Fit-girl hype, wat vinden jullie hier nou van?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Fit-girl hype, wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 09:47

Als ik het woord fit-girl in de mond neem dan klinkt dat waarschijnlijk al herkenbaar voor velen van jullie. De complete hype die vooral op instagram en youtube overal terug te zien is. Kenmerken van de fit girl (in mijn opinie) :')

- de fit girl heeft een (lichte) obsessie voor voornamelijk superfoods en het maken van foto's van haar maaltijden. Je zult zelden een foto van een ongezond voedselwaar op haar instagram tegenkomen

- de fit girl heeft een overload aan filmpjes hoe ze met haar erg strakke outfit in de sportschool filmpjes maakt van haar work outs

- de fit girl heeft vooral reacties van jongens onder de media staan, die meestal haar prijzen om haar mooie, goed getrainde lichaam

- de fit girls zijn vaak ook geneigd om zeer blote foto's op haar tijdlijn te plaatsen

- de hele fit girl hype heeft ook een mannelijke soort! Dit noemt men dan de fit guy

Wat vinden jullie nou van deze complete hype? :D
Dit is geen post om fitgirls af te kraken, ik doe zelf ook een paar keer per week sporten, zie het meer als komisch iets.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:50

Op zich niks mis mee, alleen ook hierin slaan mensen in mijn ogen door. Er is meer in het leven dan ubergezond leven en zijn. Af en toe eens losslaan kan geen kwaad.

Maar zie idd op de sportschool ook de vrouwelijke en mannelijke variant langskomen, en hier op bokt verbaas ik me af en toe over de erg krampachtige manier waarop er met eten en gezondheid wordt omgegaan,

De fitgirl of boy is het voorstadium van sportorexia voor mijn gevoel. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-04-17 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:50

Komisch, ik zie het ook wel als gevaarlijk. Denk in de richting van te veel sporten en te weinig eten. Om het ideale figuur te krijgen.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:51

Haha ik zie het ook overal zelfs bij vriendinnen. Ach het is voor hun een hobby dus ik respecteer het net zoals zei het accepteren dat ik bijvoorbeeld vroeg mijn bed uit ga om vogels te kijken :)

Wel vind ik dat ze andere mensen er niet onzeker door moeten maken door bijvoorbeeld aanstootgevende teksten bij de foto's te plaatsen dat hun voldoen aan een ideaalbeeld bijvoorbeeld dat vind ik niet oké ;)

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Fit-girl hype, wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:52

Ik vind het belachelijk :') in onze vriendinnengroep worden er vaak grappen over gemaakt terwijl wij ook geen stevige mensen hebben in de groep.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:53

Het is gewoon weer een hype zoals die altijd weer een tijdje in zijn. Ik snap ook niet waarom mensen al die foto's van zichzelf op internet zetten. Aandachtsgeil vind ik het voor likes en derg.

Maar iig prima dat het over gezonde voeding en beweging gaat ipv van die rare challenges die ooit gevaarlijk zijn.

Abracadabra9

Berichten: 5006
Geregistreerd: 23-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:53

Topic naar mijn hart :D

Ik ben zelf na de zomervakantie fanatiek begonnen met sporten (fitness). Ook ben ik erg op mijn eten gaan letten met als resultaat dat ik inmiddels zeker 5 kilogram ben afgevallen! Enorm trots en ik zie ook echt resultaat. Door mijn andere sport heb ik al redelijk veel spiermassa ontwikkeld en kan dus best zeggen dat ik een 'fit' lichaam heb.

Echter de selfies, superfoods, sportfilmpjes en dergelijke dat is gewoon niet aan mij besteed :') Ik vraag me weleens af hoe al die meiden dat doen: vraag je continu of anderen foto's willen maken als je aan het squatten bent of gebruik je een statief? Hoeveel tijd ben je daar in hemelsnaam mee kwijt hallelujah..... En al dat voedsel!

Ik vind het dus lichtelijk overdreven, maar vind het ergens ook wel weer leuk om te zien (want zulke foto's en filmpjes maken kan/wil ik zelf niet). Zolang mensen er maar niet in doorslaan.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:54

Alles waar "te" voor staat is ongezond imo, ook te gezond leven kan een probleem worden. Maar leven en laten leven denk ik dan maar weer ;)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:55

Het worden er steeds meer! :')

Maar heb er geen probleem mee, beter dat dan dik zijn. :)
Ik zou vooral bang zijn dat ik geen kont en borsten meer over houd...
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 24-04-17 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

soof14

Berichten: 316
Geregistreerd: 12-06-13
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:55

ik vind het gevaarlijk, iedereen weet dat bewegen en gezond eten goed is.
toen ik 15 was ben ik helemaal door de fitness hype in de war geraakt en ben ik er heel obsessief mee bezig geweest, want een sixpack krijgen als vrouw is wel het allerbelangrijkste wat er is :') not dus.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:56

Ik vind het allemaal nogal doorslaan. Fit zijn is gezond, maar de manier waarop het een obsessie wordt bij sommigen is alles behalve gezond. Met gewoon normaal eten en normaal sporten word je ook fit. Duurt misschien wat langer. Daarbij lees ik soms dingen van #fitgirls die echt gewoon niet kloppen en bijdragen aan de obsessie van superfoods, eindeloos in de sportschool hangen en non stop instagram foto's maken.
Denk dat er ook zeker een gevaar in zit, aangezien een slank lichaam ook nog sneller verkregen kan worden door gewoon niet te eten, en dat is nou niet echt 'fit'. Daarbij ben ik ook bang dat mensen hun lichaam nogal pushen om in korte tijd zoveel mogelijk spiermassa aan te maken en vet te verbranden, waardoor er allerlei dingen overbelast raken.
Ik denk er zelf aan om een #fatgurlz account aan te maken waarbij ik alleen maar normaal eten en normale manieren van sporten opzet :')

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:02

Ilse_123 schreef:
Ik vind het allemaal nogal doorslaan. Fit zijn is gezond, maar de manier waarop het een obsessie wordt bij sommigen is alles behalve gezond. Met gewoon normaal eten en normaal sporten word je ook fit. Duurt misschien wat langer. Daarbij lees ik soms dingen van #fitgirls die echt gewoon niet kloppen en bijdragen aan de obsessie van superfoods, eindeloos in de sportschool hangen en non stop instagram foto's maken.
Denk dat er ook zeker een gevaar in zit, aangezien een slank lichaam ook nog sneller verkregen kan worden door gewoon niet te eten, en dat is nou niet echt 'fit'. Daarbij ben ik ook bang dat mensen hun lichaam nogal pushen om in korte tijd zoveel mogelijk spiermassa aan te maken en vet te verbranden, waardoor er allerlei dingen overbelast raken.
Ik denk er zelf aan om een #fatgurlz account aan te maken waarbij ik alleen maar normaal eten en normale manieren van sporten opzet :')

Moet je haar maar volgen, oud klasgenoot van mij die veel sport maar niet "strak" is.

http://instagram.com/fitfatfantastic

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:06

De focus op gezondheid die er momenteel in onze samenleving is, heeft wat mij betreft goede en slechte kanten. Natuurlijk is het goed dat er aandacht is voor een gezonde levensstijl, dat steeds meer mensen gaan sporten, dat steeds meer vrouwen krachtsport gaan doen (want dat is gewoon heel goed voor je) en dat gezonde voeding de norm wordt. De fitgirls/guys zijn voor veel mensen een inspiratiebron, en dat is prima. Alleen maar mooi als deze meiden en jongens anderen zover kunnen krijgen om goed voor zichzelf te zorgen.

De keerzijde is dat er op social media een vertekend beeld ontstaat. Als je de hele dag foto's ziet van afgetrainde buiken en grote spierballen, dan denk je uiteindelijk misschien wel dat iederéén er zo uitziet en jij de enige bent die een vetrolletje heeft. En dan kan diezelfde fitgirl/guy, die heel veel mensen op een positieve manier inspireert, ook mensen triggeren om door te slaan met alle gevolgen van dien.

Het heeft dus - net als elke hype - voor- en nadelen. Overigens zie ik nu ook al steeds vaker dat juist de influencers hameren op een goede balans, dat het niet alleen draait om een goed lijf, dat dat soms niet eens gezond is (bij een te laag vetpercentage bijvoorbeeld), etc. Dus er ontstaat ook alweer een tegengeluid, en dat is volgens mij in dit geval heel belangrijk.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:12

Het is natuurlijk maar net wie en wat je volgt. Ik stoor me vooral aan de eetfoto's. Die mensen zijn nog erger dan mijn honden met eten bezig :+

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:15

Het heeft inderdaad 2 kanten. Het motiveert meisjes om gezonder te eten en te sporten. Maar sommigen slaan er echt in door.
Het nadeel van instagram is dat er zoveel achter zit. Je kunt volgers kopen, betaald worden om producten te promoten.. dat is jammer want geeft geen realistisch beeld.
Er staan vrijwel geen foto's op van meisjes die een keer een slechte dag hebben. De volgers willen streven naar die perfectie wat wel eens slechte gevolgen kan hebben. Zoals meisjes die hierdoor juist een minderwaardigheidscomplex krijgen.

Ik zeg hier meisjes maar ik bedoel natuurlijk ook jongens (en alle genders die er tussen zitten ;) )

Wat ik op straat voornamelijk zie is meisjes in sportkleren (van die strakke yogapants) met frikandelbroodjes en energy drink. :') De mode speelt er ook op in. Je kunt die broeken nu overal kopen, en zijn niet per sé bedoelt om in te sporten. Ik schaam me als ik na het sporten nog naar de supermarkt moet :Y)

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Fit-girl hype, wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:19

Ik vind de hele hype maar een beetje uit de hand lopen :') . Ik sport 3 tot 5x in de week, ik werk in de sportschool en daarbij rij ik ook nog paard. Heb ik nu het recht #fitgirl op mijn instagram te zetten? :') Ik vind de focus op gezond eten en sporten goed, maar het loopt nu imo toch wel een beetje uit de hand. Het wordt maar steeds normaler om in je sportbh en je string op de foto te gaan om alles te showen.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:20

Ik ben zelf actief bezig met sporten, en gezond eten (raw vegan). Dus ik vind het wel leuk om dit soort mensen te volgen op instagram bv. Mij motiveert het, en soms is het ook leerzaam mbt het uitwisselen van workout oefeningen of lekkere recepten.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Fit-girl hype, wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:40

Ze doen maar...maar ik blijf erbij uit de buurt.Die zijn veel teveel met zichzelf en hun uiterlijk bezig,daar kan en wil ik persoonlijk niets mee.Naar mijn mening vreselijke lege mensen

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Fit-girl hype, wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:48

Ik vind het prima, ieder zijn ding. En als je er extra motivatie van krijgt door je vorderingen op sociale media te plaatsen, ben ik de laatste die er wat van zegt.
Het enige jammere vind ik, dat de meesten dan niet de foto's filmpjes plaatsen van hun cheatmeal bij de McDonald's of het weekend dat de even geen motivatie hadden en met een filmpje en een bak chips op de bank zijn geploft.
Gezien ze vaak ook voor velen een motivatiebron zijn of voorbeeldfunctie hebben, vind ik dat je alles mag laten zien :)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Fit-girl hype, wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:56

Ik vind het zelf behoorlijk narcistisch en geestelijk niet gezond :)

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:57

Ik vind het geweldig dat je hier een topic over maakt. Zo blijf ik als social media gemankeerde ook een beetje op de hoogte van de hypes in de wereld. +:)+
:+ :+

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:04

friesam schreef:
Komisch, ik zie het ook wel als gevaarlijk. Denk in de richting van te veel sporten en te weinig eten. Om het ideale figuur te krijgen.


Ik dacht dat bij fitgirls het behouden van spiermassa vaak wel centraal staat, dus met te weinig eten ga je je doel dan niet halen.

Natuurlijk kan iemand daar wel ongezond obsessief mee bezig zijn, maar het ideale fitgirlfiguur is imo niet te mager, maar spiermassa met laag vetpercentage.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:08

Ik heb een jonge collega, die hier ook erg mee bezig is besef ik nu.
Op Facebook (of instagram) zie je wekelijks of vaker foto's van haar voorbij komen.
In een weinig verhullend sportpakje, geposeerde foto's van haar strakke lijf. :D

En inderdaad veel reacties van mannelijke Facebook vrienden van: fuut fuuw, wauw, mooie meid, soms schunnige opmerkingen etc

Ik kende de term fit girl en de hype erom heen niet eens, maar nu snap ik het :D

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:47

Mijn man is sinds januari 12 kilo kwijt puur door gewoon normaal te doen qua eten (niks superfood of koolhydraat arm of weet ik veel), twee x pw 5 km hardlopen en 1x per week 30 km fietsen...

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Fit-girl hype, wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 11:53

Ik heb gewoon enorm het idee dat sommige van die meisjes/jongens het doen om credits te krijgen, gewoon die superfood foto's en al die filmpjes/foto's. Tuurlijk mag je trots zijn met wat je doet/bereikt maar dit gaat echt te ver vind ik zelf.