'gewone' wintec zadel met licht lila boom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janneke798
Berichten: 184
Geregistreerd: 26-01-13
Woonplaats: Friesland

'gewone' wintec zadel met licht lila boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 20:03

Goedenavond,

Ik zit met een vraag. Vandaag heb ik mijn tweedehands gekochte wintec 2000 gepast op een ronde fries zonder schoft. We hebben de witte (breedste) boom erin gezet, maar toch zit het net iets te krap. Nu las ik ergens dat er iemand was die een boom van de wintec wide zadels in een 'gewone' wintec heeft gedaan. Ik weet niet zeker of dit echt mogelijk is. Dus mijn vraag luidt: Kan de kleinste boom (licht lika) van de wintec wide zadels ook in de wintec 2000?

Alvast bedankt!

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: 'gewone' wintec zadel met licht lila boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:11

Nee, de bevestiging zit erbij anders. Het waarschijnlijk wel maar of het verstandig is..

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:13

Wintec raadt het af en geeft geen garantie meer (maar dat speelt sowieso niet), maar het kan wel degelijk. Bevestiging van het kopijzer (niet de boom, je hebt het over het kopijzer dat je wisselt) is hetzelfde (heb ze hier allebei liggen), de boom (en nu bedoel ik dus idd de boom en niet het kopijzer) komt alleen een beetje meer onder druk te staan en daarom geeft Wintec geen garantie meer als je het doet.

janneke798
Berichten: 184
Geregistreerd: 26-01-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 20:16

Op de site van horseshopinternational staat: ' Wintec Wide bomen voor in de wintec wide zadels dressuur en veelzijdigheid. De maat 1xW is gelijk aan de witte boom van de normale zadels.'

Dus stel, ik zou een poging willen wagen (wat iedereen natuurlijk afraad ivm scheuren) welke zou ik dan moeten doen? Via andere topics ben ik erachter gekomen dat er mensen zijn die de 1xW wel hebben maar dat het alsnog iets groter is dan de witte.

Heeft iemand ervaring met een wintec wide boom in een gewone wintec doen?

janneke798
Berichten: 184
Geregistreerd: 26-01-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 20:17

Ibbel schreef:
Wintec raadt het af en geeft geen garantie meer (maar dat speelt sowieso niet), maar het kan wel degelijk. Bevestiging van het kopijzer (niet de boom, je hebt het over het kopijzer dat je wisselt) is hetzelfde (heb ze hier allebei liggen), de boom (en nu bedoel ik dus idd de boom en niet het kopijzer) komt alleen een beetje meer onder druk te staan en daarom geeft Wintec geen garantie meer als je het doet.


Oke dankjewel, en heb jij dit dan ook gedaan? Of heb je de paarse boom voor een wintec wide.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: 'gewone' wintec zadel met licht lila boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:20

Zelf nooit gedaan. Maar heb dus zowel een 2000 als een wide, met bijbehorende kopijzers. Vrijwel het hele setje voor de 2000 (vanaf zwart omhoog :+ ) en daarnaast het complete paarse setje dacht ik.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: 'gewone' wintec zadel met licht lila boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:30

De kleinste lila boom is exact gelijk aan de witte boom. Ik heb ze beide gehad en op elkaar gelegd en ze zijn echt precies hetzelfde.
Dus ja, dat kan, je schiet er alleen niks mee op.

Nog breder maken met 1 maatje breder zou ik niet doen, dan trek je het zadel wel uit zijn verband. Ik heb nu een reguliere nieuwe wintec 500 en die moest ik naar de witte boom verbreden, komend vanaf de medium, en dat kostte meer kracht dan leuk was om uit te oefenen op een net nieuw zadel...

Een wintec wide heb ik wel een keer versmald met de rode boom uit de standaard wintec serie (1 maat smaller dan wit en dus ook dan de smalste lila boom).
Dit ging wel maar had nog niet het gewenste effect bij mijn pony.
Vandaar dus nu weer een gewone reguliere wintec en de wide is de deur uit gegaan.

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: 'gewone' wintec zadel met licht lila boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:35

Ik heb zelfs een slagje breder in een wintec Isabell Werth zadel gehad en dat ging prima. :)

janneke798
Berichten: 184
Geregistreerd: 26-01-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 20:37

Mayflower_ schreef:
Ik heb zelfs een slagje breder in een wintec Isabell Werth zadel gehad en dat ging prima. :)


Oke, en welke kleur was dat dan? :)

janneke798
Berichten: 184
Geregistreerd: 26-01-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 20:38

Marije_jiplover schreef:
De kleinste lila boom is exact gelijk aan de witte boom. Ik heb ze beide gehad en op elkaar gelegd en ze zijn echt precies hetzelfde.
Dus ja, dat kan, je schiet er alleen niks mee op.

Nog breder maken met 1 maatje breder zou ik niet doen, dan trek je het zadel wel uit zijn verband. Ik heb nu een reguliere nieuwe wintec 500 en die moest ik naar de witte boom verbreden, komend vanaf de medium, en dat kostte meer kracht dan leuk was om uit te oefenen op een net nieuw zadel...

Een wintec wide heb ik wel een keer versmald met de rode boom uit de standaard wintec serie (1 maat smaller dan wit en dus ook dan de smalste lila boom).
Dit ging wel maar had nog niet het gewenste effect bij mijn pony.
Vandaar dus nu weer een gewone reguliere wintec en de wide is de deur uit gegaan.


Bedankt voor je reactie!

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: 'gewone' wintec zadel met licht lila boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:46

Mijn zadelpasser heeft me ooit verteld dat het wel kan maar dat je garantie vervalt. En of het op lange duur goed is voor je zadel wist hij niet. Ik heb zelf een wintec wide met de smalste boom. Ik wil misschien 1 kleiner gaan maar ik heb mijn zadel nog geen jaar en straks gaat er wat mis. :')

janneke798
Berichten: 184
Geregistreerd: 26-01-13
Woonplaats: Friesland

Re: 'gewone' wintec zadel met licht lila boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 20:55

Ik zou het wel willen proberen. Weet iemand welke kleur ik dan het beste kan doen? Ik heb nu de witte erin en wil dus een maat groter

janneke798
Berichten: 184
Geregistreerd: 26-01-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 20:56

xLiez schreef:
Mijn zadelpasser heeft me ooit verteld dat het wel kan maar dat je garantie vervalt. En of het op lange duur goed is voor je zadel wist hij niet. Ik heb zelf een wintec wide met de smalste boom. Ik wil misschien 1 kleiner gaan maar ik heb mijn zadel nog geen jaar en straks gaat er wat mis. :')


Jaa als ie nog best nieuw is kan ik dat wel begrijpen ja. Mijne is 2ehand en heeft al wat beschadigingen dus het is het proberen waard

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: 'gewone' wintec zadel met licht lila boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:10

Wit en licht lila is 1 XW.
Lila is 1 maat breder en die is 2 XW.

janneke798
Berichten: 184
Geregistreerd: 26-01-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 09:51

Marije_jiplover schreef:
Wit en licht lila is 1 XW.
Lila is 1 maat breder en die is 2 XW.


Super, dankjewel!

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:11

Je hebt een risico dat de boom roteerd als je te wijd gaat.
De twist kan dat niet aan door de vorm waarin het gegoten is en kan als reactie gaan draaien.
Vaak creeer je ook bij te brede boom met smalle twist slechts een instabiele wipwap dat voor geen meter ligt en de trapezius aan gort helpt.
Gewoon 2e hands een wintec wide kopen voor 150 euro of zo is zinvoller.

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:12

Is het je gelukt met een bredere boom in een gewoon zadel?

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:23

Ik heb het hier zelf gehad met 1 maat wijdere boom dan de witte en dat gaat prima. Er schijnen zelfs ingewijden bij Wintec zelf te zijn die ook zeggen dat het prima kan.
Maar wijder dan dat zou ik niet gaan.
Ik ben blij dat ik niet voor de Wide zadel ben gegaan want dan had ik eigenlijk 2 zadels moeten hebben...

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: 'gewone' wintec zadel met licht lila boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:27

Zou het risico niet nemen dat je boom breekt

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: 'gewone' wintec zadel met licht lila boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:32

Topic is al 3 jaar oud :')

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:36

Pepperrr schreef:
Topic is al 3 jaar oud :')


Dit lijkt mij juist handiger dan een nieuw topic.Misschien heeft ze het een tijd geprobeerd met een bredere boom.