Benzinediefstal en schade: valt dit onder de verzekering?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Benzinediefstal en schade: valt dit onder de verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 22:31

Dag allen,

Afgelopen week heb ik mijn nieuwe auto geparkeerd op het station om met de trein naar mijn studiestad te gaan, en twee dagen later kwam ik terug op het station. Tot mijn grote verbazing was mijn tank ineens bijna leeg, terwijl hij toen ik aankwam nog half vol was. Wat bleek, vandalen hebben toen ik weg was, vermoedelijk s'nachts, met grof geweld mijn aluminium benzineklep eraf gesloopt en de benzine uit mijn auto gehaald ;( . Hierbij hebben ze niet alleen de klep eraf gesloopt, maar ook de lak beschadigd. De daders zijn onbekend en er zijn ook geen beelden of iets, dus de schade verhalen wordt lastig. Nou heb ik gelukkig naar mijn ouders geluisterd en een volledig casco (allrisk) verzekering afgesloten. Uiteraard heb ik ook contact gehad met de verzekering zelf, maar degene aan de lijn wist ook niet zeker hoe het zat. Ik heb wel meteen een leenauto gekregen en mijn eigen auto is opgehaald, maar pas wanneer het proces-verbaal binnen is gaan ze het echt beoordelen. Vandaag ben ik weer thuis en heb ik het process verbaal uit de post gehaald

Het is namelijk zo dat de diefstal van de benzine niet onder de verzekering valt, ik heb de auto verzekerd, maar niet de vloeistof die ik er in gooi :Y). Maar valt de schade die ze gemaakt hebben aan de auto wel onder de verzekering? Volgens de man aan de lijn hing dat er vanaf wat de agent op het proces-verbaal zou zetten, die heeft het omschreven als "diefstal uit/vanaf personenauto" . Mijn tweede vraag is wat er nu gebeurt met mijn schadevrije jaren en de no-claim korting?
edit: verzekering is bij ASR.

Uiteraard ga ik nog eens bellen met de verzekering, maar ik zou graag een idee hebben wat mijn rechten in dit geval zijn. Ik ben namelijk een beetje bang ben dat de verzekeraar mij een oor aan wil naaien, gezien ik hier zelf geen kaas van gegeten heb. Mijn dank is groot voor eenieder die de moeite wil nemen om dit uit te leggen :D .
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 24-04-17 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Naranga

Berichten: 1699
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: My house in the middle of the street

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 22:36

Denk dat dat helemaal van de verzekering en de voorwaarden af hangt. Zonder die informatie is er geen zinnig woord over te zeggen. Waar ben je verzekerd?

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Re: Benzinediefstal en schade: valt dit onder de verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 22:40

Probeer eens het waarborgfonds, kennis van mij heeft er al eens flinke schade door vergoed gekregen. Als je het via je eigen verzekering doet, kost het wel je no claim denk ik.

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 22:41

Goede vraag! Ik ben bij ASR verzekerd.

Heb zelf ook al in de voorwaarden gekeken, die staan ook online. Maar hier gaat het eigenlijk alleen over diefstal van de auto zelf, en daar was hier geen sprake van . Nou ja diefstal van de benzinedop dan hooguit :Y) .

Nicjuh: het waarborgfonds is voor schade gemaakt door een voertuig , niet door mensen.

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Benzinediefstal en schade: valt dit onder de verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 22:46

Ik heb geen idee of het werkt, maar zou je geen extra aangifte kunnen doen voor vandalisme oid?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Benzinediefstal en schade: valt dit onder de verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 23:03

Ik durf het ook niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk wel dat de schade verzekerd is. Ook wanneer er een kras op je auto is gemaakt bv dan is dat bij all risk verzekerd, en ook als er een ruit wordt ingeslagen of een spiegel eraf wordt gereden, dus ik zou niet weten waarom een tankdop/klepje niet verzekerd zou zijn.

Naranga

Berichten: 1699
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: My house in the middle of the street

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 23:04

Wat ik lees ben je verzekerd voor de schade aan je auto, staat namelijk gewoon in de dekking en ik snap niet wat het te maken heeft met hoe het opgeschreven wordt in het PV.
Artikel 3.1 punt 5 en anders 16

Zal misschien wel van je no - claim af gaan, dat durf ik niet te zeggen (zit niet in de autoverzekeringen). Waarborgfonds is in dit geval inderdaad niet van toepassing.

FirebirdM
Berichten: 536
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 00:57

He bah, wat rot!

Volgens mij maakt wat er op het proces-verbaal staat uit vanwege de 'no claim, no blame'-beschermer van ASR (tenminste, dat leert even snel Googlen). Dat maakt dat je geen premiestijging betaalt als de schade niet jouw schuld is, maar dat moet vermoedelijk dus wel aangegeven worden door de politie. Vandalisme valt normaal gesproken in ieder geval sowieso wel onder een all-riskverzekering.

Een beschermer als deze houdt in dat je wél terugvalt in schadevrije jaren, maar dat je niet meer premie gaat betalen (bij verreweg de meeste autoverzekeringen heb je niet die beschermer). Jouw maandbedrag gaat dan dus niet omhoog, maar je krijg wél -5 schadevrije jaren die genoteerd worden in het algemene systeem van verzekeraars.

Nou hoeft dat niet erg te zijn, maar mocht je overstappen naar een andere verzekeraar, dan kijken die naar je schadevrije jaren en nergens anders naar. Als die negatief zijn (dus bijvoorbeeld van 2 naar -3), is het heel moeilijk om een nieuwe verzekering af te sluiten en ga je daar de hoofdprijs voor betalen.

Als je deze beschermer inderdaad op je polis hebt zitten en je bent niet van plan om een nieuwe verzekeraar of auto uit te zoeken voor je uit de negatieve jaren komt, zou ik me niet zo veel zorgen maken.

Het wordt een heel ander verhaal als ze jou wel als 'schuldige' zien en je dus zowel de terugval in schadevrije jaren krijgt als de premiestijging. Als je nog weinig schadevrije jaren hebt, is de extra premie die je betaalt in het geval van kleine schades bijna altijd meer (denk aan 3000 euro extra premie betalen over 5 jaar tijd, zodat de verzekering jouw schade van 1000 euro vergoedt. Dat kost je dus 2000 euro!). In dat geval kan je de schade terugbetalen aan je verzekeraar, vaak tot een jaar na de schade, en dan maken ze het verlies van je schadevrije jaren en de premiestijging ongedaan.

Kortom: vraag aan je verzekeraar hoe ze deze schade indelen en of die beschermer geldt, hou even in de peiling hoeveel de schade gekost heeft en mocht je het terug willen betalen, vraag ze dan hoe en wanneer dat uiterlijk moet.

En mocht je in de toekomst bij een verzekeraar komen te zitten die geen beschermers heeft of het is iets kleins wat je wel duidelijk zelf hebt gedaan: garages rekenen vaak de hoofdprijs als ze bij een verzekeraar declareren, terwijl het opeens minder kost als je aangeeft dat je het zelf betaalt. Bij relatief kleine schades kan het dus lonen om eerst zelf even te informeren wat het gaat kosten, voordat je meteen je verzekering de boel laat oplossen en het later zelf terugbetaalt. :)

Edit: Ik zou ook nog even navragen wat er gebeurt als je nu bijvoorbeeld van 2 schadevrije jaren naar -3 gaat, maar ze wel die beschermer hanteren en je dus premie betaalt alsof je 2 schadevrije jaren hebt, en je dan nóg een schade maakt die wel jouw schuld is. Betaal je dan premie alsof je 5 schadevrije jaren kwijt bent (1x met beschermer en 1x zonder, dus premie behorende bij -3 schadevrije jaren) of betaal je dan premie alsof je 10 schadevrije jaren kwijt bent (dus de premie bij -5 aangezien je niet lager kan, waardoor die eerste beschermer effectief vervalt)? In dat laatste geval zou ik een kleine schade namelijk sowieso terugbetalen als ik weinig schadevrije jaren heb, het zou mij te riskant zijn anders... Dan zou je dus door een schade met je premie van 'alsof 2 jaren' naar -5 kieperen, dan ben je wel de sigaar.