Mijn bruine PRE?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Mijn bruine PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 21:17

Hallo allemaal,

Ik kan morgen pas foto's plaatsen, maar ik wil de vraag toch alvast stellen.
Ik heb mijn 4-jarige PRE (over 3 weken wordt hij 5) nu net een jaar. Hij is bruin, met zwarte benen, zwarte manen en staart en met een aalstreep. Verder heeft hij meerdere kleuren bruin over zijn lichaam, maar vorig jaar leek ik opeens witte haren door zijn vacht te zien. Dit is toen vanzelf weer weggetrokken, maar de laatste weken zie ik ze weer. Hij heeft de witte haren voornamelijk bij zijn romp (rug, buik), dij en een beetje op zijn bil.
Zijn manen en staart zijn helemaal zwart, geen witte haren en ook op zijn hoofd heeft hij geen witte haren.
Het zijn echt allemaal losse witte haartjes, maar vooral bij zijn flanken vind ik hem nu wel lichter worden.
Hij is ook nog flink in de rui en misschien (hopelijk) heeft het daarmee te maken.

Ik heb veel topics gezocht over dit onderwerp en ik kom uit op eventueel roan of stekelharig.
Maar als hij een van beiden is, wordt dit dan normaal gesproken meer door de jaren heen? Oftewel: wordt hij nu steeds witter? Want hoewel de kleur niet het belangrijkste is zou ik het wel echt heel jammer vinden als hij nu toch witter wordt.
Zijn beide ouders zijn (volgens zijn papieren) beide bruin (castaƱa) en alleen 1 oma is schimmel.

Ik begrijp dat het wellicht te lastig is om er iets nuttigs over te zeggen zonder foto, maar ik hoop toch dat iemand al een beetje een idee heeft.

Vanaf een afstand zie je overigens niks aan hem, dan is hij gewoon bruin, maar als je hem van dichtbij bekijkt zie je toch wel wat witte haren.

Chay_Flame

Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:19

roan kan sowieso niet. Hooguit stekelharig, dat heeft mijn tinker ook in een paar vlekken gekregen toen ze ouder werd. Dit zet bij de een wel veel door en bij de ander niet. Maar dit zijn puur witte haartjes die er door komen en dan worden ze niet helemaal wit zoals een schimmel zeg maar. Maar als er schimmel in zijn stamboom zit, weet ik niet hoe het zit met een generatie overslaan...
Laatst bijgewerkt door Chay_Flame op 22-04-17 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:20

Er kan in elk geval geen schimmel komen uit 'gekleurde' ouders. Roan kan ook niet ontstaan als geen van de ouders roan was, sowieso is dat wel een opvallend kleurpatroon dat al op jonge leeftijd aanwezig is. Stekelharig blijft over, daar weet ik niet zo veel vanaf.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:22

Schimmel toont altijd en is dominant qua overerving. Dus 1 van zijn ouders zou schimmel moeten zijn voordat jou paard ook schimmel kan zijn. Aangezien beide ouders bruin zijn en enkel de oma schimmel, is schimmel uitgesloten. :)

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:22

Schimmel kan geen generatie overslaan. Mijn beide shetlanders zijn ook stekelharig, maar wel met een mini beetje witte haren bij de staartaanzet, dus ik vermoed Rabicano bij hen. Maar het is lastig te zien, want het zijn zweetvossen.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Mijn bruine PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:31

Wellicht bruin met wildkleur (dun) gezien de aalstreep.
Maar om dat zekerder te weten zou ik foto's moeten zien. Aalstreep kan ook door andere mechanismen komen.

Schimmel is in geen geval mogelijk. (behalve als de papieren niet kloppen, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk)

Echte roan kan ook niet, als beide ouders dit niet hebben.


Stekelharig is de meest waarschijnlijke optie.

De stekelharige paarden die ik ken zijn over de jaren wat veranderlijk, soms wat meer witte haren, soms wat minder.
Ik verwacht eigenlijk niet dat de witte haren overheersend zullen worden.

Maar ben wel benieuwd naar foto's!

Chay_Flame

Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Mijn bruine PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:50

Onze PRE heeft ook een aalstreep. Is gewoon bruin. Zie over het algemeen best veel bruine met 'aalstreep'

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:52

Ik heb er ook zoeen(zonder aalstreep met witte haren), haar dochter heeft de witte haren dan wel weer meer bij de staartwortel zitten. Het aantal witte haren lijkt wat te wisselen maar echt witter worden ze niet. Is inderdaad een soort stekelharig. De wildkleur kan de variant van de wilde ponys zijn maar daar is niet op te testen.
Mijn merrie is YM gefokt overigens maar ik neem aan dat het in een stuk meer lijnen voor komt.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 22-04-17 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 21:52

Hier alvast wat foto's, hier zijn de witte haren nog niet zichtbaar.

De eerste 2 foto's zijn van mei vorig jaar en de laatste 2 foto's van begin dit jaar.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Figo88 op 22-04-17 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:55

Countershading kan ook een streep veroorzaken die lijkt op een aalstreep.
Ik gok dat deze stekelharig is, maar hoe dat zich uit is toch vaak wisselend.

Witte haren bij de staartaanzet is vaak (altijd?) rabicano dacht ik.

Edit, na de upload moet je nog op de foto's klikken om ze in je bericht te krijgen ;)

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Mijn bruine PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 21:59

Ik ben wel blij te horen dat hij geen echte schimmel zal worden, haha.
Maar wat het dan wel precies is en of het meer zal worden met de jaren is natuurlijk altijd afwachten.
Hij heeft ook in de zomer (je ziet het vooral als de zon erop schijnt, je ziet het ook een beetje op de eerste 2 foto's) een beetje een appeltjes patroon op zijn romp, heel schattig :D

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mijn bruine PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:05

Schimmels herken je aan de witte haren rondom het oog. Als ie die niet heeft, zo te zien, dan gaat ie in elk geval niet schimmelen ;) Wat de stekelharigheid doet met de jaren, daar weet ik helaas weinig over.

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Re: Mijn bruine PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:08

Er mag trouwens nog wel even gezegd worden: wat een leuk paard! En wat glimt ie mooi!

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 22:08

Ja, dat had ik inderdaad ook al begrepen, dat schimmels op het hoofd beginnen met wit te worden. En omdat Figo dat niet heeft en beide ouders bruin zijn, leek het me ook al sterk dat hij schimmel zou worden. Maar wat bevestiging is altijd erg prettig!

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 22:11

Pasha_2011 schreef:
Er mag trouwens nog wel even gezegd worden: wat een leuk paard! En wat glimt ie mooi!


Dankjewel, dat glimmen was zelfs zonder glansspray o.i.d. Hopelijk krijgt hij die glans dit jaar ook weer vanzelf *D

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 16:42

Bij deze de foto's. Het is misschien niet zo duidelijk te zien door het licht, vooral op de foto's van dichtbij lijkt hij wel heel grijs, maar hij is dus echt bruin met witte haren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chay_Flame

Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Mijn bruine PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:13


Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 21:36

Dankjewel voor de link. Ik had dat topic inderdaad ook al gevonden, maar daarin wordt het onderwerp "stekelharig" minimaal besproken en daarnaast zijn alle foto's voor mij op de een of andere manier niet zichtbaar.
Verder heb ik ook nog een aantal topics gevonden over stekelharige paarden, maar de betreffende paarden vond ik er heel anders uitzien dan de mijne.
Omdat ik het antwoord op mijn vraag dus niet echt kon vinden heb ik dit topic geopend :)

Maar het lijkt er inderdaad wel op dat hij stekelharig is. Iets anders kan het eigenlijk niet zijn.

Weet iemand iets meer over stekelharig? Of het bijvoorbeeld seizoensgebonden kan zijn en meer wordt met de jaren?