FNRS introduceert quickscan voor meer paardenwelzijn

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

FNRS introduceert quickscan voor meer paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-17 18:47

KNHS
Welzijn, FNRS


De Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS) gaat meer aandacht besteden aan het welzijn van de paarden op aangesloten bedrijven. Daarom is er een welzijnsquickscan ontwikkeld, die tijdens de FNRS-sterrenkeuring uitgevoerd wordt. FNRS onderschrijft daarom de aanbevelingen uit de Gids voor Goede Praktijken, die aangeven wat er nodig om het welzijn en de gezondheid van paarden te borgen.

Sinds begin dit jaar nemen de inspecteurs de richtlijnen uit de Gids voor Goede Praktijken van de Sectorraad Paarden mee tijdens de sterrenkeuringen. Deze richtlijnen zijn omgevormd tot 27 aandachtspunten, die als een extra quickscan toegevoegd zijn aan de sterrenkeuring. In de quickscan wordt er onder andere gekeken naar het voermanagement, de gezondheidstoestand van de paarden, het stalklimaat, de mogelijkheden tot contact met andere paarden, weidebeheer en beweging.

De punten uit deze quickscan zijn bedoeld om de ondernemers te wijzen op verbeterpunten binnen het bedrijf. Het is daarom de bedoeling dat als bedrijven op bepaalde punten tekort komen, ze binnen een vastgestelde termijn actie ondernemen. Daarnaast is het ook mogelijk om bepaalde tekortkomingen te compenseren. Een van de praktijkvoorbeelden is dat een stal die iets kleiner is dan de welzijnsnorm voorschrijft, gecompenseerd zou kunnen worden met meer dan acht uur weidegang per dag.

In de sterrenkeuring is er altijd al aandacht geweest voor het welzijn van paarden. Zo worden er onder andere eisen gesteld aan boxmaten, de gezondheid van de paarden en de bodem van de rijbanen. De welzijnsquickscan is een aanvulling op het sterrensysteem, met als doel om het bewustzijn onder ondernemers te vergroten en samen te kijken naar haalbare aanpassingen om het dierenwelzijn op het bedrijf te verbeteren. De FNRS-accountmanagers adviseren en ondersteunen de ondernemers hierbij.

De FNRS wil hiermee haar verantwoordelijkheid nemen bij het ondersteunen van de Gids voor Goede Praktijken en daarmee het paardenwelzijn in de sector bevorderen. Uiteindelijk is het streven dat de quickscan volledig geïntegreerd wordt in de sterrenkeuring en daardoor ook mee gaat tellen voor het aantal sterren.

Om paardenwelzijn in het algemeen te verbeteren is de FNRS vertegenwoordigd in de FNHO (Federatie Nederlandse Hippische Ondernemers). De FNHO heeft zitting in de Sectorraad Paarden (SRP). De werkgroep Diergezondheid van de SRP zet zich namens de paardenhouderij in om verbeteringen door te voeren en te zorgen voor optimaal dierenwelzijn.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Re: FNRS introduceert quickscan voor meer paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:48

Zou tijd worden :D

Maks :+:


_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41321
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: FNRS introduceert quickscan voor meer paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:14

Beetje jammer dat er in die quickscan weinig/niks staat over weidegang/vrije beweging en de minimale afmetingen van paddocks. Die hele scan focust mijns inziens nog te veel op het paard op stal.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:28

Citaat:
De punten uit deze quickscan zijn bedoeld om de ondernemers te wijzen op verbeterpunten binnen het bedrijf.


"ik ben paardenhouder, run al 20 jaar een manege en moet door een ander gewezen worden op wat goed voor is voor het welzijn van een paard"

Als je dat als paardenhouder nu nog niet weet na alle publiciteit, internet en gezond verstand... -O-

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 07:37

_San87_ schreef:
Beetje jammer dat er in die quickscan weinig/niks staat over weidegang/vrije beweging en de minimale afmetingen van paddocks. Die hele scan focust mijns inziens nog te veel op het paard op stal.


Precies.
En stalmaten?
Ook die wordt met n korrel zout genomen geloof ik.
Ken n vijf sterren manege met boxmaten van 2,85 x 2,85.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 07:46

Nog steeds geen verplicht vrij rondlopen in een fatsoenlijke paddock of wei.
Dus weer een wassen neus van de FNRS.
Het gaat niet over het welzijn van paarden maar het welzijn van de klanten.

Tijd voor eens echte verandering.
Geen minimaal dagdeel in een droge paddock van minimaal 400m2 dan 0 sterren.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41321
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 07:57

maralyn schreef:
_San87_ schreef:
Beetje jammer dat er in die quickscan weinig/niks staat over weidegang/vrije beweging en de minimale afmetingen van paddocks. Die hele scan focust mijns inziens nog te veel op het paard op stal.


Precies.
En stalmaten?
Ook die wordt met n korrel zout genomen geloof ik.
Ken n vijf sterren manege met boxmaten van 2,85 x 2,85.


Juist.

Die check is echt een wassen neus. Ik kreeg m onder ogen en dacht... Oh, dat stelt geen fluit voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 07:58

bruintje123 schreef:
Nog steeds geen verplicht vrij rondlopen in een fatsoenlijke paddock of wei.
Dus weer een wassen neus van de FNRS.
Het gaat niet over het welzijn van paarden maar het welzijn van de klanten.

Tijd voor eens echte verandering.
Geen minimaal dagdeel in een droge paddock van minimaal 400m2 dan 0 sterren.



Eens. Maar dat is nou precies wat de grote, luxe maneges met al hun sterren niet bieden. En dat zijn natuurlijk wel de grootste klanten van de fnrs. Dus daar durft de fnrs de vingers niet aan te branden. -O-

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41321
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: FNRS introduceert quickscan voor meer paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 08:04

Ik vind het ontzettend jammer dat ze zo achterlopen nog. Een manege waar de paarden niet minimaal een halve dag buiten komen verdient geen sterren.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 08:05

Precies safina, dat is het.
Dan loopt de FNRS hun inkomsten mis.
Dus het gaat om geld, niet om welzijn.

Of zouden maneges met weinig sterren nu, maar wel veel goede punten voor de paarden dan klant worden?

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41321
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: FNRS introduceert quickscan voor meer paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 08:07

Vraag me af of de FNRS dit soort topics ook leest. Zou wel mooi zijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: FNRS introduceert quickscan voor meer paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:02

Beter zou zijn dat ouders van de kinderen die les hebben het lezen.
Dus niet afgaan op sterren maar verder kijken dan de neus lang is. Dan veranderen de sterren snel.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:32

Kom. Ouders kiezen een manege uit niet op de sterren, maar op de locatie ervan. Je brengt je kind echt niet naar een manege op 35km afstand als er eentje op 5km afstand zit.

Een box van 2,85 x 2,85 is prima geschikt voor een C-pony. Afmeting alleen zegt dus niets.

Er is genoeg te doen in paarden-welzijns-land. FNRS is daarin geen onpartijdige organisatie. Zij zal niet in eigen vlees snijden als dat wel nodig zou zijn vanuit paardenwelzijn.

Neemt niet weg: wie zonder belangen te hebben bij de uitkomst, pakt de bal dan wel op?
Laat die dan ook zonder meer kijken naar al die pensionstallen in het land. Dat zijn dan wel geen manege's, maar of het daar allemaal zo goed gaat.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: FNRS introduceert quickscan voor meer paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:39

Maar de ouders denken wel dat alles heel goed is als die locatie ook nog eens 5 sterren heeft.
Want niet elke manege is meteen 35 kilometer verder, maar misschien maar 10 en dat hebben ze bij goede informatie misschien wat graag over om te extra te rijden.

KLopt voor een c pony prima, maar gewon de regel twee keer de stokmaat zou wel goed zijn.
En dat zou inderdaad voor elk bedrijf mogen gelden die beroepsmatig in de paarden zit.
Dus ja ook de pensionstallen.
En ook minimaal een dagdeel buiten op een fatsoenlijk stuk.

Van mij mogen er wetten voor komen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Anoniem

Re: FNRS introduceert quickscan voor meer paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:44

Dat van die afstand zal best een rol spelen. Toch is dat niet het enige wat ouders meewegen. Ik ken verschillende ouders die een stuk verder rijden vanwege de leuke en goede instructie. En vanwege de sfeer. Of omdat er naast het rijden ook wat geleerd wordt over verzorging. Of vanwege de leuke wedstrijdjes.

Helaas hoor je stalafmetingen en weidegang maar zelden als argument om een andere manege te kiezen. Ik denk dat veel ouders niet eens een idee hebben van hoe dat ervoor staat op de manege van hun kind.

Het zou al een goed begin zijn als de fnrs dat soort gegevens over manegebedrijven online inzichtelijk maakt...

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 13:59

Citaat:
Een van de praktijkvoorbeelden is dat een stal die iets kleiner is dan de welzijnsnorm voorschrijft, gecompenseerd zou kunnen worden met meer dan acht uur weidegang per dag.


De praktijk: welke manege met stallen die wel voldoen aan de welzijnsnorm, hebben > 8 uur weide/buitengang per dag het hele jaar rond ?


Het is allemaal zo vaag en niet bindend.., weer het bekende fnrs "wij van wc eendje"

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 14:01

safina schreef:
Helaas hoor je stalafmetingen en weidegang maar zelden als argument om een andere manege te kiezen. Ik denk dat veel ouders niet eens een idee hebben van hoe dat ervoor staat op de manege van hun kind.

.
Verwacht , vanuit o.a. mijn eigen ervaringen, dat veel ouders helaas geen enkel idee hebben wat de basis behoefte is van elke paard of pony.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:55

Dees schreef:
Kom. Ouders kiezen een manege uit niet op de sterren, maar op de locatie ervan. Je brengt je kind echt niet naar een manege op 35km afstand als er eentje op 5km afstand zit.

Een box van 2,85 x 2,85 is prima geschikt voor een C-pony. Afmeting alleen zegt dus niets.

Er is genoeg te doen in paarden-welzijns-land. FNRS is daarin geen onpartijdige organisatie. Zij zal niet in eigen vlees snijden als dat wel nodig zou zijn vanuit paardenwelzijn.

Neemt niet weg: wie zonder belangen te hebben bij de uitkomst, pakt de bal dan wel op?
Laat die dan ook zonder meer kijken naar al die pensionstallen in het land. Dat zijn dan wel geen manege's, maar of het daar allemaal zo goed gaat.....


Jaa dees, voor een C pony ja!! En niet voor een paard van 1,68 hoog!
Die stallen daar zijn standaard, en er staan standaard paarden in. Géén pony's!

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:30

Peetstap schreef:
safina schreef:
Helaas hoor je stalafmetingen en weidegang maar zelden als argument om een andere manege te kiezen. Ik denk dat veel ouders niet eens een idee hebben van hoe dat ervoor staat op de manege van hun kind.

.
Verwacht , vanuit o.a. mijn eigen ervaringen, dat veel ouders helaas geen enkel idee hebben wat de basis behoefte is van elke paard of pony.


Nope. In de ogen van menig leek (en helaas ook in de ogen van sommige meer ervaren paardenhouders) hoort een paard in een stal. Mensen hebben geen idee...

Zou mooi zijn als de fnrs eens uitlegt aan haar klanten waar ze écht op moeten letten...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: FNRS introduceert quickscan voor meer paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:33

Dat ze iets roepen, is op zich een stap in de goeie richting. Uiteindelijk zijn ze ook bezig geweest met de stands, dus er kan echt wel wat als ze willen.

FNRS heeft helaas een monopoly positie en maneges kunnen niet echt om de FNRS heen. De sterren stellen alleen niks voor.

Veiligheid is jaren heel belangrijk geweest en begrijp ik ook goed. Maar als paarden gefrustreerd op stal staan, verkeerd gevoerd worden etc, krijg je ook eerder ongelukken.

Een dagdeel of 8 uur buiten is nog niet eens zo gek lang. Dat mensen dit acceptabel vinden, is aangeleerd, oa op de manege waar ze ooit zijn begonnen. Als paarden daar niet of kort buiten kwamen, vind men meer al snel goed.
Maar een paard dat 8 uur buiten staat, staat nog steeds 16uur binnen, dat is dus 2x zolang binnen als buiten!
Zijn de ruimtes waar ze buiten staan groot genoeg en zijn het fijne koppels waar ze in lopen? Is er eten? Hooi op zand en gras op wei?

Hoevaak krijgen ze te eten? En hoe is het met het tuig en de omgang bijv.

Ik kom natuurlijk ook van een manege af, maar heb daarna altijd op pensionstallen gestaan met eigen paarden. Wat ik tegenkom, is dat mensen echt veel te weinig hebben geleerd over management op en rond het paard als ze aan eigen paarden beginnen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: FNRS introduceert quickscan voor meer paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:42

Voor mijn eigen paarden vind ik een dagdeel ook veel te kort. Toch opper ik hier een dagdeel.
Wetende dat dat eerder gerealiseerd kan worden. En dan zijn er al héél erg veel paarden geholpen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41321
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:46

bruintje123 schreef:
Voor mijn eigen paarden vind ik een dagdeel ook veel te kort. Toch opper ik hier een dagdeel.
Wetende dat dat eerder gerealiseerd kan worden. En dan zijn er al héél erg veel paarden geholpen.

Klopt. Makkelijker te realiseren en sowieso al een flinke stap voorwaarts. Eerst leren lopen, dan pas rennen.

Komt ook bij dat menegepaarden sowieso niet de hele dag in de box staan, ze worden natuurlijk ook ingezet in de manegelessen. Het is wel manege afhankelijk hoeveel uur per dag.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: FNRS introduceert quickscan voor meer paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:51

Maar als je nu een dagdeel accepteerd, duurt het weer jaren voor het meer wordt. Als maneges aanpassingen moeten doen voor meer en langer buiten, kan het maar beter meteen goed gedaan worden.

Het is ook een voorbeeld voor mensen. Teveel mensen vinden 4 uurtjes ( soms zelfs minder of helemaal niet ) buiten acceptabel, omdat ze het zo hebben geleerd. Ook geven de bekende sport ruiters dit voorbeeld en denkt iedereen die een dressuur paard heeft, dat het zo ''hoort''. Als je echt gaat pleiten voor welzijn, moet je chronisch iets veranderen en moet buiten in een koppel meer algemeen geaccepteerd en normaal worden.

Het is ook veel beter voor de paarden en dat moet voorop staan.

Persoonlijk hou ik bij ''op stall'' het aantal daglicht uren een beetje aan. Dus 's winters is dat minder dan zomers. Die van ons staan ook wel 24/7 buiten en donker voor paarden is geen probleem, maar in het donker werken is vaak wel lastig.

purny

Berichten: 27386
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:23

Het idee is goed. Alleen heb je vaak in de randstad niet zoveel ruimte als op het platteland. Hopelijk kijken ze daar ook naar

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: FNRS introduceert quickscan voor meer paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:24

Waarom moeten ze daar naar kijken?
Een paard in de randstad is niet ineens een fiets.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Schrompeltje en 33 bezoekers