Succesvolle jonge hengstenkeuring bij het NSIJP

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Succesvolle jonge hengstenkeuring bij het NSIJP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-17 11:09

*Persbericht NSIJP / Bokt.nl
Fokkerij


Afbeelding
Foto via NSIJP door Krijn Buijtelaar
De Nederlandse fokkerij van IJslandse paarden zit al een tijd flink in de lift. Op de jonge hengstenkeuring NSIJP in Ermelo werd dat afgelopen weekend opnieuw zichtbaar. Prachtige punten werden uitgedeeld, het niveau was hoog. Met maar liefst een score van 8,29 voor exterieur en bovengemiddeld voor verrichtingen werd de vierjarige elegante wildkleur hengst Amor frá Hinriksstöðum (V. Keilir frá Miðsitju), in eigendom van Tom Buijtelaar en Silke Kosse uit Klijndijk, de hoogst gekeurde vierjarige hengst dit weekend. In 2016 was Amor ook al de hoogst gekeurde hengst uit zijn rubriek. Als vierjarige hengst heeft Amor, gefokt door Henk Peterse uit Diessen, en voorgebracht door Arnout Bakker, de score van 2016 zelfs weten te verbeteren.

De blijdschap was ook groot bij de trotse Petra van der Linden-Rike uit Alphen. In de categorie driejarigen werd haar schimmelbonte Vaskur frá Fensalir (V. Unnar frá Blönduósi) als hoogste beoordeeld. Vaskur, gefokt door en in eigendom van de familie Rike, is een halfbroer van de bekende sporthengst Vaðall frá Fensalir die in 2015 voor Nederland op de WK IJslandse paarden liep. Vaskur kreeg een mooie 8,16 voor zijn exterieur en bovengemiddeld voor zijn verrichtingen.

De jonge hengstenkeuring van 2017 kende een mooi deelnemersveld van 14 jonge hengsten. In de hal van de KNHS is Ermelo toonden de stoere heren zichzelf. De jury, bestaande uit de uit IJsland overgekomen Valberg Sigfússon, de Nederlanders Ariëlle Withaar en Tom Buijtelaar, beoordeelden exterieur en gangen. Tijdens dit weekend werden 12 van de 14 deelnemende hengsten goedgekeurd. Een zeer mooi resultaat. De hengsten zijn aan de handen vrijlopend gekeurd. Vanaf een leeftijd van vijf jaar is keuring onder het zadel pas toegestaan.

In totaal telt het Nederlands Stamboek voor IJslandse paarden circa 45 goedgekeurde hengsten van verschillende nationaliteiten. Het Nederlands fokproduct is internationaal gezien klein in omvang, maar kwalitatief zit Nederland in de lift. Verbetering kost tijd en er is altijd sprake van een vertraging. Immers als het paard 5/6 jaar is, wordt pas zichtbaar of het gewenste fokdoel ook bereikt is. “Er wordt door de leden van het NSIJP flink geinvesteerd in het IJslandse paard en de fokkerij. Nederland geeft steeds vaker zijn visitekaartje af. We bewegen weg van het kleine ruige oertype, het type dat misschien nog veel mensen voor ogen hebben als ze aan een Ijslands paard denken. Je ziet daarbij op dit moment bij de keuringen beter het IJslandse fokdoel tot recht komen, elegante, hoogbenige IJslandse paarden met mooie verhoudingen en met een sjieke uitstraling”, vertelt Carla Kemme-Kroonsberg, stamboeksecretaris van het NSIJP. “IJsland voert als moederstamboek de regie, zij zijn leading in de fokkerij. Dit land ademt het IJslandse paard, het zit gewoon in hun DNA”.

De jonge hengstenkeuring van het Nederlands Stamboek IJslandse Paarden (NSIJP) is een jaarlijks terugkomend evenement waar drie en vierjarige hengsten aan de hand gekeurd worden. Vanaf vijf jaar mag een hengst pas onder het zadel gejureerd worden. De jury bekijkt eerst het exterieur van de hengst en vervolgens de verrichtingen. De voorbrengers tonen een of meerdere gangen aan de hand. Daarna mag de hengst los rond gaan en becommentarieert de jury direct wat hen daarbij opvalt. Bij de verrichtingen worden in ieder geval de volgendepunten beoordeeld:

- Welke gangen laat het paard zien en de mate van zuiverheid,
- De ruimte en het tonen van tempowisselingen in de gangen,
- De souplesse,
- De draagkracht,
- De wijze waarop het paard zich presenteert.

Bij een beoordeling van 7,75 van het exterieur en een beoordeling van ‘gemiddeld’ of ‘bovengemiddeld’ voor de verrichtingen is de hengst goedgekeurd voor de dekdienst voor de duur van een jaar, mits het spermaonderzoek met goed gevolg is afgerond.

Na dit succesvolle evenement voor de jonge hengsten, zijn alle ogen vanaf nu gericht op 22 en 23 juni. Dan is de selectie keuring WK waarmee de Nederlandse fokkers/eigenaren zich met hun beste fokproduct zullen proberen te selecteren voor deelname aan de komende Wereldkampioenschappen. Deze keuring is ‘onder het zadel’ en hengsten en merries vanaf vijf jaar kunnen deelnemen. Speciaal hiervoor heeft het NSIJP de in Denemarken wonende topruiter Agnar Snorri Stefansson ingevlogen om de Nederlanse kansen te vergroten. Hij zal deelnemende paarden trainen en rijden. Nederland wil absoluut niet ontbreken dit jaar, zeker niet nu het WK in eigen land is.

Op de Wereldkampioenschappen in augustus, dit jaar in het Brabantse Oirschot zal een selectie van de mooiste IJslandse paarden ter wereld te zien zijn.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 02:37

Zonde, gaan ze nu net als de haflingers, fjorden en friezen gewoon het oorspronkelijke type negeren?

maras

Berichten: 2339
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Succesvolle jonge hengstenkeuring bij het NSIJP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:43

Eigenlijk ben ik het wel eens met Farahdiba, ik heb al 20 jaar IJslanders en de hengst op de foto zou ook een New Forest of iets dergelijks kunnen zijn. Het mooie robuuste gaat er steeds meer af helaas.

breggel1982
Berichten: 252
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Succesvolle jonge hengstenkeuring bij het NSIJP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:01

helemaal mee eens ! waarom moet alles slank en de hoogte in ? koop dan een ander ras .

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:02

Ik ben het deels met jullie eens. Maar dit zijn natuurlijk allemaal nog jonge paarden dus moeten nog flink uitzwaren. Wat ik zorgelijker vind is dat het voorbeengebruik hoog in het vaandel staat en het achterbeen er een beetje achteraan komt.
Hier de filmpjes van de HK: https://www.youtube.com/watch?v=H1SmIM_ ... e=youtu.be

Groetjes Jolanda


oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Succesvolle jonge hengstenkeuring bij het NSIJP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:11

Ik vind het vooral typisch dat de winnende hengst eigendom is van een van de juryleden. Ik snap dat de fokkerij een klein wereldje is, maar jureren als je zelf ook deelneemt zou m.i. niet mogelijk moeten zijn.

Schoentje, kerstmuts en [o]

lesleygjof

Berichten: 376
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Succesvolle jonge hengstenkeuring bij het NSIJP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:25

Ken dit paard nog van toen hij een veulen was. Geweldige hengst! Maar verder ben ik t geheel met jullie eens.

Mijn meisje gjóf, 20-03-2011 overleden op 16 jarige leeftijd
Less is more.... - 7.3!!! kg

maras

Berichten: 2339
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Succesvolle jonge hengstenkeuring bij het NSIJP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:34

Ik was laatst op een wedstrijd aan het kijken en daar deed erg leuk vriendelijk, ouderwets type, enthousiast oeverloos door-toltend paardje mee. Geen hoog voorbeen gebruik maar alles leuk in cadans, blij meisje erop , wat mij betreft echt een genot om te zien. Tot mijn grote verbazing en schrik werd het paardje langs de kant compleet afgebrand, de opmerkingen varieerde van " laat dat beest in het bos blijven lopen" , tot " hij moet in de frikadellen" . Afijn dat was mijn laatste keer als publiek, Horses on Ice heb ik maar overgeslagen, die paarden daar lopen normaliter niet al te enthousiast rond, wel spectaculair maar ik zie daar wel eens wat grote ogen bij de paardjes ( en zware bitten…..)

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:07

oomens schreef:
Ik vind het vooral typisch dat de winnende hengst eigendom is van een van de juryleden. Ik snap dat de fokkerij een klein wereldje is, maar jureren als je zelf ook deelneemt zou m.i. niet mogelijk moeten zijn.



:D

Amor, die inmiddels werd aangekocht door fokkurylid Tom Buijtelaar, was daarmee de hoogst beoordeelde 4 jarige hengst en won onder andere een gratis deelname aan een keuring onder het zadel in NL. Overigens maakte Tom uiteraard geen deel uit van de jury op het moment dat Amor werd beoordeeld.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Succesvolle jonge hengstenkeuring bij het NSIJP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:19

Momenteel lijkt het heel wat als er 12/14 jonge hengsten goedgekeurd worden maar dit is slechts tijdelijk.
Minder dan de helft word er per jaar goedgekeurd voor het leven wanneer ze onder het zadel getoont worden, sterker nog, er zijn zat paarden die gecastreerd worden na de goedkeuring.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:25

sassefras schreef:
oomens schreef:
Ik vind het vooral typisch dat de winnende hengst eigendom is van een van de juryleden. Ik snap dat de fokkerij een klein wereldje is, maar jureren als je zelf ook deelneemt zou m.i. niet mogelijk moeten zijn.



:D

Amor, die inmiddels werd aangekocht door fokkurylid Tom Buijtelaar, was daarmee de hoogst beoordeelde 4 jarige hengst en won onder andere een gratis deelname aan een keuring onder het zadel in NL. Overigens maakte Tom uiteraard geen deel uit van de jury op het moment dat Amor werd beoordeeld.

Dan heb ik slecht gelezen. Ik las
Citaat:
Met maar liefst een score van 8,29 voor exterieur en bovengemiddeld voor verrichtingen werd de vierjarige elegante wildkleur hengst Amor frá Hinriksstöðum (V. Keilir frá Miðsitju), in eigendom van Tom Buijtelaar en Silke Kosse uit Klijndijk, de hoogst gekeurde vierjarige hengst dit weekend.

Had hier niet uitgehaald dat hij pas sinds na de keuring de eigenaar was. Dat verandert de zaak behoorlijk.

Schoentje, kerstmuts en [o]

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:21

HopeMyDay schreef:
Momenteel lijkt het heel wat als er 12/14 jonge hengsten goedgekeurd worden maar dit is slechts tijdelijk.
Minder dan de helft word er per jaar goedgekeurd voor het leven wanneer ze onder het zadel getoont worden, sterker nog, er zijn zat paarden die gecastreerd worden na de goedkeuring.



1 tje zeker die staat bij te komen van alle toestanden nu :+

Anoniem

Re: Succesvolle jonge hengstenkeuring bij het NSIJP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:57

Ik zag gisteren de foto op de voorpagina en las 'hengstenkeuring' en dacht; dat is nou een mooie New Forest hengst.
Lees ik vandaag dat het een IJslander was, echt onherkenbaar als dit het fokdoel is...

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:12

xyzutu2 schreef:
Ik zag gisteren de foto op de voorpagina en las 'hengstenkeuring' en dacht; dat is nou een mooie New Forest hengst.
Lees ik vandaag dat het een IJslander was, echt onherkenbaar als dit het fokdoel is...



Wat is jou idee van een ijslander dan ??? ik vind hem wel mooi

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:23

Ik denk dat het ook behoorlijk vertekent hoor....ze zitten glad in de vacht...als je ze in een weiland in hun wintervacht ziet, lijken ze heel wat ijslandser. Mijn eigen paard ondergaat ook altijd een transformatie van winter naar zomervacht. Ineens veel sportiever, slanker, gladder. In de winter is het een gezellige troetelbeer.

Maar goed, ik ben het ermee eens dat er niet doorgeslagen moet worden in elegantie bij het IJslandse paard. Ook de maaiende voorbenen ben ik geen voorstander van. ECHTER, de meeste ijslanders zien er echt niet zo uit....

Ik schrik wel van de commentaren die ik lees n.a.v. een lief toltend paardje op wedstrijd. Dat heb ik echt nog nooit gehoord! Ik ben vaak op wedstrijd en vind de sfeer juist heel gemoedelijk en hoor juist altijd vertederde oooohhhh en aaaaahhh. Vroeger gingen punten vaak naar veel actie (en weinig takt of houding maakte dan niet uit). Nu wordt takt en houding juist beloond, een goede ontwikkeling mijns inziens.

If it's not an icelandic, it's just a horse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:28

Lastig om zo even een goede foto te vinden, maar ik zou toch op zijn minst willen dat ze wat bot houden in de benen en niet van die ielige, dunne spillepootjes.

Dit is niet per se een mooie IJslander die keuringen zal winnen, maar hij heeft wel gewoon nog de oude(rwetse?), normale verhoudingen en een voorbeen waar je als volwassene ook nog op durft te gaan zitten:
Afbeelding

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:35

Zo overdreven smal vind ik 'm zelf niet, wel strak in de vacht en jong.
Afbeelding

Ik ben zelf wel meer fan van het 'nieuwere type', maar er zijn wel grenzen natuurlijk ben ik het mee eens :) Mijn oudste ijslander is ook al van het rankere type. Zo heel grof zijn de 'toppers' m.i. niet geweest hoor, ook vroeger niet. Natuurlijk zijn ze nu wel iets ranker maar het verschil is nog niet eens zo achterlijk groot.

Amor was wel voor de hengstenkeuring van Tom, maar jureerde natuurlijk niet zijn eigen paard. Vorig jaar was hij 3 en won hij ook en werd hij ook dagkampioen. Toen was hij nog niet van Tom.

Ik vond zelf vanaf de filmpjes Sjarmur wel leuk :D En Týr maar die vond ik vorig jaar ook al leuk :=

Katla frá Wetsinghe (Hrefna x Gnýr) <3 Vargur frá Fensalir (Vaðalda x Glotti) <3 Spútnik frá Aquadraat (Brá x Hannibal)

maras

Berichten: 2339
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:38

Arnoud staat er mooi op :), ik vind paardje wel echt te smal, hou meer van de ouderwetse ijslander, maar goed, smaken verschillen.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:43

RobinSputnik schreef:
Ik vond zelf vanaf de filmpjes Sjarmur wel leuk :D En Týr maar die vond ik vorig jaar ook al leuk :=


Týr vond ik persoonlijk het leukste en aansprekende paard! Misschien komt het wel door de kleur en de naam! ;)

Groetjes Jolanda

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:46

RobinSputnik schreef:
Mijn oudste ijslander is ook al van het rankere type. Zo heel grof zijn de 'toppers' m.i. niet geweest hoor, ook vroeger niet. Natuurlijk zijn ze nu wel iets ranker maar het verschil is nog niet eens zo achterlijk groot.


Wij hebben 2 ijslanders, één geboren in 1999 en van het oude robuuste type en één geboren in 1998 en van het slankere type. Dus ook toen was er al veel verschil in types.

Groetjes Jolanda

Anoniem

Re: Succesvolle jonge hengstenkeuring bij het NSIJP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:50

Ik persoonlijk vind ze zo echt welsh-sportponybeentjes krijgen; pony's die zulk rank beenwerk hebben dat ze eruit zien als perfecte sportpony's voor kinderen, maar geen gewichtsdragers. Op een Welsh K van 1,40 zet je ook geen volwassene. Als IJslanders steeds meer in die richting gefokt worden met langere en smallere benen, dan loop je vanzelf tegen de vraag of je daar als volwassene nog wel op mag/kan zitten als dan bij identiek gebouwde New Forests/Welsh K's enz echt not done is.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Succesvolle jonge hengstenkeuring bij het NSIJP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:59

Ik ben geen ijslander bezitter, maar als je van een type gaat dat eerder langer was dan hoog en nu eerder hoger is dan lang, dan kun je wachten op blessure ellende.

Ik dacht in eerste instantie dat die hengst een 2 jarige welsh achtige was die nog in verhouding moest groeien.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Succesvolle jonge hengstenkeuring bij het NSIJP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 23:50

Deze Amor is wel het wat slankere/hoogbenige type, maar is niet extreem groot en is ook zeker niet 'lullig', wel jong nog.

Ben het verder wel eens met Robin en dems

Was trouwens ook erg fan van Týr en Spúgý liet zich ook goed zien

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 06:45

Dit paard heeft inderdaad wat ielige benen, zal je dan ook niet verbazen dat hij op dat onderdeel (kwaliteit vd benen) ook niet zo hoog heeft gescoord (7,5, naar mijn mening is dat richting ondergemiddeld). Op alle andere onderdelen scoort hij echter 8 veel 8,5 dus dat compenseert dan in het eindcijfer.

Overigens is het fokdoel al tijden een compact paard met voor- midden- en achterstuk ongeveer even lang :)

Maar uiteraard ben ik het helemaal eens dat er niet klakkeloos hoog en smal met iele benen gefokt moet worden waar vervolgens zonder na te denken 2m lange mannen op gaan zitten (of andere op welke manier dan ook te zware personen), daar niet van hoor :)

Katla frá Wetsinghe (Hrefna x Gnýr) <3 Vargur frá Fensalir (Vaðalda x Glotti) <3 Spútnik frá Aquadraat (Brá x Hannibal)

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Succesvolle jonge hengstenkeuring bij het NSIJP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:33

Ik vond Flinkur de meest grappige, het karakter en hoe hij zichzelf toonde vond ik erg mooi.
Maarja, die word geruint.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amyz, Ann, Django_Mette, Facebook, Googlebot, IASCrawler, josien_m_, Knoek, Lonni, Myrthe1, Ubermetrics, Yannie, zacharyhill en 56 bezoekers