'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 13:53

Op boerderij 'De wijde Blick' woont het gezin Van Vliet. Met aan het hoofd vader Jan, moeder Aal en hun drie zonen, Kees, Jan jr.en Piet(er) en hun jongste dochter Strien.

Op één van de eerste dagen van de bezetting komen de duiters op boerderij De wijde Blick op zoek naar bruikbare paarden. Boer Jan was in het bezit van 3 werkpaarden, oude zwart, zwart en bruine. Omdat er een vrijstelling was gegeven voor 2 paarden die op het land achter zouden moeten blijven voor het werk wilde de duiters 1 paard. Een officier wees Bruine aan als het paard dat met hun mee zou gaan. Ondanks dat de boer aangaf dat dit paard geen makkelijk paard was namen ze haar toch mee. Buren die het schouwspel van de paardenrazzia van een afstandje stonden te bekijken moesten stiekem lachen. Bruine was namelijk berucht in de buurt, ze kon keihard werken maar had een karakter wat gelijk was aan een felle SS'er. De enige die met dat paard normaal om konden gaan waren de boer en zijn dochter Strien.

Ongeveer 15 minuten nadat Bruine was meegenomen komt deze vrolijk, bijna trots, het erf weer opdraven van de boerderij. Later hoorde de familie dat in haar gevecht om naar huis te komen er 3 duitse soldaten gewond waren geraakt. Waarom zij nooit is neergeschoten is altijd een raadsel gebleven maar daar begon haar rol als verzetspaard.

De duitsers namen uiteindelijk Zwart mee waardoor ouwe Zwart met Bruine het werk op het land moest doen. De boer en zijn zonen waren inmiddels zeer actief in het verzet in het dorp en de omliggende dorpen. Nadat er plotseling een Engelse piloot in de weilanden achter de boerderij was geland en zij deze via omwegen weer naar Engeland hebben weten te krijgen.

Dat de duitsers Bruine nog niet vergeten waren bleek wel toen boer Jan tijdens een controle vooral door moest rijden en niet mocht blijven staan. Nieuwe soldaten die niet op de hoogte waren van het humeur van Bruine en deze toch staande probeerde te houden tijdens een controle konden rekenen op een paar ontblote tanden hun richting op of een trap als zij achterlangs probeerde te lopen.

Omdat er inmiddels erg veel onderduikers in het dorp zaten moest er voedsel en papieren van de verschillende boerderijen heen en weer gebracht worden. Doordat alles gecontroleerd werd werd het steeds lastiger om dit goed uit te voeren. Totdat oudste zoon Kees bedacht dat dit wel uitgevoerd kon worden door Bruine. De duitsers waren immers doodsbang voor dit paard. Moeder Aal kreeg de opdracht om een dik deken te maken voor onder het zadel waar spullen in verstopt konden worden. Dochter Strien, die toch al regelmatig een ritje ging maken met Bruine, kreeg de opdracht de spullen te vervoeren. Maandenlang werd er op deze wijze werkelijk van alles vervoerd.

Tegen het einde van de oorlog kwam de dominee bij de boerderij langs. Hij zat ook in het verzet en de familie wist dat hij regelmatig kinderen van nieuwe slaapplekken voorzag. Maar dit keer kwam hij niet voor een slaapplek. Hij had een baby en een Amerikaanse soldaat die naar Engeland moesten. En het verzet had besloten dat deze taak uitgevoerd moest worden door Strien en Bruine. Het plan was dat Strien als een verliefd setje samen met de Amerikaan een ritje zou maken langs de lek. De baby zou onder haar jas verstopt worden. Aangezien het nog koud was voor de tijd van het jaar zou het geen argwaan wekken als er met een jas gereden werd. Als de schemering viel werd er geoefend maar dit bleek niet zo makkelijk. Want Bruine dulde de Amerikaan niet op haar rug. Zodra deze erbij kwam zette zij het op een rennen, bokken en steigeren. Maar ze hadden Bruine nodig omdat ze wisten dat ze niet aangehouden zouden worden door de Duitsers als ze Bruine aan zagen komen. Uiteindelijk lukte het met veel pijn en moeite en vetrokken Bruine en Strien naar het huis van de dominee.

Moeder had voor de gelegenheid een speciale jas gemaakt met een wijde stola waardoor het niet zo zou opvallen als er straks een baby onder zat. Op de heenweg was deze ruimte opgevuld met aardappels om geen argwaan te wekken. Strien zette Bruin achter het huis van de dominee en liep naar binnen. Daar lag een schattige blonde baby met blauwe ogen. Dit was geen jood wist Strien direct maar waarom de baby mee moest, durfde ze niet te vragen. De soldaat was in typische Hollandse boeren kleding gestoken met een klein revolver onder de bed. Strien bond de baby straks tegen zich aan en klom op Bruine en nam de dameszit aan. De soldaat nam achter haar plaats en in een rustige draf reden ze langs verschillende duiters. Bruine had haar oren plat in haar nek en hapte naar alles en iedereen die te dicht in haar buurt kwam. Ze was het duidelijk niet eens met wat er op haar rug zat maar deed het wellicht voor Strien. De baby was tijdens de rit doodsstil en eenmaal bij de boot bij de Lek aangekomen werden de codewoorden uitgewisseld met de veerman en gaf Strien de baby mee aan de soldaat. Via een omweg is Strien weer naar de boerderij gereden.

In de oorlogstijd hebben Strien, boer Jan en Bruine vele mensen van voedsel of juiste papieren weten te voorzien maar ook mensen in veiligheid weten te brengen.


- Dit verhaal is een mythe, een aangedikt verhaal of de echte waarheid? Ik weet het niet zeker. Dit is wat ik wel eens gehoord van andere mensen die het weer op hun beurt gehoord hebben. Alle "oudere" die ik gesproken heb bevestigen het verhaal maar verder heb ik er nooit wat over kunnen vinden. Maar ik vond het wel leuk om met jullie te delen en misschien weet iemand wel hoe het precies zit. Ik ben ontzettend benieuwd!

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:03

Misschien is het handig te vermelden in welke streek zich dit moet hebben afgespeeld?
Ik ken het verhaal niet, maar vind het wel interessant.
Zou je me meer kunnen vertellen over waar jij het verhaal vandaan hebt?
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 21-04-17 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:03

Leuk verhaal! ook goed geschreven

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:04

Silly1972 schreef:
Leuk verhaal! ook goed geschreven

Op de spelfouten na :o

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 14:10

Tivoli schreef:
Misschien is het handig te vermelden in welke streek zich dit moet hebben afgespeeld?
Ik ken het verhaal niet, maar vind het wel interessant.
Zou je me meer kunnen vertellen over waar jij het verhaal vandaan hebt?


Wat ik gehoord heb van een broer en zus hier uit de buurt is het aan de Lek geweest(lekker vaag) iemand zei toen een keer Benschop of Ameide. Dit stukje heb ik vorige jaar van die broer gehad maar toen vergeten om hier eens navraag te doen. Helaas zijn beide overleden en kan ik niets meer navragen
Laatst bijgewerkt door Jillsil op 21-04-17 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: 'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:27

Wat een gaaf verhaal! Zou leuk zijn als er via deze weg meer bekend over wordt!

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:36

Wat een leuk verhaal, ik ben nu ook wel erg benieuwd of dit op waarheid gebaseerd is.

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 15:04

Elisa2 schreef:
Wat een leuk verhaal, ik ben nu ook wel erg benieuwd of dit op waarheid gebaseerd is.


Ik ook!

Op internet is er niks over terug te vinden helaas. Maar dat hoeft niks te zeggen natuurlijk.

Vandaag nog aan mijn vader gevraagd of hij iets wist maar helaas. Die zei wel dat mijn oma dingen voor het verzet in Benschop had gedaan maar zij wilde daar nooit over praten. "Die dingen zijn geweest en doen er nu niet meer toe".

Emori

Berichten: 13117
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: 'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:16

Prachtig verhaal!

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:17

Wat een leuk verhaal.... zie het zo voor me...

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:19

Davina1402 schreef:
Wat een leuk verhaal.... zie het zo voor me...


Dit moet naar Spielberg :P :P Warhorse 2? :D

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 15:36

Janine1990 schreef:
Davina1402 schreef:
Wat een leuk verhaal.... zie het zo voor me...


Dit moet naar Spielberg :P :P Warhorse 2? :D



Haha, ik wil dan wel graag de rechten. Kan ze wel gebruiken :D

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:37

Jillsil schreef:
Haha, ik wil dan wel graag de rechten. Kan ze wel gebruiken :D


Dat zou wel vet zijn :D

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:54

Tivoli schreef:
Silly1972 schreef:
Leuk verhaal! ook goed geschreven

Op de spelfouten na :o


haha daar let ik op Bokt al niet eens meer op :P

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: 'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:06

Het kan zomaar waar zijn. Mij oma vertelde mij dit verhaal:
Mijn oma woonde op een boerderij bij haar pleegouders. De duitsers kwamen daar ook een paard halen, ze hadden er maar 1 die werd gebruikt voor werk op het land, mijn overgrootopa, sloeg toen de Duitser dichtbij t paard stond aardig hard op de billen van het paard (of hij schopte of wat dan ook) waarop het paard een harde trap richting de muur gaf. De Duitsers dachten dat het een vals paard was en dat hij dus sloeg.. Ze hebben het paard toen niet meegenomen en zijn weggegaan.

Mijn oma natuurlijk helemaal blij want het was "haar schatje".

Titta
Berichten: 109
Geregistreerd: 14-08-14

Re: 'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:08

Ik heb het aan mijn oma laten lezen die in Ameide woont. Volgens haar heeft dit verhaal zich niet afgespeeld in Ameide omdat zij geen boer kent die zo heet... Ik ben benieuwd of dit verhaal echt gebeurd is zeg!

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 16:29

Titta schreef:
Ik heb het aan mijn oma laten lezen die in Ameide woont. Volgens haar heeft dit verhaal zich niet afgespeeld in Ameide omdat zij geen boer kent die zo heet... Ik ben benieuwd of dit verhaal echt gebeurd is zeg!


In Benschop kent niemand een boer die zo geheten heeft of een boerderij die zo heet. Maar toch heb ik het verhaal (in verschillende versies) vaker gehoord. Ik heb een oude leraar van mijn klas ook een berichtje gestuurd. Die is erg bezig met de geschiedenis. Misschien weet hij iets of kan hij iets vinden.

Titta
Berichten: 109
Geregistreerd: 14-08-14

Re: 'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:32

Oh oke, ik hoor net juist het tegenovergestelde haha. M'n opa weet boeren in Benschop die van Vlieten heetten..

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 16:35

Titta schreef:
Oh oke, ik hoor net juist het tegenovergestelde haha. M'n opa weet boeren in Benschop die van Vlieten heetten..


Ja, ik schrijf het niet duidelijk. Sorry! Er zijn heel veel die Van Vliet heten. Mijn oma was er ook eentje ;-) maar niet in combinatie met de namen van de kinderen of naam van de boerderij.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: 'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:37

Meestal is jan jr. de oudste zoon. Niet de tweede zoon.
Is er geen heemkundekring in jullie plaats?

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 16:42

bruintje123 schreef:
Meestal is jan jr. de oudste zoon. Niet de tweede zoon.
Is er geen heemkundekring in jullie plaats?


Nog nooit van gehoord. Ik ga even aan het google'en. Bedankt voor de tip

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:00

bruintje123 schreef:
Meestal is jan jr. de oudste zoon. Niet de tweede zoon.
Is er geen heemkundekring in jullie plaats?

Niet altijd, soms wordt de eerste zoon naar de vader van de moederszijde genoemd.
Helemaal als ze de boerderij overgenomen hebben van hun.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:02

Wat een leuk verhaal, ik vind dat ook altijd erg interessant! Ik volg. :)

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: 'Bruine een paard in oorlogstijd -verzetsheld-

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:37

Leuk dit! Ik volg ben heel benieuwd

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 09:17

Na de tip van bruintje nog eens de gemeente gebeld. Want een heemkundekring is er niet. De telefoniste heeft mijn boodschap doorgegeven aan iemand die het archief beheert bij hun.

Gisteravond belde deze meneer terug in zijn vakantie! Hij vond het zo leuk dat ik ook dit verhaal had gehoord, hij kende het ook. Maar hij denkt dat het een verhaal van hoop is. Hij is namelijk al eerder naar iets op zoek geweest hierover en kan de puzzelstukjes niet aan elkaar leggen.

Wat ook nog een mogelijkheid is volgens hem, is dat de mensen waarover het verhaal gaat niet willen dat het bekend wordt. Er heerste toen vooral, "gewoon doorgaan niks bijzonders". Hij denkt dus ook dat de kinderen (kleinkinderen achterkleinkinderen) van dit gezin het misschien niet eens geweten hebben.

Hij heeft wel beloofd om na zijn vakantie nog eens in de verschilde archieven te gaan kijken. Mocht ik wat horen zal ik het hier laten weten.