Klap tegen de borst gehad

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Klap tegen de borst gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 20:00

Ik weet niet of dit goed staat, anders sorry :Y)

Vandaag heb ik op het werk een harde klap tegen mijn borstkas gehad van iemand (met de onderarm).

Nu heb ik gekneusde borstkas waarschijnlijk :+ Het is blauw, gevoelig en adem halen niet echt prettig maar niet ramp. Ik denk niet iets is gebroken of zo, het is ook niet dat ik heel benauwd ben. Kan nog gewoon functioneren, heb mijn dienst afgemaakt etc. Dus naar de dokter is wat overdreven denk ik :+
Die kan er ook niks aan kneuzen doen en zó veel pijn doet ook weer niet.
Gewoon irritant :+

Maar nou ben ik toch benieuwd naar tips om snel herstel te maken. En ik dacht: Bokt heeft vast ervaring met gekneusde ribben met al dat van paarden af stuiteren :Y)

Dus wat is beter: liggen of rechtop? Hoe kan ik wat makkelijker (=minder pijnlijk) ademen? Wat helpt er allemaal? Tips voor slapen vannacht? Wat wel en wat niet doen?
Laatst bijgewerkt door IJsco_Love op 20-04-17 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Berichten: 9113
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Klap tegen de borst gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:03

heb je er een melding van gemaakt.

en dan is toch de tip laat het even nakijken bij arts (bel huisartsenpost op en leg het uit) hun zijn prof die kunnen inschatten wat nodig is

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:04

In dit geval zou ik toch overleggen met een huisartsenpost telefonisch. Goed doorademen is erg belangrijk bij ribellende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:06

Iets totaal anders, dit is op je werk gebeurt? Dan vraag ik mij af of het niet alsnog verstandig is om morgen even de huisarts te bellen voor een consultatie en het te melden als arbeidsongeval. Mochten het in het stomste geval zo zijn dat je nooit meer volledig van de klachten af komt heb je al iets op papier staan...

Lucht het op om een het licht te koelen? Ik kan mij zo voorstellen dat half zittend / liggend comfortabel is?

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 20:08

StalNollie schreef:
heb je er een melding van gemaakt.

en dan is toch de tip laat het even nakijken bij arts (bel huisartsenpost op en leg het uit) hun zijn prof die kunnen inschatten wat nodig is


Van de klap? Ja gemeld en is niet echt uitzonderlijk in mijn werk ;-) maar huisartsen kunnen niks tegen kneuzing toch? O:-) ik denk dat het erg genoeg is om naar huisartsen post te gaan? O:-) ademen doet beetje zeer maar ik kan het wel gewoon :+ morgen huisarts bellen oké, maar huisartsenpost...Klinkt ernstiger dan mijn letsel := wil niet onnodig daar naar toe... 8)7
Laatst bijgewerkt door IJsco_Love op 20-04-17 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Klap tegen de borst gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:09

Een telefoontje kost tijd, kan best dat je advies krijgt morgen naar eigen huisarts te gaan. Of ze willen je toch zien. Zij zijn deskundig en kunnen het beste beoordelen of het ernstig genoeg is of niet.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:11

Grote kans dat je morgen nog maar de helft kan van dat wat je vandaag kon als het echt gekneust is :\

Sterkte.
Bij twijfel gewoon de HA bellen hoor, niet dat je dadelijk met een klaplong zit bijv.

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 20:11

karuna schreef:
Een telefoontje kost tijd, kan best dat je advies krijgt morgen naar eigen huisarts te gaan. Of ze willen je toch zien. Zij zijn deskundig en kunnen het beste beoordelen of het ernstig genoeg is of niet.


O je kunt ook bellen voor advies? :+

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:11

Wel ervaring met klappen opvangen op het werk, niet met een klap op de borst... Beterschap! :(:)
Mentaal niet teveel impact?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:12

IJsco_Love schreef:
karuna schreef:
Een telefoontje kost tijd, kan best dat je advies krijgt morgen naar eigen huisarts te gaan. Of ze willen je toch zien. Zij zijn deskundig en kunnen het beste beoordelen of het ernstig genoeg is of niet.


O je kunt ook bellen voor advies? :+

Ja :j

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 20:16

Lente schreef:
Wel ervaring met klappen opvangen op het werk, niet met een klap op de borst... Beterschap! :(:)
Mentaal niet teveel impact?


Nee hoor, kan dat mentaal goed hebben en weet weer waarom ik dit werk doe haha :')

Karuna: dat wist ik niet! Ik ben nu aan het bellen, sta in de wacht :+

StalNollie

Berichten: 9113
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:16

inderdaad juist voor advies en zei kunnen beoordelen wat nu nodig is.

en wat ik eerder zei een goede melding van maken op papier ivm bovenstaand wat Judith zo mooi heeft beschreven.

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:17

IJsco_Love schreef:
karuna schreef:
Een telefoontje kost tijd, kan best dat je advies krijgt morgen naar eigen huisarts te gaan. Of ze willen je toch zien. Zij zijn deskundig en kunnen het beste beoordelen of het ernstig genoeg is of niet.


O je kunt ook bellen voor advies? :+



Ja hoor. Ik moest begin dit jaar ook bellen voor advies omdat ik gebeten was door een kat en het net aan door gebeten was.
Ik twijfelde of ik weer AB moest omdat ik 6 weken daarvoor ook gebeten was en AB heb gehad.

Uiteindelijk ben ik geweest en dat was maar goed ook. S'nachts hondsberoerd geweest dus de volgende dag zat ik er weer :D resultaat: 10 dagen AB en een paar flinke pijnstillers.

Telpeva

Berichten: 14705
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:21

Ik ben een keer flink op mijn ribben gevallen na een val van een paard en dat pijnlijke ademhalen herken ik ook wel, zo lang ik rustig bleef zonder teveel inspanning en zonder te lachen (lees, oppervlakkig ademhalen) ging het wel. Bij mij deed het trouwens de dagen na de gebeurtenis méér pijn dan op de dag zelf :) Ik mankeerde verder ook niks, maar het is wel een rotgevoel.

Maar ga vooral niet lachen, schuddebuiken of giechelen met vrienden, want als je een klein beetje hetzelfde hebt als wat ik toen had dan doet dat best pijn :')

Sterkte ermee!

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:22

Goed insmeren met vallen en stotengel van vsm (dacht ik). Klinkt stom maar scheelt veel

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 20:24

Ik heb overlegd en ze zeggen ga morgen naar huisarts. bedankt voor de advies :D

Mhm, dat zoveel zeggen dat morgen waarschijnlijk juist meer pijn doet geeft geen hoop haha.

En Cowgirl: kun je je kat niet muilkorven? _O-

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 20:25

eva1969 schreef:
Goed insmeren met vallen en stotengel van vsm (dacht ik). Klinkt stom maar scheelt veel


O die heb ik *\o/* (Heb kleine kinderen :Y) ). Nooit aan gedacht, goed idee!!! _/-\o_

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Klap tegen de borst gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:30

En anders smeren met arnica van VSM.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:38

Nou ben ik eigenlijk wel héél nieuwsgierig wat voor werk je doet! Ben je karate lerares ofzo? :=

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:39

Paracetamol voor de pijn zodat je goed blijft ademen en ieder uur een paar keer bewust diep in en uit ademen.
Langdurig oppervlakkig ademen kan longontsteking veroorzaken.

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:47

IJsco_Love schreef:
Ik heb overlegd en ze zeggen ga morgen naar huisarts. bedankt voor de advies :D

Mhm, dat zoveel zeggen dat morgen waarschijnlijk juist meer pijn doet geeft geen hoop haha.

En Cowgirl: kun je je kat niet muilkorven? _O-


Gelukkig hoeft dat niet maar bij die ik soms tegen kom op mijn werk(dierenambu) zou het wel verstandig zijn :P .

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:50

Arnica druppels.
Gelijk na de klap 4 keer in een uur druppels nemen
Daarna elk uur, na 5 uur overgaan op 3 maal daags.
Nu iets te laat daarvoor, maar misschien de volgende keer. :D
Arnica druppels nu nemen 3 maal daags mocht je ze toevallig in huis hebben.

Sterkte met slapen en morgen zal het idd erger zijn dan nu :(

Telpeva

Berichten: 14705
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:13

tiwi1969 schreef:
Paracetamol voor de pijn zodat je goed blijft ademen en ieder uur een paar keer bewust diep in en uit ademen.
Langdurig oppervlakkig ademen kan longontsteking veroorzaken.

Vind ik een goeie tip, klinkt heel logisch ook... daar was ik helemaal niet op gekomen :o Dan inderdaad maar liever kort pijn ervaren met inademen dan dat je straks weken last hebt van een longontsteking, want een longontsteking is veel vervelender :)

Sterkte ts ik hoop voor je dat je lekker kan slapen en dat het morgen een beetje meevalt

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Klap tegen de borst gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:34

Zo te horen is het niet zo heel pijnlijk gelukkig!
Mocht er wel een rib gebroken zijn is er wel kans op een klaplong (overigens hoeft daarvoor je rib nieteens gebroken te zijn). Dat is vaak ook pijnlijk met ademen.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Klap tegen de borst gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 23:18

Geen ervaring met riben, maar wel genoeg ervaring met gekneusd/gebroken/verbrijzeld borstbeen.

Goed doorademen. Wat voor mij altijd werkte was in en uit te ademen zoals je op je paard ook doet. Dan heb je een goed ritme en ik hoef er niet bij na te denken.

Koffie werkt een beetje qua pijnstillend. Niet te lang pijnstillers gebruiken, maar zeker wel een spiegel opbouwen. 1 pijnstiller als je pijn hebt heeft geen zin en is alleen maar vermoeiend. Gewoon iedere zoveel uur een pijnstiller innemen, pijn of geen pijn.