[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:20

Ik vind dit eigenlijk een beetje een waardeloze discussie worden, met allemaal mensen die hun gelijk proberen te halen over de rug van TS.
TS is ontzettend bezig met onderzoeken wat het beste is voor haar paard en haalt er ook alle mogelijke hulp bij van professionals zoals een DA, TA, osteopaat, instructie en hoefsmid. Dat vind ik juist iets moois :) Daar kunnen veel paardeneigenaren in mijn ogen nog veel van leren :j
Laten we dan ook niet vergeten dat al die professionals niet hebben gezien dat de zweer nog steeds actief was, iets wat TS elke keer wel leek te zien en ook aangaf.
Maar ja, dat is altijd de ellende met iets wat sluimert, toon dat maar eens aan.
Over het uitsnijden, het nut van ijzers en stalrust zijn de meningen gewoon verdeeld.
Ik vind het jammer dat een aantal mensen nu lijkt te roepen "zie je nou wel, 24/7 buiten zonder ijzers kan gewoon niet (altijd)". Dat lijkt meer gericht op het behalen van hun eigen gelijk, dan dat het daadwerkelijk iets constructiefs bijdraagt voor TS.
Bovendien: als TS uit was op gemak voor haarzelf, dan was ze wel voor de all-in pensionstal gegaan waar ze haar paard voor dezelfde prijs kan stallen als wat ze nu betaalt, dus dat is niet de reden dat ze gaat voor 24-7 buiten :n
Ze heeft alleen simpelweg een plek gezocht waar ze de mogelijkheid had om haar paard buiten te zetten, deze plek is (logischerwijs) minder geschikt als je het paard op stal gaat zetten. Dat is toch niet zo vreemd?

Als ik jou was, TS, dan zou ik kuil inderdaad gaan proberen. Harvey moet gewoon eten, anders gaat hij ook niet genezen :n Hooinetten zou ik mee stoppen, wat is het nu van een net voor een paard als Harvey wat niet snel te dik zal worden en echt vanzelf wel stopt met eten? Ik zou zoveel mogelijk ruwvoer proberen aan te bieden met zo min mogelijk belemmeringen zoals netten.
Kuil kun je ook prima combineren met hooi of stro :)


woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-17 11:28

Het is apart om te merken dat veel vergeten wordt en er steeds op de laatste update gereageerd wordt. Hierbij geschiedenisles:

De hoef werd pijnlijk op geloof ik 12 januari, verband om gedaan op advies DA. Week later hiel open geprikt nadat Harvey alleen maar wilde liggen vd pijn, waarbij de zwelling de volgende dag weg was en hij galoperend de wei rond ging. Ik heb toen een week verband met schoen omgehad om het leeg te trekken. Ook een week pijnstilling gegeven.

Anderhalve week later zat er een scheur in zijn hiel, toen dachten we dus dat de rest van de zweer daaruit was gekomen. Smid adviseerde openlaten en sprayen met antibacterieel.

Hij liep toen eventjes goed maar toen de snee naar beneden ging groeien en hij er steeds meer op ging lopen ging hij weer gevoelig, alsof de snee pijn deed. Op pijnstillers gezet.
Later heeft de smid dit weggesneden waarbij een dubbele zool en straal tevoorschijn kwam. Toen dachten we dat hij zo liep vanwege zijn nieuwe zool en straal wat gevoelig is.

Ik loop dus niet al twee maanden de zweer te negeren of expres te kwakkelen vanwege mijn natuurlijke aanpak. Alles is in overleg gegaan met de smid en af en toe de DA erbij.
Ja, ik liet hem buiten, smid zei hier niets over omdat het verband waterdicht was en hij buiten blijer is dan binnen.

Ook heb ik een andere smid op tweede opinie gevraagd maar die wilde dat niet geven. Ook geprobeerd thermo foto's te laten maken maar dat kon alleen in samenwerking met arts. Mijn arts vond dat vervolgens niet nodig. Sinds dinsdag heb ik een nieuwe dierenarts.

Daarnaast:
Ik heb vijf maanden op een stalling gestaan waarbij hij 's nachts binnen stond. Problemen gehad met slikken / kauwen van hooi, opgeblazen pijnlijke buik van hooi, cirkelen in de stal. Ook at hij niet veel hooi, vergeleken met de andere paarden op stal. Vangen in de wei savonds was lastig (deed iemand anders voor mij ivm mijn dochter) zodat hij in een kleinere wei moest.

Dus na vijf maanden gedoe heb ik een 24/7 stal gezocht met gras, heel veel gras. Hij heeft ook hooi en eet daar af en toe van. Maar hij is duidelijk gelukkiger, opgeblazen buik is weg en vangen in de wei is geen probleem meer. Dat het daarbij voor mij ook makkelijker is, is mooi meegenomen!

Ik wil mijn topic niet verwijderen maar ik stop wel met lezen en reageren. Als we uit deze cirkel zijn en eindelijk eer doen aan de titel (hertrainen van ex racepaard naar NH), dan kom ik weer terug :) het is iets teveel uit de hand gelopen en dat is jammer.

O, en komende dagen blijft het droog en zonnig en dan mag hij op het verharde stuk voor de stallen :) morgenochtend wil de arts ook graag weer langskomen.

Hopelijk kan ik gauw een leuk bericht plaatsen!
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 23-03-17 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-17 11:31

Wendy schreef:
Ik vind dit eigenlijk een beetje een waardeloze discussie worden, met allemaal mensen die hun gelijk proberen te halen over de rug van TS.
TS is ontzettend bezig met onderzoeken wat het beste is voor haar paard en haalt er ook alle mogelijke hulp bij van professionals zoals een DA, TA, osteopaat, instructie en hoefsmid. Dat vind ik juist iets moois :) Daar kunnen veel paardeneigenaren in mijn ogen nog veel van leren :j
Laten we dan ook niet vergeten dat al die professionals niet hebben gezien dat de zweer nog steeds actief was, iets wat TS elke keer wel leek te zien en ook aangaf.
Maar ja, dat is altijd de ellende met iets wat sluimert, toon dat maar eens aan.
Over het uitsnijden, het nut van ijzers en stalrust zijn de meningen gewoon verdeeld.
Ik vind het jammer dat een aantal mensen nu lijkt te roepen "zie je nou wel, 24/7 buiten zonder ijzers kan gewoon niet (altijd)". Dat lijkt meer gericht op het behalen van hun eigen gelijk, dan dat het daadwerkelijk iets constructiefs bijdraagt voor TS.
Bovendien: als TS uit was op gemak voor haarzelf, dan was ze wel voor de all-in pensionstal gegaan waar ze haar paard voor dezelfde prijs kan stallen als wat ze nu betaalt, dus dat is niet de reden dat ze gaat voor 24-7 buiten :n
Ze heeft alleen simpelweg een plek gezocht waar ze de mogelijkheid had om haar paard buiten te zetten, deze plek is (logischerwijs) minder geschikt als je het paard op stal gaat zetten. Dat is toch niet zo vreemd?

Als ik jou was, TS, dan zou ik kuil inderdaad gaan proberen. Harvey moet gewoon eten, anders gaat hij ook niet genezen :n Hooinetten zou ik mee stoppen, wat is het nu van een net voor een paard als Harvey wat niet snel te dik zal worden en echt vanzelf wel stopt met eten? Ik zou zoveel mogelijk ruwvoer proberen aan te bieden met zo min mogelijk belemmeringen zoals netten.
Kuil kun je ook prima combineren met hooi of stro :)


Dank je wel :o

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:47

Amen, Wendy! Zou het niet zo goed kunnen verwoorden als jij, maar sluit me er helemaal bij aan.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:50

Heeft hij in januari ook antibiotica gehad,hier in frankrijk is het heel normaal om ab te geven bij een hoefzweer,in nederland geloof ik niet.Je doet je best,waarschijnlijk heb je ook gewoon pech ondanks je goede zorgen.Blijf gewoon je paard bekijken en houd je niet aan bepaalde principes vast.Ik vind het wel zeer vreemd dat hij geen hooi eeten als hij het wel eet hij opgeblazen staat.Detanden zijn echt goed gedaan?Ik vind dat je het al met al helemaal niet slecht doet hoor,je probeert eeniddenweg te vinden....op het pn klupje zijn er een paar vanening dat je een paard met een hoefzweer gewoon moet laten strompelen,de zweer niet uitvlakken,komt vanzelf goed.Tja,je moet ook wel uit een bepaald soort hout gesneden zijn om drie weken naar een paard te kijken die verekt van de pijn en op drie benen staat.De natuur lost het op,of niet.Dan heb je een hoefbeenontsteking en is het einde verhaal....dat is het enge van dit soort klupjes.Maar goed,jij gebruikt wel je verstand

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:16

Kunnen we misschien ophouden met sneren over bepaalde stromingen en het gewoon bij TS en haar paard houden? Of is dat te moeilijk? >;)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-17 22:39

Even korte update over Harvey, aangezien ik een aantal pb'tjes had gehad met die vraag :)

De infectie is er vorig weekend uitgesneden, er zit nu een flinke open wond in zijn zool
Afbeelding

Na een paar dagen volledige boxrust met verband + een week antibiotica mocht hij los op het verharde deel voor de stallen. Daar staat hij nu dus overdag, en 's nachts op stal en sinds vandaag geen pijnstilling meer. Tweemaal per dag wordt er uitgemest, binnen en buiten hangt hooi en tweemaal per dag krijgt hij een emmertje bietenpulp met luzerne en nog wat kleine dingetjes waaronder hoefsupplement en lijnzaadolie. In overleg met de arts krijgt hij kalmerende medicatie. De eerste keer los op het verharde deel ging hij nogal hyperen, rondjes draven en heel veel hinniken, en ik was bang dat hij over het hek de wei in zou springen. Af en toe heeft hij nog zo'n bui maar meestal stapt hij rondjes en is hij verder rustig. Hij loopt overigens hartstikke goed, in draf ook. Niet mank of kreupel!

Helaas is Harvey al afgevallen. Hij eet wel al een stuk meer hooi dan de eerste paar dagen, maar hij is niet zichzelf en ijsbeert veel, ook veel ja-schudden met zijn hoofd.
In de stal heeft hij ook een ongeluk met zijn deken gehad, die was blijven haken aan zijn hooinet. Ik trof 's ochtends een redelijk gespannen paard aan. De deken is gelukkig kapot gegaan, maar bleef wel aan de liner hangen dus hij heeft de nacht zo doorgebracht:

Afbeelding

De arts is vanmorgen geweest, ik moet elke dag nieuwe watjes met vetwrap en ductape blijven doen, als het gat wat dichter is kan ik het gaan insmeren met een mengsel van watjes & field paste van Red Horse en een (medische) dichte hoefschoen. En als het gat helemaal dicht is (iig afgedekt met dun laagje zool/hoorn), mag hij pas de wei weer in. Na verwachting zal dat niet deze maand zijn maar pas weer in mei. En de weidegang moet natuurlijk ook per dag opgebouwd gaan worden i.v.m. koliek en voorjaarsgras enzo. Daar probeer ik nog even niet over na te denken :').

Vorige week was het een keer een heerlijke dag, windstil & zonnig, dus toen schoot ik dit plaatje.
Afbeelding

Zover over Harvey!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:47

wat fijn dat het beter met hem gaat!Wel raar dat hij geen hooi eet,dat maakt het best moeilijk om hem op gewicht te houden denk ik!

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:47

Waarschijnlijk heeft hij er veel pijn aan gehad en is dat de reden dat hij afgevallen is. Mijn paard heeft ook een keer een hoefzweer gehad die we er maar niet uit konden snijden. Pas toen hij er aan de bovenkant uitkwam, begon hij weer goed te eten. Was inmiddels ook behoorlijk afgevallen.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:41

Hij knapt nu vast snel op!

Kan je hem niet aan hem aan de hand te laten grazen? Misschien dat hij vers gras wel wilt eten.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Belgiƫ - Oost-Vlaanderen

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:22

Pff dat is wel nog een lange tijd voor hij weer op de weide mag. Dat is nu wel een behoorlijk intensieve periode voor jou. Heb je iemand die jou een beetje kan helpen?
Heb je al geprobeerd om voordroog te geven ipv hooi? Eerder in het topic had je gezegd dat je dat misschien eens ging proberen. Ik heb hier op stal ook eentje staan die gerust een ganse dag naar haar hooi kan staan kijken voor ze het wil opeten, aan voordroog begint ze altijd onmiddellijk te eten.
Wel jammer van het deken. Ik heb dezelfde dekens en heb er nog geen problemen mee gehad.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:06

En, hoe gaat het met Harvey inmiddels en met jou? Hopelijk knapt hij goed op en eet hij zijn hooi...

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-17 14:12

Harvey doet het goed :)
Eet lekker hooi en krijgt ook twee keer per dag een klein netje kuil, waar hij erg blij mee is. Om de twee dagen geef ik hem ook een munch net met hard kruidenblok.

Af en toe doen we ook wat vrijheidsdressuur maar hij is zo fanatiek dat hij de tijd niet neemt om na te denken dus soms is het een beetje een chaotisch gedoe :')

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Zijn hoef is een beetje verkleurd door de iodine spray en kleiachtige field paste dus eigenlijk is het lastig te zien maar zo ziet zijn hoef er nu dus uit. Hij draagt een vetwrap verbandje, Easycare Zipboot en een springschoen eroverheen om de boot te beschermen (zie eerste foto).

Overdag nog steeds buiten op de verharde paddock met toegang tot twee stallen met stro. En 's Nachts gewoon op stal. Hij eet 3 tot 4 netten hooi plus twee kleine netten kuil per etmaal. En dan nog tweemaal bietenpulp met luzerne enzo. Dus gaat aardig zo :)
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 12-04-17 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:14

Hij ziet er wel goed uit, loopt hij ook beter al?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-17 14:18

Maartje1990 schreef:
Hij ziet er wel goed uit, loopt hij ook beter al?


Hij liep vorige week toen de arts er was hartstikke goed. Ook in draf zuiver.
Vandaag echter zag ik hem twee keer nadenken om te draaien. Kan ook zijn door de regen, op dat moment, dat hij twijfelde om tegen de regen in te bewegen. Ik stond namelijk achter hem met een appel en daar moest hij heel lang over nadenken en ik zag hem herkenbaar fout over zijn voorbenen twijfelen... dus als ik vanmiddag ga kijk ik er nog eens naar.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Hanneke81

Berichten: 136
Geregistreerd: 25-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:34

Harvey ziet er inderdaad wel goed uit. Hoe is hij verder onder het 'binnen' staan?

Manadeluca

Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:30

Ik vind dat hij er op vooruitgegaan is. Een heel ander paard dan voordien, zijn hoeven zien er heel goed uit.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-17 20:38

Kleine update en een vraag...

Harvey gaat prima. Beetje lente in zijn bol en last van verharen.
Kwam erachter dat we hier een hooi weegding hadden hangen en zo ben ik erachter dat Harvey hooinetten van 5 kilo per stuk krijgt en we bieden er vier per etmaal aan = 20 kilo, maar lang niet alles gaat op, altijd blijven er restjes in zitten en soms hangt er ook nog een heel vol net over. Dus houd het op 12/15 kilo? En daarnaast nog 6 kilo kuil, wat Ɣltijd op gaat :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo ziet zijn hoef er nu uit, elke dag krijgt hij nieuw zalfje/spray met watjes, vetwrap en een easycare zipboot
Afbeelding

En dit is zijn andere voorhoef, die helaas wat te verduren heeft vanwege de verharde uitloop (overdags)... Steeds steentjes in die witte lijn! Ben er aardig druk mee, met de hoefverzorging.

Afbeelding

Afbeelding





Degene die 's avonds Harvey verzorgd was afgelopen twee weken op vakantie, maar vanavond is ze weer begonnen *\o/* . Nu heb ik 's ochtends ook iets meer tijd over, omdat ik de avond niet hoef voor te bereiden. En ik wilde graag wat voorwerk met H gaan doen. Ik ga er namelijk even vanuit - ik blijf hoopvol - dat ik na deze periode een paard krijg wat aan het werk kan :D

Ik heb zoveel ideeen/dromen en loop gewoon over. Probeer wat structuur te krijgen :o
Uiteindelijk, in de verre toekomst, wil ik samen met hem ons kleine eiland ontdekken dmv buitenritten en wandelingen. het liefste zet ik de natuur van dit eiland ook op de foto, en met die foto's wil ik misschien dan ook nog wat doen (fotoboek uitbrengen?). Ook zit ik al een tijd met het idee van endurance in mijn hoofd.

Dus ik ben op zoek naar inspiratie, zodat ik nu al wat kan doen met hem, ook om hem tijdens zijn arrest bezig te houden... Hij kan niet uit zijn uitloop/stal gedeelte, dus ik dacht aan regelmatig vrijheidsdressuur waarbij ik parkeren, los blijven staan en achteruit kan aanleren. Ook sturen en achteruit met het bitloze hoofdstel kan ik voorbereiden? Wennen aan het opstapblok, regelmatig even op en afzadelen. Gewoon vast wat dingetjes doen :o

Vind het wel belangrijk dat hij het leuk vindt om met mij wat te gaan doen, dus afwisseling - ook in de voorbereiding - is denk ik belangrijk. Hoe zouden jullie dit opbouwen: van 0 naar basic rijpaard, naar rustig & blij buiten rijpaard? En dan een beetje in de richting van NH, Mark Rashid, positif reinforcement (R+) :o

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 23:16

Je zou ook een fysio langs kunnen vragen om jou speciale op Harvey toegesneden stretch-oefeningen te leren? Dan heb je weer wat te doen en dan werk je daarmee ook aan zijn gezondheid voor als hij straks weer helemaal mobiel is. :)

Ik was toevallig net bezig om voor [***] een alternatieve eiwitbron te zoeken en kwam zo op gemicroniseerd lijnzaad. Dat wordt blijkbaar ook heel veel gebruikt bij hoefproblemen bij paarden die niet op het gras staan omdat omega 3 vetzuren uit het gras verdwijnen als het tot hooi gedroogd wordt en dat zit nog wel in gemicroniseerd lijnzaad (niet in lijnzaadolie). Bovendien is het ook een goede dikmaker en bevat veel eiwitten voor spierontwikkeling, dus mocht je nog iets zoeken op dat gebied dat is dit misschien ook iets voor jullie? In Engeland is het blijkbaar in vrij veel soorten verkrijgbaar (in NL alleen van Pure, en dat komt dus weer uit Engeland ;) ).


woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-17 23:33

Twee goeie tips, dank je wel :) Geeft dat niet te veel energie trouwens? Niet al te handig tijdens 'boxrust' ;)

Ik voer Harvey luzerne van Simple Systems en zij hebben ook instant linseed zag ik ( ik googelde op micronized linseed en zij kwamen als eerste op). Wat maakt het dat het gemicroniseerd is trouwens? Is dit dat dus ook (staat nergens)?

https://www.simplesystemhorsefeeds.co.u ... .asp?id=11

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 01:35

Het wordt heel kort en op een hele hoge temperatuur verhit zodat het blauwzuur verdwijnt en je het dus kunt voeren zonder je nog zorgen te hoeven maken over vergiftiging. Ik heb Engelse fora afgespeurd op ervaringen aangezien die er in NL nog niet echt zijn en de reacties waren dat bij de meesten de hoef- en vachtkwaliteit erg goed vooruit gaat en dat paarden ook erg snel aankomen als je meer dan 100gr per dag geeft (kan een voor- of nadeel zijn natuurlijk ;) ). Sommige paarden kregen minder jeuk maar dat werkte bij lang niet iedereen zo. 1 Gebruiker gaf aan dat haar paard er erg heet/schrikachtig van werd, maar verder schreef niemand daarover.
Op zich bestaat lijnzaad vooral uit olie/vet en eiwitten en er zit (bij Pure) maar 4% zetmeel in en geen suiker, dus het is op papier geen suiker/zetmeelbommetje als druktemaker, maar misschien dat sommige paarden er toch heftig op reageren.
In jouw linkje staat helemaal onderaan dat het uit mirconised linseed meal bestaat, dus dat is precies hetzelfde. :j Ik heb zelf net ook een kleine verpakking besteld om uit te proberen aangezien stombo [***] net twee maand nadat ik 20 liter lijnzaadolie heb gekocht heeft besloten dat hij geen lijnzaadolie meer lust... _-:(
Ik hoop dus heel erg dat hij de lijnzaadjes zelf wel lust, want voor hem is juist de 20-30% eiwitten erg interessant aangezien hij heel slecht eiwitten opneemt uit gras/hooi/luzerne en voor zijn rug in korte tijd veel spieren moet kweken, dus die bied ik dan het liefst op zoveel mogelijk verschillende manieren aan (straks dus luzerne, esparcette, wheypoeder en gemicroniseerd lijnzaad).

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-17 13:24

Links: 19 april
Rechts: vandaag 28 april

Geen idee of dit een goede vooruitgang is, en of ik uberhaupt vooruitgang zie... Ik heb de neiging om volgende week de arts er even naar te laten kijken.


Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 17:00

Het lijkt wel een hoornzuil?Ik weet niet of die op die plek voorkomen?Het lijkt wel of zich er een rond iets vormt,soort likdoorn?geen idee hoe ik het moet omschrijven maar ik heb het idee dat jij dit ook bedoelt?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:05

Ik vind hoeffoto's altijd lastig te beoordelen vanaf de onderkant, maar zou het niet kunnen dat de ontsteking het steunsel op die plek naar voren heeft geduwd waardoor je nu wat verder naar voren die halfronde/gebogen gelige rand ziet?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-17 19:39

Heb op beide geen antwoord :+

Hierbij nog twee foto's van vandaag.

Afbeelding
Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers