de DA.


Zou je kunnen onderbouwen waarom het een slecht idee is? Ben toch wel benieuwd als ik al deze reacties zie. Idiote dingen kunnen er niet gebeuren toch, ik houd haar wel aan de lijn, voor het geval dat er iets misgaat en het herstel nog langer duurt.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:36

Eigenwijs is ook wijs zeggen ze,maar in dit geval denk ik niet dat het zo is.
Je hond is geen uitzondering e meer drukke honden geopereerd .Je kan zelfs pilletjes krijgen op homeopatische basis om ze rustig te houden,kan je aan je da vragen.

Een hond van mij heeft met een gips poot een houten open draaitrap beklommen,een hond van 42 kg.
Honden hebben helaas geen verstand om dingen niet te doen,met een rolstoel kan ze gewoon haar been belasten.Het is zo zonde van je operatie .

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 15:39

beatje schreef:
Eigenwijs is ook wijs zeggen ze,maar in dit geval denk ik niet dat het zo is.
Je hond is geen uitzondering e meer drukke honden geopereerd .Je kan zelfs pilletjes krijgen op homeopatische basis om ze rustig te houden,kan je aan je da vragen.

Een hond van mij heeft met een gips poot een houten open draaitrap beklommen,een hond van 42 kg.
Honden hebben helaas geen verstand om dingen niet te doen,met een rolstoel kan ze gewoon haar been belasten.Het is zo zonde van je operatie .


Ja, ik kan behoorlijk eigenwijs zijn :Y) maar heb tot nu toe nog geen goed argument gehoord dat een rolstoel belastend/slecht zou zijn...

Aan dat soort pilletjes gaan wij nooooooit beginnen.
Ben toch wel benieuwd hoe ze haar poot kan belasten?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:42

Als ze wil springen of iets ziet waar ze heen wil zal ze dat proberen,stel dat de rolstoel om slaat of ze raakt ergens tussen.Ze mag de poot niet belasten,als ze dat wel doet is je operatie voor niks geweest.Spiertjes en alles moeten eerst weer op zijn plek komen .de pennen moeten op zijn plaats ingroeien met plotse bewegingen en onverwachte dingen kan heel de boel loskomen en ben je verder van huis.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:44

sennaxpaddie schreef:
beatje schreef:
Eigenwijs is ook wijs zeggen ze,maar in dit geval denk ik niet dat het zo is.
Je hond is geen uitzondering e meer drukke honden geopereerd .Je kan zelfs pilletjes krijgen op homeopatische basis om ze rustig te houden,kan je aan je da vragen.

Een hond van mij heeft met een gips poot een houten open draaitrap beklommen,een hond van 42 kg.
Honden hebben helaas geen verstand om dingen niet te doen,met een rolstoel kan ze gewoon haar been belasten.Het is zo zonde van je operatie .


Ja, ik kan behoorlijk eigenwijs zijn :Y) maar heb tot nu toe nog geen goed argument gehoord dat een rolstoel belastend/slecht zou zijn...

Aan dat soort pilletjes gaan wij nooooooit beginnen.
Ben toch wel benieuwd hoe ze haar poot kan belasten?

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn haren van mensen zoals jij recht over eind gaan staan.Ik ga ook niet meer reageren en je doet maar aan,je zal er maar trots opwezen.
Vraag me wel oprecht af waarom je in vredesnaam je hond hebt laten opereren,een pijnlijke operatie die dan voor niks is gedaan want de baas had haast.
Sucses er mee.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Hondenrolstoelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 15:49

Sorry, maar dit vind ik echt een hele rare reactie!
Hoezo 'de baas heeft haast'? Ik heb helemaal geen haast, ik probeer de lange periode rust voor haar wat aangenamer te maken.
Ik stelde maar 1 vraag: hoe kan ze haar poot belasten in een hondenrolstoel??

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:51

beatje schreef:
Eigenwijs is ook wijs zeggen ze,maar in dit geval denk ik niet dat het zo is.
Je hond is geen uitzondering e meer drukke honden geopereerd .Je kan zelfs pilletjes krijgen op homeopatische basis om ze rustig te houden,kan je aan je da vragen.

Een hond van mij heeft met een gips poot een houten open draaitrap beklommen,een hond van 42 kg.
Honden hebben helaas geen verstand om dingen niet te doen,met een rolstoel kan ze gewoon haar been belasten.Het is zo zonde van je operatie .


Dit dus!
TS je wist toch van tevoren dat ze 6 weken RUST moet hebben, waarom laat je de hond dan opereren als je je er toch niet aan gaat houden?
Ik kan me niet voorstellen dat de orthopeed dit goedkeurt.

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:52

Als de achterpoten van de hond boven de grond hangen kan hij inderdaad niet op de grond komen en zo kracht zetten.

Wat er wel kan gebeuren is dat hij gaat mee bewegen met zijn achterpoten. De hond snapt namelijk niet dat hij zijn achterpoten niet moet gebruiken.
Dit kan dus alsnog voor overvelasting zorgen en dit wil je absoluut niet. Ook is er kans dat hij met zijn poot tegen het karretje aan trapt. Dat is ook foute boel.

Ga lekker aan het werk met hem door zijn hersenen bezig te houden. Iets ondersteunends om hem rustig te houden is ook een idee als de situatie onhoudbaar is. Zoals aangegeven kan het ook erg prettig zijn voor de hond om bijv in een bolderkar mee te gaan op wandeling zo word hij wel geprikkeld maar beweegt hij niet.

Ik hoop voor je hond dat je de juiste beslissing neemt in dit.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:54

Mijn hond van 1,5 jaar is afgelopen dinsdag geopereerd aan haar knie (PL) en die zet ik echt niet in een rolstoel. Het tuigje van de rolstoel loopt meestal langs de knie. Dus precies de plek die geopereerd is. Ik zou daar zelf geen enkel risico mee nemen. Die van mij mag trouwens wel een klein beetje lopen, alleen niet rennen en springen. Ik probeer haar zoveel mogelijk te vermaken met botten, gevulde kong en andere spelletjes.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 15:57

Wispeltuur schreef:
Als de achterpoten van de hond boven de grond hangen kan hij inderdaad niet op de grond komen en zo kracht zetten.

Wat er wel kan gebeuren is dat hij gaat mee bewegen met zijn achterpoten. De hond snapt namelijk niet dat hij zijn achterpoten niet moet gebruiken.
Dit kan dus alsnog voor overvelasting zorgen en dit wil je absoluut niet. Ook is er kans dat hij met zijn poot tegen het karretje aan trapt. Dat is ook foute boel.

Ga lekker aan het werk met hem door zijn hersenen bezig te houden. Iets ondersteunends om hem rustig te houden is ook een idee als de situatie onhoudbaar is. Zoals aangegeven kan het ook erg prettig zijn voor de hond om bijv in een bolderkar mee te gaan op wandeling zo word hij wel geprikkeld maar beweegt hij niet.

Ik hoop voor je hond dat je de juiste beslissing neemt in dit.


Hoi, bedankt voor je duidelijke reactie. Dat miste ik. We hebben inderdaad al wat hondenspellen gekocht, dit vindt ze erg leuk! Maar ze mist toch nog het fysieke.
Toch maar die 6 weken haar laten wachten dan.. Zal moeilijk worden voor haar