Voor de creatievelingen! Wat doen met deze tuin?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Voor de creatievelingen! Wat doen met deze tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-17 11:37

Ik heb nogal een rare kavel en dus een apart gevormde achtertuin. Nu mijn zoontje wat groter wordt en ook graag in de tuin wil gaan spelen wil ik er wel eens wat aan doen.
Nu is deze week aan de linkerkant (die van 7,90m) een schutting geplaatst en wil nu eigenlijk even doorpakken. Probleem is alleen dat ik niet al te veel financiële middelen heb.

Op dit moment is alles bestraat, wil ik ook wel zo veel mogelijk houden, heb namelijk niet echt groene vingers. Wel graag zou ik ergens een stukje (kunst)gras realiseren waar voor de kleine man een glijbaan kan staan en zou ook ergens een zandbak willen.
En voor mijzelf natuurlijk een plekje om mijn terrastafel en stoelen neer te zetten.

Langs de muur van de uitbouw (die van 3,23m) staan 2 sidetables vast aan de muur, deze zijn beide een meter breed en 40cm diep.

Onderkant van de tekening is trouwens Oost en de bovenkant is West, dan weten jullie ook hoe de zon gaat :)

Leef jullie uit!!!


Afbeelding

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


StalNollie

Berichten: 9102
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Voor de creatievelingen! Wat doen met deze tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:46

Op marktpkaats of facebook verkoop site. Speelhuisje/ trampoline vaak voor niks of een beetje. Kleine kippen houden ? Hokken op mp gratis. Zijdehoentjes kost enkele euros. Kunstgras mp ook regelmatig stuk voor weinig ad te halen


Alles goed opzoeken en geduld hebben kom je heel ver met weinig

Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Voor de creatievelingen! Wat doen met deze tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-17 11:52

Daar vraag ik niet naar, het gaat mij om de indeling ;) Kippen komen er sowieso niet, snap ook niet echt waarom je dat aandraagt :?

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:05

Om maar even een gooi te doen:

Afbeelding

Dit zou voor mij de meest voor de hand liggende oplossing zijn. Mocht je vooral zon achterin je tuin hebben (bij tuinhuis) kun je het stuk gras ook nog omdraaien. Groen = smalle borders voor bijv. viooltjes, moestuintje, paars = wat grotere vaste planten. Als je veel bestraat wil laten kun je natuurlijk ook groen toevoegen door potten neer te zetten.

StalNollie

Berichten: 9102
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:08

Liselot schreef:
Daar vraag ik niet naar, het gaat mij om de indeling ;) Kippen komen er sowieso niet, snap ook niet echt waarom je dat aandraagt :?


Verkeerde been uit bed gestapt?
Draag alleen wat leuke opties bij wat mogelijkheid zou kunnen zijn om je tuin aam te kleden.

Je had kunnen reageren: nee kippen zien we niet zo zitten. Ipv deze kort door de bocht reactie

liedje89
Berichten: 7155
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:17

Mijn zus heeft ongeveer dezelfde vorm tuin maar dan is het vierkantere stuk wat minder diep. Met het smalle stuk kan je gewoon niet zo heel veel, zij heeft daar wel een klimplant tegen de schutting voor wat groen (voor veel klimplanten heb je volgens mij niet zulke hele groene vingers nodig, je moet ze alleen wel snoeien). Zij heeft zelf (met een bouwtekening van de gamma) een grote loungebank/hoekbank gebouwd met steigerhout, dat is echt heel gezellig en neemt ook weinig ruimte in omdat het helemaal langs de kant loopt, zij heeft dat zeg maar tegen de muur die bij jou 2,37 is. Stukje gras zou je denk ik gewoon moeten kijken waar dat evt kan groeien en evt of het dan bijv vanuit je huiskamer makkelijk is om je kind in de tuin te zien?

Ironically common sense is not common...

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:24

Vanillia schreef:
Om maar even een gooi te doen:

[ [url=m/gt5KEW.png]Afbeelding[/url] ]

Dit zou voor mij de meest voor de hand liggende oplossing zijn. Mocht je vooral zon achterin je tuin hebben (bij tuinhuis) kun je het stuk gras ook nog omdraaien. Groen = smalle borders voor bijv. viooltjes, moestuintje, paars = wat grotere vaste planten. Als je veel bestraat wil laten kun je natuurlijk ook groen toevoegen door potten neer te zetten.



Zoals dit , alleen zou ik dan zelf het gras gedeelte nog wat langer maken. Tot ong waar de 1 van 11 meter staat. En bij de 11 zou je dan een hoek kunnen maken voor de zandbak.
Zelf houd ik niet van kunstgras(zo lelijk in je tuin) dus daar zou echt gras in komen.
Grasmaaier via MP en grasmaaien kan iedereen :P

Je hebt dan een mooi terras met border of ipv daarvan potten en een mooi pad naar achter.
De kinderen kunnen dan lekker ravotten op het gras en jij kan er op zonnebaden :P

Potten en borders zijn zat te vinden op MP. Maar de tegels (ligt eraan welke er nu inliggen) kun je weer hergebruiken door daar de borders mee te maken.
Je kunt ook eens bij de kringloop gaan kijken, daar was ik laatst en daar stonden ook potten en dingen voor in de tuin :)*
Planten vind je ook wel en anders zelf eens een advertentie plaatsen.

Bollen zoals tulpen, narcissen, hyacinten zijn winter hard dus dat is een eenmalige aanschaf eind van het jaar. (planten sept-dec).

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Voor de creatievelingen! Wat doen met deze tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-17 12:37

Dat vind ik opzich wel een mooi plan cowgirl. Kunstgras hebben ze tegenwoordig zo mooi dat het niet van echt te onderscheiden is. Vind het wel heel lekker als het onderhoudsvrij is :o

Ben nog wel heel benieuwd naar verdere ideeën, ik had namelijk ook zoiets als vanillia in mijn hoofd, maar misschien denken andere mensen wel weer heel anders.
Wel een punt wat nog belangrijk is, ik moet met de fiets van de poort bij het tuinhuisje kunnen komen, dat is namelijk mijn schuur :D

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 20:45

Zelf heb ik geen kinderen maar echt gras dempt natuurlijk wel meer als ze een keer vallen. Mijn ouders hadden vroeger ook gras in de tuin en daar hebben we heel wat op gespeeld en gekampeerd(tent in de tuin :D ).

Mijn moeder had een gat voor de droogmolen erin.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

willemieke

Berichten: 792
Geregistreerd: 27-12-06

Re: Voor de creatievelingen! Wat doen met deze tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 20:59

Kunstgras word bloedheet in de zon wist je dat?

Exitium

Berichten: 7135
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 23:02

Ik zou het gras juist aan de andere kant doen, zodat je één recht pad naar de achterkant en het tuinhuisje hebt. Zoiets.

Afbeelding

Grijs is een terrasgedeelte, groen kunstgras en geel zandbak, als dat daar een beetje past met de deur van je tuinhuisje. Ook gelijk wat leuke plekken voor planten neergezet. :+ Langs de rechterkant zou je een smalle rij plantjes of de eerder genoemde klimop kwijt kunnen. Eventueel kun je op het zitgedeelte ook een loungehoek creëren.

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

Amyyy

Berichten: 3497
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 23:05

willemieke schreef:
Kunstgras word bloedheet in de zon wist je dat?


Inderdaad, ik zou ook echt gewoon gras aanraden ipv kunstgras ivm hitte. Verder zorgt een boom voor natuurlijke schaduw, ook wel fijn.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-17 01:32

Exitium schreef:
Ik zou het gras juist aan de andere kant doen, zodat je één recht pad naar de achterkant en het tuinhuisje hebt. Zoiets.

[ [url=m/0mtsMG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Grijs is een terrasgedeelte, groen kunstgras en geel zandbak, als dat daar een beetje past met de deur van je tuinhuisje. Ook gelijk wat leuke plekken voor planten neergezet. :+ Langs de rechterkant zou je een smalle rij plantjes of de eerder genoemde klimop kwijt kunnen. Eventueel kun je op het zitgedeelte ook een loungehoek creëren.


Hier heb ik aan gedacht, maar de linkerkant is wel de schaduwkant van de tuin. Links is namelijk het zuiden. Weet niet of gras dan wel wil groeien?

Kunstgras is btw al afgeschreven, heb even snel uitgerekend waar ik wat kosten betreft op zou komen voor een beetje leuke kwaliteit. Dan zit je met alle materialen en goed onderdoek zo aan 500 euro.
Wil er dus graszoden inleggen gezien je die zolang het vorstvrij is kunt leggen

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 01:47

StalNollie schreef:
Liselot schreef:
Daar vraag ik niet naar, het gaat mij om de indeling ;) Kippen komen er sowieso niet, snap ook niet echt waarom je dat aandraagt :?


Verkeerde been uit bed gestapt?
Draag alleen wat leuke opties bij wat mogelijkheid zou kunnen zijn om je tuin aam te kleden.

Je had kunnen reageren: nee kippen zien we niet zo zitten. Ipv deze kort door de bocht reactie


Eensch.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Voor de creatievelingen! Wat doen met deze tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 02:36

Ik ga met een maandje verhuizen en in die tuin ligt een soort kunstgras mat. Die mag je van mij zo hebben.
Is een dunne mat die over de stenen heen gelegd kan worden.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA! http://www.dawra.nl

Zoek je een showhalster, verzorgingsproducten of wil je iets speciaals op maat laten maken voor uw paard, schroom dan niet om contact op te nemen! https://www.facebook.com/ArabianHorseStore/

Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-17 08:21

amanda09 schreef:
Ik ga met een maandje verhuizen en in die tuin ligt een soort kunstgras mat. Die mag je van mij zo hebben.
Is een dunne mat die over de stenen heen gelegd kan worden.


Dank voor het aanbod, maar als ik voor kunstgras was gegaan was dat wel speciaal speelgras geweest

Nabster: helemaal niet het verkeerde been uit bed. Ik geef alleen aan dat er volledig aan mijn vraag voorbij wordt gegaan en dat ik niets aan dat antwoord heb. Hoe iemand dat opvat is niet mijn probleem ;)

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Voor de creatievelingen! Wat doen met deze tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:33

Naast dat ik ook vind dat je nogal vijandig antwoord op de kipjes terwijl het gewoon als idee wordt aangedragen. Je zegt zelf dat je geen groene vingers hebt en kippen zijn wel iets anders dus je had best wat beter kunnen reageren. Ze probeert alleen maar te helpen.
Ook is er een centraal topic hier voor.

Volg mijn leven in Nieuw Zeeland
[BEU] Een nieuw leven in Nieuw Zeeland, het boerenleven!

Fotografe & paardenmeisje

Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-17 08:41

Ik reageer helemaal niet vijandig ik ben slechts direct, ik snap gewoon echt niet (in de meest letterlijke zin van het woord, no pun intended) dat iemand aandraagt dat ik kippen kan gaan houden terwijl ik vraag om ideeën wat betreft de indeling van mijn tuin. Dat is imo net zoiets als tegen iemand zeggen die een zadel zoekt wat voor dekje er onder kan. Hoe iemand dat leest en opvat is zoals ik al zei niet mijn probleem :)

Graag nu weer ONtopic :)
Is het wel handig om het gras aan de linkerkant te doen gezien daar door de schutting veel minder zon komt? Door de dag heen zal denk ik alleen de meest linkerstrook van een cm of 40/50 geen zon krijgen. De rest wel.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Voor de creatievelingen! Wat doen met deze tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 11:35

Ervaring hier is dat gras zonder zon vaak gelijk staat aan mos. Ik had het pad aan de linkerkant gelegd zodat het ook een beetje opbreekt, anders is het zo'n rechte racebaan naar achter :P

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Voor de creatievelingen! Wat doen met deze tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 11:41

Ik zou het bij wat potten houden en misschien zo een halve schelp met zand voor de zoontje.En hem verder gewoon meenemen naar een speelpleintje in de buurt.Leuk met andere kinderen spelen en zit jij niet tegen zon lelijke glijbaan aan te kijken

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

cobiie

Berichten: 7299
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 11:50

Ik zou in de buurt van het tuinhuis een terras voor bijv een loungeset maken en daar wat speelruimte voor de kleine. Vervolgens een stuk gras en vooraan in het brede stuk een terras voor een eettafel met stoelen zodat je daar kan eten/bbqen bij mooi weer en niet de gehele tuin door hoeft met het eten.

Kippen voorstellen in een woonwijk vind ik ook niet voor de hand liggend. :o

[o]

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Voor de creatievelingen! Wat doen met deze tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 11:54

Vermoed dat kinderen meer herrie maken dan kippen?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Exitium

Berichten: 7135
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 12:19

Liselot schreef:
Exitium schreef:
Ik zou het gras juist aan de andere kant doen, zodat je één recht pad naar de achterkant en het tuinhuisje hebt. Zoiets.

[ [url=m/0mtsMG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Grijs is een terrasgedeelte, groen kunstgras en geel zandbak, als dat daar een beetje past met de deur van je tuinhuisje. Ook gelijk wat leuke plekken voor planten neergezet. :+ Langs de rechterkant zou je een smalle rij plantjes of de eerder genoemde klimop kwijt kunnen. Eventueel kun je op het zitgedeelte ook een loungehoek creëren.


Hier heb ik aan gedacht, maar de linkerkant is wel de schaduwkant van de tuin. Links is namelijk het zuiden. Weet niet of gras dan wel wil groeien?

Kunstgras is btw al afgeschreven, heb even snel uitgerekend waar ik wat kosten betreft op zou komen voor een beetje leuke kwaliteit. Dan zit je met alle materialen en goed onderdoek zo aan 500 euro.
Wil er dus graszoden inleggen gezien je die zolang het vorstvrij is kunt leggen

Zo dan? :)

Afbeelding

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Voor de creatievelingen! Wat doen met deze tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-17 12:45

Vanillia: door het terras en het stuk gras te laten verspringen breekt het inderdaad een beetje. Denk dat mijn voorkeur daar wel echt naar uit gaat :j

Geerke: ik snap dat jij dat zou doen, maar ik geef toch duidelijk aan dat ik een stuk gras voor mijn zoontje wil. Glijbaan staat overigens al in de tuin, zandbak komt er ook. Vind het geen probleem om op zijn speelgoed "uit te moeten kijken"

Cobiee: terras aan de kant van het tuinhuisje heb ik aan gedacht, maar is eigenlijk niet te realiseren ivm dat ik er met de fiets in en uit moet kunnen.
Ruimte voor 2 terrassen is er niet.

Loungehoek gaat er overigens niet komen, ik heb gewoon een tuintafel met 4 stoelen die goed bevallen

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Voor de creatievelingen! Wat doen met deze tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 12:56

Mijn favo tip met indelen van ALLES: Teken het in op Floorplanner.nl, kan je gratis tekeningen maken, alles op schaal invoeren en het 3d-achtig bekijken. Ik weet niet zo goed hoe ze met tuinen zitten, maar dan kan je wel dingen op schaal invoeren, zo weet je zeker dat de maten kloppen.

Verder, ik lees mee, vind dat er leuke tips voorbij komen. Hoe vaak zit je overigens normaal buiten? Merk bij ons dat wij hele grote plannen hebben (vaak bbq'en enzo) maar onszelf kennende gaat dat meevallen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: marjan19, Tine1987 en 83 bezoekers